Artiklar från 2008 – till idag
I samband med denna gavs åter en festlig balettgala: International Dance Open Festival. Detta var i år möjligt på grund av samarbete mellan operafestivalen, Dance Open och Savcor Ballet.
Det är andra året i rad som det dansas balett på sommaren även i S:t Michel där Savcor Ballet står värd för Vaganova Balettakademins Master Class för ungdomar.
Självklart kom det till Dance Open en mängd dansare från kulturstaden S:t Petersburg, solister från de främsta operahusen. Från Mariinskijteatern sågs Anastasia Kolegova och Anton Korsakov, samt Anastasia Matvienko och Denis Matvienko – den sist nämnde är en gästande étoile på teatern med en ansenlig meritlista från många ställen i världen.
Från Michailovskijteatern kom Irina Perren, Marat Sjemiunov, Leonid Sarafanov samt Sabina Yapparova. Där fanns även Lucia Lacarra och Marlon Dino från Bayerisches Staatsballett i München; Anna Tsygankova och Matthew Golding från Het Nationale Ballet i Amsterdam samt Jana Salenko, Dinu Tamazlacaru och Marian Walter från Staatsballett Berlin. I gruppscener medverkade dansare från Jacobson Baletteatern i S:t Petersburg.
Kvällen före galan stöter jag på hotellområdet på en del av dansarna: Jana Salenko och Dinu Tamazlacaru övar och markerar steg i den fina sommarkvällen på en sandväg intill stranden. De säger att de inte sett varandra på en tid – därför denna aktivitet därute.
De är sympatiska, avslappnade och samtalar gärna med mig. Vid diskussionen närmar vi oss även filosofiska frågor: vilka möjligheter man har att förutom arbetet göra saker på annat håll som lockar, såsom att stanna på en ort och bara fira semester.
Dinu är förtjust i trakterna där vi befinner oss, och hoppas att han hade mer tid utöver repetitionerna och föreställningarna att bara vara ledig. Vi talar om att tävla i dans: Jana deltog i Helsinki International Ballet Competition 2005 och vann då första priset (damseniorer). Dinu kommer från Moldavien och har även han erfarenheter av tävlingar och vinster på annat håll.
De är ambitiösa, och nu säger de sig vara övertygade om att galan nästa dag blir mycket fin. De är då det solistpar som med sitt första nummer inleder stjärnornas inmarsch, och de uppträder även efter pausen.
Ny scen i Nyslott
Utrymmena har byggts om för denna balettens galakväll. Man har jobbat hela föregående natt med att bygga ut golvet över orkesterdiket. En panoramascen utan bredd är inte den bästa möjliga för dans, och det behövs innovativt tänkande för att allt skulle fungera så bra som möjligt.
Några kulisser har också installerats: låtsasstenväggar som är väldigt passande och vackra som tillägg till slottets egna väggar, och ljussättning samt projektioner som är utomordentligt fina. Komplimanger för detta till organisationen.
Plock ur galaprogrammet
Det blev nummer i klassisk balett, karaktärsdans och modernt, och riktiga pärlor fanns det med. Förutom hits i vilka dansarna gjorde bra ifrån sig – om det sedan gällde danstekniken, tolkningen av rollen eller inlevelse, hela det kunnande som gäller vid uppträdandet – tyckte jag väldigt mycket om de nummer där ögat och själen fick vila.
Adagiot ur Kameliadamen av John Neumeier med Lucia Lacarra och Marlon Dino, vackert, poetiskt och njutbart, såsom också numret Je suis malade med Irina Perren och Marat Semiunov. Det blir sällan lika mycket applåder för den här typen av något melankoliska verk som t ex för en Farewell to the Jungle som får alla i salongen att visa sitt gillande.
Djungelnumret dansades av Leonid Sarafanov som i sin tur är en härligt kunnig artist. Han har den där extra elasticiteten, och stark närvaro i allt han gör. Leonid sågs även med den ljuvliga Anastasia Kolegova i Pas de Deux ur Le Corsaire, samt med Denis Matvienko i ett Fragment ur baletten Quatro. Denis kunnande och den utomordentliga tekniken känner publiken redan från flera tidigare besök på scener i Finland. Han är dansaren som alltid fångar sin publik.
De mycket stiliga Jana Salenko och Dinu Tamazlacaru dansade Grand Pas de Deux ur baletten Satanella – ett mer sällan sett verk – och Pas de Six ur Esmeralda. De strålar på scenen då de utför sina nummer, och speciellt gäller det Dinu. De är säkra och har briljans i tekniken. Corps de ballet medverkade i nämnda nummer, klanderfritt.
Sabina Japparova och Marat Sjemiunov visade sig i Violoncello, ett fragment, ur Nacho Duatos verk Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness. Marat har ett levande musikinstrument i Sabina som än buktar sig runt sin musiker, än vrider och sträcker sig på olika vis.
De fick stormande applåder och är förtjänta av dem. I Nyslott blir det extra effekter av att stampa med fötterna då golvet i salongen är av träfaner. Vi sitter ju egentligen på den övertäckta slottsgården.
Kraftigt bifall ges också då Anton Korsakov bugar för oss efter att ha framfört en scen ur baletten Lady and Hooligan. En något sliten men munter gestalt som höll sig stadigt på benen trots uppenbara svårigheter på grund av tillståndet, sågs i detta humoristiska nummer.
Anna Tsygankova och Matthew Golding presenterade sig i två nummer, och av de två numren lyckades duetton ur Cristopher Wheeldons Askungen bättre än pas de deux ur Svansjön, som stod först på tur. Man kunde se att de kan sina saker men i Askungen är de tydligen också själva inspirerade av magiken i en ganska färsk koreografi. Det är mycket allongé-rörelser, utåt sträckta och vackra, och de passar Annas dansarkvalité. Matthew är charmerande och tar väl hand om sin partner.
Strålar på scenen gör Anastasia Matvienko och Denis Matvienko i sista numret, då de avslutar galan med det bekanta Grand Pas de Deux ur Don Quijote.
Paret Matvienko, de är gifta med varandra, har vi redan kunnat beundra i flera omgångar då Savcor varit med och ordnat fester. Nästa gång har man möjlighet att beundra dem i oktober i St. Michel tillsammans med dansare från Slovenska Nationalteatern från Maribor.
Kvällen som helhet var lyckad. Någon efterlyste dock en djupare stämning, och man kan tänka sig att om man inte sett alltför bra från sin plats kunde detta påverka hur upplevelsen blir. Det finns t ex ingen gradering på de sex första raderna i mitten av salongen.
Vaganova Master Class i Mikkeli
Dagarna mellan 2 och 13 juli med en avslutningsgala betydde disciplinerad och hård baletträning för de deltagare som, bland en mängd sökande, valts ut till kurserna på gården Kyyhkylä i S:t Michel. Dit anlände fem lärare från Vaganovaakademin i S:t Petersburg för att undervisa i klassisk balett och karaktärsdans. Detta var möjligt genom samarbetet mellan Akademin och Savcor Ballet.
Savcor Ballet erbjöd andra året i rad undervisning i världsklass för unga i åldern 14-18 år i en Master Class. Denna egentliga Master Class delades i år på två, enligt deltagarnas nivå, och en tredje klass kallad för Mini Class med start den 6 juli gavs för de yngre studerandena (i åldern 10-14), såsom även förra sommaren.
De yngsta eleverna fick öva sig i klassiskt; lektionens längd var 90 minuter, och därtill övningar inför galan. De äldre ungdomarna hade fullt upp alla dagar, till och med ryska kunde man studera på förmiddagarna, med fokus på den vokabulär som används vid undervisningen. Kunniga tolkar med bakgrund inom baletten fanns förstås på plats hela tiden.
Professorerna Maria Gribanova (klassisk balett) och Elena Sjertsneva (karaktärsdans) var bekanta redan från förra året för en del. I mitten av kursen anslöt sig tio Vaganova-studerande från S:e Petersburg till Master Class – för att inhämta lite mer kunnande de också, och för att verka som förebilder för de unga från flera länder.
Sommaren 2012 var t ex Ella Persson från Sverige med, och hon har fortsatt sina studier i balett på Vaganovaakademin i S:t Petersburg. Ellas yngre bror Isak deltog denna gång. Positivt var att antalet pojkar på kurserna ökat litet i år. Av de finska studerandena fanns elever från till exempel operans balettskola samt från Helsingin Tanssiopisto.
Vid kursens avslutning framträdde alla studerandena i en gala i Mikaelisalen i S:t Michel. Vissa hade nu fått mera djupgående handledning till sina nummer från tidigare, och nu kunde man se resultat av detta.
En av dessa var Kira Hilli som fått öva sin Esmeralda variation. Kira, 13, deltog i kursen redan förra året och blev nu på grund av sina prestationer förflyttad till Master Class. Om vintrarna tränar hon vid Helsingin Tanssiopisto.
När kursen är över får eleverna njuta av Dance Open galan i Savonlinna. Då samtalade vi med Kira: hon är förtjust över undervisningen som man får vid sommarkurserna i Kyyhkylä med några av världens främsta pedagoger, och är även själv övertygad om nyttan att delta. Dessutom kan man på sommaren ägna sig åt balett utan att behöva tänka på skolan och läxorna.
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision