Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dag Andersson, Sandra Medina, Lars Bethke och Anders Larsson. Fotograf Håkan Larsson

Dag Andersson, Sandra Medina, Lars Bethke och Anders Larsson. Fotograf Håkan Larsson

Lars Bethke i personligt samtal om
tro, scen och självförtroende

STOCKHOLM: Det började med musiken. Lars Bethkes senaste uppsättning, Skippin’ Through the Graveyard, handlar om tro, hopp, skam, skuld och renande vattenbad och ackompanjeras av amerikansk country och bluegrass med rötterna djupt i den religiösa budskapsmyllan.

"Det var Dag (Andersson) som tog kontakt med Sandra (Medina) som tog kontakt med mig. De hade en idé om att gör något med bluegrass, spela, sjunga, dansa och försöka diskutera det faktum att vårt samhälle är uppbyggt enligt en kristen mall som vi knappt har koll på. Många spelar och gillar också den här djupt religiösa musiken, men få står för texterna. Snarare ber man om ursäkt och generas av budskapet. Det uppstår en rolig clash mellan den glättiga musiken och de otroligt mörka texterna."

Skippin’ Through the Graveyard börjar med att publiken (församlingen) kommer in i en kyrkoliknande lokal där tre män och en kvinna sitter i stilla bön. Församlingen (publiken) står tätt, tätt ihop vid en vattenfylld bassäng, på andra sidan det sakrala rummet. Kvartetten Bethke, Andersson, Larsson och Medina brister ut i stämsång; ”My soul is heavenly bound”.

Sandra Medina och Dag Andersson i 'Jordanfloden'. Fotograf Håkan Larsson

Sandra Medina och Dag Andersson i 'Jordanfloden'. Fotograf Håkan Larsson

Redan i denna inledning är träffsäkerheten stor. Scenografi och kostym är estetiskt tilltalande med shakerinspirerade rena träytor, levande ljus och bänkar som förvandlas till en bro – och publiken bjuds vänligt att gå på vatten. Vi hjälps en i taget över floden, får våra händer tvättade i varmt vatten och under sång och gitarrspel slår vi oss ner i salongen på Dansens hus Lilla scen.

Lars Bethke är känd som en mångsidig scenaktör. Han började som dansare, fortsatte som skådespelare och har genom åren blivit en etablerad regissör och koreograf. Dessutom sjunger han med himmelsk basröst, något det ges prov på i föreställningen, ett projekt som blev en spännande resa.

"Vi ville behandla ämnet religion öppet, utan att ironisera. Ställa ärliga frågor för att öppna sinnen. Peka på det dråpliga i varandet!"

Skippin´ Through the Graveyard är en föreställning om frikyrklig besatthet och mänsklig längtan. Med musik och spirituell stämsång, dansant humor och extatisk mim, möter vi fyra märkliga missionärer ute på en fantasirik himmelsfärd i sökandet efter meningen med tron. Och livet.

På scen gör alla fyra allt. Sjunger, spelar, mimar och dansar. I ett långt parti sjungs det dessutom allsång, Amazing Grace, tillsammans med publiken och det leks utmanande med den kollektiva masspyskosens medryckande gemenskap. Ljudbilden ekar, som i ett stort och öde kyrkorum, eller kanske själens tomrum. Omvärderar vi våra fördomar, eller bekräftar vi dem?

Föreställningen ger starkt uttryck för människans längtan efter tro, efter något större att hänga upp den vilsna tillvaron på. Att få ingå i sammanhang, ett kollektiv, till varje pris.

Lars Bethke. Fotograf Mats Bäcker

Lars Bethke. Fotograf Mats Bäcker

"Skippin´ Through the Graveyard innebar en ovanligt kollektiv arbetsprocess," berättar Lars.

"Det blev extra intressant med tanke på det religiösa temat som handlar mycket om kollektiva mekanismer, det blev meta liksom. Vi blev på något sätt ödmjukare än vanligt, hade ovanligt lite konflikter och var öppnare mot varandra. Vi blev nästan lite religiösa, haha."

"Det var ju lite skämmigt … men samtidigt fint!"

Inför frågan hur han ser på sin professionella mångsidighet, vad som är mest ”han” när han rör sig mellan dans, teater, musikal, tv och film, sträcker Lars Bethke på sig lite, skärper blicken och svarar lugnt:

"Jag får alltid den frågan. Och nu kan jag äntligen svara på den. För det har inte alltid varit självklart. Att vara mångsidig kan uppfattas som spretigt och otydligt."

"Jag har alltid gått runt och skämts lite. Men i takt med att jag blir äldre och tryggare som människa märker jag att folk faktiskt gillar det. Nu kan jag hoppa mellan genrer och erkänna att jag gillar det! Jag får helt enkelt ut mest när jag får göra allt, det är det mest kreativa för mig. När jag både får skriva, ragga pengar, lyssna på musik, gå på produktionsmöten … Då känner jag mig mest utmanad."

Hur ser skapandets drivkraft ut för dig?
"Att utsätta mig för fara. Att skriva till exempel, det är både skrämmande och tålamodsprövande. Just nu håller jag på att skriva manus till ett helt nytt projekt. Jag brukar i vanliga fall gilla att utifrån ett koncept improvisera fram en föreställning. Nu ska jag för första gången skriva ett helt manus på riktigt."

"Jag har fått så många dåliga texter skickade till mig genom åren så jag tänkte, ”ja men gör nåt bättre själv då!” Nu får jag testa; är jag bra eller? Och jag har roligare än jag trodde. Men jag kämpar alltid med självförtroendet, det är en ständig kamp."

Är det?
"Ja, absolut. Jag har alltid kämpat med det och inte riktigt trott mig om att vara tillräckligt bra. Men en kul sak hände, apropå sådana saker, här på Dansens hus nu efter Stockholmspremiären av Skippin´. Någon hade samlat ihop en massa gamla recensioner som var helt fantastiska."

"Jag läste aldrig sådant förr, trodde inte att någon brydde sig om att skriva om vad jag gjorde så jag tittade inte ens efter i tidningarna. Och så fick jag detta i mitt knä och insåg att många varit väldigt uppskattande. Det gjorde mig faktiskt gråtfärdig av glädje."

Dag Andersson och Lars Bethke. Fotograf Håkan Larsson

Dag Andersson och Lars Bethke. Fotograf Håkan Larsson

I Skippin´ Through The Graveyard utforskar de fyra scenkonstnärerna tillsammans sitt kristna arv, dess ritualer och konventioner.

En del av frågorna som ställs handlar om hur det som kan vara en så förenande kraft, religionen, också i vissa fall och situationer kan bli förödande för den mellanmänskliga kontakten.

Människorna i föreställningen kämpar med sin tro och med sin dödlighet. De sjunger ”Are you afraid to die?”

Kämpar Lars Bethke själv med dödligheten?
"Jag tycker nog att det är en strid jag inte längre behöver ta. Men det hänger ihop med ödmjukhet och sårbarhet. Det är bra att göra sig sårbar. Då blir man mera tillgänglig!"

Skippin´ Through the Graveyard
Dansens Hus 10 - 13 april
Av & med: Lars Bethke, Dag Andersson,
Anders Larsson, Sandra Medina
Scenografi/Kostym:  
Linda Irenedotter Ingemansson
Mask: Maria Morgell .
Ljus: Christer Billström.
Ljud: Nicklas Sandström
Samproduktion Bastardproduktion och Västmanlands Teater

Ges på Västmanlands Teater i Västerås 18/4 19.30 och 20/4 18.30
samt i Norberg 25/4 och Riddarhyttan 27/4


Anna Lafvas
15 april 2013


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil