Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nationalbalettens Eun-Ji Ha som Odette. Fotograf Mirka Kleemola

Nationalbalettens Eun-Ji Ha som Odette. Fotograf Mirka Kleemola

Långväga gäster i en nytolkad Svansjön

HELSINGFORS: Svansjön i tolkning av Kenneth Greve har åter dansats vid Nationaloperan. Jag såg verket med gästande kinesiska solister.

Odette/Odile dansades av Wang Ye och prinsen av hennes partner vid operan i Peking, Xiadong Ma. De var inbjudna att gästa i Svansjön under två kvällar i mars.  

Wang Ye med Sui Ruchen, i Esmeralda vid tävlingen 2012. Foto Sakari Viika

Wang Ye med Sui Ruchen, i Esmeralda 2012. Foto Sakari Viika

Wang Ye – denna stiliga unga dam var en icketävlande partner åt en dansare som tävlade vid Helsingfors internationella balettävling våren 2012. Hon överraskade med sin karisma och kunnighet och imponerade såväl publiken som domarna, och mycket riktigt: hon fick priset som tilldelades den bästa icketävlande partnern.

Vid tävlingen delas inte detta pris ut utan extra orsak, men domarna har den här möjligheten ifall det finns en anledning. Så Wang Ye´s namn stannade i minnet

Det var de båda dansarnas första kväll vid Nationaloperan, och det gällde att bli du med publiken för de båda unga kineserna. De fick de första spontana applåderna – efter att åskådarna värmt upp sig med det för alla bekanta numret Småsvanarnas dans, perfekt utfört av Milla Eloranta, Linda Haakana, Mira Ollila och Claire Voss – och så blev det de nya solisternas tur att få njuta av publikens bifall.

Xiadong Ma

Xiadong Ma

Wang Ye är ännu ung, hon har en teknik att bygga krävande roller på. Hon har erfarenhet av att göra den kända dubbelrollen Odette/Odile, dock inte tidigare i denna koreografi av Kenneth Greve.

Balettchefens version av Svansjön är kortare än vad publiken är van att se, och Greves syn på svanar och deras karaktär avviker något från det traditionella.

Han har observerat fåglarnas rörelser och vill få fram dessas rörelsespråk i sin omstrukturering av den traditionella koreografin. Detta märks tydligast på damernas armrörelser; ena handen lyfts uppåt med handflatan utåt, något vriden från armbågen.

Att internationalisera detta och annat nytt har behövt lite mer instudering av dansare som oftast gjort rörelsen på ett annat sätt i svanens roll.

Karaktärsdansernas antal har minskat i denna Svansjön, de är nu tre, och någon narr förekommer inte. Kenneth Greve berättar i en intervju med Dansportalen – som vi publicerar inom kort – om allt detta och om sina synpunkter, och om sina tankar om att skapa koreografi och mycket annat.

Delar av Svansjöns så kallade ursprungliga koreografi av Lev Ivanov och Marius Petipa har behållits, bl.a. i andra aktens stora vita pas de deux, och i småsvanarnas dans. I stort sett löper också berättelsen som i de tidigare versionerna av baletten.

Ifråga om historiska baletter skall man komma ihåg att ingen koreografi idag ju är ursprunglig, strängt taget. Genom tiderna har man anpassat rörelserna efter egna uppfattningar och behov vid ett kompani.

I denna Svansjön har vi delvis ett förnyat persongalleri, och vissa av de från tidigare bekanta aktörerna har fått ett ansiktslyft. Den manliga häxan Von Rothbarts roll har vuxit markant, och en dansare – faktiskt också skådespelare – som Yusuke Hikichi gör den ännu viktigare.  

Han tar ut allt av rollen och märks verkligen på scenen – om han så bara står och glor elakt på den fångna Svanprinsessan. Yusukes dans är stilig och han har en närvaro och dynamik i sitt väsen.  

Frans Valkama som Benno och Jani Talo som Prinsen. Fotograf Mirka Kleemola

Frans Valkama som Benno och Jani Talo som Prinsen. Fotograf Mirka Kleemola

Benno
Bennos roll i denna balettversion är intressant. Han har vuxit upp med Siegfried, och som yngling tydligen blivit mycket fäst vid/förälskad i honom – Greve låter publiken bruka sin egen fantasi. Han söker hjälp hos  von Rothbart, som förvandlar honom till Odile, den svarta svanprinsessan, som förför prinsen och får honom att lova giftermål.

Prinsen tror att denna oväntade gäst i hovet är hans älskade Odette, som han sviker, ofrivilligt, såsom också i den traditionella Svansjön. Ilja Bolotov gjorde Benno i denna föreställning. Han är en säker ung dansare som också brukar överraska positivt.

Svanarna
Arméen med de vita svanarna gjorde sitt med kompetens och precision. Någon stegar mot sjön i slutet av baletten med lite stökigare steg än andra med mera erfarenhet på scenen, vissas fötter rör sig smidigare i pas de bourrée och närmare varandra än grannens – men det här är småsaker i helheten och märks inte om man inte speciellt fäster uppmärksamhet på dessa.

I en grupp vars artister kommer från väldigt många skolor, pedagogiska system och kulturer i världen tar det sin tid förrän allt ser homogent ut.

Nikolas Koskivirta, Maki Nakagawa och Frans Valkama i rysk dans. Fotograf Sakari Viika

Nikolas Koskivirta, Maki Nakagawa och Frans Valkama i rysk dans. Fotograf Sakari Viika

Karaktärsdanserna
Linda Haakana sågs, förutom som en av småsvanarna, också som solist i karaktärsnumret som fått titeln rysk dans, trots dess starkt orientaliska inslag. Även dräkten skulle passa till ett harem.

Lindas dans är briljant, hon har pulsen och flödet av rörelse i sin kropp. Dessutom är hon raljant i sitt mimspel. De fyra männen gör sin ryska dans med kompetens och är en glädje för ögat. Juntaro Coste, Nikolas Koskivirta, Aki Pakarinen och Piergeorgio Regazzo sågs i uppgiften.

Edita Rauserová lyser i Spansk dans. De övriga fyra var  damerna Kailey Kaba och Mai Komori, och herrarna Linas Kavaliuskas och Ville Mäki, och de gör ett gott jobb – men syns mest i bakgrunden.

Den tredje karaktärsdansen var Ungersk dans, med Anna Sariola och Andrea Bena i spetsen, och med en ensemble på tolv dansare.

Ett slut att fundera över
Vi befinner oss vid slutet av händelserna, von Rothbart har blivit skjuten till döds, och då har all trolldom han skapat slutat att existera. Det är Benno, prinsens vän som står bakom dådet, om ock hans pil tydligen siktade på någon annan . . .

Svanprinsessan i prinsens famn har nu återfått sin ursprungliga skepnad – här som 'Den Nakna Svanen' – något diffust eftersom hon ju borde vara en människa och – egentligen – en inbillning av Prinsen som gått till skogs för att kanske hitta sig själv, sitt rätta jag. Och Kenneth Greve berättar ju att han aldrig förstått varför en prins skulle förälska sig i en svan.

Salla Eerola, 'Den nakna svanen' och Andrew Bowman. Fotograf Sakari Viika

'Den nakna svanen' Salla Eerola och Prinsen Andrew Bowman. Fotograf Sakari Viika

Det var alltså en utmaning för de gästande dansarna att göra sina roller, och lite spända var de helt visst i början, Xiadong Ma – prins Siegfried – kanske mest av de två. Detta syntes bl.a. i mimiken: den unge dansaren höll munnen ordentligt på glänt.

Han var dock mycket sympatisk och visade sina bästa sidor bland annat i fina höga och elastiska hopp, tydligen även uppmuntrad av bravorop av en balettoman på första bänkraden – hans blick gled osökt i denne mans riktning vid mottagandet av mellanapplåder.

Wang Ye

Wang Ye

Även Wang Ye fick motta välvilligt bifall då det var dags, och när hon som Odile i sin svarta tutu snurrade i fouettéerna var även de allra mest krävande i publiken med i svängarna.

Publiken i Helsingfors förhåller sig i regel positivt till gäster, och man vill ju visa att man känner till ett verk och uppskattar vad man ser. En dansare som kan visa god teknik brukar fånga åskådarnas uppmärksamhet, och då dansen också är graciös som Wang Yes kan man bara njuta av det sedda.

Kineserna övertygade sin publik och kvällen blev en intressant helhet.
Anita Jokela
3 april 2013


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil