Artiklar från 2008 – till idag
Juryns motivering lyder: "Fredrik Rydman har på sitt orädda och modiga sätt omvandlat och nytolkat en stor balettklassiker. Han har skapat en föreställning som tilltalar både unga och gamla och som dessutom fungerat som en ögonöppnare för ny och bredare danspublik."
Juryn, som årligen delar ut Gunilla Roempkes pris till någon som har utmärkt sig inom danskonsten, har bestått av Titti Gentele, Pär Isberg, Madeleine Onne, Mats Qviberg och Johannes Öhman. Tidigare pristagare har varit Göran Svalberg, Agneta Stjernlöf Valcu, Lena Wennergren-Juras, Karl Dyall och Anneli Alhanko. Gunilla Roempke var bl a chef för Kungliga Baletten 1980-84.
Fredrik "Benke" Rydman föddes 1974 och hans första danserfarenheter kom redan i grundskolan med kurser i bugg och tävlingsdans som lindy hop och rock and roll. Efter gymnasiet började han studera teknisk fysik i Uppsala men kompisen Jenny Widegren tog honom med till Balettakademien och där blev han kvar.
Han blev dansare och medverkade bland annat i West Side Story på Oscars och Norrlandsoperan samt Romeo och Julia på Göta Lejon men också i Cullbergbaletten. Han har showat med en rad av våra populäraste artister som Jerry Williams, Lena Philipsson, Robyn och Erik Saade. Han har även gjort koreografi för Skånes dansteater och Oslo dansensemble.
1997 grundade han tillsammans med kamraterna från Balettakademien, Jenny Widegren och Karl Dyall med flera, dansgruppen BouncE som snabbt gjorde stor succé och under 13 år turnerade både i Sverige och internationellt. Av gtuppens många uppmärksammade föreställningarna är kanske Gökboet i BouncE version den mest hyllade. Efter en avslutande sejour med fem utsålda föreställningar på Globen i Stockholm 2010 upplöstes gruppen.
Rydmans Svansjön hade urpremiär på Dansens Hus i Stockholm i december 2011 och har sedan dess turnerat med stor framgång, liksom tidigare BouncE. I hans råa streetdancetolkning av den klassiska sagan får Tjajkovskijs originalmusik möta nykomponerad musik av bland andra Salem Al Fakir, Moneybrother, Adiam Dymott och nya stjärnskottet Lune.
Handlingen har förlagts till nutid. I stället för trolldom får Rothbart makt över omgivningen med hjälp av droger. Svanarna är prostituerade och helt beroende av Rothbarts beskydd och heroinet han förser dem med. I kampen mellan det onda och det goda är begäret till droger och kärlek centralt. Kan kärleken bryta förtrollningen, precis som i originalsagan?
Anders Jörlén
3 dec 2012
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision