Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Tiina Myllymäki och Samuli Poutanen i Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Tiina Myllymäki och Samuli Poutanen i Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Sjörövare erövrar scenen i österländskt äventyr

HELSINGFORS: Finlands Nationalbalett satsar starkt på sagor – först Le Corsaire, och därefter Snödrottningen.  Le Corsaire, (Sjörövaren) visar scener från ett sagolikt Österland invid Medelhavet, så som man tidigare  i västvärlden ville se det, med dess furstar och härskare, och mentaliteten där.

Snödrottningen ges i koreografi av Kenneth Greve, till musik av finska Tuomas Kantelinen, och baserad på en saga av Hans Christian Andersen – vars handling är placerad i Finland.

Maria Baranova och Michal Krcmár som Medora och Conrad. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova och Michal Krcmár som Medora och Conrad. Fotograf Sakari Viika

Le Corsaire
År 1856 hade baletten sitt uruppförande i Paris, och 1899 en ny premiär i St. Petersburg, den gången koreograferad av Marius Petipa. Ännu lever storyn om den grekiska kvinnan Medora, som säljs som slav åt en Pascha från Turkiet, i högsta välmåga på scenerna.

Medora har turen att vara älskad av Conrad, piraten som efter många turer i berättelsen kommer att rädda henne ur fångenskapen. Romantiska vyer så det förslår. Sjörövarna i berättelserna är ofta starka, ståtliga och samtidigt ganska snälla figurer – nästan som riddare. De besitter förmågan att röra sig smidigt och snabbt och att hoppa långt, och de kan ju vara kavaljerer också åt damer vilka i sin tur ser det bästa i dessa, i sina skepp stormbekämpande, gestalter.

Wilfried Jacobs som Birbanto. Fotograf Sakari Viika

Wilfried Jacobs som Birbanto. Fotograf Sakari Viika

Nationalbalettens dansare och balettelever tar ut allt hos karaktärerna, vissa mera än några andra, såsom alltid – därför är det också intressant att se de olika lagen i en balett. Några av dansarna verkligen besitter karisma, några tycks man inte på riktigt se på scenen. Det är närvaron som gäller. Vad han än har för roll brukar till exempel Wilfried Jacobs visa en utstuderad rolltolkning, så också här som Birbanto, en av sjörövarna. Hans dans är accentuerad och han har en utstrålning som han kunde dela med sig av åt andra om det var möjligt.

Tiina Myllymäki och Samuli Poutanen fick ställa upp när det var dags för sista föreställningen. Egentligen skulle Maria Baranova och Michal Krcmár varit i tur att dansa den kvällen – det var dessa skickliga dansare med en del i bagaget som alternerade med de förstnämnda i huvudrollerna. Det måste dock sägas att Tiina Myllymäki utvecklats i sin dans i jämn takt även nu under hösten, och det märktes speciellt på armarna som blivit mer uttrycksfulla, och på skärpa och frasering i rörelserna. Det är tydligt att hon är på väg uppåt i karriären, och närvarande är hon i högsta grad.

Tiinas och Samulis dans tillsammans var harmonisk och välstuderad, han var en säker partner för henne. Nästa prov för hennes del är huvudrollen i Snödrottningen.

Henrik Burman som Said Pascha. Fotograf Sakari Viika

Henrik Burman som Said Pascha. Fotograf Sakari Viika

Förutom Medora och Conrad ses i Le Corsaire ett subrettpar. Det är Gulnara, och en hjälte bland sjörövarna, tidigare nämnde Birbanto. Edita Rauserová och Wilfried Jacobs eller  Petia Ilieva och Frans Valkama tolkade dessa karaktärer. Dansarna bidrar alltid med sina personliga drag på scenen och mycket väl kan en och samma balett se helt annorlunda ut när rollerna tolkas av olika artister. Vi tar som exempel Medora: Edita är full av energi, Petia något mjukare och mer distanserad, båda med en gedigen dans med individuella artistiska drag.

En del av herrarnas solouppgifter är karikatyrer, dock nästan bekanta för oss från nyhetsöversikterna i media. Ens tankar går och letar i minnet. Detta är ett verk som visar en värld som borde vara passé, så är dock inte fallet alls. Vi har en något romantisk gestalt som Said Pascha, härskaren i Adrianopel, vilken görs av Henrik Burman med dold och ibland mindre dold glimt i ögat. Imamen, Nicholas Ziegler, och Muftin, Stanislav Beljajevskij, kanske står inför en litet svårare uppgift. Dessa figurer i sina dräkter ser vi alltjämt vid nyhetsöversikterna från fjärran, alltjämt bekanta och exotiska.

Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Le Corsaire. Fotograf Sakari Viika

Slavinnornas del i baletten är vacker och vackra skall de också visa sig, såsom haremskvinnorna, både till utseende och i dansen, i svängarna med foten höjd i attityd som en fortsättning av ryggens linje. Det är mjuk dans och glädje, och av alla dessa är det alltid några som kan konsten att dra åt sig blickarna. Om känslan för humor finns med, desto bättre, den förmedlas till publiken.

När Trädgårdsscenen öppnas blir det helt överväldigande; ordentligt rosarött, sagolikt och romantiskt med girlander och en mängd balettskolelever tillsammans med proffs. Flickorna och pojkarna är disciplinerade och tydligt glada över uppdraget att vara med. Dessa barn och unga dansare kunde sitt och log utan spänning i mungiporna. Charmerande och fräscht.

Maria Baranova, och Michal Krcmár. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova, och Michal Krcmár. Fotograf Sakari Viika

Om bakgrunden
Baletten är en skapelse av Marius Petipa och Ivan Liska, balettchef vid Bayerska Statsbaletten. Koreografin av Petipa har rekonstruerats av Doug Fullington. Vi läser Ivan Liskas ord i programbladet om denna produktion på Münchenoperan 2007.

Han förklarar att strävan har varit att smälta samman olika traditionella element, eller åtminstone att skapa en version där det konstnärliga allvaret förenas med den nutida publikens rättmätiga krav på underhållning, och vidare att produktionen varit ett resultat av ett långt forskningsarbete. En återgång till Adolphe Adams och Leo Delibes originalpartitur och Stepanov-notationerna*), fortsätter han.

Koreografiskt sett hade baletten inga riktigt stora höjdpunkter, trots variationer som väcker beundran och är krävande. Man trivs med att beskåda den och är nöjd med de bästa prestationerna man fått se under kvällen.

För Le Corsaire hade Operan givit en rekommendation: för barn som fyllt 5 år. När det gäller Snödrottningen, består säkert en stor mängd av publiken av ivriga barn, av vilka vissa inte hunnit bli 5 eller 4 ännu. Biljetterna är så gott som slutsålda till de många föreställningarna men man kan fråga efter avbeställda platser. Nationaloperans nya julbalett har redan skapat förväntningar.

*) Vladimir Ivanovich Stepanov (1866 - 1896), rysk dansare vid kejserliga Baletten i S:t Petersburg, konstruerade ett notationsalfabet baserat på noterna i partituret.


Anita Jokela
26 nov 2012


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil