Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Luca Vetere; Kristóf Várnagy; och Jerôme Marchand i Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Hans Nilsson

Luca Vetere; Kristóf Várnagy; och Jerôme Marchand i Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Hans Nilsson

Stockholm: Mozart med nya förtecken

Den  13 september hade Kungliga baletten urpremiär på Mozart Mässa i c-moll, det första verk, som beställts av Johannes Öhman, som vid sitt tillträde hösten 2011 fick överta en redan fastställd repertoarplan.

Premiärprogrammet innebär en programförklaring som syftar till att öka samspelet mellan det etablerade och det nya, öppna teatern för nya idéer och ny publik. Att bjuda in den unga dansen och de unga artisterna.

Kvällen inleds nämligen med en bonusbalett: Orkestern, som ges i teaterns guldfoajé medan publiken samlas.  Man kan välja att se den live på plats eller på storbild projekterad över hela scenöppningen inne i stora salongen.

Orkestern. Fotograf Hans Nilsson

Orkestern. Fotograf Hans Nilsson

Koreograf för Orkestern är den i våras utexaminerade koreografen Stina Nyberg och dansarna utgörs av vårens avgångsklass från Kungliga Svenska Balettskolans moderna linje.

Johannes Öhman hade redan från början en ide om att sammanföra elever med professionella dansare och startade i Göteborg projektet NuDans,.

"Bristen på praktik ät ett problem i dansarutbildningarna. Att eleverna direkt efter examen förväntas vara fullfjädrade proffs är nästan en omöjlighet" menar han.

Mozarts åttonde pianokonsert framförs av elever i musikskolans Lilla Akademins kammarorkester med två purunga pianisttalanger alternerande vid flygeln.

Stina Nybergs tanke är att musiken ska uppstå ur dansarnas rörelser och inte tvärt om.

Det är nu inte så lätt, speciellt som orkestern och dirigenten Mark Tatlow befinner sig bakom dansgolvet. Men ett annorlunda och spännande grepp är det, och en god erfarenhet för de unga artisterna.

Huvudnumret är annars Mozart Mässa i C-moll i koreografi av belgaren Stijn Celis. Inramningen, som scenografen Jens Sethzman har gett baletten, utgörs av ett scenrum som liknar en musikstudio är också enkel med en mycket finstämd och vacker ljussättning.

Dansportalen fick en stunds samtal med koreografen direkt efter generalrepetitionen.

Stijn Celis. Foto Ballet Junior Genève

Foto Ballet Junior Genève

Stijn Celis berättar:
"Det är inte första gången jag arbetar i Sverige. Jag dansade i ett och ett halvt år hos Culbergbaletten 1997-98. Jag hade kommit i kontakt med Mats Ek när jag var dansare i Genèvebaletten, och han frågade om jag ville komma och koreografera något till Holland Festival, samtidigt som han skulle arbeta där. Där bestämda jag mig för att söka till Cullbergbaletten."

Varför lämnade du Cullbergbaletten så snart?
"Jag var 32 år och hade blivit mer och mer intresserad av den kreativa processen – produktion och koreografi – så jag återvände till Belgien och började en yrkesutbildning i scenisk design och scenografi.

Jag arbetade sedan vidare som scenografiassistent och koreograf men det vägde mer och mer över mot koreografi och jag slutade med scenografi. Sedan har jag bara gjort scenografi till några av mina egna verk, som de två jag gjorde i Göteborg.

Johannes bjöd in mig till Göteborg för att göra ett dansverk för danskompaniet där 2009 (kreationen Your Passion is Pure Joy to Me), och det blev även ett andra uppdrag (Looming Sky 2011).

Jag kunde nu inte fortsätta och upprätthålla en repertoar som dansare, lära in nya roller och samtidigt arbeta med scenografi och koreografi, så jag fick bestämma mig för vad jag helst ville göra

Når Johannes tog över i Stockholm frågade han mig först om jag ville göra koreografi till Matteuspassionen, men när jag tänkte efter och lyssnade mer på musiken och mötte dansarna, insåg jag att jag inte var redo för den stora uppgiften."

Mozart Mässa i C-moll. Alina Lagoas. Fotograf Jillian Hiura

Mozart Mässa i C-moll. Alina Lagoas. Fotograf Jillian Hiura

Bestämde du innan hur många dansare du ville använda?
"Johannes erbjöd mig ett visst antal dansare för den här produktionen, han måste också reservera vissa dansare för andra produktioner som förbereddes samtidigt.

Vi har inte haft så lång tid på oss för Mozartmässan. Vi startade i våras, då inte hela gruppen ännu fanns i Stockholm, sedan har vi arbetat vidare under början av höstsäsongen."

Har du speciella krav på de dansarna du vill arbeta med?
"Johannes föreslog ett urval av dansare och han känner mig sedan Göteborg, så han vet ganska väl vilken typ av dansare jag vill ha. När jag kom behövdes inte så många auditions, men jag ledde några workshops med dessa dansare och så bestämde vi vilka som skulle vara med."

Balettchefen Johannes Öhman flankeras av Stina Nyberg och Stijn Celis. Fotograf Cristian Hillbom

Balettchefen Johannes Öhman flankeras av Stina Nyberg och Stijn Celis. Fotograf Cristian Hillbom

Beslöt du redan från början att kören skulle vara med på scenen?
"Ja, men det var ett intrikat arbete att finna ut hur dansarna och kören skulle samverka på scenen, Det är en stor grupp människor att dirigera! Och kören rör sig mycket mer än i en ordinär operaföreställning."

Jag tycker du har lyckats bra, det flöt väldigt fint med alla som rörde sig ut och in. Det var också en fin lösning med den långa sittbänk som omger scenrummet, där de som inte dansar kan sitta ner emellanåt."

Hur förhåller du dig till texten i förhållande till musiken?
"Jag har främst arbetat utifrån musiken, men delar av texten har också inspirerat utformningen.

Det är första gången jag arbetat med sakral musik. Fast jag är katolik, förstår jag inte hela den latinska texten, men jag är ju väl bekant med mässans innehåll och indelning. Det är ett intressant andligt verk att arbeta med.

Mozarts musik kräver en noga utarbetad utformning av rörelserna. Det gäller att finna de rätta rörelsemotiven, ritualen och det repetitiva. Också att förhålla sig till innehållet, den kanoniska berättelsen, som är på latin.

Men sången får stå för det. Jag ville inte addera ett ytterligare lager av berättelser och symboler, utan lägga vikten på känslan – skala av och förenkla. Göra det enkelt på ett komplext vis, minimalistiskt.

Vissa partier är musikaliskt mycket starka och där har kören de svåraste partierna att sjunga. Då är kören ensam på scenen. De måste också sjunga utantill, då de inte har partituren med på scenen, så det ställer stora krav på koncentration utöver de rörelser de utför."

Blir det fler uppgifter på Stockholmsoperan?
"Jag vill gärna komma tillbaka, men det är ingenting sagt om det ännu. Först får vi ser hur det här går."

Vad är din åsikt om de nya dansare som Johannes har anställt?
"De är mycket fina dansare och de nya krafterna kan influera och inspirera de dansare som fanns här innan, vilket kan vara bra för utvecklingen."

Vad ska du göra efter Stockholm?
"Först ska jag till Toulouse i Frankrike och sätta upp Les Noces, som har premiär i slutet av oktober, men det är ett verk som jag redan gjort tidigare för Les Grands Ballets Canadiens 2002.

Sedan blir det Semperoperan i Dresden där jag gör en ny version av Prokofjevs Romeo och Julia. Aaron Watkin, den nye balettchefen där, gör ett utmärkt arbete med kompaniet där."

Det blir ungefär samtidigt som Mats Ek gör sin version för Kungliga Baletten här.

Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Jillian Hiura

Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Jillian Hiura

Stijn Celis
Stijn Celis  ('stein selis') är uppvuxen i Zaire, flyttade till Belgien 1972 och utbildade sig sedan till dansare vid Koninglijk Balletschool i Antwerpen. Idag är han bosatt i den franska delen av Schweiz. 1982 anställdes han vid Kungliga Baletten i Flandern för att fyra år senare gå vidare till Zürich-baletten, sedan till Zürich nutida danskompani och från 1992 Ballet de Grand Théatre de Genève, där han även inledde sin karriär som koreograf.

Anders Jörlén
28 sep 2012


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil