Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Luca Vetere; Kristóf Várnagy; och Jerôme Marchand i Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Hans Nilsson

Luca Vetere; Kristóf Várnagy; och Jerôme Marchand i Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Hans Nilsson

Stockholm: Mozart med nya förtecken

Den  13 september hade Kungliga baletten urpremiär på Mozart Mässa i c-moll, det första verk, som beställts av Johannes Öhman, som vid sitt tillträde hösten 2011 fick överta en redan fastställd repertoarplan.

Premiärprogrammet innebär en programförklaring som syftar till att öka samspelet mellan det etablerade och det nya, öppna teatern för nya idéer och ny publik. Att bjuda in den unga dansen och de unga artisterna.

Kvällen inleds nämligen med en bonusbalett: Orkestern, som ges i teaterns guldfoajé medan publiken samlas.  Man kan välja att se den live på plats eller på storbild projekterad över hela scenöppningen inne i stora salongen.

Orkestern. Fotograf Hans Nilsson

Orkestern. Fotograf Hans Nilsson

Koreograf för Orkestern är den i våras utexaminerade koreografen Stina Nyberg och dansarna utgörs av vårens avgångsklass från Kungliga Svenska Balettskolans moderna linje.

Johannes Öhman hade redan från början en ide om att sammanföra elever med professionella dansare och startade i Göteborg projektet NuDans,.

"Bristen på praktik ät ett problem i dansarutbildningarna. Att eleverna direkt efter examen förväntas vara fullfjädrade proffs är nästan en omöjlighet" menar han.

Mozarts åttonde pianokonsert framförs av elever i musikskolans Lilla Akademins kammarorkester med två purunga pianisttalanger alternerande vid flygeln.

Stina Nybergs tanke är att musiken ska uppstå ur dansarnas rörelser och inte tvärt om.

Det är nu inte så lätt, speciellt som orkestern och dirigenten Mark Tatlow befinner sig bakom dansgolvet. Men ett annorlunda och spännande grepp är det, och en god erfarenhet för de unga artisterna.

Huvudnumret är annars Mozart Mässa i C-moll i koreografi av belgaren Stijn Celis. Inramningen, som scenografen Jens Sethzman har gett baletten, utgörs av ett scenrum som liknar en musikstudio är också enkel med en mycket finstämd och vacker ljussättning.

Dansportalen fick en stunds samtal med koreografen direkt efter generalrepetitionen.

Stijn Celis. Foto Ballet Junior Genève

Foto Ballet Junior Genève

Stijn Celis berättar:
"Det är inte första gången jag arbetar i Sverige. Jag dansade i ett och ett halvt år hos Culbergbaletten 1997-98. Jag hade kommit i kontakt med Mats Ek när jag var dansare i Genèvebaletten, och han frågade om jag ville komma och koreografera något till Holland Festival, samtidigt som han skulle arbeta där. Där bestämda jag mig för att söka till Cullbergbaletten."

Varför lämnade du Cullbergbaletten så snart?
"Jag var 32 år och hade blivit mer och mer intresserad av den kreativa processen – produktion och koreografi – så jag återvände till Belgien och började en yrkesutbildning i scenisk design och scenografi.

Jag arbetade sedan vidare som scenografiassistent och koreograf men det vägde mer och mer över mot koreografi och jag slutade med scenografi. Sedan har jag bara gjort scenografi till några av mina egna verk, som de två jag gjorde i Göteborg.

Johannes bjöd in mig till Göteborg för att göra ett dansverk för danskompaniet där 2009 (kreationen Your Passion is Pure Joy to Me), och det blev även ett andra uppdrag (Looming Sky 2011).

Jag kunde nu inte fortsätta och upprätthålla en repertoar som dansare, lära in nya roller och samtidigt arbeta med scenografi och koreografi, så jag fick bestämma mig för vad jag helst ville göra

Når Johannes tog över i Stockholm frågade han mig först om jag ville göra koreografi till Matteuspassionen, men när jag tänkte efter och lyssnade mer på musiken och mötte dansarna, insåg jag att jag inte var redo för den stora uppgiften."

Mozart Mässa i C-moll. Alina Lagoas. Fotograf Jillian Hiura

Mozart Mässa i C-moll. Alina Lagoas. Fotograf Jillian Hiura

Bestämde du innan hur många dansare du ville använda?
"Johannes erbjöd mig ett visst antal dansare för den här produktionen, han måste också reservera vissa dansare för andra produktioner som förbereddes samtidigt.

Vi har inte haft så lång tid på oss för Mozartmässan. Vi startade i våras, då inte hela gruppen ännu fanns i Stockholm, sedan har vi arbetat vidare under början av höstsäsongen."

Har du speciella krav på de dansarna du vill arbeta med?
"Johannes föreslog ett urval av dansare och han känner mig sedan Göteborg, så han vet ganska väl vilken typ av dansare jag vill ha. När jag kom behövdes inte så många auditions, men jag ledde några workshops med dessa dansare och så bestämde vi vilka som skulle vara med."

Balettchefen Johannes Öhman flankeras av Stina Nyberg och Stijn Celis. Fotograf Cristian Hillbom

Balettchefen Johannes Öhman flankeras av Stina Nyberg och Stijn Celis. Fotograf Cristian Hillbom

Beslöt du redan från början att kören skulle vara med på scenen?
"Ja, men det var ett intrikat arbete att finna ut hur dansarna och kören skulle samverka på scenen, Det är en stor grupp människor att dirigera! Och kören rör sig mycket mer än i en ordinär operaföreställning."

Jag tycker du har lyckats bra, det flöt väldigt fint med alla som rörde sig ut och in. Det var också en fin lösning med den långa sittbänk som omger scenrummet, där de som inte dansar kan sitta ner emellanåt."

Hur förhåller du dig till texten i förhållande till musiken?
"Jag har främst arbetat utifrån musiken, men delar av texten har också inspirerat utformningen.

Det är första gången jag arbetat med sakral musik. Fast jag är katolik, förstår jag inte hela den latinska texten, men jag är ju väl bekant med mässans innehåll och indelning. Det är ett intressant andligt verk att arbeta med.

Mozarts musik kräver en noga utarbetad utformning av rörelserna. Det gäller att finna de rätta rörelsemotiven, ritualen och det repetitiva. Också att förhålla sig till innehållet, den kanoniska berättelsen, som är på latin.

Men sången får stå för det. Jag ville inte addera ett ytterligare lager av berättelser och symboler, utan lägga vikten på känslan – skala av och förenkla. Göra det enkelt på ett komplext vis, minimalistiskt.

Vissa partier är musikaliskt mycket starka och där har kören de svåraste partierna att sjunga. Då är kören ensam på scenen. De måste också sjunga utantill, då de inte har partituren med på scenen, så det ställer stora krav på koncentration utöver de rörelser de utför."

Blir det fler uppgifter på Stockholmsoperan?
"Jag vill gärna komma tillbaka, men det är ingenting sagt om det ännu. Först får vi ser hur det här går."

Vad är din åsikt om de nya dansare som Johannes har anställt?
"De är mycket fina dansare och de nya krafterna kan influera och inspirera de dansare som fanns här innan, vilket kan vara bra för utvecklingen."

Vad ska du göra efter Stockholm?
"Först ska jag till Toulouse i Frankrike och sätta upp Les Noces, som har premiär i slutet av oktober, men det är ett verk som jag redan gjort tidigare för Les Grands Ballets Canadiens 2002.

Sedan blir det Semperoperan i Dresden där jag gör en ny version av Prokofjevs Romeo och Julia. Aaron Watkin, den nye balettchefen där, gör ett utmärkt arbete med kompaniet där."

Det blir ungefär samtidigt som Mats Ek gör sin version för Kungliga Baletten här.

Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Jillian Hiura

Mozart Mässa i C-moll. Fotograf Jillian Hiura

Stijn Celis
Stijn Celis  ('stein selis') är uppvuxen i Zaire, flyttade till Belgien 1972 och utbildade sig sedan till dansare vid Koninglijk Balletschool i Antwerpen. Idag är han bosatt i den franska delen av Schweiz. 1982 anställdes han vid Kungliga Baletten i Flandern för att fyra år senare gå vidare till Zürich-baletten, sedan till Zürich nutida danskompani och från 1992 Ballet de Grand Théatre de Genève, där han även inledde sin karriär som koreograf.

Anders Jörlén
28 sep 2012


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil