Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsingfors: Världspremiär av Tero Saarinen Company

Tero Saarinen är alltid intressant. Det var ett lyckat beslut i hans liv att lämna Nationaloperan och följa sin egen stig. I stället för klassisk balett blev det nutidsdans för honom. Han vann första priset vid Paris Internationella Danstävling 1988 i serien contemporary dans och begav sig till Mellaneuropa och Japan för att lära sig mer, bland annat buto.

En impuls till hans verksamhet efter år vid operans balett kom via dansaren och koreografen Carolyn Carlson, som för övrigt har påverkat många danskonstnärers liv och karriär. Förutom Saarinen också bland andra Jorma Uotinens och Nina Hyvärinens.

Tero Saarinen med sitt danskompani är en känd och välkomnad gäst sedan många år tillbaka i hela dansvärlden. Han har under sin karriär skapat över 30 urpremiärer och har fått ta emot många priser och medaljer i hemlandet och utomlands av vilka kan nämnas Pro Finlandia-medaljen och franska hederstiteln Chevalier de l´ordre des Arts et des Lettres.

Efter premiären på Alexandersteatern Helsingfors (23/11) bar vägen denna gång allra först till Uleåborg, Kuopio och Jyväskylä (5/12) – ett sällsynt tillfälle för danspubliken att se honom med ensemble i dessa finska städer. Ofta är kompaniet på väg till andra länder efter premiären.

Tero Saarinen i Carolyn Carlsons Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Tero Saarinen i Carolyn Carlsons Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Blossom & Decay, en dansafton med två verk
Konceptet för den nya aftonen är att det handlar om filosofiska funderingar över Livet och Döden, och i helheten en stark närvaro av ett Blommande och Vissnande, samt ett Nödläge.

Man in a Room till Carolyn Carlsons koreografi dansades av Tero Saarinen, och det vägde tyngst av kvällens två verk denna gång. En artists ensamhet och plåga – dansartisten Saarinen håller oss dessa 22 minuter strängt i sitt grepp. Han är skicklig i sin framställning och hans utstrålning når sista bänkraden i salen.

Carolyn Carlson koreograferade solot åt Saarinen år 2000. Han gestaltar på scenen en bildkonstnär, Carlson har haft den amerikanske expressionisten Mark Rothko i tankarna.

Saarinens konstnär plågas på scenen, och många tankar tycks röra sig i hans hjärna. Saarinen uttrycker allt detta, sinnesstämningarna och funderingarna hos personen i fråga, inför ögonen på oss. Han är den figur som han ska måla för oss.
Utomordentligt fint gjort.

Absent / Presence – kvällens nya verk
Dansarna gör sitt bästa i Absent Presence – och är jäktade av något obekant, eller kanske ändå bekant för oss alla, i energisk samdans och soli men det är svårt att tro att deras uppförande reflekterar de allra mest ödesmättade frågorna. Eller så når inte de tilltänkta tankarna om människans tyngsta barlast av frågor om liv eller död fram över rampen till publiken – denna gång.
Ninu Lindfors och Heikki Vienola i Absent Present. Fotograf Sakari Viika

Ninu Lindfors och Heikki Vienola i Absent Present. Fotograf Sakari Viika

Dansen är det inget fel på, tvärtom – man kan andas med Saarinens koreografi, själva dansarna gör bra ifrån sig och vissa av dem är mycket uttrycksfulla, såsom det gäller att vara i Saarinens koreografier. Rörelsespråket är häftigt, och Natasha Lommis alldeles speciellt. Undra på att många säger sig ha fastnat med blicken på henne hela tiden. Men det är hela gruppen som ändå borde nämnas, de är alla viktiga aktörer i helheten, de är individuella dansare.

Helheten i produktionerna – förutom dansen även musik, ljus och dräkter – är högklassisk, vilket också är Tero Saarinen Companys varumärke.

Borrowed Light med fr.v. Maria Nurmela, Tero Saarinen, Satu Halttunen, Ninu Lindfors. Fotograf Jonas Lundqvist

Borrowed Light med fr.v. Maria Nurmela, Tero Saarinen, Satu Halttunen, Ninu Lindfors. Fotograf Jonas Lundqvist

Tankar om Borrowed Light – ett verk från tidigare repertoar
Jag vill i detta sammanhang lyfta fram Saarinens äldre verk Borrowed Light som gått hem hos de flesta – den energi och berättande med dansens medel som vi kunnat uppleva där har fastnat i minnet och väckt mycket beundran; på detta sätt kan det en berättelse med starkt budskap framföras effektivt.

Stegen är kraftiga och betonar uttrycket, var och en förstår att från den här jargongen hoppar människorna inte mer så lätt av. Rytmen är lika stark, och man kan föreställa sig en stam som utför sina riter – och det är det ju frågan om också, egentligen.
Verket handlar om uppkomsten av en sekt, Shakers, och dess kraft hos människorna, det syns i dansen hur totalt de är påverkade av sin tro, den extas som driver individerna till något där de inte mera är annat en del av en massa i svallning.

Något av detta sågs förvisso också i Absent Presence där rörelsen gick framåt i böljande vågor – det är estetiskt och är alltid skönt att se på, flödet av dans. Man andas själv också obehindrat, som åskådare.

Tero Saarinen i Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Tero Saarinen i Man in a Room. Fotograf Laurent

Blossom & Decay
världspremiär i Helsingfors 23.11.2011

Man in a Room
koreografi Carolyn Carlson
dans Tero Saarinen
musikkollage Gavin Bryars Ensemble, Apocalyptica; ljusbearbetning Mikki Kunttu
ljusdesign Carolyn Carlson
kostymdesign Rachel Quarmby-Spadaccini

Absent Precence
koreografi Tero Saarinen
musik Jarmo Saari/Jarmo Saari solu,
ljus Mikki Kunttu
kostymer Erika Turunen
koreografens assistenter Satu Halttunen, Sini Länsivuori
dansare: Henrikki Heikkilä, Carl Knif, Saku Koistinen, Ninu Lindfors, Natasha Lommi, Maria Nurmela, Heikki Vienola

Anita Jokela
8 dec 2011


  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil