Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Tallinn firar prima ballerinan Kaie Kõrb

Över Finska viken med en av färjorna från Helsingfors, och man anländer till Tallinn. Till en lite annan kultur, lite mer kontinental. Tallinn var en av hansastäderna som hade starka förbindelser söderut. Tallinn är också under det pågående året Europas kulturhuvudstad tillsammans med vårt Åbo, och det satsas lite extra på allt möjligt.

Jag är på resa; huvudmålet är Estoniateatern och balettföreställningar där. Blir aldrig trött på att beundra det vida havet i dess alla varierande nyanser; på dagtid allt från blått till vitt och grått. Ankomst kl. 14 till hamnen, och man är nästan i city.

Man hinner göra ett trevligt stadsbesök med ett trevligt café eller en restaurang, historiska byggnader, butiker i de äldre kvarteren eller moderna varuhus; fara till någon av de nyaste turistattraktionerna även lite utanför. Vila på hotellet förrän det är dags att ta sin väg till Rahvusooper (Nationaloperan) Estonia och kvällens föreställning. Den här gången är det frågan om en Gala.

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Giselle. Foto Estoniateatern

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Giselle. Foto Estoniateatern

Prima ballerinan Kaie Kõrb 50 år
Estoniateatern hade på den internationella dansdagen två föreställningar, varav den senare var ägnad till ära åt den fina och ståtliga primaballerinan Kaie Kõrb på grund av hennes 50-årsdag.
På galaföreställningarna – 29 och 30 april – sågs även andra artister från när och fjärran.

Kôrb var ledande stjärna på Estoniateatern och blev pensionerad i december 2005. En internationell karriär var inte möjlig under Sovjettiden, annars skulle vi säkert ha hört mer om henne, och fått njuta av hennes dans på andra ställen än på hemmascenen; de korta besöken hon gjorde t ex i Finland och Sverige var inte många. Vid galan kunde vi alla konstatera att Kõrb är en artist i bra form trots åldern.

Vid en institutionsteater blir dansarna pensionerade vid 40 och några år till. Ålder i och för sig borde inte spela – eller få spela – så stor roll ifråga om uppträdande på dansscen.

En lite mognare dansare kan och kunde mycket ofta göra väldigt bra ifrån sig och framför allt på grund av mognad göra vissa roller med en annan sorts prestige och presentation än de yngre kollegorna.

Det är också att minnas att världsberömda Galina Ulanova, Margot Fonteyn, Maya Plisetskaja och vissa andra har fortsatt att dansa även de större rollerna, och avslutat sina karriärer i rätt hög ålder.

Vi hoppas kunna se Kaie Kõrb fortsätta med att uppträda som en frilansare ännu länge. Numera är hon huvudsakligen sysselsatt med att undervisa blivande dansare samt barn och unga som har dans som hobby.

Mycket riktigt fick åskådarna på galan se en liten glimt av hennes elever, även en skara av riktigt små ballerinor i en välordnad formation iklädda tutus. En tutu – det kallas ju den kortkorta klänningen i balett.

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Carmen. Foto Estoniateatern

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Carmen. Foto Estoniateatern

Kaie Kõrb i Duetten från Scheherazade, som Blue Ballerina och Döende svan
Duetten av Mihail Fokin inledde galan och dansades i den traditionella orientaliska klädseln och mjuka dansskor. Rollen är tilltänkt en vig dansare och Kaie Kõrb gjorde oss inte besvikna. Hon ritar i luften linjer och gör fraseringen av sin dans på ett sätt som får oss att tänka tillbaka till tiderna då hon dansade sin Scheherazade helt igenom en föreställning, vi kunde gärna ha sett mer av detta.

Sergej Nejksjin från nationaloperan i Lettland var en fin partner till sin ballerina. Hans personlighet och dansarkvalité passar till ett brett register av roller, och Scheherazade var  ett gott val att börja med.

Före pausen gav Kõrb sitt andra nummer. Vi såg henne glida fram från vänstra hörnet på scenen i Fokins berömda koreografi Den döende svanen. Det är i den här rollen som även legendariska Maja Plisetskaja uppträdde ofta och länge, och även i slutet av karriären som dansös.

Att tolka denna roll är krävande och på grund av det som en ballerina kan ha förvärvat sig under sin karriär syns resultatet i hur trovärdig hennes gestalt som svan blir, hur fågelns krafter sviker och hur den blir liggande utan att röra sig mer.  

Kaie Körb i Blue Ballerina av Jorma Uotinen. Foto Estoniateatern

Kaie Körb i Blue Ballerina av Jorma Uotinen. Foto Estoniateatern

Ett bra val för att visa Kaie Kõrbs stora dansregister var Jorma Uotinens Blue Ballerina, numera redan en klassiker. Denna roll visar en åldrande dansare, något sliten och klädd i blått; hon jagar efter sina forna glansdagar som ballerina. Håret är rufsigt, och koreografin visar att det är någon tid sedan de gyllene åren var en del av livet.

Några rörelser är ännu möjliga för henne, stundvis, sedan orkar den blå damen inte mer – inte här heller, men hon hålls vid liv av minnen. I minnet av de gångna åren letar den av koreografen Uotinen skapade sorgsna gestalten förgäves efter sitt före detta ballerinajag.

I solot Blue Ballerina hade Kõrb en alldeles egen kraftfull prägel i sin tolkning. Från min plats i salen kunde jag inte ordentligt helt urskilja ansiktet, och då får ju själva kroppsspråket och rörelserna avgöra hur gestaltningen ser ut.

Det var Nina Hyvärinen som allra först i Helsingfors gav liv åt rollens ballerina, och Ninas närvaro på scenen var åter och åter igen konkret och handgriplig.

Blue Ballerina tillhör ett större verk med namnet Ballet Pathétique där män i kjolar först erövrar scenen. Den är en av Jorma Uotinens populäraste koreografier. Efter Nina har andra dansare i sin tur gjort rollen.

En fin tolkning av Blue Ballerina den här gången också; rollen sitter ypperligt hos Kaie Kõrb.

Efter alla filmsnuttar från Kõrbs långa karriär med inblick i allt från rollfigurer såsom den berömda Svarta svanen i Svansjön till de intressanta intervjuerna – där bl.a. vissa berömda aktörer inom baletten, såsom Maja Plisetskaja och Tiiu Randviir, berättande om Kõrb och hennes kvalité – var nämnda Blue Ballerina en passande avslutning på hela galan.

Bridget Breiner och Alexander Zaitsev i Kasimir´s Colours. Foto Estoniateatern

Bridget Breiner och Alexander Zaitsev i Kasimir´s Colours. Foto Estoniateatern

En stilig Sugar Plum Fairy och en väldansande Prins
Galans program var omfattande och kompakt, bestående av både klassiska och moderna nummer.  

Förutom jubilaren Kaie Kõrbs var även de andra inhemska artisternas och gästernas insatser viktiga för att helheten kunde bli så givande och trevlig som den blev. Här några plock.

Stuttgartbalettens två premiärdansare, Bridget Breiner och Alexander Zaitsev, sågs i duetten ur Mauro Bigonzettis contemporary nummer Kasimir´s Colours och i ett annat modernt nummer av Marco Goecke. Precist, bra accentuerat.

Stuttgart går miste om Breiner före säsongen 2012-13, hon ska bli balettchef i Gelsenkirchens Ballet im Revier.

I ett nummer ur Nötknäpparen var Estoniateaterns egna premiärdansare Luana Georg tillsammans med tidigare nämnda Sergej Nejksjin ett nöje att se. De var säkra i sitt uppträdande, tolkande Pas de deux ur akt 2 i Ben Stevensons koreografi; en stilig 'Sugar Plum Fairy' och en väldansande Prins.  

Lika säkert och fint ifrån sig gjorde Beatrice Knop och Dimitry Semionov i sin duett från Caravaggio och i sin Intimate Distance. De kom från Staatsballett Berlin.

Jonathan Hanks. Foto Estoniateatern

Jonathan Hanks. Foto Estoniateatern

Jonathan Hanks – utbildad i London och sedan 2007 medlem i Estoniateaterns balett – uppträdde fräscht och kunnigt i sitt solo från ett modernt Una lacrima sul viso av balettens egen koreograf Marina Kesler.

Hanks och Luana Georg fick på den förra galadagen mottaga teaterns ERGO-pris för året.

Tidigare på våren hade även Marina Kesler  tillsammans med premiärdansaren Eve Andre blivit prisbelönta med det estniska priset ”Loomeliidu preemia” för sitt konstskapande.

Eve i sin tur sågs vid galan som Desdemona i en scen ur baletten Othello, tillsammans med partnern Aleksandr Prigorovsky och fyra andra dansare från Estoniateatern. Väldansat i contemporary stil.

Det är bara att önska att Estoniateatern fortsätter med att bjuda på liknande galaföreställningar.

International Dance Day Ballet Gala

– Kaie Körb 50 years

– 30 april 2011 – Konstnärliga ledare: Thomas Edur, Kaie Körb

Duett från Scheherazade – Koreografi Mikhail Fokin – Musik: Nikolaj Rimskij-Korsakov
Kaie Körb, Sergej Neiksjin, Lettiska nationaloperan

Duett The Man I Love från Who Cares? – Koreografi: George Balanchine – Musik: George Gershwin
Maksim Chukaryov, Olga Ryabikova, Estniska nationalbaletten

Scen från Othello – Koreografi: Marina Kesler – Musik: Arvo Pärt
Eve Andre, Svetlana Danilova, Kaja Kreitzberg, Seili Loorits-Kämbre, Marika Muiste, Aleksander Prigorovskij, Estniska nationalbaletten

Pas de deux från Giselle, Akt 2 – Koreografi: Jean Coralli, Jules Perrot, Marius Petipa – Musik: Adolphe Adam
Tatjana Bolotova, Anton Gejker, Ryska statsbaletten

Ring them Bells – Koreografi: Marco Goecke – Musik Fred Ebb (Sång: Liza Minelli)
Bridget Breiner, Alexander Zaitsev, Stuttgartbaletten

Duett från Caravaggio – Koreografi: Mauro Bigonzetti – Musik: Bruno Moretti
Beatrice Knop, Dimitrij Semjonov, Staatsballett Berlin

Pas de deux från Törnrosa, Akt 3 –  Koreografi: Marius Petipa, Musik: Pjotr Tjaikovskij
Elza Leimane-Martinova, Raimonds Martinovs, Lettiska nationaloperan

Den döende svanen – Koreografi: Mikhail Fokin – Musik: Camille Saint-Saёns
Kaie Körb

PAUS

Improvisation – Koreografi: Kaie Kõrb – Musik: Improvisation på klassiska teman – Piano: Ivo Valdma
Studenter från Tallinns balettskola (klass 7) och elever från Kaie Körbs balettstudio

Duett från Carmen – Koreografi: Krzysztof Pastor – Musik: Georges Bizet och Rodion Sjtjedrin
Elza Leimane-Martinova, Raimonds Martinovs, Lettiska nationaloperan

Una lacrima sul viso – Koreografi: Marina Kesler – Musik: Bobby Solo
Jonathan Hanks, Estniska nationalbaletten

Prinsens och Sockerféns pas de deux ur Nötknäpparen, Akt 2 – Koreografi: Ben Stevenson, Texas Ballet Theatre – Musik: Pjotr Tjaikovskuj
Sergej Neiksjin, Lettiska nationaloperan och Luana Georg, Estniska nationalbaletten

Intimate Distance – Koreografi: Jiri Bubenicek – Musik: Otto Bubenicek
Beatrice Knop, Dimitrij Semjonov, Staatsballett Berlin

Duett från Kazimir’s Colours – Koreografi: Mauro Bigonzetti – Musik: Dmitrij Sjostakovitj, Pianokonsert Nr 1 i C moll, 2:a satsen
Bridget Breiner, Alexander Zaitsev, Stuttgartbaletten

Grand pas de deux från Don Quijote, Akt 3 – Koreografi: Alexander Gorsky – Musik: Ludwig Minkus
Tatjana Bolotova, Anton Gejker, Ryska statsbaletten

Blue Ballerina – Koreografi: Jorma Uotinen – Musik: Pjotr Tjaikovskij
Kaie Körb

Anita Jokela
18 juli 2011


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil