Artiklar från 2008 – till idag
Över Finska viken med en av färjorna från Helsingfors, och man anländer till Tallinn. Till en lite annan kultur, lite mer kontinental. Tallinn var en av hansastäderna som hade starka förbindelser söderut. Tallinn är också under det pågående året Europas kulturhuvudstad tillsammans med vårt Åbo, och det satsas lite extra på allt möjligt.
Jag är på resa; huvudmålet är Estoniateatern och balettföreställningar där. Blir aldrig trött på att beundra det vida havet i dess alla varierande nyanser; på dagtid allt från blått till vitt och grått. Ankomst kl. 14 till hamnen, och man är nästan i city.
Man hinner göra ett trevligt stadsbesök med ett trevligt café eller en restaurang, historiska byggnader, butiker i de äldre kvarteren eller moderna varuhus; fara till någon av de nyaste turistattraktionerna även lite utanför. Vila på hotellet förrän det är dags att ta sin väg till Rahvusooper (Nationaloperan) Estonia och kvällens föreställning. Den här gången är det frågan om en Gala.
Kaie Körb och Viesturs Jansons i Giselle. Foto Estoniateatern
Prima ballerinan Kaie Kõrb 50 år
Estoniateatern hade på den internationella dansdagen två föreställningar, varav den senare var ägnad till ära åt den fina och ståtliga primaballerinan Kaie Kõrb på grund av hennes 50-årsdag.
På galaföreställningarna – 29 och 30 april – sågs även andra artister från när och fjärran.
Kôrb var ledande stjärna på Estoniateatern och blev pensionerad i december 2005. En internationell karriär var inte möjlig under Sovjettiden, annars skulle vi säkert ha hört mer om henne, och fått njuta av hennes dans på andra ställen än på hemmascenen; de korta besöken hon gjorde t ex i Finland och Sverige var inte många. Vid galan kunde vi alla konstatera att Kõrb är en artist i bra form trots åldern.
Vid en institutionsteater blir dansarna pensionerade vid 40 och några år till. Ålder i och för sig borde inte spela – eller få spela – så stor roll ifråga om uppträdande på dansscen.
En lite mognare dansare kan och kunde mycket ofta göra väldigt bra ifrån sig och framför allt på grund av mognad göra vissa roller med en annan sorts prestige och presentation än de yngre kollegorna.
Det är också att minnas att världsberömda Galina Ulanova, Margot Fonteyn, Maya Plisetskaja och vissa andra har fortsatt att dansa även de större rollerna, och avslutat sina karriärer i rätt hög ålder.
Vi hoppas kunna se Kaie Kõrb fortsätta med att uppträda som en frilansare ännu länge. Numera är hon huvudsakligen sysselsatt med att undervisa blivande dansare samt barn och unga som har dans som hobby.
Mycket riktigt fick åskådarna på galan se en liten glimt av hennes elever, även en skara av riktigt små ballerinor i en välordnad formation iklädda tutus. En tutu – det kallas ju den kortkorta klänningen i balett.
Kaie Körb och Viesturs Jansons i Carmen. Foto Estoniateatern
Kaie Kõrb i Duetten från Scheherazade, som Blue Ballerina och Döende svan
Duetten av Mihail Fokin inledde galan och dansades i den traditionella orientaliska klädseln och mjuka dansskor. Rollen är tilltänkt en vig dansare och Kaie Kõrb gjorde oss inte besvikna. Hon ritar i luften linjer och gör fraseringen av sin dans på ett sätt som får oss att tänka tillbaka till tiderna då hon dansade sin Scheherazade helt igenom en föreställning, vi kunde gärna ha sett mer av detta.
Sergej Nejksjin från nationaloperan i Lettland var en fin partner till sin ballerina. Hans personlighet och dansarkvalité passar till ett brett register av roller, och Scheherazade var ett gott val att börja med.
Före pausen gav Kõrb sitt andra nummer. Vi såg henne glida fram från vänstra hörnet på scenen i Fokins berömda koreografi Den döende svanen. Det är i den här rollen som även legendariska Maja Plisetskaja uppträdde ofta och länge, och även i slutet av karriären som dansös.
Att tolka denna roll är krävande och på grund av det som en ballerina kan ha förvärvat sig under sin karriär syns resultatet i hur trovärdig hennes gestalt som svan blir, hur fågelns krafter sviker och hur den blir liggande utan att röra sig mer.
Kaie Körb i Blue Ballerina av Jorma Uotinen. Foto Estoniateatern
Ett bra val för att visa Kaie Kõrbs stora dansregister var Jorma Uotinens Blue Ballerina, numera redan en klassiker. Denna roll visar en åldrande dansare, något sliten och klädd i blått; hon jagar efter sina forna glansdagar som ballerina. Håret är rufsigt, och koreografin visar att det är någon tid sedan de gyllene åren var en del av livet.
Några rörelser är ännu möjliga för henne, stundvis, sedan orkar den blå damen inte mer – inte här heller, men hon hålls vid liv av minnen. I minnet av de gångna åren letar den av koreografen Uotinen skapade sorgsna gestalten förgäves efter sitt före detta ballerinajag.
I solot Blue Ballerina hade Kõrb en alldeles egen kraftfull prägel i sin tolkning. Från min plats i salen kunde jag inte ordentligt helt urskilja ansiktet, och då får ju själva kroppsspråket och rörelserna avgöra hur gestaltningen ser ut.
Det var Nina Hyvärinen som allra först i Helsingfors gav liv åt rollens ballerina, och Ninas närvaro på scenen var åter och åter igen konkret och handgriplig.
Blue Ballerina tillhör ett större verk med namnet Ballet Pathétique där män i kjolar först erövrar scenen. Den är en av Jorma Uotinens populäraste koreografier. Efter Nina har andra dansare i sin tur gjort rollen.
En fin tolkning av Blue Ballerina den här gången också; rollen sitter ypperligt hos Kaie Kõrb.
Efter alla filmsnuttar från Kõrbs långa karriär med inblick i allt från rollfigurer såsom den berömda Svarta svanen i Svansjön till de intressanta intervjuerna – där bl.a. vissa berömda aktörer inom baletten, såsom Maja Plisetskaja och Tiiu Randviir, berättande om Kõrb och hennes kvalité – var nämnda Blue Ballerina en passande avslutning på hela galan.
Bridget Breiner och Alexander Zaitsev i Kasimir´s Colours. Foto Estoniateatern
En stilig Sugar Plum Fairy och en väldansande Prins
Galans program var omfattande och kompakt, bestående av både klassiska och moderna nummer.
Förutom jubilaren Kaie Kõrbs var även de andra inhemska artisternas och gästernas insatser viktiga för att helheten kunde bli så givande och trevlig som den blev. Här några plock.
Stuttgartbalettens två premiärdansare, Bridget Breiner och Alexander Zaitsev, sågs i duetten ur Mauro Bigonzettis contemporary nummer Kasimir´s Colours och i ett annat modernt nummer av Marco Goecke. Precist, bra accentuerat.
Stuttgart går miste om Breiner före säsongen 2012-13, hon ska bli balettchef i Gelsenkirchens Ballet im Revier.
I ett nummer ur Nötknäpparen var Estoniateaterns egna premiärdansare Luana Georg tillsammans med tidigare nämnda Sergej Nejksjin ett nöje att se. De var säkra i sitt uppträdande, tolkande Pas de deux ur akt 2 i Ben Stevensons koreografi; en stilig 'Sugar Plum Fairy' och en väldansande Prins.
Lika säkert och fint ifrån sig gjorde Beatrice Knop och Dimitry Semionov i sin duett från Caravaggio och i sin Intimate Distance. De kom från Staatsballett Berlin.
Jonathan Hanks. Foto Estoniateatern
Jonathan Hanks – utbildad i London och sedan 2007 medlem i Estoniateaterns balett – uppträdde fräscht och kunnigt i sitt solo från ett modernt Una lacrima sul viso av balettens egen koreograf Marina Kesler.
Hanks och Luana Georg fick på den förra galadagen mottaga teaterns ERGO-pris för året.
Tidigare på våren hade även Marina Kesler tillsammans med premiärdansaren Eve Andre blivit prisbelönta med det estniska priset ”Loomeliidu preemia” för sitt konstskapande.
Eve i sin tur sågs vid galan som Desdemona i en scen ur baletten Othello, tillsammans med partnern Aleksandr Prigorovsky och fyra andra dansare från Estoniateatern. Väldansat i contemporary stil.
Det är bara att önska att Estoniateatern fortsätter med att bjuda på liknande galaföreställningar.
– 30 april 2011 – Konstnärliga ledare: Thomas Edur, Kaie Körb
Duett från Scheherazade – Koreografi Mikhail Fokin – Musik: Nikolaj Rimskij-Korsakov
Kaie Körb, Sergej Neiksjin, Lettiska nationaloperan
Duett The Man I Love från Who Cares? – Koreografi: George Balanchine – Musik: George Gershwin
Maksim Chukaryov, Olga Ryabikova, Estniska nationalbaletten
Scen från Othello – Koreografi: Marina Kesler – Musik: Arvo Pärt
Eve Andre, Svetlana Danilova, Kaja Kreitzberg, Seili Loorits-Kämbre, Marika Muiste, Aleksander Prigorovskij, Estniska nationalbaletten
Pas de deux från Giselle, Akt 2 – Koreografi: Jean Coralli, Jules Perrot, Marius Petipa – Musik: Adolphe Adam
Tatjana Bolotova, Anton Gejker, Ryska statsbaletten
Ring them Bells – Koreografi: Marco Goecke – Musik Fred Ebb (Sång: Liza Minelli)
Bridget Breiner, Alexander Zaitsev, Stuttgartbaletten
Duett från Caravaggio – Koreografi: Mauro Bigonzetti – Musik: Bruno Moretti
Beatrice Knop, Dimitrij Semjonov, Staatsballett Berlin
Pas de deux från Törnrosa, Akt 3 – Koreografi: Marius Petipa, Musik: Pjotr Tjaikovskij
Elza Leimane-Martinova, Raimonds Martinovs, Lettiska nationaloperan
Den döende svanen – Koreografi: Mikhail Fokin – Musik: Camille Saint-Saёns
Kaie Körb
PAUS
Improvisation – Koreografi: Kaie Kõrb – Musik: Improvisation på klassiska teman – Piano: Ivo Valdma
Studenter från Tallinns balettskola (klass 7) och elever från Kaie Körbs balettstudio
Duett från Carmen – Koreografi: Krzysztof Pastor – Musik: Georges Bizet och Rodion Sjtjedrin
Elza Leimane-Martinova, Raimonds Martinovs, Lettiska nationaloperan
Una lacrima sul viso – Koreografi: Marina Kesler – Musik: Bobby Solo
Jonathan Hanks, Estniska nationalbaletten
Prinsens och Sockerféns pas de deux ur Nötknäpparen, Akt 2 – Koreografi: Ben Stevenson, Texas Ballet Theatre – Musik: Pjotr Tjaikovskuj
Sergej Neiksjin, Lettiska nationaloperan och Luana Georg, Estniska nationalbaletten
Intimate Distance – Koreografi: Jiri Bubenicek – Musik: Otto Bubenicek
Beatrice Knop, Dimitrij Semjonov, Staatsballett Berlin
Duett från Kazimir’s Colours – Koreografi: Mauro Bigonzetti – Musik: Dmitrij Sjostakovitj, Pianokonsert Nr 1 i C moll, 2:a satsen
Bridget Breiner, Alexander Zaitsev, Stuttgartbaletten
Grand pas de deux från Don Quijote, Akt 3 – Koreografi: Alexander Gorsky – Musik: Ludwig Minkus
Tatjana Bolotova, Anton Gejker, Ryska statsbaletten
Blue Ballerina – Koreografi: Jorma Uotinen – Musik: Pjotr Tjaikovskij
Kaie Körb
Anita Jokela
18 juli 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision