Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Festivaler i rök och dans

Weld far out West: Suggestivt skön dans med rötter i det förflutna
Den gemensamma faktorn för allt som visas under festivalen Almost out of sight (1-20/4, WELD) är att det är skapat för ett mörklagt rum eller en plats med förhindrad sikt. En plats där man endast kan skönja konturerna av det som pågår.

Så var det också under invigningskvällen när verket Weld far out West genomfördes i en studio som var helt fylld av rök. I dimman uppenbarade sig och försvann fyra dansare, Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West.

Weld far out West. Fotograf Anna Koch

Weld far out West. Fotograf Anna Koch

Dansarna rörde sig med steg som påminner om stegen i traditionella kedjedanser från Färöarna. Ljudet av deras steg fanns kvar som ett minne av rörelsen när kropparna helt dolts i röken. Kropparnas gradvisa avtäckande och döljande av den täta röken har i sig en stark skönhet och suggestiv kraft. Men också en existentialistisk laddning eftersom det får mig att tänka på det efemära i den mänskliga existensen.

Föreställningen, som skapats av de fyra dansarna, har också en spännande tillkomst som skulle kunna liknas vid en roadmovie. Under en färd genom ett okänt kustlandskap prövade de ut stegen och rörelseriktningarna. Och kanske är det denna ovanliga tillkomstprocess som skapar den sällsynta känsla av oförutsägbarhet jag upplever när jag ser de fyra röra sig genom det rökfyllda rummet.

Fragmented Dance. Fotograf Björn Renner

Fragmented Dance. Fotograf Björn Renner

festival:display: In i festivallabyrinten
Först irriterar det mig att festival:display (12/4, Moderna Museet) har ett extremt svårtolkat program. Färgkombinationer och tidslinjer korsar varandra tills jag knappt är säker på att jag verkligen är på Moderna Museet. Så slår det mig att den flerskiktade bilden av Moderna Museet påminner om avbildningar av egyptiska faraogravar. Och jag tänker att kanske detta också är en del av upplevelsen, att jag som publik skall vara tvungen att arbeta, att söka istället för att passivt gapa och svälja.

Från att vara krångligt blir det en lustfylld utmaning att leta sig fram genom Moderna Museets rum. Där jag nästan snubblar över en konstruktion som påminner om en gigantisk svart daggmask som rör sig ryckvis. 'Masken' visar sig höra ihop med en amöbalik brunfärgad skulptur som dallrar och andas och en märklig varelse som täckt av guldtyg skakar och rör sig spastiskt längst in i ett av rummen i museets nedre regioner. De tre installationerna utgör verket Fragmented Dance av Albin Karlsson & Björn Renner.

Christina Caprioli: Filt. Fotograf Håkan Larsson

Christina Caprioli: Filt. Fotograf Håkan Larsson

På väg mellan verkets tre delar passerar jag Cristina Capriolis koncept under cover nu under rubriken filt. Golvet är täckt av en svart filt under vilken två dansare rör sig på ett mycket grafiskt sätt. Festivalens vackraste verk. Vacker och symbolisk är Marie Fahlins Spegelbegravning där en ung kvinna täcker en annan ung kvinnas kropp med fyrkantiga spegelfragment.  
Marie Fahlin: Spegelbegravning. Fotograf Jenny Berntsson

Marie Fahlin: Spegelbegravning. Fotograf Jenny Berntsson

I kontrast till de kontemplativa verken släpper Helena Franzén och två dansare loss på en lång gul matta som sträcker sig utmed museets långa galleri. Verket heter Undantag och det är ovanligt att se dans utveckla sig över en så lång sträcka. Det var en suggestiv upplevelse att befinna sig i ena änden och uppleva hur dansen förändrades när avståndet förändrades.

Mitt största intryck av festival:display är att den är ett starkt argument för att dansen borde ta sig ut från scenen lite oftare än vad som sker idag. Och varför inte involvera publiken, som Anna Koch i verket Unfolding där den som vill får följa fyra dansare genom utställningen.

Det mest intressanta momentet är när en av dansarna lämnas kvar och hennes kropp uttrycker utsattheten i ensamheten. Vilket fascinerar mig tills jag börjar känna suget efter att se vad de andra gör – och överger den ensamma dansaren.

I ett nu hade den neutrala performancen omvandlats till en existentialistisk frågeställning. Vem är jag och hur handlar jag? En passande avslutning på en ovanlig festival, som också hade ett klurigt formulerat program.

Helena Franzén: Undantag. Fotograf Håkan Jelk

Helena Franzén: Undantag. Fotograf Håkan Jelk

Dorte Olesen: Att våga vara obekväm
Med verket The Bad, The Good, The Ugly (14/4, Moderna Dansteatern), befäster koreografen Dorte Olesen återigen sin position som den mest orädda och frispråkiga koreografen på den svenska dansscenen.

Olesen delar av Moderna Dansteaterns stora scenrum med genomskinliga plasthängen som i kombination med en plastgräsmatta utlagd på området framför publiken ger en känsla av ett ute och ett inne. Inom detta område rör sig tre varelser (Emelie Garmén, Halla Ólafsdóttir, Eliisa Erävalo), samtliga i pageklippt hår och mjukiskläder. De är arga, fula och oberäkneliga, så oberäkneliga att jag inte skulle ha blivit ett dyft förvånad om någon av dem hoppat på publiken eller ryckt åt sig en väska.

Nu sker varken det ena eller det andra, däremot vrålar, grymtar och låter de tre konstant, samtidigt som de rör sig med skruvade, tunga och mycket ‘osköna’ rörelser. Det jag ser får mig att tänka på troll, att det är just så här man brukar beskriva kvinnliga troll. I deras förvridna ansikten ser jag också spår av den gränslöshet som betecknar det man förut kallade ‘troll’. En symbolgestalt som stod för den del av det mänskliga beteendet som befann sig utanför civilisationens tvångströja och som därför uppfattades som extremt hotfull.

Dorte Olesen: The Bad, The Good, The Ugly. Fotograf Anna Widoff

Dorte Olesen: The Bad, The Good, The Ugly. Fotograf Anna Widoff

Upplevelsen är mycket befriande och fungerar som ett slags mental detox mot dagens äckligt behagsjuka kvinnoideal. Men Olesen vore inte Olesen om hon inte samtidigt ställde sin publik inför det paradoxala. Då och då väller välkända musikstycken in över scenen och i ett nu blir rörelserna dans som förmedlar något mer än ett uppror mot en påtvingad form. De korta solona är såväl sensuella som berörande och de följer med mig även efter att föreställningen avslutats.
Lena Andrén
7 maj 2011

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil