Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Peter Bohlin: Nathalie Ruiz  – Carina Ari-medaljör 2010

Alltför mycket hängivet, kreativt arbete hamnar utanför offentlighetens strålkastarljus. 2010 års mottagare av Carina Ari-medaljen är konstnären/artisten Nathalie Ruiz som kom från Frankrike och har varit flitigt verksam i olika funktioner sedan hon kom till Sverige för drygt tjugo år sedan. Då hade hon arbetat professionellt sedan arton års ålder.

Dansportalen fick ett samtal med henne efter Carina Ari-dagen i Rotundan på Kungliga Operan, där medalj och stipendier utdelades den fjärde maj.  

Gratulerar till medaljen! Hur många har du hemma?

Tack så mycket! Det här är min första medalj. Jag blev särskilt glad över att det var Carina Aris medalj jag då fick. Carina Ari var en vacker, stark, kreativ personlighet, en självständig kvinna som skapade sin framgång av idérikedom och handlingskraft. Hon är ett förträffligt föredöme och det är verkligen en heder och inspirationskälla att ha blivit tilldelad hennes medalj. Hon var dessutom under en period balettchef på Operan i Alger, och mina föräldrar kommer från Algeriet (deras föräldrar kom från Spanien, därav efternamnet Ruiz).  

Ophélia på Moderna Dansteatern maj 2010. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ophélia på Moderna Dansteatern maj 2010. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Vad håller du på med just nu?

8 maj medverkade jag i Alice Kollektivs premiär på Det hårda och det mjuka, ett tidigare inte framfört verk som skrevs 1953 av den begåvade avantgardisten Öyvind Fahlström. I föreställningen, som är en undersökning av ett mycket långt original, skapade jag koreografin för ensemblen, och själv spelar jag skrivmaskinsflickan "Skri".

Dagen efter det att jag tilldelats medaljen medverkade jag i en föreställning sammanställd av Ana Laguna och beställd av den spanska ambassaden för att fira Spaniens ordförandeskap i EU. Då dansade jag ett solo, Ophélia, till musik av Kjell Nordeson.

Sedan i februari är jag också koreografassistent till Mats Ek i hans iscensättning av Tjechovs Körsbärsträdgården på Dramaten.

Vad innebär det arbetet?

Som koreografassistent följer jag utformandet av koreografin och lär mig det slutgiltiga resultatet. Sedan tränar jag de medverkande och förbereder dem på ett fysiskt sätt att hantera det koreografiska materialet. Träningen, som är skräddarsydd till uppsättningens behov, innebär övningar i muskelstyrka, yoga, och synkronisering av dansrörelser. Samtidigt övar jag skådespelarnas känsla för kontakt med varandra, för att på bästa sätt göra dem mottagliga för den kroppsliga motivationen i regin.

Genom att vara i kontakt med sin kropp får man tillgång till en sorts öppenhet för samspel, och när man sedan hanterar text och spelscener, kan man addera en dimension: det fysiska uttrycket.  Kroppen har sitt eget språk som förstärker, motsvarar och lyfter orden.

En särskild aspekt i arbetet med icke-dansare är att man får precis vad man ber om – inga färdiga lösningar som en dansare kan presentera. I stället får man något omedelbart, som i lyckliga fall kan innebära essensen av en rörelse. Där kan en alldeles särskild skönhet födas.

När man koreograferar går det ibland fort, särskilt för dem som inte är utbildade dansare. Då fungerar jag som förmedlare, en sorts ”översättare” som förklarar efteråt, repeterar in materialet, uppmuntrar, stimulerar och lugnar där det behövs.

Efter en tränings- och repetitionstid kan man betrakta resultatet och gå vidare med bearbetning, utveckling och fördjupning av materialet.

Min uppgift är också att se till att koreografin under spelperioden bibehålles på avsedd nivå.  

När valde Mats Ek dig till sin assistent?

Jag började arbeta som Mats Eks assistent först med Ett drömspel 2009. Sen fortsatte vi vårt samarbete med Hållplats av Roland Schimmelpfennig på Stockholms Stadsteater, premiär i november samma år. Nu i Körsbärsträdgården är det tredje gången.

Hur kom du i kontakt med Mats Ek?

1988 dansade jag i Karine Saportas Le coeur métamorphosé. Vi gästspelade på Théâtre de la Ville i Paris samtidigt som Cullbergbaletten. Jag såg Mats Eks Giselle och blev fascinerad av Ana Laguna. Jag hade aldrig sett någon artist som henne. Så jag bad att få vara med på morgonträningen med ensemblen dagen därpå. Det visade sig då att flera av dem hade sett vår föreställning också, och lagt märke till mig. Cullbergbaletten bestod då av en otrolig samling storartade dansare som samtidigt var klenoder som människor. Veli-Pekka Peltokallio kom fram till mig och sjöng Gilbert Bécauds Nathalie, hela – på finska! Yvan Auzely lämnade plats för mig vid stången. Jag var inte van vid sådant bemötande.

Dansvärlden i Paris var hård, konkurrensen gjorde dansare ännu hårdare. Skillnaden var kolossal. Jag märkte genast att det var i en miljö som Cullbergbalettens som jag ville arbeta. Det slutade med att Mats Ek skrev till mig och erbjöd mig ett kontrakt. Jag accepterade omedelbart.

Du dansade med Cullbergbaletten i tre år. Vad hände sedan?

Jag fortsatte som gäst i ensemblen i några år. Som frilansare fick jag också möjlighet att arbeta med ett stort antal svenska koreografer. Jag medverkade också i flera av Mats Eks teateruppsättningar, bl. a. i På Malta och Johanna på Orionteatern 1996 och 1998 och i Andromaque och Ett drömspel på Dramaten 2002 och 2007. Jag arbetade med Dansensemblen vid Älvsborgsteatern i fyra år som koreograf i residens, de sista två åren som chef, 2004 -2005.

Vad gjorde du där, i Borås?

Jag tog hand om och utvecklade dansensemblen och skapade dess repertoar, som var inriktad mot en ung publik. Jag gjorde flera familjeföreställningar, som t.ex. Kod William, som var en version av Hamlet, med Ofelia i centrum. Niki var ett verk inspirerat av Niki de Saint Phalles liv och verk, t.ex. de så kallade Nanas, skulpturer av frodiga kvinnor i glada, färgrika former.

Familjen Oui spelades många gånger och fick turnera: till Kenya, Kalmar och Riksteaterns Teaterdagar i Hallunda.  Swing var en dansant tidsresa, från 1940-talet till framtiden.

Efter fyra intensiva och lärorika år behövde jag vila från allt resande uppdraget inneburit. Jag bestämde mig för att studera medicin och samtidigt utbilda mig till shiatsu-terapeut.

Du har gjort mycket annat också. 1994 startade du med kompositören och musikern Kjell Nordeson gruppen Co. Alba. Vad är det?

Co. Alba erbjuder artister att samarbeta för varje enskilt projekt.
Vi arbetar i gränslandet mellan rörelse, musik och bild, där olika uttrycksmedel möts och påverkar varandra. Jag står för koncept, iscensättning, koreografi och film. Kjell Nordeson ansvarar för musik och står ofta på scenen som musiker och medverkande/dansare. Jag arbetar med både dansare och icke-dansare.

Under åren har vi skapat över tjugo verk, t.ex. Drömmarnas stig 1994, Relief, en duo med Kjell Nordeson 1995, Monsieur Judith med skådespelaren Mats Flink 1997 och Heavy Metal, för Stockholm Kulturhuvudstad 1998, det var ett solo för Ana Laguna tillsammans med Stockholm Chamber Brass. Box 78 var ett solo tillsammans med röstkonstnären Lindha Kallerdahl och Nov.52 var ett solo tillsammans med pianisten Kristine Scholz, 2000.

Ophélia. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ophélia. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

2001 skapade vi Dragonfly, där dans och musik samverkade med videoprojektioner i en föreställning med stort personligt utrymme för varje medverkande. Ensemblen var också storartad: Ana Laguna, Talia Paz, Julie Guibert, Fabrice Serafino och jag själv. Vidare fyra musiker: Sten Sandell, David Stackenäs, Peter Söderberg och Kjell Nordeson. För videon som ingick stod multimedia konstnären P II.

2003 gjorde jag en dansproduktion för Sveriges Television, ett solo för Yvan Auzely, Désiré, som sedan visades flera gånger.

Vad ska du göra nu?
I augusti har jag två veckors residens på Dansens Hus. Det skall avslutas med att jag tillsammans med Alice Kollektiv presenterar en fortsättning av undersökningen av Öyvind Fahlströms Det hårda och det mjuka. Från september och framåt spelar jag rollen som Charlotta Ivanova i Mats Eks Körsbärsträdgården på Dramaten. Men först reser jag till Paris för att träna, se föreställningar och forska.

Fakta om Nathalie Ruiz

1971-1981: Utbildning i Centre de danse des Espaluns i Provence, Frankrike.
1986-1987: Dansade med bl. a. Martha Graham Dance Co, Twyla Tharp Dance Co. och Karine Saporta .
1998-1991: Dansare i Cullbergbaletten.
1992-2001: Arbetade med bl. a. Kenneth Kvarnström, Cristina Caprioli, Birgitta Egerbladh, Efva Lilja, Susanne Jaresand, Örjan Andersson, Philippe Blanchard och Helena Franzén.
1994: Startade Co. Alba med Kjell Nordeson. Ett tjugotal dansverk hittills.
1996-2010: Medverkade i verk av Mats Ek: På Malta, Johanna, Dans på trä, Andromaque, Ett drömspel, Hållplats, Orphée.
2007: Nominerad som bästa dansare i Europa i tidskriften Balettanz.
2009-2010: Koreografassistent åt Mats Ek.

Peter Bohlin
26 maj 2010


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil