Artiklar från 2008 – till idag
Med ett hundrafemtital kostymer i praktfulla färger och motiv från såväl Rysslands primitiva forntid som exotiska miljöer från när och fjärran inom det stora ryska väldet, utgör Dansmuseets utställning en fascinerande och överväldigande upplevelse. Under oktober visade museet dessutom en serie föreställningar av Stravinskijs Våroffer i stark och gripande koreografi av Norberto dos Santos.
Boken har en inledande bakgrundstext av museichefen Dr Erik Näslund. Alla de olika konstnärerna och baletterna presenteras ingående. Ett minus är att bokens designers har fortsatt trenden från boken om Rolf de Maré med en myckenhet av mycket finstilt text och ibland starka bakgrundsfärger till denna text. Alla läsare är inte 25 år och har 100 procent synskärpa!
– - –
Dansportalen skrev i juli om John Neumeiers oförglömliga och fullödiga 'Ballettage' i Hamburg, som till största delen ägnades Ballets Russes. Nu avslutar vi året med en rapport från platsen där det hela började – i Paris – där baletten vid Opéra National de Paris Länk till annan webbplats. visade sitt jubileumsprogram och en egen exklusiv utställning i Palais Garnier, i dagligt tal: Parisoperan.
Jubileumsföreställningen
Den välmatade föreställningen omfattade fyra portalverk ur Ballets Russes repertoar: Le Spectre de la Rose (Rosendrömmen), L'Après-midi d'un faune (En fauns eftermiddag). Le Tricorne (Den trekantiga hatten) och Pétrouchka.(Petrusjka).
Central i dramat är en marionetteater, som framvisas av en 'charlatan' (kringresande förevisare). De tre dockorna är ballerinan som uppvaktas av den virile moren men älskas av den oansenlige narren – Petrusjka. Inför den upphetsade massan utspelas ett triangeldrama som slutar med Petrusjkas död för morens skarpa sabel. Men – visar charlatanen – Petrusjka var bara en docka fylld av halm! Från taket på marionetteatern skrattar dock Petrusjka själv– den poetiska symbolen för den odödliga ryska folksjälen.
Utsökt utställning
I Palais Garnier finns även ett bibliotek och museum Länk till annan webbplats.. Där visas fram till och med den 23 maj en utställning om Les Ballets Russes. Där finns ett mindre antal mycket spektakulära originalkostymer, främst från Schéhérazade,
och ett stort antal exklusiva målningar och teckningar,
samt kostym- och scenografiskisser och annan memorabilia. Det är utsökt presenterat i de vackra sidorummen som museet disponerar – men jag konstaterar med belåtenhet att utställningen i Stockholm ger en större närhetskänsla och starkare upplevelse av Les Ballets Russes överdåd.
Även till Parisutställningen finns en diger katalog med mycken text men ett relativt fåtal bilder. Parisoperan har också en välsorterad butik i Palais Garnier, där man kan finna det mesta om dans och opera från vykort och små souvenirer till stora, vackra fotoböcker och massor av saker som associerar till verksamheten.
Den traditionella Nötknäpparen
Ingen julsäsong utan Nötknäpparen – det sägs att över hela världen ges ungefär 200 versioner av julbaletten framför andra – varje år! I Paris har man ju flera opera- och baletteatrar, så där ges ofta två balettproduktioner samtidigt på Palais Garnier respektive Opéra Bastille. Denna gång gavs alltså Casse noisette (Nötknäpparen) i Rudolf Nureyevs uppsättning på Bastilleoperans väldiga scen – jag upplever den som fyra gånger större än Stockholmsoperans!.
Nureyev gjorde sin första uppsättning av Nötknäpparen 1967 i Stockholm – en stormig upplevelse får de svenska dansarna. Parisversionen gjorde 1985 och har behållit huvuddragen från Stockholmsversionen där Clara är en ung flicka som står på tröskeln till vuxenlivet och i drömmen upplever sin bävan och nyfikenhet inför kärleken och erotiken. Hennes familj framträder till exempel i skepnad av skrämmande fladdermöss. Koreografiskt håller sig Nureyev till den klassiska ryska traditionen byggd på Marius Petipa.
Det är en fröjd att se Parisoperans dansare i denna stil. Allt präglas av elegans, exakthet och diskret charm. De många divertissemangen framförs av idel utmärkta solister. Nicholas Georgiadis kostymer är överdådiga och hans scenografi bländande. Den amerikanske dirigenten Kevin Rhodes dansar entusiastiskt fram orkestern till fulländning, Mathieu Ganio och Dorothée Gilbert är perfekta i varje minut. Gilberts solo i finalens pas de deux gör mig andlös och sprickfärdig av jubel! Dock – en liten tanke går till Pär Isbergs Stockholmsversion – så varm, så mänsklig, så svensk!
Att sedan få vila ut i Carina Aris vackra ateljévåning i Montmartre med utsikt över takåsarna i Paris åt alla håll och Sacre Coeur i blickfånget.... En scenografi värdig Benois eller Bakst!
Anders Jörlén
25 jan 2010
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision