Artiklar från 2008 – till idag
Runt hela dansvärlden har 100-årsminnet av den första säsongen med Sergej Diaghilevs Ballets Russes i Paris 1909 varit den stora händelsen. I Sverige firat av Dansmuseet Länk till annan webbplats. i Stockholm med den magnifika utställningen av originalkostymer från den epokgörande balettens verksamhet 1909 till 1929. Kungliga Baletten kommer litet efter med premiären av programmet Bolero, Les Noces, Våroffer den 23 april.
Med ett hundrafemtital kostymer i praktfulla färger och motiv från såväl Rysslands primitiva forntid som exotiska miljöer från när och fjärran inom det stora ryska väldet, utgör Dansmuseets utställning en fascinerande och överväldigande upplevelse. Under oktober visade museet dessutom en serie föreställningar av Stravinskijs Våroffer i stark och gripande koreografi av Norberto dos Santos.
Skiss av Leon Bakst till Schéhérazade 1910. Foto Dansmuseet
Utställningen står kvar ända till 25 april – MISSA DEN INTE! Ta även del av museets rika filmprogram – gratis! Sedan kan man ta med sig hela utställningen hem i form av den vackra och överdådiga "katalogen" –
360 sidor i stort format – en fantastisk redovisning av alla museets Ballets Russes-kostymer (Bokförlaget Langenskiöld). I vackra helsides färgbilder med utförliga beskrivningar av kostymernas utförande och redogörelse av det stora bevarande- och renoveringsarbete som utförts – främst av museets intendent och konservator under många år Constance af Trolle med god assistans av Nils-Albert Eriksson.
Boken har en inledande bakgrundstext av museichefen Dr Erik Näslund. Alla de olika konstnärerna och baletterna presenteras ingående. Ett minus är att bokens designers har fortsatt trenden från boken om Rolf de Maré med en myckenhet av mycket finstilt text och ibland starka bakgrundsfärger till denna text. Alla läsare är inte 25 år och har 100 procent synskärpa!
– - –
Dansportalen skrev i juli om John Neumeiers oförglömliga och fullödiga 'Ballettage' i Hamburg, som till största delen ägnades Ballets Russes. Nu avslutar vi året med en rapport från platsen där det hela började – i Paris – där baletten vid Opéra National de Paris Länk till annan webbplats. visade sitt jubileumsprogram och en egen exklusiv utställning i Palais Garnier, i dagligt tal: Parisoperan.
Jubileumsföreställningen
Den välmatade föreställningen omfattade fyra portalverk ur Ballets Russes repertoar: Le Spectre de la Rose (Rosendrömmen), L'Après-midi d'un faune (En fauns eftermiddag). Le Tricorne (Den trekantiga hatten) och Pétrouchka.(Petrusjka).
Mathias Heymann i Le Spectre de la rose. Foto Opéra National de Paris
En av anledningarna till att Les Ballets Russes blev sådan sensation var de starka och dramatiska manliga dansarna och främst bland dem Vaslav Nijinskij. Med sin animaliska mjukhet och androgyna framtoning var rosens själ i Mikhail Fokins Le Spectre de la Rose en av hans mest spektakulära rolltolkningar. Nu framfördes rollen av Parisoperans unga étoile (stjärndansare) Emmanuel Thibault som med stark och vacker teknik och mjuk känslighet lyckades övertyga som personifikation av den ros som den unga flickan – fint gestaltad av Delphine Moussin – mottagit under en vårbal och återupplever i drömmen när hon sjunker ner i en fåtölj, trött efter dansen.
Vaslav Nijinskij som faunen.
En Fauns eftermiddag var Nijinskijs första egna koreografi (1912). Inspirerad av grekiska myter och vasmålningar porträtterade Nijinskij en faun som ser några nymfer dansa i en skogsglänta och upptänds till sexuella fantasier som utmynnar i en symbolisk orgasm. Scandale pyramidale 1912! Idag ser vi baletten som en poetisk idyll med starka erotiska undertoner. Jérémie Bélingard hade den rätta utstrålningen medan nymfen Émilie Cozette var i svalaste laget.
Mjölnaren i perfekt tolkning av José Martinez. Fotograf Sébastien Mathé
Den trekantiga hatten lever numera främst genom Manuel de Fallas färgstarka musik. En annan färgstark upplevelse är Pablo Picassos scenografi och kostymer (några kan skådas i original i Dansmuseet). Koreografin av Léonide Massine gör allt för att framkalla spansk värme och kolorit,
men den enkla ramhandlingen – rik herre uppvaktar vacker flicka som
älskar grann ungherre – känns lätt bedagad och baletten tar inte ordentlig fart förrän i avslutningen med sina livfulla ensembledanser, Trots detta imponeras man av mjölnaren José Martinez stensäkra zapateados (dans
med smattrande klackar) och virila
hetta. Som den vackra mjölnerskan glänser Marie-Agnès Gillot och Fabrice Bourgeois tar ut de komiska svängarna
i rollen som den trånsjuke Corregidoren (guvernören).
Petrusjka är den av dessa baletter som oftast reproducerats under hela 1900-talet. Den betraktas av många som en sinnebild av livet i det tsaristiska St Petersburg. Miljön är ett stort torg med julfirande folkvimmel – med gatudan-
söser och allehanda marknadsupptåg.
Central i dramat är en marionetteater, som framvisas av en 'charlatan' (kringresande förevisare). De tre dockorna är ballerinan som uppvaktas av den virile moren men älskas av den oansenlige narren – Petrusjka. Inför den upphetsade massan utspelas ett triangeldrama som slutar med Petrusjkas död för morens skarpa sabel. Men – visar charlatanen – Petrusjka var bara en docka fylld av halm! Från taket på marionetteatern skrattar dock Petrusjka själv– den poetiska symbolen för den odödliga ryska folksjälen.
Benjamin Pech som Petrusjka. Foto Sébastien Mathé
Rollerna gestaltades livfullt av Benjamin Pech (Petrusjka), Clairemarie Osta (ballerinan), Yann Bridard (moren) och Laurent Novis (charlatanen).. Balettkåren fyllde scenen med liv och dans även om Parisoperans scen för en gångs skull kändes trång. Man följde Alexandre Benois originalskisser till scenografin. Där inramas handlingsrummet av ett extra proscenium som här delvis skymde det som hände på sidorna i scenbilden.
Utsökt utställning
I Palais Garnier finns även ett bibliotek och museum Länk till annan webbplats.. Där visas fram till och med den 23 maj en utställning om Les Ballets Russes. Där finns ett mindre antal mycket spektakulära originalkostymer, främst från Schéhérazade,
och ett stort antal exklusiva målningar och teckningar,
samt kostym- och scenografiskisser och annan memorabilia. Det är utsökt presenterat i de vackra sidorummen som museet disponerar – men jag konstaterar med belåtenhet att utställningen i Stockholm ger en större närhetskänsla och starkare upplevelse av Les Ballets Russes överdåd.
Även till Parisutställningen finns en diger katalog med mycken text men ett relativt fåtal bilder. Parisoperan har också en välsorterad butik i Palais Garnier, där man kan finna det mesta om dans och opera från vykort och små souvenirer till stora, vackra fotoböcker och massor av saker som associerar till verksamheten.
Dorothée Gilbert i Nötknäpparen. Foto Opéra National de Paris
Den traditionella Nötknäpparen
Ingen julsäsong utan Nötknäpparen – det sägs att över hela världen ges ungefär 200 versioner av julbaletten framför andra – varje år! I Paris har man ju flera opera- och baletteatrar, så där ges ofta två balettproduktioner samtidigt på Palais Garnier respektive Opéra Bastille. Denna gång gavs alltså Casse noisette (Nötknäpparen) i Rudolf Nureyevs uppsättning på Bastilleoperans väldiga scen – jag upplever den som fyra gånger större än Stockholmsoperans!.
Nureyev gjorde sin första uppsättning av Nötknäpparen 1967 i Stockholm – en stormig upplevelse får de svenska dansarna. Parisversionen gjorde 1985 och har behållit huvuddragen från Stockholmsversionen där Clara är en ung flicka som står på tröskeln till vuxenlivet och i drömmen upplever sin bävan och nyfikenhet inför kärleken och erotiken. Hennes familj framträder till exempel i skepnad av skrämmande fladdermöss. Koreografiskt håller sig Nureyev till den klassiska ryska traditionen byggd på Marius Petipa.
Snöflingornas dans. Fotograf Sébastien Mathé
Det är en fröjd att se Parisoperans dansare i denna stil. Allt präglas av elegans, exakthet och diskret charm. De många divertissemangen framförs av idel utmärkta solister. Nicholas Georgiadis kostymer är överdådiga och hans scenografi bländande. Den amerikanske dirigenten Kevin Rhodes dansar entusiastiskt fram orkestern till fulländning, Mathieu Ganio och Dorothée Gilbert är perfekta i varje minut. Gilberts solo i finalens pas de deux gör mig andlös och sprickfärdig av jubel! Dock – en liten tanke går till Pär Isbergs Stockholmsversion – så varm, så mänsklig, så svensk!
Att sedan få vila ut i Carina Aris vackra ateljévåning i Montmartre med utsikt över takåsarna i Paris åt alla håll och Sacre Coeur i blickfånget.... En scenografi värdig Benois eller Bakst!
Anders Jörlén
25 jan 2010
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision