Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela, Helsingfors:  Säsongstart med Bajadären

Finska Nationalbaletten presenterar ett brett utbud – både eget program med egna krafter och föreställningar med gäster som Sylvie Guillem med Akram Khan och – i samarbete med Savcor Ballet – Eifman-baletten från St.Petersburg.

Även kompaniets profil skall förstärkas – beslutet att införa fem dansarkategorier har väckt en del debatt.  Indelningen av balettkåren i stjärndansare, premiärdansare, solister, dansare och praktikanter har trätt i kraft i höst.

Minna Tervamäki i Sylvie Guillems Giselle. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki i Sylvie Guillems Giselle. Fotograf Sakari Viika

– Var det svårt, frågar jag balettchefen Kenneth Greve på pressmötet inför säsongens början; och han nickar; jo, det var det, och fortsätter med att presentera sina och medarbetarnas synpunkter på beslutet. Samma fråga får en del av dansarna att hicka till – beslutet upplevs som en tillbakagång. Senast hade Nationalbaletten indelningen i premiärdansare och dansare vid slutet av 60-talet, och de tiderna har upplevts som svåra för artistkåren. Greve är dock snabb att förklara att ingenting egentligen blir annorlunda jämfört med nuläget; dansare från bakre ledet kan av koreograferna också i fortsättningen plockas till huvuduppgifter. Och de dansare som visat sig vare värda en belöning i form av en utnämning, kan helt konkret känna sig uppskattade. Ett argument som hörts: också på operasidan har sångsolisterna och kören alltid setts som två separata kategorier och indelningen har uppfattats som naturlig.

Att ha fått bekräftelse att man uppskattas i yrket och för prestationerna – så upplever Minna Tervamäki situationen – i mångas tankar den ledande ballerinan vid kompaniet sedan länge, som i augusti var den första att få sin utnämning och därmed titeln stjärndansare. Enligt Minna blir inte heller någonting annorlunda än förr på det artistiska planet, och inte annars heller hoppas hon. Minna har dansat och tolkat fint allt från Svansjöns Odette-Odile till moderna dansnummer, och även gjort egna koreografier. Som ett exempel ur den modernare repertoaren kan nämnas Thomas Rydbergs koreografi Patienterna, där hon – också i verkligheten fotskadad – tolkade rollen som patient med kryckor – med finess.

Salla Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Salla Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

På plats talade jag även med äkta paret Salla Eerola (född Suominen) och Jaakko Eerola, föräldrar till en snart tvåårig dotter, om deras uppgifter under hösten – och om barntillsyn på kvällarna. Vi diskuterade baletten Bajadären och Natalia Makarova – såsom tidigare med Minna – och tankarna inför säsongen. Vid den tidpunkten väntades denna världsberömda artist – som gjort koreografin och iscensättningen till premiären 1997 – åter till teatern, för att sätta produktionen i stånd.

La Bayadère – Bajadären
Bajadären utspelas i sagornas Indien – på en tid då man i väst fantiserade om den orientaliska exotismen – rådande på 1800-talet. Berättelsen om tempeldansösen Nikiya och om hennes kärlek och öde – sågs på fredagen 28 augusti med Salla och Jaakko i huvuduppgifterna som Nikiya respektive Solor, och efter avslutande applåder fick vi höra att dessa båda nu utnämts till stjärndansare.

Gamzatti dansades av Maki Kirjonen (född Nakagawa) – från och med denna föreställning utnämnd till premiärdansare, och överbraminens roll gjordes av Henrik Burman, som fick utnämningen till solist. Henrik – en personlig dansare – är känd även för Stockholmspubliken, han har fått sin dansarutbildning vid Svenska Balettskolan och dansat vid Kungliga Operan.  En intressant sak är att vissa dansare kan av publiken uppfattas som män och vissa som pojkar, i vissa fall så gott som hela karriären igenom.

Maki Kirjonen och  Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Maki Kirjonen och Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Maki  Kirjonen – som är utbildad i dans i Japan och är maka till dansaren Juha Kirjonen –  har redan setts i många uppgifter vid Nationalbaletten sedan 2000, då hon kom till Helsingfors. Karriären har lyft uppåt; hennes teknik är stark och med sina linjer är hon angenäm att se på – nu får vi hoppas att hon utvecklas i mimiken också i och med uppgifterna.  

Salla Eerola – den unga stjärnan
Salla Eerola var som nyfödd som ballerina i denna höstens första föreställning. Om Natalia Makarova eller dottern eller åldern som närmar sig de magiska 30 – det sägs att en dansare ofta är som bäst mellan 30-35 år – är orsaken kan man bara gissa sig till. Allt detta – och en människas utveckling – kan vara främsta orsaken till denna positiva utveckling och framåtskridande vid tolkningen! Skönt att se på Sallas – numera också eteriska – dans med ännu lättare steg än förr och överraskas på detta sätt. Jaakko Eerola gav sin partner sitt fulla stöd – han själv är utpräglat bra och duktig – och kommer säkert att också i fortsättningen utvecklas i sina dansaruppgifter. Vissa artister på scenen utstrålar personlighet över orkesterdiket.  – Det berättas att några anställda vid Operan har en inofficiell Jaakko Fan Club.

Salla och Jaakko Eerola i Nötknäpparen och Råttkungen. Fotograf Sakari Viika

Salla och Jaakko Eerola i Nötknäpparen och Råttkungen. Fotograf Sakari Viika

Fredagen den 4 september dansades Bajadären av Salla Eerola och Denis Matvienko från Mariinskijteatern i St. Petersburg. Paret har redan övat samarbete i Galaföreställningen vid Helsingfors internationella balettävling, där de dansade Pas de deux ur Le Corsaire. (se bild och artikel i juni).

Fler utnämningar är att vänta under spelåret i samband med produktionerna. Intressant blir att se hur detta sker.

Mycket nytt på gång
I övrigt blir det ett tufft program för året.  Kenneth Greve har gjort sin egen Svansjön som har premiär fredagen den 23 oktober på Operans stora scen. Denna Svansjön har Petipas koreografi som grund, men Greve säger att han velat förkorta verkets längd och på det sättet göra det mera publikvänligt, och förverkliga sina egna konstnärliga ambitioner inom området koreografi – det gör ju dansarna ofta efter avslutad dansarkarriär. Inget illa med det; baletter skall förnyas och en utmaning har tagits av många genom balettens historia. Ingen av de så kallade gamla baletterna som vi ser på scener överallt i världen är ursprunglig – trots att namnet på den ursprungliga koreografen som skapat verket anges.  Allt är nytolkning. Dansarna och deras träning har förändrats genom åren, och även människokroppen, och inte enbart på grund av förändrad träning inom baletten.

Svansjön av Kenneth Greve har visats i Prag redan på våren, men det lär bli några förändringar innan verket är färdigt att dansas vid Nationalbaletten.  Vilka artister som dansar har ännu inte publicerats.

Sylvie Guillem och Kare Länsivuori i Giselle. Fotograf Kari Hakli

Sylvie Guillem och Kare Länsivuori i Giselle. Fotograf Kari Hakli

Sylvie Guillem kommer igen – och Akram Khan kommer och dansar med henne. Sylvie Guillem koreograferade 1998 sin egen Giselle för Nationalbaletten, och dessa föreställningar blev mycket populära. En något moderniserad 1. akt och en traditionell 2. akt med Guillems fingeravtryck. Baletten gästspelade också framgångsrikt på Chatêlet-teatern i Paris – där koreografen dansade titelrollen alternerande med Minna Tervamäki.

Sacred Monsters heter koreografin av Khan som finns att se på huvudscenen efter nyåret den 6 och 7 januari 2010.

Kiniesisk dans i Nötknäpparen med Maki Nakagawa, Maksim Lukjanov, Juha-Pekka Myllymäki, Henrik Pettersson och Jouka Valkama. Fotograf Sakari Viika

Kiniesisk dans i Nötknäpparen med Maki Nakagawa, Maksim Lukjanov, Juha-Pekka Myllymäki, Henrik Pettersson och Jouka Valkama. Fotograf Sakari Viika

Julbaletten heter åter Nötknäpparen och Råttkungen och börjar dansas den 5 december. Denna utomordentligt populära balett av Wayne Eagling och Toer van Schayk –  som dansats redan under flera säsonger – är  förlagd till den lilla staden Borgå i början av 1800-talet. Föreställningarna fortsätter till den 5 januari 2010. Dags att boka biljetter NU.

Tre dansverk har fått det gemensamma namnet Stora mästare – Grands Maîtres
Dessa dansverk: A Million Kisses to My Skin av David Dawson, samt Petite Mort och Sechs Tänze av Jirí Kylián har vi sett på Nationaloperan tidigare, 2006, och de är populära på alla håll inom dansvärlden. Musik av Mozart och Bach. Atmosfären och den moderna, gammal-moderna, koreografin med glimten i ögat, frigörande sig från det traditionella och presenterande fina linjer – dansverk att ses av alla, flera gånger. Njut.

Se presentationen av diverse verk, såväl av Bajadären – sista föreställningen är fredagen den 18 september – som av de andra, och listan över de övriga solisterna på Nationaloperans hemsida Länk till annan webbplats.. Välj önskat språk.

Ophélie Rodighiero och Adam Kozal i David Dawsons A Million Kisses to my Skin. Fotograf Sakari Viika

Ophélie Rodighiero och Adam Kozal i David Dawsons A Million Kisses to my Skin. Fotograf Sakari Viika

Samarbete med Savcor Ballet (före detta Ballet Mikkeli)
På våren, i april, ses en riktig överraskning på stora scenen – Boris Eifman med sin världsberömda balettgrupp. Det är bara att hälsa dem varmt välkomna! Kenneth Greve har slutit samarbete med Savcor Ballet, vilken i sin tur ville bjuda Eifman med sina berömda verk till operan. Det passade Greve utmärkt, och det blir fyra föreställningar i stället för två som tidigare planerades. Onegin visas 22 och 23 april och Röda Giselle 24 och 25 april.

Anita Jokela
7 juli 2009 


  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil