Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela, Helsingfors:  Säsongstart med Bajadären

Finska Nationalbaletten presenterar ett brett utbud – både eget program med egna krafter och föreställningar med gäster som Sylvie Guillem med Akram Khan och – i samarbete med Savcor Ballet – Eifman-baletten från St.Petersburg.

Även kompaniets profil skall förstärkas – beslutet att införa fem dansarkategorier har väckt en del debatt.  Indelningen av balettkåren i stjärndansare, premiärdansare, solister, dansare och praktikanter har trätt i kraft i höst.

Minna Tervamäki i Sylvie Guillems Giselle. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki i Sylvie Guillems Giselle. Fotograf Sakari Viika

– Var det svårt, frågar jag balettchefen Kenneth Greve på pressmötet inför säsongens början; och han nickar; jo, det var det, och fortsätter med att presentera sina och medarbetarnas synpunkter på beslutet. Samma fråga får en del av dansarna att hicka till – beslutet upplevs som en tillbakagång. Senast hade Nationalbaletten indelningen i premiärdansare och dansare vid slutet av 60-talet, och de tiderna har upplevts som svåra för artistkåren. Greve är dock snabb att förklara att ingenting egentligen blir annorlunda jämfört med nuläget; dansare från bakre ledet kan av koreograferna också i fortsättningen plockas till huvuduppgifter. Och de dansare som visat sig vare värda en belöning i form av en utnämning, kan helt konkret känna sig uppskattade. Ett argument som hörts: också på operasidan har sångsolisterna och kören alltid setts som två separata kategorier och indelningen har uppfattats som naturlig.

Att ha fått bekräftelse att man uppskattas i yrket och för prestationerna – så upplever Minna Tervamäki situationen – i mångas tankar den ledande ballerinan vid kompaniet sedan länge, som i augusti var den första att få sin utnämning och därmed titeln stjärndansare. Enligt Minna blir inte heller någonting annorlunda än förr på det artistiska planet, och inte annars heller hoppas hon. Minna har dansat och tolkat fint allt från Svansjöns Odette-Odile till moderna dansnummer, och även gjort egna koreografier. Som ett exempel ur den modernare repertoaren kan nämnas Thomas Rydbergs koreografi Patienterna, där hon – också i verkligheten fotskadad – tolkade rollen som patient med kryckor – med finess.

Salla Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Salla Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

På plats talade jag även med äkta paret Salla Eerola (född Suominen) och Jaakko Eerola, föräldrar till en snart tvåårig dotter, om deras uppgifter under hösten – och om barntillsyn på kvällarna. Vi diskuterade baletten Bajadären och Natalia Makarova – såsom tidigare med Minna – och tankarna inför säsongen. Vid den tidpunkten väntades denna världsberömda artist – som gjort koreografin och iscensättningen till premiären 1997 – åter till teatern, för att sätta produktionen i stånd.

La Bayadère – Bajadären
Bajadären utspelas i sagornas Indien – på en tid då man i väst fantiserade om den orientaliska exotismen – rådande på 1800-talet. Berättelsen om tempeldansösen Nikiya och om hennes kärlek och öde – sågs på fredagen 28 augusti med Salla och Jaakko i huvuduppgifterna som Nikiya respektive Solor, och efter avslutande applåder fick vi höra att dessa båda nu utnämts till stjärndansare.

Gamzatti dansades av Maki Kirjonen (född Nakagawa) – från och med denna föreställning utnämnd till premiärdansare, och överbraminens roll gjordes av Henrik Burman, som fick utnämningen till solist. Henrik – en personlig dansare – är känd även för Stockholmspubliken, han har fått sin dansarutbildning vid Svenska Balettskolan och dansat vid Kungliga Operan.  En intressant sak är att vissa dansare kan av publiken uppfattas som män och vissa som pojkar, i vissa fall så gott som hela karriären igenom.

Maki Kirjonen och  Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Maki Kirjonen och Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Maki  Kirjonen – som är utbildad i dans i Japan och är maka till dansaren Juha Kirjonen –  har redan setts i många uppgifter vid Nationalbaletten sedan 2000, då hon kom till Helsingfors. Karriären har lyft uppåt; hennes teknik är stark och med sina linjer är hon angenäm att se på – nu får vi hoppas att hon utvecklas i mimiken också i och med uppgifterna.  

Salla Eerola – den unga stjärnan
Salla Eerola var som nyfödd som ballerina i denna höstens första föreställning. Om Natalia Makarova eller dottern eller åldern som närmar sig de magiska 30 – det sägs att en dansare ofta är som bäst mellan 30-35 år – är orsaken kan man bara gissa sig till. Allt detta – och en människas utveckling – kan vara främsta orsaken till denna positiva utveckling och framåtskridande vid tolkningen! Skönt att se på Sallas – numera också eteriska – dans med ännu lättare steg än förr och överraskas på detta sätt. Jaakko Eerola gav sin partner sitt fulla stöd – han själv är utpräglat bra och duktig – och kommer säkert att också i fortsättningen utvecklas i sina dansaruppgifter. Vissa artister på scenen utstrålar personlighet över orkesterdiket.  – Det berättas att några anställda vid Operan har en inofficiell Jaakko Fan Club.

Salla och Jaakko Eerola i Nötknäpparen och Råttkungen. Fotograf Sakari Viika

Salla och Jaakko Eerola i Nötknäpparen och Råttkungen. Fotograf Sakari Viika

Fredagen den 4 september dansades Bajadären av Salla Eerola och Denis Matvienko från Mariinskijteatern i St. Petersburg. Paret har redan övat samarbete i Galaföreställningen vid Helsingfors internationella balettävling, där de dansade Pas de deux ur Le Corsaire. (se bild och artikel i juni).

Fler utnämningar är att vänta under spelåret i samband med produktionerna. Intressant blir att se hur detta sker.

Mycket nytt på gång
I övrigt blir det ett tufft program för året.  Kenneth Greve har gjort sin egen Svansjön som har premiär fredagen den 23 oktober på Operans stora scen. Denna Svansjön har Petipas koreografi som grund, men Greve säger att han velat förkorta verkets längd och på det sättet göra det mera publikvänligt, och förverkliga sina egna konstnärliga ambitioner inom området koreografi – det gör ju dansarna ofta efter avslutad dansarkarriär. Inget illa med det; baletter skall förnyas och en utmaning har tagits av många genom balettens historia. Ingen av de så kallade gamla baletterna som vi ser på scener överallt i världen är ursprunglig – trots att namnet på den ursprungliga koreografen som skapat verket anges.  Allt är nytolkning. Dansarna och deras träning har förändrats genom åren, och även människokroppen, och inte enbart på grund av förändrad träning inom baletten.

Svansjön av Kenneth Greve har visats i Prag redan på våren, men det lär bli några förändringar innan verket är färdigt att dansas vid Nationalbaletten.  Vilka artister som dansar har ännu inte publicerats.

Sylvie Guillem och Kare Länsivuori i Giselle. Fotograf Kari Hakli

Sylvie Guillem och Kare Länsivuori i Giselle. Fotograf Kari Hakli

Sylvie Guillem kommer igen – och Akram Khan kommer och dansar med henne. Sylvie Guillem koreograferade 1998 sin egen Giselle för Nationalbaletten, och dessa föreställningar blev mycket populära. En något moderniserad 1. akt och en traditionell 2. akt med Guillems fingeravtryck. Baletten gästspelade också framgångsrikt på Chatêlet-teatern i Paris – där koreografen dansade titelrollen alternerande med Minna Tervamäki.

Sacred Monsters heter koreografin av Khan som finns att se på huvudscenen efter nyåret den 6 och 7 januari 2010.

Kiniesisk dans i Nötknäpparen med Maki Nakagawa, Maksim Lukjanov, Juha-Pekka Myllymäki, Henrik Pettersson och Jouka Valkama. Fotograf Sakari Viika

Kiniesisk dans i Nötknäpparen med Maki Nakagawa, Maksim Lukjanov, Juha-Pekka Myllymäki, Henrik Pettersson och Jouka Valkama. Fotograf Sakari Viika

Julbaletten heter åter Nötknäpparen och Råttkungen och börjar dansas den 5 december. Denna utomordentligt populära balett av Wayne Eagling och Toer van Schayk –  som dansats redan under flera säsonger – är  förlagd till den lilla staden Borgå i början av 1800-talet. Föreställningarna fortsätter till den 5 januari 2010. Dags att boka biljetter NU.

Tre dansverk har fått det gemensamma namnet Stora mästare – Grands Maîtres
Dessa dansverk: A Million Kisses to My Skin av David Dawson, samt Petite Mort och Sechs Tänze av Jirí Kylián har vi sett på Nationaloperan tidigare, 2006, och de är populära på alla håll inom dansvärlden. Musik av Mozart och Bach. Atmosfären och den moderna, gammal-moderna, koreografin med glimten i ögat, frigörande sig från det traditionella och presenterande fina linjer – dansverk att ses av alla, flera gånger. Njut.

Se presentationen av diverse verk, såväl av Bajadären – sista föreställningen är fredagen den 18 september – som av de andra, och listan över de övriga solisterna på Nationaloperans hemsida Länk till annan webbplats.. Välj önskat språk.

Ophélie Rodighiero och Adam Kozal i David Dawsons A Million Kisses to my Skin. Fotograf Sakari Viika

Ophélie Rodighiero och Adam Kozal i David Dawsons A Million Kisses to my Skin. Fotograf Sakari Viika

Samarbete med Savcor Ballet (före detta Ballet Mikkeli)
På våren, i april, ses en riktig överraskning på stora scenen – Boris Eifman med sin världsberömda balettgrupp. Det är bara att hälsa dem varmt välkomna! Kenneth Greve har slutit samarbete med Savcor Ballet, vilken i sin tur ville bjuda Eifman med sina berömda verk till operan. Det passade Greve utmärkt, och det blir fyra föreställningar i stället för två som tidigare planerades. Onegin visas 22 och 23 april och Röda Giselle 24 och 25 april.

Anita Jokela
7 juli 2009 


  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil