Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kgl Baletten i Kina – Magisk turné, publiksuccé

Kungliga baletten har varit på turné i Kina med Natalia Conus romantiska uppsättning av Svansjön. Första föreställningen gavs i det nybyggda National Centre for Performing Arts i Peking.
Teatern, ”ägget” kallad, är 212 meter lång, 143 meter bred, 46 meter hög och når 33 meter under marken – en av världens modernaste teaterbyggnader (invigd i juli 2007) på en plats som ordförande Mao pekade ut redan 1958 till tioårsminnet av folkrepubliken Kinas bildande. Arkitekten är fransman och heter Paul Andreu (Se bildspel Länk till annan webbplats.).

Drottning i Peking – Mariane Orlando framför Pekings futuristiska teaterkomplex. Fotograf Peter Thelin

Drottning i Peking – Mariane Orlando framför Pekings futuristiska teaterkomplex. Fotograf Peter Thelin

Avgående balettchefen Madeleine Onne säger:
Mitt spontana minne från turnén är den fina anda som präglade alla som deltog. Alla ställde upp, det var god sammanhållning och alla dansade på topp vilket medförde en mycket god stämning både på och utanför scenen. För turnén hade sju extra dansare anställts och barnrollerna fylldes med kinesiska balettskoleelever – även de bidrog till en god lagkänsla och hela atmosfären blev nästan magisk.

Totalt gjorde vi tio föreställningar av Svansjön, sex i Peking och två vardera i Shanghai och Macau, Tyvärr blev besöket i Foshan inställt då den teater där vi skulle ha framträtt redan rivits för att ge plats till nya projekt.

Stora skillnader mellan gammalt och nytt, rika och fattiga. Fotograf Adrian Navarro

Stora skillnader mellan gammalt och nytt, rika och fattiga. Fotograf Adrian Navarro

Jag måste också säga att alla dansade på högsta nivå och det blev fantastiskt fina föreställningar i Peking och Shanghai och sedan blev det till att skärpa sig till Macau, där vi framträdde efter den ofrivilliga förlängningen i Shanghai, då vi endast kunde ha träning och repetitioner i stället för föreställningarna i Foshan. Det blev därför också tid till turistande och mycket shopping.  Det blev många turer till postkontoret för att skicka hem paket som skulle ha medfört övervikt på flyget.

För två av föreställningarna hade gästsolister engagerats, nämligen Lali Kandelaki och Vasil Akhmeteli från Georgiska Statsoperan i Tbilisi Länk till annan webbplats., där baletten leds av den internationellt firade ballerinan Nina Ananiashvili. Gästerna fann sig väl i Natalia Conus ryska uppsättning – Lali Kandelaki briljerade t.ex. med 32 dubbla fouettéer i tredje akten!

Laili Kandelaki som Odette, här med I Bakhtadze och D Kozashvili. Foto Georgiska Statsteatern

Laili Kandelaki som Odette, här med I Bakhtadze och D Kozashvili. Foto Georgiska Statsteatern

Anamaria Damianova, som var turnéledare för truppen, berättar:
Publiken i Peking var avvaktande, vilket man förberett oss på, men i Shanghai och Macau fanns en kunnig och entusiastisk publik och det blev stor publiksuccé.

Särskilt spännande blev det i Shanghai då Nadja började må dåligt och inte kunde slutföra förställningen. Jurgita hoppade in med Andrey Leonovitch i akt 3 o 4 och de klarade sig galant trots att de inte dansat tillsammans förr.

Mariane Orlando blev mycket uppvaktad av media. På presskonferenserna kom hon ofta tillsammans med Madeleine och ofta i kostym. Särskilt uppmärksammade man att Mariane var med även på balettens senaste turné till Kina redan 1960. Våra svandrottningar Nadja Sellrup och Jurgita Dronina behövde förbereda sig för föreställningarna och kunde oftast inte vara med och möta pressen.

En sista sorti från scenen. Fotograf Peter Thelin

En sista sorti från scenen. Fotograf Peter Thelin

Det var en upplevelse att komma tillbaka till Kina, säger Mariane Orlando.
Det var hedrande att få vara med och tillsammans med turnéns sponsorer skapa goodwill för Sverige. Det förekom flera mottagningar i foajén för speciella gäster, samtidigt som publiken till de olika scenerna passerade och kastade nyfikna blickar. De små barnen ville gärna komma fram och känna på tyget i min kostym, vilket var rörande.

Jag var bara med  i Peking, men där gjorde jag alla sex föreställningarna. Teatern var oerhört vacker och imponerande. De hade en fin orkester med en fantastisk dirigent, som var mycket entusiasmerande och fungerade utmärkt tillsammans med de olika solistlagen. Han var också väldigt populär hos publiken.

Under turnén 1960 fick vi träffa den kinesiske utrikesministern, som sedermera blev utrensad och avrättad. Nu fick jag en dag besök i logen av en herre och hans familj. Det visade sig vara ministerns son, som gärna ville träffa mig och få en bild – ett känsloladdat ögonblick både för mig och för hans familj.

Jag och Madeleine Onne blev även intervjuade av kinesisk TV i var sin timslång sittning. De var mycket balettkunniga och välorienterade, men ville ändå veta våra synpunkter på dansen i världen, hur den utvecklas och vilka skillnader det finns i attityder och handlande.

Den här turnén blev de sista scenframträdandena i min karriär, nu är det dags för sorti. Jag är glad att jag fick vara med och också att få lära känna dagens dansare i sitt dagliga arbete och som en medlem i ensemblen.

Shanghai Oriental Art Centre. Foto Laminated Glass News

Shanghai Oriental Art Centre. Foto Laminated Glass News

Nadja Sellrup säger:
Det var en spännande turné och mycket händelserik. Fantastiska teatrar, särskilt i Peking, där vi var ett av de första gästkompanierna på den nya teatern. En extra komplikation var att teaterns personal var helt nyanställd – många hade inte jobbat på en teater förr – det blev stressigt för våra medföljande tekniker.

Teatern hade en jättescen som vi behövde anpassa oss till. Publiken applåderade mycket sparsamt  under föreställningen, vilket gav få tillfällen till andningspauser, t.ex. i tredje aktens pas de deux. Däremot var slutapplåden längre och mer entusiastisk. Teatern i Shanghai var mindre men i Macau, i stadens kulturcenter, var scenen också mycket stor.

Den obligatoriska utflykten till kinesiska muren. Fotograf Peter Thelin

Den obligatoriska utflykten till kinesiska muren. Fotograf Peter Thelin

Kåren har arbetat hårt, särskilt damerna som var med i varje föreställning och alla repetitioner. För oss som gjorde huvudrollerna blev det en ganska lugn turné. Olof Westring gjorde trollkarlen Rothbart för första gången –  med bravur, han alternerade med Pascal Jansson, som gjort rollen redan i Stockholm.

Några av de manliga dansarna, särskilt de rysktränade, tog skola med kinesiska nationalbaletten, som också är tränad i rysk stil – en hård träning, men de som gick dit var nöjda!

Det enda bekymret var maten, särskilt för de som är vegetariane. Det kinesiska köket var ovant och kanske inte gav den rätta näringen för oss svenskar. De flesta hade också tagit med sig extra kosttillskott för att orka med.

Anders Jörlén
12 juli 2008


  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil