Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kgl Baletten i Kina – Magisk turné, publiksuccé

Kungliga baletten har varit på turné i Kina med Natalia Conus romantiska uppsättning av Svansjön. Första föreställningen gavs i det nybyggda National Centre for Performing Arts i Peking.
Teatern, ”ägget” kallad, är 212 meter lång, 143 meter bred, 46 meter hög och når 33 meter under marken – en av världens modernaste teaterbyggnader (invigd i juli 2007) på en plats som ordförande Mao pekade ut redan 1958 till tioårsminnet av folkrepubliken Kinas bildande. Arkitekten är fransman och heter Paul Andreu (Se bildspel Länk till annan webbplats.).

Drottning i Peking – Mariane Orlando framför Pekings futuristiska teaterkomplex. Fotograf Peter Thelin

Drottning i Peking – Mariane Orlando framför Pekings futuristiska teaterkomplex. Fotograf Peter Thelin

Avgående balettchefen Madeleine Onne säger:
Mitt spontana minne från turnén är den fina anda som präglade alla som deltog. Alla ställde upp, det var god sammanhållning och alla dansade på topp vilket medförde en mycket god stämning både på och utanför scenen. För turnén hade sju extra dansare anställts och barnrollerna fylldes med kinesiska balettskoleelever – även de bidrog till en god lagkänsla och hela atmosfären blev nästan magisk.

Totalt gjorde vi tio föreställningar av Svansjön, sex i Peking och två vardera i Shanghai och Macau, Tyvärr blev besöket i Foshan inställt då den teater där vi skulle ha framträtt redan rivits för att ge plats till nya projekt.

Stora skillnader mellan gammalt och nytt, rika och fattiga. Fotograf Adrian Navarro

Stora skillnader mellan gammalt och nytt, rika och fattiga. Fotograf Adrian Navarro

Jag måste också säga att alla dansade på högsta nivå och det blev fantastiskt fina föreställningar i Peking och Shanghai och sedan blev det till att skärpa sig till Macau, där vi framträdde efter den ofrivilliga förlängningen i Shanghai, då vi endast kunde ha träning och repetitioner i stället för föreställningarna i Foshan. Det blev därför också tid till turistande och mycket shopping.  Det blev många turer till postkontoret för att skicka hem paket som skulle ha medfört övervikt på flyget.

För två av föreställningarna hade gästsolister engagerats, nämligen Lali Kandelaki och Vasil Akhmeteli från Georgiska Statsoperan i Tbilisi Länk till annan webbplats., där baletten leds av den internationellt firade ballerinan Nina Ananiashvili. Gästerna fann sig väl i Natalia Conus ryska uppsättning – Lali Kandelaki briljerade t.ex. med 32 dubbla fouettéer i tredje akten!

Laili Kandelaki som Odette, här med I Bakhtadze och D Kozashvili. Foto Georgiska Statsteatern

Laili Kandelaki som Odette, här med I Bakhtadze och D Kozashvili. Foto Georgiska Statsteatern

Anamaria Damianova, som var turnéledare för truppen, berättar:
Publiken i Peking var avvaktande, vilket man förberett oss på, men i Shanghai och Macau fanns en kunnig och entusiastisk publik och det blev stor publiksuccé.

Särskilt spännande blev det i Shanghai då Nadja började må dåligt och inte kunde slutföra förställningen. Jurgita hoppade in med Andrey Leonovitch i akt 3 o 4 och de klarade sig galant trots att de inte dansat tillsammans förr.

Mariane Orlando blev mycket uppvaktad av media. På presskonferenserna kom hon ofta tillsammans med Madeleine och ofta i kostym. Särskilt uppmärksammade man att Mariane var med även på balettens senaste turné till Kina redan 1960. Våra svandrottningar Nadja Sellrup och Jurgita Dronina behövde förbereda sig för föreställningarna och kunde oftast inte vara med och möta pressen.

En sista sorti från scenen. Fotograf Peter Thelin

En sista sorti från scenen. Fotograf Peter Thelin

Det var en upplevelse att komma tillbaka till Kina, säger Mariane Orlando.
Det var hedrande att få vara med och tillsammans med turnéns sponsorer skapa goodwill för Sverige. Det förekom flera mottagningar i foajén för speciella gäster, samtidigt som publiken till de olika scenerna passerade och kastade nyfikna blickar. De små barnen ville gärna komma fram och känna på tyget i min kostym, vilket var rörande.

Jag var bara med  i Peking, men där gjorde jag alla sex föreställningarna. Teatern var oerhört vacker och imponerande. De hade en fin orkester med en fantastisk dirigent, som var mycket entusiasmerande och fungerade utmärkt tillsammans med de olika solistlagen. Han var också väldigt populär hos publiken.

Under turnén 1960 fick vi träffa den kinesiske utrikesministern, som sedermera blev utrensad och avrättad. Nu fick jag en dag besök i logen av en herre och hans familj. Det visade sig vara ministerns son, som gärna ville träffa mig och få en bild – ett känsloladdat ögonblick både för mig och för hans familj.

Jag och Madeleine Onne blev även intervjuade av kinesisk TV i var sin timslång sittning. De var mycket balettkunniga och välorienterade, men ville ändå veta våra synpunkter på dansen i världen, hur den utvecklas och vilka skillnader det finns i attityder och handlande.

Den här turnén blev de sista scenframträdandena i min karriär, nu är det dags för sorti. Jag är glad att jag fick vara med och också att få lära känna dagens dansare i sitt dagliga arbete och som en medlem i ensemblen.

Shanghai Oriental Art Centre. Foto Laminated Glass News

Shanghai Oriental Art Centre. Foto Laminated Glass News

Nadja Sellrup säger:
Det var en spännande turné och mycket händelserik. Fantastiska teatrar, särskilt i Peking, där vi var ett av de första gästkompanierna på den nya teatern. En extra komplikation var att teaterns personal var helt nyanställd – många hade inte jobbat på en teater förr – det blev stressigt för våra medföljande tekniker.

Teatern hade en jättescen som vi behövde anpassa oss till. Publiken applåderade mycket sparsamt  under föreställningen, vilket gav få tillfällen till andningspauser, t.ex. i tredje aktens pas de deux. Däremot var slutapplåden längre och mer entusiastisk. Teatern i Shanghai var mindre men i Macau, i stadens kulturcenter, var scenen också mycket stor.

Den obligatoriska utflykten till kinesiska muren. Fotograf Peter Thelin

Den obligatoriska utflykten till kinesiska muren. Fotograf Peter Thelin

Kåren har arbetat hårt, särskilt damerna som var med i varje föreställning och alla repetitioner. För oss som gjorde huvudrollerna blev det en ganska lugn turné. Olof Westring gjorde trollkarlen Rothbart för första gången –  med bravur, han alternerade med Pascal Jansson, som gjort rollen redan i Stockholm.

Några av de manliga dansarna, särskilt de rysktränade, tog skola med kinesiska nationalbaletten, som också är tränad i rysk stil – en hård träning, men de som gick dit var nöjda!

Det enda bekymret var maten, särskilt för de som är vegetariane. Det kinesiska köket var ovant och kanske inte gav den rätta näringen för oss svenskar. De flesta hade också tagit med sig extra kosttillskott för att orka med.

Anders Jörlén
12 juli 2008


  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil