Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.


  • Gina Tse som Odette i Svansjön. Fotograf Hans Nilsson

    Stockholm: Gina Tse – Mariane Orlandostipendiat 2011


    Mariane Orlandos stipendium för 2011, Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats förstasolisten vid Kungliga Baletten Gina Tse.

    Motivering:
    Gina Tse har en stark klassisk teknik och en ingående förståelse för det inre dramat hos de karaktärer hon porträtterar. I dubbelrollen som  Odette-Odile i Svansjön bevisade hon att hon är en verklig ballerina som har förmågan att trollbinda en publik.





  • Laëtitia Pujol och Matthieu Ganio. Fotograf Julien Benhamou

    Anders Jörlén, Paris:
    Romeo och Julia – renässansprakt eller renodlad tragedi


    I Paris har man under våren 2011 kunnat se två versioner av Shakespeares och Prokofjevs kärlekstragedi Romeo och Julia som balett. Rudolf Nureyevs praktversion med Parisoperans balett och Joëlle Bouviers med Genèveoperans balett på Théatre National de Chaillot. Samma period gav även Parisoperans balettskola sin årliga föreställning. Storslaget och mycket väldansat
    Nureyev har haft alla resurser till sitt förfogande: storslagen scenografi (av Ezio Frigerio), utsökt gjorda stiltrogna kostymer (Frigerio och Mauro Pagano) stor orkester (nu ledd av Vello Pähn) och en balettkår på 150 personer att välja bland.
    På Bastilleoperans väldiga scen öppnar sig de prunkande salongerna och gatuscenerna med renässansens fulla prakt och rika utsmyckning.



  • Från furste på balettscenen till snickare. Fotograf Cristian Hillbom

    Anders Jörlén: Christian Rambe hyllad vid pensioneringen


    I och med vårsäsongens slut 2011 lämnar premiärdansaren Christian Rambe Kungliga Baletten i Stockholm med pension. Sin egentliga avskedsföreställning gav han som Georges Méliès i Marc Ribauds Coppelia den 20 april, men ännu återstår några föreställningar som läraren i Svansjön vid balettens gästspel i Göteborg den 1 till 3 juni.

    Vid Operans Balettklubbs möte den 4 maj avtackades Christian på publikens vägnar med Balettklubbens hedersstipendium på 10 000 kronor. I motiveringen sägs bland annat: Genom hela sin karriär inom Kungliga Baletten har Christian Rambe utfört ett stort antal bärande roller inom både klassisk och nutida balett med säkerhet, stilkänsla och dramatisk uttrycksförmåga.





  • Natalia Osipova och Ivan Vasiliev i Paris i flammor. Fotograf Gene Schiavone

    Erik Aschengreen:
    Paris i Flammer – den store revolutionsballet


    Hvem har ikke ønsket at se Stalins yndlingsballet ? Jeg har i hvert fald altid drømt om at se Vasili Vainonens store revolutionsballet fra 1932, og nu var chancen der. I Paris, hvor Bolsjoj-Balletten gæstedansede med Alexei Ratmanskys begavede nyopsætning fra 2008. Alexei Ratmanskys version af Paris i Flammer bliver både en eksplosion af dans og en menneskelig historie Ratmansky er meget forsigtig med at tale om rekonstruktion, alt den tid kun nogle stumper af Vainonens koreografi er bevaret og respektfuldt sat ind i Ratmanskys opsætning, der også har et andet ærinde end den glorificering af massernes revolution og den parallel mellem den franske og den russiske revolution, som Vainonens ballet med Boris Asafievs musik oprindeligt var tænkt som. Den blev skabt til femtenårs jubilæet for den russiske revolution.



  • Anais Chalendard and Vadim Muntagirov in Suite en Blanc. Photo: Amber Hunt

    Maggie Foyer, London i april: Classical revivals and modern austerity


    English National Ballet’s spring season at the Coliseum brought a welcome return of Serge Lifar’s Suite en Blanc . The ballet was a corner stone of the London Festival Ballet as the company was previously known and has been lovingly recreated by Maina Gielgud who learnt some of the ballet from Lifar himself. The ballet has so much going for it: the enigmatic score by Édouard Lalo, the sharply defined choreography impregnated with French chic and a plethora of very danceable variations. Each of these has a singular essence and with a strong cohort of established and new talent there were many interesting interpretations on offer.



  • Jurgita Dronina in The Sleeping Beauty. Photo Serguei Endinian

    Full program for Jurgita Dronina in Holland


    Last summer Jurgita Dronina took leave of absence from The Royal Swedish Ballet and moved to Amsterdam and The Dutch National Ballet – Het Nationle Ballet. Dansportalen correspondent Maggie Foyer met with her there for an interview. Tell me about your introduction to Amsterdam?
    My first appearance here was a year ago, early March. I was guesting in Alexei Ratmansky´s Don Quixote with Cédric Ygnace. It was great, the weather was lovely and I fell in love with the company.




  • Christina Caprioli: Filt. Fotograf Håkan Larsson

    Lena Andrén, danskrönika: Festivaler i rök och dans


    Weld far out West: Suggestivt skön dans med rötter i det förflutna
    Den gemensamma faktorn för allt som visas under festivalen Almost out of sight (1-20/4, WELD) är att det är skapat för ett mörklagt rum eller en plats med förhindrad sikt. En plats där man endast kan skönja konturerna av det som pågår.

    Så var det också under invigningskvällen när verket Weld far out West genomfördes i en studio som var helt fylld av rök. I dimman uppenbarade sig och försvann fyra dansare, Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West.




För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil