Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Laëtitia Pujol och Matthieu Ganio. Fotograf Julien Benhamou

Laëtitia Pujol och Matthieu Ganio. Fotograf Julien Benhamou

Anders Jörlén, Paris:


Romeo och Julia –

renässansprakt eller renodlad tragedi

I Paris har man under våren 2011 kunnat se två versioner av Shakespeares och Prokofjevs kärlekstragedi Romeo och Julia som balett. Rudolf Nureyevs praktversion med Parisoperans balett och Joëlle Bouviers med Genèveoperans balett på Théatre National de Chaillot. Samma period gav även Parisoperans balettskola sin årliga föreställning.

Storslaget och mycket väldansat
Nureyev har haft alla resurser till sitt förfogande: storslagen scenografi (av Ezio Frigerio), utsökt gjorda stiltrogna kostymer (Frigerio och Mauro Pagano) stor orkester (nu ledd av Vello Pähn) och en balettkår på 150 personer att välja bland.

På Bastilleoperans väldiga scen öppnar sig de prunkande salongerna och gatuscenerna med renässansens fulla prakt och rika utsmyckning.

Det unga kärleksparet – i den föreställning jag såg vackert dansat av Laëtitia Pujol och Matthieu Ganio – har dock litet svårt att nå ut. Den tunga inramningen blir för dominerande och dramat förminskas.
Stéphane Bullion som Tybalt. Fotograf Julien Benhamou

Stéphane Bullion som Tybalt. Fotograf Julien Benhamou

Bland alla förnämliga dansare gjorde också Stéphane Bullion som Tybalt och Matthias Heymann som Mercutio starkt intryck.

Nureyevs koreografi är som alltid mycket svår och fylld med steg, något som parisbaletten är bland de få ensembler som behärskar till fullo.

Inledningsscenen till Bouviers Roméo et Juliette. Fotograf Grégory Batardon

Inledningsscenen till Bouviers Roméo et Juliette. Fotograf Grégory Batardon

Renskalat och känsligt genomfört
Genèvebalettens föreställning var den raka motsatsen. På en tom scen med mörk inramning, med endast tre enkla bågformade scenuppbyggnader, som genom små förflyttningar bildar varierande scenrum för dansscenerna, utformas ett tidlöst drama som hela tiden fångar uppmärksamheten. Scenografin är gjord av Rémi Nicolas och Jacqueline Bosson, de enkla kostymerna i en varm färgskala, har skapats av Philippe Combeau .
Roméo et Juliette. Fotograf Grégory Batardon

Roméo et Juliette. Fotograf Grégory Batardon

Från inledningen, med en ensam man som med en lång stav ritar cirklar på scengolvet, utvecklas koreografin i scener för gruppen eller de enskilda huvudpersonerna. Cirkelmotivet går genom hela föreställningen. Här ställs passionen mot det omgivande samhället avskalat all yttre glans.

Föreställningen är både gripande och vacker och danstruppen på 22 personer var, både som grupp och enskilt, stark och homogen i stil och uttryck. Jag såg Sara Shigenari som Julia och Armando Gonzalez som Romeo, båda fina dansare.

Dessins pour Six. Fotograf David Elofer

Dessins pour Six. Fotograf David Elofer

Joëlle Bouvier
är född i Schweiz 1959, hon arbetade under många år (1980-98) tillsammans med den franske dansaren och koreografen Régis Obadia i kompaniet L'Esquisse och vid de nationella dansscenerna i Le Havre och Angers. Passion, livskänsla och lyrism var deras kännemärke.

Senare har Bouvier arbetat både som ledare och koreograf. Hennes Roméo et Juliette skapades för Grand Théâtre de Genève 2009. Bland hennes andra verk finns både La Divina Commedia och Jeanne D'Arc.

L'École de Ballet, Coppelia 2011. Fotograf David Elofer

L'École de Ballet, Coppelia 2011. Fotograf David Elofer

Imponerande uppvisning av balettskolan
Parisoperans balettskola – eller officiellt: l'École de Danse de l'Opéra de Paris –  är kanske världens bästa skola för klasisk balett. Den leds sedan 2004 av Élisabeth Platel, étoile (stjärndansare) vid Parisoperan 1981-99.

För skolans årliga föreställning i det traditionsrika operahuset, Palais Garnier, hade hon valt en abstrakt balett av John Taras, Dessins pour six och Coppélia i en traditionell uppsättning – efter Arthur Saint-Léons original från 1873 – av Pierre Lacotte, specialist på rekonstruktion av romantikens baletter.

Dessins pour six till musik av Tjajkovskij framfördes av fyra flickor och två pojkar ur avgångsklassen som visade fina prov på ren neoklassik i Balanchines anda.

Coppélia  gavs i en rekonstruerad dekor efter en modell av Jean-Émile Daran från 1875. De unga dansarna imponerade stort, särskilt Alizée Sicre som Svanhilda och Matthieu Contat som Frantz. Hela ensemblen av unga dansare utstrålade dansglädje och spelhumör.

Anders Jörlén
23 maj 2011

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil