Artiklar från 2008 – till idag
I Paris har man under våren 2011 kunnat se två versioner av Shakespeares och Prokofjevs kärlekstragedi Romeo och Julia som balett. Rudolf Nureyevs praktversion med Parisoperans balett och Joëlle Bouviers med Genèveoperans balett på Théatre National de Chaillot. Samma period gav även Parisoperans balettskola sin årliga föreställning.
Storslaget och mycket väldansat
Nureyev har haft alla resurser till sitt förfogande: storslagen scenografi (av Ezio Frigerio), utsökt gjorda stiltrogna kostymer (Frigerio och Mauro Pagano) stor orkester (nu ledd av Vello Pähn) och en balettkår på 150 personer att välja bland.
På Bastilleoperans väldiga scen öppnar sig de prunkande salongerna och gatuscenerna med renässansens fulla prakt och rika utsmyckning.
Nureyevs koreografi är som alltid mycket svår och fylld med steg, något som parisbaletten är bland de få ensembler som behärskar till fullo.
Föreställningen är både gripande och vacker och danstruppen på 22 personer var, både som grupp och enskilt, stark och homogen i stil och uttryck. Jag såg Sara Shigenari som Julia och Armando Gonzalez som Romeo, båda fina dansare.
Senare har Bouvier arbetat både som ledare och koreograf. Hennes Roméo et Juliette skapades för Grand Théâtre de Genève 2009. Bland hennes andra verk finns både La Divina Commedia och Jeanne D'Arc.
För skolans årliga föreställning i det traditionsrika operahuset, Palais Garnier, hade hon valt en abstrakt balett av John Taras, Dessins pour six och Coppélia i en traditionell uppsättning – efter Arthur Saint-Léons original från 1873 – av Pierre Lacotte, specialist på rekonstruktion av romantikens baletter.
Coppélia gavs i en rekonstruerad dekor efter en modell av Jean-Émile Daran från 1875. De unga dansarna imponerade stort, särskilt Alizée Sicre som Svanhilda och Matthieu Contat som Frantz. Hela ensemblen av unga dansare utstrålade dansglädje och spelhumör.
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision