Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.


  • Sarah Lamb as Perdita, Steven McRae as Florizel and Federico Bonelli as Polixenes in Act II of The Winter’s Tale. Photo Johan Persson

    The Royal Ballet hits the jackpot


    LONDON: It is the first time Shakespeare’s play, The Winter’s Tale,   has been translated into dance and Christopher Wheeldon and his creative team have done it proud. Both Wheeldon’s choreography and Joby Talbot’s score are full of movement and dramatic colour. The first act deals with the bulk of the drama, while the second act is a feast of pure dance leaving the third act to tie up the loose ends. Structurally it’s a little front loaded but that’s a minor quibble.The catalyst is the jealous fit that poisons Sicilian King Leontes and destroys his family. It provides a dream role for Edward Watson whose strength is in interpreting dark disturbed characters. His long suffering wife, Hermione, is interpreted with dignified grace by Lauren Cuthbertson and there are another half a dozen more principal roles to add to the enjoyment of the evening.



  • Övre raden fr.v. Arsen Mehrabyan, Daniel Norgren-Jensen, Marianna Barabás, Bence Jancsula, Mia Hjelte, Hampus Gauffin, Jonna Savioja, Jérõme Marchand och Rena Narumi. Undre raden: Calum Lowden, Anthony Lomuljo, Sarah-Jane Brodbeck och Minji Nam. Foto Erika Sjölin

    Dansare får utmärkelser och nya utnämningar


    STOCKHOLM: Priset Benois de la Danse, en av balettvärldens finaste utmärkelser, har tilldelats Kungliga Balettens Mariko Kida. Priset instiftades av International Dance Association i Moskva 1991, där en årlig tävling hålls för att utse vinnare inom kategorierna dans och koreografi. Tävlingsjuryn utsåg Mariko till årets kvinnliga dansare inom den moderna dansen efter att hon hade framträtt med ett avsnitt ur Mats Eks Julia & Romeo. Mitt under den framgångsrika europaturnén med Julia och Romeo gavs Mariko möjlighet att tillfälligt lämna Kungliga Baletten och åka till Moskva. Några dagar senare utnämndes hon till premiärdansare vid Kungliga Baletten genom ett tillkännagivande av balettchefen Johannes Öhman.



  • Mia Stagh, Konstnärlig ledare för Balettlinjem. Foto Base23

    En skola med attityd


    STOCKHOLM: Base23 Stockholm Dance Academy – grundare och konstnärlig chef Anneli Alhanko och rektor Eva Johnson – har visat sina vårföreställningar på traditionsrika Oscarsteatern – 13 olika föreställningar på sex dagar!Det gemensamma namnet, liksom budskapet, var ATTITUDE – ett begrepp som är namnet på en position inom baletten, men rent språkligt har flera tolkningar. Kvällens konferencier Mathias Terwander Stintzing hade valt tre: vår inställning till något; att hålla en egen självständig stil; en kroppsställning – inte bara inom baletten. Allt kan förmedlas genom dans, sång och agerande.



  • HeadSpaceDance Company in If Play is Play. Photo Urban Jörén

    ‘We have a wonderful creative and supportive team.’


    LONDON: HeadSpaceDance are just into their second year but they have already marked out their own distinctive space. They make dance for people who go to the theatre to be inspired, moved, have a laugh and maybe feel a lump in the throat. When directors Charlotte Broom and Christopher Akrill left Cullberg Ballet in 2005 to return to London, Charlotte to give more time to her personal life and Christopher to have a stab at musical theatre, they had no plans to start a company, so how did it all happen?


För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil