Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Giovanni Bucchieri, Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Giovanni Bucchieri, Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Foto Cristian Hillbom

Ett samtal kring dansfilmen Labyrinth Within

När filmningen av dansfilmen Labyrinth Within startade sommaren 2010 deltog dansportalen,se i en presskonferens ute på Svartsjö Slott på Svartsjölandet väster om Stockholm.

Där träffades koreografen och filmskaparen Pontus Lidberg (PL) och dansarna Wendy Wheelan (WW) och Giovanni Bucchieri (GB) Här nedan ges ett sammandrag av samtalet.

Ett av alla intressanta inslag är Pontus Lidbergs nya dansfilm Labyrinth within med Wendy Wheelan, stjärna i New York City Ballet, som hon tillhört sedan 1984. Filmen är inspelad på Svartsjö Slott utanför Stockholm. Giovanni Bucchieri och Pontus Lidberg själv medverkar också. Arbetet med koreografin började i våras i New York där Pontus var 'artist in residence' vid Joyce SoHo och Baryshnikov Arts Center.

Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

"Jag har aldrig gjort något liknande förut... och jag insåg att jag skulle älska att få göra fler projekt av den här sorten i framtiden." säger Wendy Wheelan i en intervju för webbsidan Oberon's Grove "Det här öppnade verkligen mina ögon för nya former av uttryck, dans och agerande. Jag fick verkligen använda min hjärna på ett annorlunda sätt. Projektet fick mig att ta fram fler sidor av mig själv, att lägga fler kort på bordet, så att säga. Det var mycket inspirerande och ingav mig stort självförtroende i slutänden."

Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Labyrinth Within är ett triangeldrama mellan Mannen, Hustrun och den undanglidande Älskaren i en mystisk, labyrintliknande lägenhet. Ett inre drama blir synligt bakom den perfekta fasaden. Musiken är ett originalverk av David Lang, inspelad av NorrlandsOperans Symfoniorkester med världsberömda cellisten Maya Baiser som soloartist.

Pontus Lidberg fortsätter att vara en av Sveriges mest produktiva koreografer. Förutom den nya filmen har han premiär på Norrlandsoprans scen i Umeå den 2 december. Det nya verket heter Warriors.

Wendy Wheelan (WW): Det är min första dansfilm, jag har inga förväntningar, jag går in i det här med öppna ögon. Det är inte många som arbetar med film på det här sättet. Pontus skapar allt, intrig, miljö. koreografi, och hans idéer är väldigt intressanta.

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg repeterar. Foto Cristian Hillbom

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg repeterar. Foto Cristian Hillbom

Pontus Lidberg (PL): Det görs mycket få dansfilmer även om det är inne just nu. Många fokuserar på dansen, på färdiga föreställningar – eller korta konstfilmer med rörelse i. Jag arbetar med dans direkt för kameran. Jag har ambitionen att kombinera både bild och dans.

Det är ett mysterium varför det görs så få dansfilmer, trots att de efterfrågas, festivaler anordnas, till exempel Shoot som Christina Molander håller i. Men det är en lång process att göra film, det har tagit fyra år för mig att komma så här långt. The Rain förra året och nu den här. Att göra dans för scen är en väl inarbetad process som ser ungefär likadan ut över hela världen. Film kräver många fler hänsyn och ställer andra krav. Man börjar från noll varje gång.

Jag träffade Wendy när vi båda arbetade med Christopher Wheeldons Morphoses Dance Company förra året och vi kollade in varandra från var sitt håll. Jag hade arbetat med ett manus, där Wendy av en lycklig slump passade in precis. Jag hade en klar bild av kvinnan i historien, hennes karaktär, utseende ålder och rörelsekvaliteter, och hon stämde på ett överraskande sätt med min inre bild, det var som om filmen var skriven för henne. Giovanni har jag känt länge och arbetat med tidigare och han var med i mina tankar från början.

Pontus Lidberg och Giovanni Bucchieri i The Rain. Fotograf Ralph Evers

Pontus Lidberg och Giovanni Bucchieri i The Rain. Foto Ralph Evers

Giovanni Bucchieri (GB): Pontus och jag arbetade tillsammans med filmen The Rain förra året och det har också varit en fantastiskt härlig upplevelse att arbeta med Wendy, min nya 'fru'. Jag kände henne inte innan. Det har varit hårda repetitionsveckor och nu vill vi komma igång på riktigt..

WW: Att dansa för film är väldigt annorlunda, det innebär att man filmar rörelserna från många, många vinklar innan man vet hur det ska bli. På scenen vet man var publiken finns och riktar sig mot den, här vet man inte riktigt hur det blir. Men Pontus vet precis hur han vill ha resultatet. Att dansa utan publik är ändå inget problem, vi har ju ett arbetslag på tjugo personer, de fungerar som vår publik.

Det är första gången jag arbetar i Sverige, jag har inte varit här förut. Om arbetet är olika mellan olika städer och länder? Pontus har en skandinavisk, egen stil. Giovanni och jag har våra olika stilar. Men Pontus har arbetat världen runt och skapat sin egen stil utifrån det. Vi blandar våra stilar och försöker göra allt så vackert som möjligt.

GB: Dansen har alltid varit internationell, men nu öppnas nya dörrar, dansare vill resa mer och få erfarenheter av andra stilar och kulturer, det intresset ökar hela tiden.

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg. Fotograf Cristian Hillbom

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg. Foto Cristian Hillbom

WW: Jag har arbetat ned många koreografer under hela min karriär, och jag älskar att möta nya konstnärer. När Pontus frågade mig ville jag gärna vara med och eftersom jag var i New York för New York City Ballets säsong kunde vi arbeta på de kvällar då jag var ledig.

GB: Jag var också i NY och vi repeterade i sju veckor. Bland det roligaste med att göra film är att för en gångs skull finns det något kvar. Du kan arbeta ett helt liv på scenen, göra många roller och det finns ingen riktig dokumentation som bevarar ditt arbete. Filmen blir en bekräftelse. Pontus har också förmågan att fånga ögonblickets känsla med kameran. Han är mer inspirerad av vanliga spelfilmsregissörer än dansfilmare,

WW: Det gör filmen mer intressant och är speciellt för dig Pontus. Dina dansfilmer ligger på en annan nivå, många dansfilmer känns ointressanta. Det är svårt att överföra dansens särart till film.

PL: David Langs musik har jag arbetat med många gånger, men det är första gången han gjort ett originalpartitur, delvis byggt på tidigare verk av honom. Han var i Umeå i oktober förra året då vi spelade in musiken med NorrlandsOperans symfoniorkester med cellisten Maya Baiser

Varför vi filmar på Svartsjö? Vi tänkte bygga en speciell scenografi för jag ville ha en miljö med rum i en lång fil, men med en begränsad budget hade vi aldrig kunnat åstadkomma en miljö som den här, som har allt det vi ville åstadkomma. Vi har filmat både inne i stan och här ute på Svartsjö.  Men slottet är bara ett skal, det kommer att se ut som en vanlig lägenhet. Jag ville ha strukturen med många rum i fil. Det kommer att se helt annorlunda ut.

Warriors. Fotograf Erin Baiano

Warriors. Fotograf Erin Baiano

Förra året skapade Pontus Heart of Silk för Vietnam National Ballet Theatre i Hanoi i samarbete med NorrlandsOperan – ett sagolikt vackert dansstycke med musik av Bach. Sedan dess har Pontus karriär nått nya höjder och listan på verk som han skapat med kompanier runt om i världen har blivit lång. På vägen har han träffat fler och fler dansare av hög klass. Dansare med en mjukhet och en teknisk briljans som inte ser tillkämpad ut på scenen.

Några av dessa ingår i hans nya stycke Warriors som han skapar i residens på NorrlandsOperan. Bland dem finns tre Hanoidansare, de övriga kommer från New York och Sverige. "Ett dreamteam", som Pontus själv uttrycker det. Musiken är nyskriven av kompositören B Tommy Andersson i nära samarbete med Pontus.

I Warriors vidareutvecklar Pontus ett tema som han  började utforska i verket Luminous för Beijing Contemporary Dance Theatre förra året. Det har med naturen att göra, människan som en del av en större helhet. Vridna träd, vind, snö och tid.

Warriors
Koreografi, scenografi & kostym: Pontus Lidberg
Dansare: Gabrielle Lamb, Oscar Salomonsson, Pontus Lidberg, Adrian Danchig-Waring, Craig Hall, Cao Duc Toan, Vu Van Nguyen
Ljusdesign: Patrik Bogårdh – Musik & dirigent: B Tommy Andersson/NorrlandsOperans Symfoniorkester

Cristian Hillbom
Anders Jörlén

28 sept 2010


  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil