Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Giovanni Bucchieri, Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Giovanni Bucchieri, Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Foto Cristian Hillbom

Ett samtal kring dansfilmen Labyrinth Within

När filmningen av dansfilmen Labyrinth Within startade sommaren 2010 deltog dansportalen,se i en presskonferens ute på Svartsjö Slott på Svartsjölandet väster om Stockholm.

Där träffades koreografen och filmskaparen Pontus Lidberg (PL) och dansarna Wendy Wheelan (WW) och Giovanni Bucchieri (GB) Här nedan ges ett sammandrag av samtalet.

Ett av alla intressanta inslag är Pontus Lidbergs nya dansfilm Labyrinth within med Wendy Wheelan, stjärna i New York City Ballet, som hon tillhört sedan 1984. Filmen är inspelad på Svartsjö Slott utanför Stockholm. Giovanni Bucchieri och Pontus Lidberg själv medverkar också. Arbetet med koreografin började i våras i New York där Pontus var 'artist in residence' vid Joyce SoHo och Baryshnikov Arts Center.

Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

"Jag har aldrig gjort något liknande förut... och jag insåg att jag skulle älska att få göra fler projekt av den här sorten i framtiden." säger Wendy Wheelan i en intervju för webbsidan Oberon's Grove "Det här öppnade verkligen mina ögon för nya former av uttryck, dans och agerande. Jag fick verkligen använda min hjärna på ett annorlunda sätt. Projektet fick mig att ta fram fler sidor av mig själv, att lägga fler kort på bordet, så att säga. Det var mycket inspirerande och ingav mig stort självförtroende i slutänden."

Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Labyrinth Within är ett triangeldrama mellan Mannen, Hustrun och den undanglidande Älskaren i en mystisk, labyrintliknande lägenhet. Ett inre drama blir synligt bakom den perfekta fasaden. Musiken är ett originalverk av David Lang, inspelad av NorrlandsOperans Symfoniorkester med världsberömda cellisten Maya Baiser som soloartist.

Pontus Lidberg fortsätter att vara en av Sveriges mest produktiva koreografer. Förutom den nya filmen har han premiär på Norrlandsoprans scen i Umeå den 2 december. Det nya verket heter Warriors.

Wendy Wheelan (WW): Det är min första dansfilm, jag har inga förväntningar, jag går in i det här med öppna ögon. Det är inte många som arbetar med film på det här sättet. Pontus skapar allt, intrig, miljö. koreografi, och hans idéer är väldigt intressanta.

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg repeterar. Foto Cristian Hillbom

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg repeterar. Foto Cristian Hillbom

Pontus Lidberg (PL): Det görs mycket få dansfilmer även om det är inne just nu. Många fokuserar på dansen, på färdiga föreställningar – eller korta konstfilmer med rörelse i. Jag arbetar med dans direkt för kameran. Jag har ambitionen att kombinera både bild och dans.

Det är ett mysterium varför det görs så få dansfilmer, trots att de efterfrågas, festivaler anordnas, till exempel Shoot som Christina Molander håller i. Men det är en lång process att göra film, det har tagit fyra år för mig att komma så här långt. The Rain förra året och nu den här. Att göra dans för scen är en väl inarbetad process som ser ungefär likadan ut över hela världen. Film kräver många fler hänsyn och ställer andra krav. Man börjar från noll varje gång.

Jag träffade Wendy när vi båda arbetade med Christopher Wheeldons Morphoses Dance Company förra året och vi kollade in varandra från var sitt håll. Jag hade arbetat med ett manus, där Wendy av en lycklig slump passade in precis. Jag hade en klar bild av kvinnan i historien, hennes karaktär, utseende ålder och rörelsekvaliteter, och hon stämde på ett överraskande sätt med min inre bild, det var som om filmen var skriven för henne. Giovanni har jag känt länge och arbetat med tidigare och han var med i mina tankar från början.

Pontus Lidberg och Giovanni Bucchieri i The Rain. Fotograf Ralph Evers

Pontus Lidberg och Giovanni Bucchieri i The Rain. Foto Ralph Evers

Giovanni Bucchieri (GB): Pontus och jag arbetade tillsammans med filmen The Rain förra året och det har också varit en fantastiskt härlig upplevelse att arbeta med Wendy, min nya 'fru'. Jag kände henne inte innan. Det har varit hårda repetitionsveckor och nu vill vi komma igång på riktigt..

WW: Att dansa för film är väldigt annorlunda, det innebär att man filmar rörelserna från många, många vinklar innan man vet hur det ska bli. På scenen vet man var publiken finns och riktar sig mot den, här vet man inte riktigt hur det blir. Men Pontus vet precis hur han vill ha resultatet. Att dansa utan publik är ändå inget problem, vi har ju ett arbetslag på tjugo personer, de fungerar som vår publik.

Det är första gången jag arbetar i Sverige, jag har inte varit här förut. Om arbetet är olika mellan olika städer och länder? Pontus har en skandinavisk, egen stil. Giovanni och jag har våra olika stilar. Men Pontus har arbetat världen runt och skapat sin egen stil utifrån det. Vi blandar våra stilar och försöker göra allt så vackert som möjligt.

GB: Dansen har alltid varit internationell, men nu öppnas nya dörrar, dansare vill resa mer och få erfarenheter av andra stilar och kulturer, det intresset ökar hela tiden.

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg. Fotograf Cristian Hillbom

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg. Foto Cristian Hillbom

WW: Jag har arbetat ned många koreografer under hela min karriär, och jag älskar att möta nya konstnärer. När Pontus frågade mig ville jag gärna vara med och eftersom jag var i New York för New York City Ballets säsong kunde vi arbeta på de kvällar då jag var ledig.

GB: Jag var också i NY och vi repeterade i sju veckor. Bland det roligaste med att göra film är att för en gångs skull finns det något kvar. Du kan arbeta ett helt liv på scenen, göra många roller och det finns ingen riktig dokumentation som bevarar ditt arbete. Filmen blir en bekräftelse. Pontus har också förmågan att fånga ögonblickets känsla med kameran. Han är mer inspirerad av vanliga spelfilmsregissörer än dansfilmare,

WW: Det gör filmen mer intressant och är speciellt för dig Pontus. Dina dansfilmer ligger på en annan nivå, många dansfilmer känns ointressanta. Det är svårt att överföra dansens särart till film.

PL: David Langs musik har jag arbetat med många gånger, men det är första gången han gjort ett originalpartitur, delvis byggt på tidigare verk av honom. Han var i Umeå i oktober förra året då vi spelade in musiken med NorrlandsOperans symfoniorkester med cellisten Maya Baiser

Varför vi filmar på Svartsjö? Vi tänkte bygga en speciell scenografi för jag ville ha en miljö med rum i en lång fil, men med en begränsad budget hade vi aldrig kunnat åstadkomma en miljö som den här, som har allt det vi ville åstadkomma. Vi har filmat både inne i stan och här ute på Svartsjö.  Men slottet är bara ett skal, det kommer att se ut som en vanlig lägenhet. Jag ville ha strukturen med många rum i fil. Det kommer att se helt annorlunda ut.

Warriors. Fotograf Erin Baiano

Warriors. Fotograf Erin Baiano

Förra året skapade Pontus Heart of Silk för Vietnam National Ballet Theatre i Hanoi i samarbete med NorrlandsOperan – ett sagolikt vackert dansstycke med musik av Bach. Sedan dess har Pontus karriär nått nya höjder och listan på verk som han skapat med kompanier runt om i världen har blivit lång. På vägen har han träffat fler och fler dansare av hög klass. Dansare med en mjukhet och en teknisk briljans som inte ser tillkämpad ut på scenen.

Några av dessa ingår i hans nya stycke Warriors som han skapar i residens på NorrlandsOperan. Bland dem finns tre Hanoidansare, de övriga kommer från New York och Sverige. "Ett dreamteam", som Pontus själv uttrycker det. Musiken är nyskriven av kompositören B Tommy Andersson i nära samarbete med Pontus.

I Warriors vidareutvecklar Pontus ett tema som han  började utforska i verket Luminous för Beijing Contemporary Dance Theatre förra året. Det har med naturen att göra, människan som en del av en större helhet. Vridna träd, vind, snö och tid.

Warriors
Koreografi, scenografi & kostym: Pontus Lidberg
Dansare: Gabrielle Lamb, Oscar Salomonsson, Pontus Lidberg, Adrian Danchig-Waring, Craig Hall, Cao Duc Toan, Vu Van Nguyen
Ljusdesign: Patrik Bogårdh – Musik & dirigent: B Tommy Andersson/NorrlandsOperans Symfoniorkester

Cristian Hillbom
Anders Jörlén

28 sept 2010


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil