Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Notisarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare notiser.


  • Maya Schonbrun. Foto Kungliga Operan/Maria Paulsson

    Maya Schonbrun ny premiärdansare


    Maya Schonbrun, ursprungligen från USA, har arbetat i Kungliga Baletten sedan 2022 och publiken har kunnat se henne i bärande roller i uppsättningar som Svansjön, Askungen, Gustavia och nu i vår Giselle . Härnäst väntar Romeo och Julia , som har premiär den 23 maj på Kungliga Operans stora scen.Maya tog emot utnämningen i samband med applådtacket efter torsdagens föreställning av Giselle. Utdrag ur motiveringen, som lästes upp av balettchef Nicolas Le Riche :"Maya har varit en nyckelperson i Kungliga Baletten, inte bara genom att visa en exemplarisk arbetsmoral, utan också genom att lyfta varje roll hon innehar med djup, intelligens och hjärta. Hennes konstnärskap sträcker sig bortom rörelse; Hon berättar historier som berör oss. På kort tid har hon vuxit i en anmärkningsvärd takt och tagit sig an utmaning efter utmaning med ödmjukhet och mod. Hon inspirerar sin omgivning – både dansare och publik – och påminner oss alla om varför vi blev förälskade i denna konstform."

  • Dugan/Naharin, Kungliga Baletten 2025. Foto: Carl Thorborg

    Kungliga baletten med en urpremiär och fyra nypremiärer hösten 2025/våren 2026


    Kungliga Operan möter hösten med en stark säsong, byggd av spännande nutida verk och kära återseenden med Kungliga Baletten, Kungliga Operans solister och kör, Unga Operan och Kungliga Hovkapellet, som 2026 fyller hela 500 år.

  • GöteborgsOperan 2025/2026

    Här är GöteborgsOperans säsong 2025–2026


    Premiärer för operorna Trollflöjten, Jenůfa, Skuggbarnet – och för första gången på nästan hundra år: Friskytten. En prisbelönt uppsättning av klassiska musikalen Miss Saigon och nya dansverk signerade Botis Seva, Marcos Morau, David Raymond och Tiffany Tregarthen (Out innerspace), samt Antonio de Rosa och Mattia Russo (Kor’sia). Dessutom nypremiärer av Askungen, La bohème, Atlas song och Little concert.Katrín Hall, konstnärlig chef GöteborgsOperans Danskompani:– Jag är stolt över att presentera en vibrerande, dynamisk säsong med unga, nyskapande koreografer, varav flera gör Göteborgsdebut. Här möter vi, enligt mig, nästa våg av inflytelserika konstnärer inom samtida dans; framåtblickande visionärer som lyfter aktuella samhällsfrågor. In-action är en dansdubbel skapad av två starka duos med världen som arbetsfält: David Raymond och Tiffany Tregarthen samt Mattia Russo och Antonio de Rosa – i sina första samarbeten med våra kreativa och medskapande dansare. Danskvällen Past the point speglar min vision om att fortsätta utveckla ett långsiktigt samarbete med några utvalda koreografer. Här i form av den fantastiske Marcos Morau och den kraftfulle Botis Seva. Bra konst är ärlig. Den handlar inte bara om teknisk skicklighet utan också om vad rörelsen berättar. Dans uttrycker det som ord inte förmår fånga och kan föra oss till platser där tanke och känsla får spelrum. Och just denna säsong rör vi oss även bokstavligen till fler fysiska platser än vanligt. På grund av att huset stänger tidigare på våren 2026 ger vi oss ut på en stor internationell turné för att möta vår kära publik i Europa och Asien.Henning Ruhe, konstnärlig chef för opera/drama:– I vår nya säsong bär varken hjältar eller skurkar tydliga etiketter. Ligger ondskan i djävulens magiska kulor i Friskytten eller i desperationen bakom djävulspakten? I Askungen kan godheten bestå trots grymheter och i Skuggbarnet bjuds den unga publiken in att möta några av sina rädslor. Miss Saigon skildrar såväl krigets förödelse som stor mänsklig styrka, och La bohème visar att skönhet står att finna även i de mest knappa omständigheter. När styvmodern i Jenůfa begår en ofattbar handling och vår förståelse av gott och ont utmanas i Trollflöjten – då dras vi in i det laddade rummet mellan ljus och skugga där de mest gripande berättelserna uppstår. Stor konst ger inga enkla svar i svåra tider – den ställer ännu bättre frågor. I en värld som känns alltmer splittrad är musiken och scenkonsten en sällsynt gemensam plats där vi tillsammans kan utforska livets komplexitet.Hela repertoaren och mer om varje produktion, medverkande och team 2025–2026: https://www.opera.se/2025-2026Säsongen 2025/2026 är lite kortare än vanligt. Den 30 mars 2026 stängs operahusets salongsdörrar tillfälligt för en välbehövlig scenteknisk renovering, som är klar efter sommaren. Verksamheten avstannar dock inte i april och maj, våra konstarter syns på andra platser.KORT INFO PER GENRE:OPERA OCH MUSIKAL:Miss Saigon: Tidlös musikal som setts av fler än 38 miljoner människor världen över. I huvudrollen som Kim ser vi Feline Andersson, som golvade både publik och kritiker med sin tolkning av Elphaba i musikalen Wicked 2023/2024. Handlingen är en modern tolkning av Puccinis klassiska opera Madame Butterfly, förlagd till 1970-talets Vietnamkrig och dess brutala konsekvenser. Uppsättningen, i regi av Guy Unsworth, hade premiär på Folketeateret i Oslo 2023 och nominerades till det norska teaterpriset Hedda i kategorin “Bästa musikteaterföreställning”. Skapad av upphovspersonerna bakom Les Misérables. Dirigent och musikaliskt ansvarig Joakim Hallin. Premiär 27 september 2025. Spelas tom 28 mars 2026.Friskytten: Folksaga, kärlek och djävulsk ondska i von Webers opera från 1821. Francesco Angelico dirigerar och Philipp Rosendahl regisserar när denna tyska, romantiska klassiker nu sätts upp i Göteborg för första gången på nära hundra år. Här är spökhistorien förlagd i en verklighetstrogen miljö med inspiration från svensk, norrländsk kriminalfiktion – en nordic noir vid världens ände. I en av operahistoriens mest berömda scener, i Vargklyftan, stöps kulor – men vem styr skyttens sista kula? Med bland andra Adam Frandsen, Matilda Sterby, Kristian Lindroos och Kerstin Avemo. Premiär 8 november 2025.Trollflöjten: I den här nya uppsättningen av Mozarts klassiker förs vi in i en spektakulär drömvärld full av animationer och illusioner. Trollflöjten, skriven 1791, rymmer melodier som Nattens drottnings aria, Sarastros mullrande visdomsord och Papagenos duett med sin Papagena. På scenen syns stora delar av GöteborgsOperans solistensemble i det sagolika persongalleriet, bland andra Sofie Asplund och Kerstin Avemo som alternerar som Nattens drottning. Regi James Bonas. Dirigenter Aivis Greters och Martyna Szymczak. Premiär 13 december 2025.Jenůfa: Janáčeks gripande opera om skuld, skam och försoning, i regi av Nicola Raab, som haft stora framgångar på GöteborgsOperan med Thaïs (2010) och A flowering tree (2015). Julia Sporsén och Katarina Karnéus gör rollerna som Jenůfa respektive hennes styvmor. Dramat är en djupt mänsklig skildring av social kontroll och kvinnors utsatthet, där styvmodern vill undvika en offentlig skandal och är beredd att göra vad som helst – även det mest otänkbara – för att Jenůfas liv inte ska bli lika eländigt som hennes eget. Dirigent Alejo Pérez. Uppsättningen hade premiär 2018 på Greklands nationalopera. Premiär 8 mars 2026.Nypremiärer:Askungen: Rossinis komiska opera om den stackars Angelina drar igång operasäsongen. Regissör David Radoks uppsättning från 2003 har spelats i flera omgångar, senast 2015. I titelrollen Ann-Kristin Jones. Iscensättning Mattias Ermedahl. Dirigent Giancarlo Andretta. Nypremiär 28 augusti 2025.La bohème: Den hyllade uppsättningen (2020) av Puccinis klassiker, i regi av Max Webster, är tillbaka. Ida Falk Winland och Matilda Sterby turas om som Mimí och Adam Frandsen sjunger Rodolfo. Iscensättning Joachim Ottosson. Dirigenter: Giordano Bellincampi och Martyna Szymczak. Nypremiär 6 september 2025.DANS:In-action: Energin, kraften i det fysiska uttrycket, en ömsint närhet och de visuella effekterna. Det är några element som förenar de två nya dansverk som ingår i danskvällen In-action. Det ena är skapat av den kanadensiska duon David Raymond och Tiffany Tregarthen, som vunnit många stora priser med sitt kompani Out innerspace. Även det andra verket är skapat av en prisvinnande duo: de Spanienbaserade koreograferna Antonio de Rosa och Mattia Russo som i vanliga fall arbetar med sitt kompani Kor’sia. Det är första gången dessa koreografer arbetar med GöteborgsOperans Danskompani. Världspremiär 11 oktober 2025.Past the point: Danskvällen Past the point består av två nya verk: ett av hiphop-förankrade Botis Seva, och ett av den etablerade koreografen Marcos Morau som utsågs till Årets koreograf av magasinet Tanz 2023. Koreografen och regissören Botis Seva är en förgrundsfigur på Londons vibrerande hiphop-dansscen, och hans dansverk har ofta starka och tydliga budskap. BLKDOG, gästspel på GöteborgsOperans dansfestival 2025, vann Olivier Award 2019. Marcos Morau skapar ofta vilda och underhållande verk med inslag av absurd humor. För GöteborgsOperans Danskompani har han tidigare skapat det visuellt slående och hyllade verket Rothko Chapel (2017). Världspremiär 6 februari 2026.Nypremiärer:Atlas song: Fusion av dans och livemusik. Skapat av stjärnkoreograferna Imre och Marne van Opstal tillsammans med sångerskan, musikern och kompositören Anna von Hausswolff som även medverkar live med sitt band. Atlas song hade världspremiär på GöteborgsOperan 2024 i samarbete med Göteborgs dans- och teaterfestival. Spelas 4 och 5 mars 2026.Little concert: (se barn och unga/regionala turnéer)Internationella turnéer: GöteborgsOperans Danskompani gästspelar världen över. 2025/2026 turnerar kompaniet med nio verk, bland annat Hammer av Alexander Ekman, ima av Sharon Eyal, Atlas song av Imre och Marne van Opstal, Wild poetry av Hofesh Shechter samt några av säsongens världspremiär i Göteborg. Sydkorea, Schweiz, Tyskland, Österrike, Frankrike, Finland, Spanien, Stockholm är några av platserna kompaniet gästar.KONSERTER:Naturens skönhet: Orkesterkonsert med solister. Claude Debussys Förspel till en fauns eftermiddag, sånger av Hugo Alfvén, Lars-Erik Larssons Pastoralsvit och Beethovens Pastoralsymfoni. Solister: Kerstin Avemo och Tobias Westman. Dirigent: Giordano Bellincampi. 17 augusti 2025.Jupitersymfonin och Dödens ö: Orkesterkonsert med musik av Mozart, Rachmaninov och von Weber. Solist: GöteborgsOperans pianist Michael Sikich. Dirigent: Aivis Greters. 16 november 2025.Trettondagskonsert med bal: Sveriges största dansgolv och stadig tradition. Årets konsert bjuder på Symphonic stomp of Sweden – svensk folkmusik med GöteborgsOperans Orkester, innan Stora scenen blir en balsal. Dirigent: Karl-Johan Ankarblom. 5 januari 2026.Grandi voci: Romanskonsert med den lyrisk-dramatiska sopranen Matilda Sterby, som fick sitt definitiva genombrott i Brudköpet på GöteborgsOperan 2022 och blev ännu mer hyllad för sin tolkning av Ellen Orrford i Peter Grimes. Pianist Bernhard Greter. 10 februari 2026.Arrivederci: Vi-ses-igen-konsert med kända avsked ur operans värld. Med GöteborgsOperans solister, kör och orkester. Arrivederci är GöteborgsOperans sista föreställning innan salongen tillfälligt stängs för en scenteknisk renovering. Dirigent Martyna Szymczak. 29 mars 2026.Italienska känslor: Gästspel på Göteborgs Konserthus. Sista akten i Ponchiellis opera La Gioconda med stjärnskottet Åsa Jäger i huvudrollen. Dessutom Tjajkovskijs Capriccio italien och Respighis Roms fontäner. Dirigent: Vincenzo Milletarì. 8 april 2026.Kammarkonserter: se opera.se.BARN/UNGA/FAMILJ:Little concert: Världspremiär vid GöteborgsOperans dansfestival i maj 2025 för detta dansverk för unga av Mari Carrasco. Musik av Mikael Karlsson. På turné i Västra Götaland under hösten, inklusive Göteborg. Från 13 år. Nypremiär 15 oktober 2025 i Skövde Kulturhus. Turnéplan: opera.seHäxan Hillary går på Operan: En lekfull föreställning om häxan Hillary som tillsammans med sin kompis Mus-iker upptäcker operans magiska värld. För barn 5-10 år. Nypremiär. Spelas november och december 2025.Nötknäpparen: Klassisk julbalett för hela familjen. Med GöteborgsOperans Orkester och dansare från Kungliga Baletten, Svenska Unga Baletten och Svenska Balettskolan. Från 4 år. Dirigent: Andreas Eriksson Hjort. Premiär 12 december 2025.Julglädje: Konsert för hela familjen. Med GöteborgsOperans barn- och ungdomskörer, musikalartist och musiker. Dirigent: Ida Rosén Hamrå. Skövde kulturhus 13 och 14 december 2025.Skuggbarnet: Familjeföreställning av Peter Bruun. Två barn bor tillsammans. Skuggbarnet (Hanna Brehmer) är trotsigt och besvärligt, Ljusbarnet (Micaela Sjöstedt) är lydigt och stör sällan. Skuggbarnet är baserad på den danska författaren Cecilie Ekens barnbok ”Mørkebarnet”, en kritikerrosad rysare som belönats med danska kulturministeriets författarpris. Från 8 år. Regi Annika Lindqvist. Sverigepremiär 7 februari 2026, Lilla scenen, och på turné i Västra Götaland.Jakten på den magiska nyckeln: Familjekonsert där publiken löser mysteriet. I en kista på scenen ryms all världens musik. En elak häxa har förstört nyckeln till kistan. Vi möter några av operavärldens alla hjältar och hjältinnor och lär känna flera instrument i orkestern. Men häxan har försvagat deras krafter – nu behövs barnens hjälp för att återställa den magiska nyckeln. Med operasolister och GöteborgsOperans Orkester. Dirigent Lars Kvensler. Idé, manus och presentatör Anelia Kadieva. Från 6 år. 22 mars 2026 (skolföreställningar 19 och 20 mars).Dessutom: Relaxed performance, Dansa med bebis, Lov på operan, Operan i skolan, workshops med danskompaniet mm.TURNÉER OCH GÄSTSPEL I VÄSTRA GÖTALAND:GöteborgsOperan på besök: Musikalartister och operasångare gästar mindre scener i Västra Götaland. Sångarna blandar klassiska pärlor med personliga favoriter. Hösten 2025 och våren 2026. Turnéplan på opera.seLittle concert: Se ovan under barn/unga/familj.Julglädje: Se ovan under barn/unga/familj.Skuggbarnet: Se ovan under barn/unga/familj.Gästspel i Vara och Halmstad: Orkesterkonsert med solist. Hebriderna av Felix Mendelssohn, ”Sånger vid havet” av Gösta Nystroem med solist Ann-Kristin Jones och Johannes Brahms Symfoni nr. 2. Dirigent Martyna Szymczak. 7 maj 2026 Konserthuset Najaden, Halmstad. 8 maj 2026 Vara Konserthus.Dessutom: Göteborgs Kulturkalas, premiärsamtal, öppna repetitioner, fysiska introduktioner, Öppet hus, guidade turer, eftersnack, workshops.

  • Chicago Malmö opera

    Malmö Operas komplett för säsongen 2025/2026


    Malmö Opera gör Operans gala med Cirkus Cirkör! Med det är sista detaljen på plats för Malmö Operas kommande säsong. En säsong där en klassisk musikal och världens kanske mest kända opera samsas med ett hallucinatoriskt death metal-drama och en berättelse om utanförskap och ensamhet baserad på berättelser från nätet. Välkommen till säsongen 2025/2026, som också bjuder på en turnéversion av Askungen, en nypremiär på Operaverkstans Sherlock och sångerskan och mycket, mycket annat.
    Om säsongen 2024/2025 lutade åt det klassiska med titlar som Giovanna d’Arco, Così fan tutte, Salome och La Bohéme, kan säsongen 2025/26 sägas pendla mellan det verkligt kända och det väldigt nya. Klassiker som Carmen och Lohengrin delar husets stora scen med nya verk som Black Lodge och LOL - Laughing out lonely.
    Operans gala var en stor succé våren 2024, då med filmmusik som tema. Våren 2026 återkommer showen, nu med tema 80-tal - klassiska favoriter från 1680-tal till 1980-tal, med de största pop-hitsen från 80-talet.

    Malmö Operas chefdramaturg Ylva Kihlberg regisserar föreställningen:
    "Jag har själv en hangup på 80-talsmusik, från alla de århundraden vi dyker ner i på konserten. Jag är inspirerad av att vi på Malmö Opera har bredden, repertoarmässigt och kompetensmässigt, av att arbeta med flera genrer. Vi rör oss nästan sömlöst mellan dem och vi njuter av variationen det ger. Vi gör det med bravur och älskar att dela det med vår publik".

    Hon fortsätter:
    "Det blir så häftigt att kasta oss och publiken från 1680-tals barock över vansinnig och dramatisk Verdi till något så modernt som Saariaho, och så dessutom Carola, Europe och Madonna. Jag ryser bara jag tänker på det. Lite cirkus på detta, och sedan jädrar…"
    Höstens turné är Rossinis Askungen, vårens den amerikanska musikalkompositören Wayland Pickards komedi om nätdejting, eLove. På Operaverkstan återkommer succén Sherlock och sångerskan, signerad Operaverkstans grundare Maria Sundqvist och kompositören Lars Ljungberg, som också ligger bakom nypremiären på Måndag är fiskbulledag hösten 2026.

  • Mats Ek - I arbete. Foto Kungliga Operan

    SVT visar dokumentären Mats Ek – I arbete, om skapandet av koreografens senaste verk


    I samband med att mästerkoreografen Mats Ek fyller 80 år visar SVT en dokumentär gjord av Kungliga Operans filmare Maria Paulsson. I filmen Mats Ek – I arbete får tittarna följa med bakom kulisserna under skapandet av verket En kopp kaffe, som hade premiär på Kungliga Operan under våren 2025.Pressbild Mats Ek - I arbete. Foto: Kungliga Operan
    Mats Ek fyller 80 år den 18 april och dokumentären visas på SVT dagen efter, lördag den 19 april, följt av en samling av inspelningar av flera av hans dansverk. I filmen får tittarna följa med bakom kulisserna i Operahuset när mästerkorografen Ek skapar sitt kanske sista verk, En kopp kaffe, tillsammans med Kungliga Balettens dansare, scenograf och kostymör Marie-Louise Ekman och kompositör Anders Hillborg samt medarbetare på och bakom scenen på Kungliga Operan.

    De ledande rollerna i En kopp kaffe dansas av Mats fru och livskamrat Ana Laguna, i duett med Yvan Auxely, också han med bakgrund inom Cullberg-kompaniet. Paret alternerar med Kungliga Balettens konstnärliga chef Nicholas Le Riche och Lisa Drake. Dokumentären Mats Ek - I arbete kommer även att finnas tillgänglig på SVT Play från under sex månader.


  • Luisa Lópes och Guillaume Diop i Gustavia, Kungliga Baletten 2024. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

    Succébaletten Gustavia visas på SVT


    Nu kan hela landet chansen att se den hyllade baletten Gustavia, som hade urpremiär på Kungliga Operan i höstas och spelades för fullsatta salonger. SVT visar en inspelning av Gustavia samt en dokumentär om arbetet bakom kulisserna inför urpremiären av verket, som är en beställning för Kungliga Baletten skapad av koreograf Pär Isberg och manusförfattare och regissör Amir Chamdin. Huvudrollen som Gustav Badin Couschi dansas av franska stjärnsolisten Guillaume Diop.Luisa Lópes och Guillaume Diop i Gustavia, Kungliga Baletten 2024. Foto: Kungliga Operan/Håkan Larsson
    Gustavia skildrar en sann histora, den för många svenskar okända berättelsen om två pojkar som växer upp samtidigt vid det svenska hovet; den blivande kung Gustav III och hans adoptivbror Gustav Badin Couschi. Den ene född prins, den andre förslavad, bortrövad till Sverige som en gåva till drottningen och sedan adopterad in i den svenska kungafamiljen.

    »Jag förstod att det fanns en oberättad historia här, eftersom jag aldrig hört talas om honom. När jag sedan insåg att han inte bara levde på slottet utan också var adopterad in i den kungliga familjen och dessutom under en period en uppburen stjärna på den svenska balettscenen insåg jag hur viktig den här historien är att berätta«, säger regissör och manusförfattare Amir Chamdin.

    Baletten Gustavia skildrar Gustav Badin Couschis liv inom det svenska hovet och som dansare i slutet av 1700-talet, vid tiden när Kungliga Operan och Kungliga Baletten grundades. Det är en skildring av utanförskap, broderskap och rivalitet, men också en berättelse om kärlek mot alla odds, mellan Gustav Badin och prinsessan Sofia Albertina.

    Regissör och librettist Amir Chamdin är filmregissör, senast aktuell med tv-serien Börje – the journey of a legend om ishockeyspelaren Börje Salmings liv och med Cornelis, filmen om Cornelis Vreeswijk. Han har även en bakgrund som musikvideoregissör och som musiker i bandet Infinite Mass.

    Koreograf Pär Isberg tilldelades 2024 den kungliga medaljen Litteris et Artibus »För framstående konstnärliga insatser inom svensk och internationell danskonst«. Pär var senast aktuell på Kungliga Operan med den omåttligt populära Nötknäpparen, en av Operans verkliga långkörare, med över 350 föreställningar i huset.
    Scenografi av Cinzia Lo Fazio, som arbetat för både scenkonst och för filmproduktion med regissörer som Ettore Scola och Steven Spielberg, samt med amerikanska storfilmerna ”Änglar och demoner” och ”Red Notice”. Cinzia var under många år ateljéchef för ett av de främsta filmcentrumen, italienska Cinecittà, och har ett mångårigt samarbete som scenograf med Kenneth MacMillan Foundation.

    Kostym av Selam Fessahaye, den prisbelönta modedesignern, vars kreationer har visats runt om i världen och burits av profiler som Beyoncé och Kronprinsessan Victoria. Selam har bland annat vunnit pris på Elle-galan och NK-galan och hon är en av de framstående aktörerna inom den skandinaviska modevärlden.
    Ljusdesign av Tobias Rylander, som skapat ljusshowen till Beyoncés världsturné samt Loreens vinnande bidrag i Eurovision song contest 2023. Tobias har också tidigare gjort ljusdesign och scenografi till baletten Askungen på Kungliga Operan.

    Dramaturg är David Nzinga, filmproducent och skådespelare som bland annat producerat filmerna om Maria Wern, baserade på deckarförfattare Anna Janssons romaner, och jobbat som skådespelare på såväl filmduken som på Dramaten och Unga Klara.

    Gustavia spelades på Kungliga Operans stora scen 18 oktober till 9 november 2024.

    Franske Guillaume Diop, étoile på Parisoperan, samt brasilianske João Felipe Santana alternerade i rollen som Gustav Badin Couschi. Rollen som prinsessan Sofia Albertina delades av Luiza Lópes och Maya Schonbrun. Nadja Sellrup och Daria Ivanova alternerade i rollen som drottningen medan den blivande Gustav III gestaltades av Darrion Selllman och Carl Sjögren.


  • Javier yebophotography

    Javier Torres fortsätter som konstnärlig ledare för Nationalbaletten till 2029


    Styrelsen för Finlands Nationalopera och -balett sr har beslutat förlänga Javier Torres period som Nationalbalettens konstnärliga ledare med de tre optionsåren fram till den 31 juli 2029. Torres tillträdde som balettchef i augusti 2022 och hans nuvarande period löper ut den 31 juli 2026. Den förlängda utnämningen träder i kraft den 1 augusti 2026.Styrelsen för Finlands nationalopera och -balett sr beslutade vid sitt möte den 26 februari att förlänga Javier Torres López period som konstnärlig ledare för Nationalbaletten. Styrelsen fattade beslutet enhälligt enligt generaldirektör Gita Kadambis utnämningsförslag.Javier Torres har en stark kännedom om klassisk balett och modern dans samt över 30 års erfarenhet som koreograf och lärare vid ett flertal berömda balettensembler och läroanstalter. Under sin långa karriär har Torres byggt upp ett betydande internationellt och inhemskt nätverk. Utöver en konstnärlig vision har han förmåga att leda samt arbeta på ett långsiktigt och ekonomiskt hållbart sätt. Torres var anställd som dansare vid Nationalbaletten 1991–2008. Torres koreografi som senast ingått i Nationalbalettens repertoar är publikfavoriten Prinsessan Törnrosa .”Javier Torres har under sina hittills drygt två år som balettchef gett huset lugn och stabilitet. Han har en exceptionell förmåga att vara närvarande och i växelverkan med personalen utveckla dansarnas arbetskultur i en modern riktning. Javier har dessutom visat prov på en bred och mångsidig vision i sin konstnärliga planering”, konstaterar Gita Kadambi.Javier Torres inledde sin period som konstnärlig ledare för Nationalbaletten den 1 augusti 2022. Länk till annan webbplats. Hans ursprungliga avtal var tidsbundet fram till den 31 juli 2026 med en tilläggsoption på tre år.

För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil