Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Notisarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare notiser.


  • Koreografen Gunilla Heilborn (FOTO: Märta Thisner) dansteateruppsättningen Avig av Tubo & Co (FOTO:  Leonard Stenberg ) samt koreografen och dansaren Anna Vnuk (FOTO: Märta Thisner) prisas av Svenska Teaterkritikers förening.

    Pris tilldelats dansföreställning


    Sveriges Teaterkritikers förenings teaterpris 2025 i klassen ”bästa föreställning barn och
    ungdom” har tilldelats dansföreställningen ”Avig” av Tubo&Co.
    Motiveringen är:
    ”Det är allt annat än avigt när Tubo&Co – koreograferna Hugo Therkelson och Tobias
    Ulfvebrand samt regissören Martin Hasselgren – skapar ”Avig”, en härligt överraskande
    dansteater för mellanstadiebarn.
    Till musik från techno till barock visar fyra fullfjädrade dansare mödan att passa in i en växande kropp och en föränderlig tillvaro. Humor och uppfinningsrikedom möter stråk av blyghet och mod, utanförskap och gemenskap.”

    Danspriset gick till Gunilla Heilborn och teaterpriset till Anna Vnuk.
    MLW


  • Lonely Together

    Benke Rydman gör ny show baserad på Aviciis musik


    Regissören och koreografen Benke Rydman är tillbaka med en helt ny föreställning där publiken placeras på scenen, mitt bland artisterna. Där får de uppleva livets berg- och dalbana på nära håll genom dans, livemusik och scenkonst. En nyskapande upplevelse där gränser suddas ut och gemenskap väcker hopp. "Lonely Together" är baserad på den legendariska musiken av Avicii. Världspremiär 29 augusti.Om föreställningen
    Stjärnkoreografen Benke Rydman experimenterar med gränserna mellan dans, musik och teater i showen Lonely Together, som äger rum uppe på Stora scenen där både publik, ensemble, dansare och musiker kommer att röra sig fritt. Berättelsen kretsar kring några personer som delar med sig av sina innersta hemligheter. De bär alla på smärta men också hoppet om en ljusare morgondag. Föreställningen ramas in av ett urval från Aviciis låtskatt som framförs live med musiker och sång. I rollerna ser vi Peter Gardiner, Maja Rung, bröderna Fredrik och Alexander Lycke, Lisette T Pagler samt Sofia Papadimitriou Ledarp som gestaltar berättelsen tillsammans med ett tiotal dansare och livemusiker.
    Om Benke Rydman
    Fredrik "Benke" Rydman är koreograf, dansare och regissör som fick sitt genombrott i dansgruppen Bounce, som satte streetdance på den svenska kulturscenen. Efter gruppens upplösning har han skapat moderna tolkningar av klassiker som t.ex. Svansjön, Nötknäpparen och Våroffer. Senast aktuell med Matilda The Musical samt nyskrivna Jean & Julie.
    Om Avicii
    Avicii, född Tim Bergling (1989–2018), var svensk DJ, producent och låtskrivare som revolutionerade elektronisk dansmusik. Han slog igenom med den Grammy-nominerade singeln Levels år 2011 och blev världens främsta DJ 2012 enligt DJ Magazine. Hans debutalbum True (2013), med den globala hiten Wake Me Up nådde topp 10 i över 15 länder och blandade elektroniska, folk- och popelement. Aviciis efterföljande projekt, inklusive albumet Stories (2015) och EP:n Avīci (2017), befäste hans arv. Känd för sin melodiska innovation och känslomässiga texter lämnade Avicii ett outplånligt avtryck som en av de mest inflytelserika house-producenterna, vilket formade en generations musikaliska landskap.
    Info om ståplatser och sittplatser
    Scenshowen Lonely Together bjuder på en unik upplevelse som närmast påminner om en livekonsert. Majoriteten av er i publiken kommer stå uppe på scenen omgivna av artisterna. Ibland kommer både artister och dekor att förflytta sig runt er. Det finns även möjlighet att boka plats i salongen (parkett och balkong) för att uppleva föreställningen därifrån. På parkett (inklusive rullstolsplatser) är sikten något begränsad på grund av hög scenkant. Vid biljettbokning väljer du vilken typ av plats (ståplats, parkett eller balkong) du önskar.


  • Salongen på GöteborgsOperan. Foto Ingemar Jernberg

    GöteborgsOperan drar tillbaka varsel om 25 personer


    GöteborgsOperan har dragit tillbaka det varsel om upp till 25 personer som lades före sommaren 2024. – Att lägga ett varsel var tungt, men det har hela tiden varit min stora förhoppning att vi skulle klara detta utan uppsägningar, säger Christina Björklund, GöteborgsOperans vd.

    GöteborgsOperan ska förbättra sitt resultat med 50 miljoner kronor under åren 2024 – 2027. I den ekonomiska åtgärdsplan som presenterades 2024 stod det klart att man förutom ökade intäkter och minskade driftskostnader skulle behöva minska runt 40 årsverken på personalsidan under tre år. I slutet av maj lade därför arbetsgivaren ett varsel på upp till 25 personer.

    Genom naturliga avgångar, frivillighetserbjudande, ej förnyade visstidskontrakt och effektiviseringar av arbetsprocesser har målet nåtts, utan uppsägningar. – Hösten 2024 har varit en oviss och mödosam tid för många medarbetare. Alla avdelningar påverkas och har arbetat med effektiviseringar och kostnadsbesparingar. Det är ett stort gemensamt arbete som vi har utfört tillsammans och det är naturligtvis en stor lättnad att vi, som det ser ut idag, kommer att klara personalminskningen utan uppsägningar, säger Christina Björklund.

    20 personer tar del av det frivillighetserbjudande – erbjudande om att avsluta sin tjänst i förtid mot kompensation – som gick ut till personalen i höstas. Totalt minskas personalstyrkan med 44 årsverken fram till 2027, vilket motsvarar 8 procent av hela personalstyrkan. Samtidigt pågår arbetet med att minska driftskostnaderna och att öka intäkterna.

    – Vi har gjort en rejäl återhämtning under 2024. Det beror främst på vår höga beläggning och stora biljettförsäljning, särskilt under hösten då vi haft en närapå 90-procentig beläggning. Hela åtgärdspaketet som sjösattes förra året har dessutom gett snabbare effekt än vi vågat hoppas på. Vi står idag betydligt starkare rustade än för ett år sedan, säger Christina Björklund.

    Bakgrund: I november 2023 fick GöteborgsOperans vd Christina Björklund i uppdrag av styrelsen att ta fram en ”åtgärdsplan som möjliggör fortsatt utveckling utifrån rådande ekonomiska förutsättningar”. Bakgrunden är omvärldsläget med kraftig inflation, samt en växande utmaning till följd av att GöteborgsOperans anslag inte höjts i samma takt som kostnader för löner och fastighet ökat. Trots en, för branschen, hög egenfinansiering behövde åtgärder sättas in.

    Den 2 februari 2024 beslutade bolagets styrelse att ge vd uppdraget att påbörja arbetet för långsiktig ekonomisk hållbarhet med målet att förbättra det ekonomiska resultatet med sammanlagt 50 miljoner kronor 2024–2027, inom ramen för gällande uppdrag och ägardirektiv. Det innebär att intäkterna ska öka med 15 miljoner kronor, kostnader för drift och underhåll ska minska med 5 miljoner och personalkostnader ska minska med 30 miljoner. Detta fördelat över tre år.

    GöteborgsOperan är ett helägt aktiebolag inom Västra Götalandsregionen (VGR).



  • Tsung-Hsien Chen, GöteborgsOperans Danskompani, i Hammer. Foto Tilo Stengel

    Alexander Ekmans danssuccé ”Hammer” tillbaka – allt redan slutsålt


    Alexander Ekmans dansverk Hammer är GöteborgsOperans Danskompanis största publiksuccé någonsin. När den återvänder för tredje gången är samtliga föreställningar redan slutsålda. Nypremiär fredag 31 januari.

    ”Världsklass” (Aftonbladet), ”briljant” (Tanz) och ”lämnar ingen oberörd” (GP). Sedan världspremiären i oktober 2022 har lovorden och publikjublet regnat över Alexander Ekmans Hammer, där hela GöteborgsOperans Danskompani fyller scenen – ja, de tar sig till och med ut bland publiken. Sedan dess har verket, förutom på hemmascenen, även visats i SVT och framförts på turné internationellt. När Hammer nu återvänder till GöteborgsOperan för tredje gången är alla de fem föreställningarna slutsålda långt innan salongen öppnats.

    Hammer är en helkväll om vår tids självupptagenhet, där vi i två akter tas med från osjälvisk offline-harmoni till självmedveten online-egoism och tillbaka igen. I en värld präglad av sociala medier inspirerar verket till raserade falska fasader och liv i stället för lajks.

    Musiken är skapad av ständigt aktuella Mikael Karlsson, senast med operan Fanny och Alexander i Bryssel.
    Mångfaldigt prisbelönade koreografen Alexander Ekman är djärv, oförutsägbar och nyskapande. Totalt har han skapat ett 50-tal verk som dansats av nästan lika många kompanier världen över. Hammer är hans tredje verk för GöteborgsOperans Danskompani. I somras var han aktuell som koreograf för invigningen av Paralympics i Paris.

    Februari innebär en verklig rivstart för dansvåren. Redan torsdag 6 februari är det nypremiär för dansdubbeln Solo echo & We loved each other so much , med verk av Crystal Pite och Yoann Bourgeois – och som alltså framförs parallellt med Hammer.

    Konstnärligt team Hammer: KOREOGRAFI, REGI, SCENOGRAFI OCH LJUSDESIGN Alexander Ekman
    MUSIK Mikael Karlsson
    DRAMATURGI Carina Nildalen
    KOSTYMDESIGN Henrik Vibskov
    LJUSDESIGN Joakim Brink
    ASSISTENT TILL ALEXANDER EKMAN Victor G. Jeffreys II


  • Solo echo & We loved tryck Foto Mats Bäcker.

    Älskad återkomst av två hyllade dansverk – efter höstens turnésuccé


    We loved each other so much av Yoann Bourgeois, och Solo echo av Crystal Pite gjorde nyss succé på turné i Europa. Nu kan hemmapubliken uppleva dansverken som ges tillsammans under fyra danskvällar.

    Först en svindlande intensiv och suggestiv dansupplevelse. Sedan ett poetiskt avsked i snöfall. De båda verken We loved each other so much och Solo echo utgör en makalös danskväll som spänner mellan tillvarons yttersta lägen och är en helkväll som nu för första gången kombineras i Sverige.

    Några internationella pressröster från i höstas, när GöteborgsOperans Danskompani turnerade med samma program i Frankrike och Spanien: “Fullständigt häpnadsväckande!” (Midi Libre) “Omvälvande” (Herault Nouvelles) “Två motsatta koreografiska visioner, en poetisk och en vild, som speglar den svenska kompaniets mångsidighet” (artezblai)

    Det galet energifyllda We loved each other so much är skapat av den franske koreografen och akrobaten Yoann Bourgeois. I dansverket, som hade världspremiär våren 2024, står luftrummet i centrum. Här utforskar Yoann Bourgeois den inre glöd som är avgörande i att driva människans rörelse framåt. På GöteborgsOperans scener har han tidigare gjort succé med de djärva och poetiska Hurricane, Fugue/Trampoline och Our music.

    Kärlek, förlust och acceptans är sedan i fokus för den kanadensiska koreografen Crystal Pites dansverk Solo echo, skapat 2012 för Nederlands Dans Theater, där Pite är huskoreograf. Sverigepremiären ägde rum 2018 med GöteborgsOperans Danskompani och hyllades av kritiker och publik. Dansarnas rörelser fångar livets förgänglighet och förluster, och vår acceptans av dem. Musiken består av två sonater för cello och piano av Johannes Brahms, och koreografin utgår från dikten ”Lines of Winter” av poeten Mark Strand. Tillsammans med mjukt fallande snöflingor väcks aningar om vinterns vemod.

    Dansikonen Crystal Pite återkommer under våren med Frontier, en del av Dusk to dawn, med premiär 3 april.
    • Nypremiär torsdag 6 februari klockan 19:00. Föreställningstid ca 1 timme, 40 minuter inklusive paus. Endast fyra föreställningar, till och med 20 februari.

    Solo echo: Koreografi: Crystal Pite Instudering: Eric Beauchesne Scenografi: Jay Gower Taylor Kostymdesign: Crystal Pite, Joke Visser Ljusdesign: Tom Visser Assisterande ljusdesigner: Loes Schakenbos Musik: Johannes Brahms
    MEDVERKANDE: GöteborgsOperans Danskompani


  • "Stillness thru movement" – Rachel McNamee, Amanda Åkesson, Frida Dam Seidel, Miguel Duarte, Mei Chen, GöteborgsOperans Danskompani. Foto Anton Corbijn

    Abecita Popkonst & Foto visar Anton Corbijns bilder av GöteborgsOperans Danskompani


    Stillness thru movement är den ikoniske fotografen Anton Corbijns tolkning av GöteborgsOperans Danskompani. Mellan den 30 januari – 4 maj visas utställningen på välrenommerade museet Abecita Popkonst & Foto i Borås.Fotografen Anton Corbijn har porträtterat det senaste halvseklets största artister. GöteborgsOperans Danskompani gästspelar över hela världen och hyllas som ett av vår tids allra främsta.

    Våren 2023 följde Anton Corbijn med dansarna på turné till London och dokumenterade dem under några dagar på prestigescenen Sadler’s Wells, där kompaniet framförde verken Skid av Damien Jalet och SAABA av Sharon Eyal. Ett artistiskt möte som utmanade och inspirerade både dansare och fotograf.

    ”Bilder som gestaltar den virtuosa rörelsen på scenen, och svetten, tröttheten och smärtan bakom den” skrev Jonas Holmberg, dåvarande konstnärlig ledare Göteborg Film Festival, när utställningen Stillness thru movementvisades för första gången, i GöteborgsOperans foajé november-december 2023. När de 21 verken nu åter presenteras för publik, sker det på framstående museet Abecita Popkonst & Foto i Borås.

    – Vi är stolta att få presentera Anton Corbijn som en av utställarna under kommande utställningsperiod. När vi första gången fick se resultatet av hans samarbete med GöteborgsOperans Danskompani blev vi oerhört intresserade. Många museer har genom åren visat de ikoniska bilder han är känd för men att få presentera något annorlunda, något så vackert och som är skapat med Corbijns osvikliga fingertoppskänsla för de människor han fotograferar – det är fantastiskt roligt, säger Michaéla Faily, museichef på Abecita Popkonst & Foto.

    – Abecita Popkonst & Foto är en fantastisk institution, så för oss är det väldigt roligt att utställningen får leva vidare och möta nya betraktare just här, i sällskap med så mycket annan framstående bildkonst som museet erbjuder sina besökare, säger Katrín Hall, konstnärlig chef GöteborgsOperans Danskompani.

    I museet visas samtidigt utställningarna Mother Earth av konst- och naturfotografen Mats Andersson, The way I see it! av streetfotografen Pau Buscató och den stora Lasse Åberg-utställningen Visuella hyss och grafiska spratt, som öppnade redan i höstas. Samt verk ur museets samlingar.

    Stillness thru movement: 30 januari – 4 maj 2025 på Abecita Popkonst & Foto, Herrljungagatan 15, Knalleland, 506 30 Borås.

    ANTON CORBIJN OM ARBETET:
    ”Jag blev helt knockad av deras prestationer och njöt i fulla drag av den uppslukande upplevelse som kompaniet gav mig. Vilken fantastisk grupp av människor och vilken underbar kanvas för en fotograf att arbeta med. TACK!”

    KATRÍN HALL, KONSTNÄRLIG CHEF GÖTEBORGSOPERANS DANSKOMPANI:
    ”Det har varit en fantastisk resa att få uppleva Anton Corbijns nya perspektiv på den värld vi lever och arbetar i varje dag. Förutom ett väldokumenterat visuellt geni är han en gentleman och en väldigt inspirerande person att vara med – nyfiken, smart, rolig och varm. Han försöker alltid röra sig framåt och utforska nya kreativa världar, precis som vi gör som danskompani. Vi är otroligt tacksamma för detta stimulerande samarbete och hoppas att alla som ser bilderna också uppskattar resultatet.”

    OM ABECITA POPKONST & FOTO:
    Abecita Popkonst & Foto visar foto, textil konst och popkonst på 2400 kvadratmeter i Borås. Abecita Popkonst & Foto har idag en särställning i landet med ca 15 olika fotoutställningar per år. Utställningar inom många fotografiska genrer visas, sida vid sida, med både välkända och okända fotografer. Med totalt åtta olika utställningsytor är museet idag i framkant inom svenskt fotografi.

    OM ANTON CORBIJN:
    Nederländske Anton Corbijn, född Strijen 1955, är mångsysslare inom fotografi, musikvideo, långfilm, grafisk design och reklam, främst känd för att ha förevigat några av vår tids främsta konstnärer. Hans ikoniska fotoporträtt av musiker, regissörer och konstnärer som Joy Division, Depeche Mode, Tom Waits, U2, Rolling Stones, Martin Scorsese, Clint Eastwood, Gerhard Richter, Ai Weiwei, Marlene Dumas med flera, hyllas för hur de fångar motivens själ och karisma.
    Sedan början av 1980-talet har Corbijn gjort över åttio musikvideor för artister som U2, Johnny Cash, Arcade Fire, Depeche Mode, Nirvana, Metallica, Nick Cave, Coldplay och The Killers. Han är konstnärlig ledare för Depeche Modes visuella uttryck och har under fyrtio år stått för U2:s marknadsföring och skivomslag.

    År 2006 började Anton Corbijn med sin första långfilm, Control, om Ian Curtis, sångare i Joy Division. Filmen vann många priser världen över, inklusive Camera d'Or Special Mention vid filmfestivalen i Cannes 2007 och fem Bifa. Corbijn har sedan dess regisserat The American (2010), A most wanted man (2014), och Life(2015). Nyligen släppte Anton sin första dokumentärfilm, Squaring the circle om den ikoniska albumdesignstudion Hipgnosis. Han förbereder nu sin femte långfilm, Switzerland.

    Produktionen av utställningen 2023 möjliggjordes genom stöd från Göteborg & Co.


För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil