Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Notisarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare notiser.


  • Dramaten och Kungliga Operan på Folk och Kultur ─ Uppdrag: Nationalscen


    Under kulturkonventet i Eskilstuna anordnar Kungliga Operan och Dramaten ett gemensamt panelsamtal om nationalscenens uppdrag. Värdar är Fredrik Lindgren, vd för Kungliga Operan och Kitte Wagner, vd för Dramaten. Medverkar gör Mats Berglund (MP), Lawen Redar (S) och Kristina Axén Olin (M), ledamöter i Riksdagens kulturutskott.Uppdrag: Nationalscen - så ska alla nås av scenkonst även i framtiden.

    Vad innebär egentligen uppdraget som nationalscen i det moderna svenska samhället? Och hur ska alla nås av scenkonst i framtiden? Vem ska få ta del av dramatik, opera och balett? Och till vilken gräns kan nationalscenerna leva upp till sitt uppdrag i ett föränderligt kulturpolitiskt klimat? Detta diskuteras i ett panelsamtal mellan Dramaten och Kungliga Operans vd:ar och ledamöter från Riksdagens kulturutskott. Samtalet går även att se i efterhand på operan.se samt på Svensk scenkonsts samlingssida: Se våra seminarier från Folk & Kultur i efterhand - Svensk Scenkonst Uppdrag: Nationalscen. Så ska alla nås av scenkonst även i framtiden

    Arrangörer: Kungliga Operan och Dramaten Plats: Lokomotivet. Tid: 6 februari kl. 15.00 – 15.45 Moderator: Matilda Westerman

    Kungliga Operan arrangerar även:
    Eatnama váibmu/Jordens hjärta – nu skapas Kungliga Operans första verk på samiska
    Plats: Scenkonst Sörmland, Konsertsalen
    Tid: Onsdag 5 februari kl. 15.00 – 15.45Panel: Elle Márjá Eira, regissör, Ráwdna Carita Eira, librettist, Britta Byström, kompositör och Ellen Lamm, tf Operachef.
    Moderator: Katarina Aronsson
    Dessutom medverkar tillträdande Operachef Tobias Theorell i seminarium arrangerat av Stockholms stadsbibliotek:
    Står stadigt i blåsten – bibliotekens roll när trovärdiga röster utmanas.
    Tid: Onsdag 5 februari kl. 13.45 - 14.30.
    Plats: Lokomotivet
    Folk och Kultur är ett kulturpolitiskt konvent i Eskilstuna. Initiativtagare är Länsteatrarna i Sverige, Regional Musik i Sverige och Länsmuseernas Samarbetsråd, projektägare är den ideella föreningen Kulturlyftet. Årets Folk och Kultur äger rum 5–8 februari 2025

  • Anja Arnquist. Foto NorrlandsOperan

    Ny konstnärlig ledare för dans till Norrlandsoperan


    I mars kliver Anja Arnquist på rollen som konstnärlig ledare för dans på Norrlandsoperan. Med en gedigen erfarenhet som dansare, koreograf och projektledare och med en stark förankring i den svenska dansscenen blir hennes ansvar att vidareutveckla dansverksamheten på Norrlandsoperan.

    Från och med 1 mars kommer Anja Arnquist påbörja uppdraget som konstnärlig ledare för dans på Norrlandsoperan. Anja är uppvuxen i Umeå, utbildad vid Balettakademien och Dans- och cirkushögskolan (idag Stockholms konstnärliga högskola) och har sedan 2004 arbetat med dans, koreografi och projektledning, och är bland annat medgrundare i koreografduon OR/ELLER vars produktioner också besökt Norrlandsoperan de senaste åren.

    – Jag är glad att få välkomna Anja Arnquist till Norrlandsoperan som vår nya konstnärliga ledare för dans. Utöver Anjas imponerande bakgrund som dansare och koreograf och hennes väl utvecklade profil inom danssverige så känns det jättebra med en ny konstnärlig ledare som har god kännedom om både Umeå och Västerbotten. Jag ser fram emot att följa hur hon utvecklar Norrlandsoperans dansverksamhet vidare, säger Helle Solberg , vd på Norrlandsoperan.

    Anja Arnquist kommer till Norrlandsoperan med en kompetens som sträcker sig från en lång karriär på golvet som dansare på en hög nationell och internationell nivå till år av konstnärlig forskning, perioder av specifikt arbete mot barn och unga, projektledning av festivaler och symposier, producent inom det fria dansfältet, till arbete som koreograf under senare år i koreografduon OR/ELLER tillsammans med Madeleine Lindh.

    – Norrlandsoperan är för mig en oerhört viktig och konstnärligt intressant plats. Det är ett hus med en specifik och varm närhet till sin publik i Umeå och som med sin både nationella och internationella prägel på arbetet betyder mycket för dansen i stort. Jag känner mig glad och ödmjuk över att välkomnas till Norrlandsoperan, och jag ser verkligen fram emot att påbörja detta arbete med alla dess facetter, bland nya kollegor i ett scenkonsthus som jag håller mycket kärt, säger Anja Arnquist.

    Anja Arnquist har bedrivit sitt konstnärskap på en hög konstnärlig nivå som inkluderat långa samarbeten med koreografer som Madeleine Lindh, Björn Säfsten och guldlejon-belönade Cristina Caprioli. Arbetet som producent, projektledare och curator har löpt parallellt och mynnat ut i ett stort antal samarbeten med en del av Sveriges ledande institutioner för samtida konst, bland annat Norrlandsoperan, Cullbergbaletten, Moderna Museet, MDT Moderna Dansteatern, Dansens Hus, Stadsteatern Skärholmen, Norrdans, Riksteatern, Umeå kulturhuvudstadsår 2014, Västerbottensmuseum, Sara Kulturhus och Sveriges Dansmässa. Anja Arnquist var även ordförande för Konstnärsnämndens referensgrupp för dans och cirkus under flera år, bland annat under krisåren under pandemin.

    I samband med tillträdandet den 1 mars avslutas Åsa Söderbergs uppdrag som t.f. danschef.


  • En kopp kaffe på Dansmuseet? Kopparnas design är inspirerad av Einar Nermans balettkostymer från 1920.

    Till riksdagspartiernas kulturpolitiska talespersoner från Dansmuseet


    Välkommen till Dansmuseet på en kopp kaffe! Med anledning av museets
    förestående flytt bjuder vi in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska
    talespersoner på en pratstund.

    Dansmuseet är ett bra exempel på vad många kulturaktörer och institutioner går
    igenom just nu. Kostnaderna har dragit i väg samtidigt som den statliga
    finansieringen har frysts, i Dansmuseets fall på 2018 års nivå. I regeringens
    budget liksom i oppositionspartiernas skuggbudgetar saknas uppräkning av det
    utgiftsområden som Dansmuseet tillhör. På grund av den uppkomna ekonomiska
    situationen lämnar Dansmuseet sina lokaler på Drottninggatan i Stockholm och
    går en osäker framtid till mötes.

    Vi tror att det kan vara intressant för er kulturpolitiker att få höra berättelser från
    golvet. Hur hamnade museet här? Vad kan göras åt situationen? Vi är det lilla
    exemplet som synliggör de stora frågorna. Samtidigt är det givande för oss på
    Dansmuseet att veta mer om vilka olika analyser partierna gör av museets
    situation och möjliga vägar framåt.

    Tre frågor
    De frågor som vi skulle vilja samtala kring handlar om finansiering, lokalisering
    och kulturarv.

    Dansmuseet lämnar sina nuvarande lokaler under 2025. Etableringen på en ny
    plats beräknas ske under 2027 eller 2028. Museets verksamhet kommer i
    samband med detta att omarbetas och utvecklas till något helt nytt; ett roligt,
    svettigt och barnvänligt museum. Filantropi, sponsring, ökade biljettintäkter och
    uthyrning av lokaler är några av de åtgärder som ska förbättra inkomsterna.

    • Hur kan politiken hjälpa oss på vår resa mot att bli mer
    självfinansierade?

    Nu har de så kallade kostnadshyrorna utretts och de flesta verkar nöjda med
    utredningens förslag. Men många kulturverksamheter har i stället marknadshyror
    eller andra hyresmodeller. För Dansmuseet är det just relationen mellan bidrag
    och hyra som gör att vi inte har råd att stanna på vår attraktiva adress utan måste
    flytta.

    • Vilken roll tycker ni att kultur spelar i stadslivet och hur kan politiken
    hjälpa kulturaktörer att bidra till stadsutvecklingen?

    Som museum är bevarande och kunskapsuppbyggnad delar av vårt DNA. Men
    det är inte så populärt att donera pengar till sådant. En försäljning av ett fåtal
    mycket värdefulla museiföremål skulle kunna lösa den ekonomiska krisen, men
    samtidigt försvinner dessa föremål från museet – och kanske såväl från
    allmänheten som från Sverige.

    • Vilket ansvar anser ditt parti att staten har att skydda kulturarvet från
    förstörelse, förskingring och försäljning

    Med vänlig hälsning
    Hans Lindholm Öjmyr, museichef


  •  Le Grand Foyer du Palais Garnier © Jean-Pierre Delagarde

    Le Palais Garnier, chef-d'œuvre architectural et l'un des plus beaux théâtres au monde, fête ses 150 ans


    Inauguré le 5 janvier 1875, le Palais Garnier est riche d’une histoire où se mêlent patrimoine et création artistique, mythes et fantasmes, spectacles d’opéras, de ballets et concerts.Conçu par l’architecte Charles Garnier dans le cadre d’un vaste projet lancé par Napoléon III, ce chef-d'œuvre du style Second Empire mêle influences classiques, baroques et Renaissance, et se distingue par sa majesté et son raffinement.

    Théâtre, lieu public de festivités et de représentation – voir et être vu –, miroir du pouvoir politique, témoin de grands événements de l’Histoire de France, le Palais Garnier ne cesse de fasciner le public. Plus d’un million de visiteurs et près de 350 000 spectateurs, venus du monde entier, s’y pressent ainsi chaque année.

    Pour célébrer son 150e anniversaire, l'Opéra national de Paris organise une série d’événements tout au long de l’année 2025 : gala exceptionnel le 24 janvier retransmis sur France 5, concerts, expositions, rencontres, documentaire sur les coulisses Une journée extraordinaire : 24 heures à l’Opéra Garnier, résidence d’artistes, publications inédites ou encore visites guidées thématiques ouvrent cette année anniversaire avec le public le plus large.

    Ce programme de célébrations s’attache à mettre en lumière le bâtiment dans toute sa splendeur, à célébrer son héritage artistique et culturel tout en l’inscrivant dans le présent.

    Avec 172 levers de rideaux par saison, le Palais Garnier conserve son rôle central dans le monde de l’art lyrique et chorégraphique. En continuant à proposer des spectacles d’opéra et de ballets, des concerts et récitals chaque saison, ce théâtre, magnifiquement dessiné par Charles Garnier, demeure, 150 ans après son inauguration, un lieu d’émerveillement, de partage et d'émotion et l’écrin d’une programmation artistique riche et variée.

    Le Palais Garnier fait partie, avec l’Opéra Bastille, des deux salles de l’Opéra national de Paris, actuellement dirigé par Alexander Neef.


  • Attempting Alchemy på Skånes Dansteater. 

    Skånes Dansteater: Attempting Alchemy letar efter guld


    I nya dansföreställningen Attempting Alchemy letar koreografen Ludvig Daae efter utopin. Likt en alkemist vill han framställa skönhet, magi och guld av helt vanliga rörelser, teman och föremål. Efter världspremiären på Skånes Dansteater 1 mars 2025 spelar föreställningen fram till 17 april. Under hösten bär det av på turné i södra Sverige.

    Ludvig Daae skissar på hur de fyra dansande kropparna rör sig genom rummet i formationer, som ett föränderligt kalejdoskop.

    "Jag ser fram emot att börja jobba i studion. Jag har mycket material och många metoder som jag vill testa.", säger Ludvig Daae och fortsätter:

    "Jag kommer väl förberedd med tydliga planer, matematiska uträkningar och exakta golvmönster. Samtidigt är jag helt inställd på att nästan allt kommer ändras i mötet med dansarna. Det är tillsammans som vi skapar, renodlar och manar fram det som känns lustfyllt och spännande i hopp om att hitta den utopiska potentialen i dansen."

    Förvandlar vardagen
    Mira Helenius Martinsson , konstnärlig ledare på Skånes Dansteater, följer processen med spänning.

    ”Det är ett privilegium att få lära känna detta team av nytänkande konstnärer som förvandlar vardagen till en upphöjd upplevelse.” säger hon och fortsätter:

    ”Alkemin och dess principer fungerar utmärkt som verktyg för att öppna dörren till fantasin. Temat i Attempting Alchemy utlovar en magisk gemenskap och jag längtar att få upptäcka det vackra i det vanliga.”

    Om Attempting Alchemy
    Den medeltida alkemin, drömmen om att framställa guld, kan vara den mest utopiska av alla vetenskaper. Alkemin vidgar vetenskapens gränser och hittar ett hem i fantasins värld. För koreografen Ludvig Daae är denna dröm om att förvandla vardagliga upplevelser till något annat och upphöjt också en central del i att skapa konst.

    I nya dansföreställningen Attempting Alchemy letar Ludvig Daae efter utopin. Han vill omvandla helt vanliga rörelser, teman och föremål till skönhet, magi och guld.

    I Attempting Alchemy rör sig de fyra dansande kropparna sig genom rummet i formationer, som ett föränderligt kalejdoskop. Jagar flyktiga ögonblick där det känns som att stjärnorna står rätt. Uppmanar dig att behålla tron på människornas inneboende kraft att nå nya höjder tillsammans.

    Kreativt team
    Koreografi, scenografi: Ludvig Daae
    Musik: William Rickman
    Kostymdesign: Tove Berglund
    Ljusdesign: Emanuel Arvanitis
    Dansare: Kit Brown, Hazuki Kojima, Michael Marquez, Marion Rastouil

    Om Ludvig Daae
    Ludvig Daae är koreograf och dansare med bas i Stockholm och Oslo. 2017 koreograferade han Cullberg på Nobelbanketten i Blå Hallen och efter det har han gjort beställningsverk åt KHiO, Kungliga Svenska Balettskolan och Norrdans. För tillfället jobbar han med tre nya projekt: Meningen med livet, en interaktiv husvagnspark, som är ett samarbete med Tove Berglund. Perfect Lover, ett duettsamarbete med danskonstnär Marcus Baldemar som undersöker platonisk kärlek mellan två homosexuella män, sett genom filtret av deras gemensamma träning i postmodern dans. Hans senaste föreställning, Spiti: The House of Us, undersöker att bygga, skapa och flytta hemmet.

    Han har ett långsiktigt samarbete med filmskapare Joanna Nordahl och deras senaste föreställning The Viral Dance turnerade senast med Dansnät Sverige hösten 2020 och Dansnät Norge våren 2023.

    Som dansare har han samarbetat med bland andra Deborah Hay (USA), Mårten Spångberg (SE), Compagnie Thor (BE) och Ingun Bjørnsgaard (NO). Hans egna föreställningar har presenterats i 14 länder på scener som Den Norske Opera og Ballett (NO), Spielart Festival (DE), The Place (UK), Vooruit (BE), Sophiensaele (DE), Dansens Hus (SE), Gessnerallee (CH), Moderna Museet (SE), Biennale de danse de Val du Marne (FR), MDT (SE), Mousonturm (DE) och GUIdance (PT).

    December 2015 firade Ludvig 100 spelade föreställningar i tio länder av sin soloföreställning MM på Sophiensæle i Berlin. MMhar valts ut som enda nordiska bidrag till det internationella dansnätverket Aerowaves, hamnat på topp 10-listan över bästa scenkonst i 2014 i Portugal samt gett Ludvig titeln “en av de unga hoppen för europeisk dans” av det tyska dansmagasinet Tanz. I 2014 var solot på Norgeturné med Riksteateret, och på Sverigeturné med Dansnät Sverige.
    Speldatum

    Världspremiär 1 mars 2025 på Skånes Dansteater.
    1 mars kl 1800
    7 mars kl 19:00
    8 mars kl 18:00
    9 mars kl 16:00
    12 mars kl 19:00
    14 mars kl 19:00
    15 mars kl 18:00
    20 mars kl 19:00
    22 mars kl 18:00
    23 mars kl 16:00
    26 mars kl 19:00
    27 mars kl 19:00
    5 april kl 18:00
    12 april kl 18:00
    13 april kl 16:00
    17 april kl 19:00

För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil