Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Notisarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare notiser.


  • Kuckel 2 Foto Tobias Regell

    KUCKEL 2 av Alexander Ekman
    Dansnät turné 1-24 October 2024


    På scen Charlotta Öfverholm, Jesse Kovarsky, Matteo Carvone, Oscar Salomonsson, Yvan Auzely and Pascal JanssonKoreografi Alexander EkmanDramaturg Carina NildalenScenografi John EngbergVideo Johannes Ferm WinklerLjus Alexander Ekman, Raimo Nyman, Marta KhomenkoProduktionsledning Charlotta ÖfverholmPhoto: Tobias RegellMed stöd från: Instituto Italiano Di Cultura and Orionteaternhttps://www.dansnatsverige.se/alexander-ekman/Turné:
    1 oktober Västerås konserthus
    3 oktober Hjalmar Bergmanteatern, Örebro
    8 oktober Stora teatern, Göteborg
    11 oktober Knivsta centrum för idrott och kultur
    15 oktober Regionteatern, Växjö
    17 oktober Lokstallarna, Karlshamn
    20 oktober Dans i nord/Studio Acusticum, Piteå
    22 oktober Dans i nord/Kulturens hus, Luleå
    24 oktober Kulturhuset tio14, Falun



  • Nya Dansmuseet, hur ska det se ut?


    Våren 2024 fick en grupp studenter på KTH Arkitekturskola i uppdrag att ta fram idéskisser till en ny byggnad för Dansmuseet. Utgångspunkten var den vision Länk till annan webbplats. som Dansmuseet har tagit fram. Den valda tomten ligger på Södermalm vid den nya tunnelbaneuppgången Sofia.Modellerna visas i Dansmuseet 27-29 september. Fri entré.

  • FOREVER Unga Operan 2024. Foto: Thomas Zamolo/Kungliga Operan 

    Forever: dans hos Unga Operan utmanar både hjärta och hjärna


    Dansföreställningen Forever låter publiken gå från betraktare till att komma nära verket. Koreograf Mari Carrasco har till kompositör Mikael Karlssons nyskrivna musik skapat en existensiell dansupplevelse i Rotundan, för unga i högstadie- och gymnasieåldern.I dansföreställningen Forever är publiken en del av en pågående fest i Operans Rotunda och förflyttar sig under föreställningen från att vara betraktare på avstånd till att komma nära dansarna. Föreställningen kretsar kring existensiella frågor om liv och död, sorg och hopp, och att vara en del av ett flöde och en fortsättning. Hur kan man på en och samma gång vara en individ och en del av en grupp?

    »Forever handlar om att gå på en fest och inte riktigt veta om man är med. Det var så det var när vi träffade varandra«, säger Mikael Karlsson, kompositör, och får medhåll av koreograf Mari Carrasco.

    »Ja, här får publiken först titta in på det som pågår, och sedan får de själva gå in och bli en del av det«, säger Mari Carrasco.

    Hon är en av våra mest uppmärksammade svenska koreografer just nu och har bland annat skapat Romeo och Julia för Unga Klara.

    Kompositör Mikael Karlsson, hyllad för flera samarbeten med Kungliga Baletten och koreografen Alexander Ekman, är senast uppmärksammad för operaföreställningen Melancholia på Kungliga Operan.
    I det konstnärliga teamet ingår även Jenny Nordberg som har skapat den både supernaturalistiska och artificiella scenografin och ljusdesigner Mira Svanberg som skapar rummets suggestiva stämning.

    Forever riktar sig främst till publik på högstadiet och gymnasiet. Föreställningen spelas på Rotundan, Kungliga Operan, 27 september till och med 9 november för både skolklasser och allmänhet.


  • En thailändsk dansmask ur Dansmuseets samlingar. Foto Johannes Hjorth

    Dansmuseet tvingas stänga


    Dansmuseets ekonomiska situation är nu så pressad att museet måste stänga. Det går inte längre att bedriva museiverksamhet under rådande omständigheter.”Dansmuseet stänger för besökare den 6 januari 2025 och lämnar Drottninggatan i Stockholm. Vi söker nu finna nya, mer ändamålsenliga och ekonomiskt försvarbara lokaler, kanske utanför tullarna”, säger Hans Öjmyr , chef Dansmuseet.Dansmuseet är en stiftelse och ett litet museum som till övervägande del finansieras av ett statligt bidrag.”Hyran och andra kostnader har stigit kraftigt, särskilt de senaste åren. Dansmuseet går idag med miljonunderskott. För att inte förvärra situationen ytterligare måste vi vidta radikala åtgärder”, säger Öjmyr.Redan nu har museet minskat kostnaderna. Under 2024 har 40% av medarbetarna antingen sagts upp eller slutat av annan anledning. Kostnader för utställningar, kommunikation och annan verksamhet är reducerade till ett minimum.”Det är ett dystert val vi tvingas till, när Dansmuseet är ett av få museer i världen som är specialiserat på dans. Samlingarna är världsunika med exklusiva kostymer, modernistisk bildkonst, en stor samling afrikanska masker och en asiatisk samling med masker och dockor”, säger Öjmyr.Från världens alla hörn kommer ständigt önskemål om att få låna föremål till utställningar. Därtill är museet ett kunskapscentrum med arkiv, bibliotek och en omfattande filmsamling.
    Danskonsten är kanske den mest sårbara och utsatta av alla konstarter. Bortsett från museisamlingens antikvariska värde är Dansmuseet av oerhört stor vikt för Sveriges dansare och dansintresserade.
    Dansmuseet på en ny plats
    Målet för de kommande åren är att etablera museet på en ny plats i Stockholm, där samlingarna alltjämt är tillgängliga och alla besökare får dansa. Babydansen fortsätter liksom den ständigt utsålda danskrokin, Ryska Balettens pråliga kostymer från 1910-talets Paris lyser i nya montrar, de afrikanska maskerna visas äntligen i sin helhet, Fernand Légers målningar vilar tryggt i säkerhetsmontrar, föremålsmagasinen är tillgängliga för besökarna och barnen får ett alldeles eget dans- och rörelserum. Sist men inte minst, i Dansmuseet ska man inte vara stilla. Rörelse och dans är vår grej.
    Sista dansen
    ”Vi öppnar snart en sista utställning på Drottninggatan som heter Sista dansen. Den blir både allvarlig och rolig och handlar om såväl döende svanar som Dansmuseets framtid. Samtidigt söker vi efter en ny lokal och framtida finansiering.
    Tills vidare kommer c/o Dansmuseet – någonstans – att hålla Dansmuseet levande.” säger Öjmyr.
    Länk till visionen:
    https://dansmuseet.se/wp-content/uploads/2024/03/dansmuseets_vision_s.pdf Länk till annan webbplats.



  • Fyra gånger Charlie: Leo Stadelmann Andréas, Elly Lagerwall, Edith Lyttkens och Isak Nilsson. Foto: Lennart Sjöberg.

    Här är de fyra barnen som spelar Charlie i musikalen ”Charlie och chokladfabriken”


    Edith, Isak, Elly och Leo. Så heter de fyra barnen mellan 10 och 12 år som ska turas om att spela Charlie i säsongens stora musikal på GöteborgsOperan , där Willy Wonka görs av Ola Salo. Sverigepremiär 21 september.

    Efter en vår av roliga men lite pirriga auditions står det klart vilka som spelar titelrollen som Charlie Bucket i Sverigepremiären av musikalen Charlie och chokladfabriken . Fyra barn mellan 10 och 12 år, två killar och två tjejer, kommer att turas om att göra rollen under de cirka 80 föreställningar som är inplanerade under hösten 2024 och våren 2025.

    Edith Lyttkens , 12 år, från Mölndal. Som sångare i GöteborgsOperans barn- och ungdomskör har hon medverkat i flera uppsättningar så som Tosca, En julsaga, En tiger kommer fram, Julglitter och operakaos. Hon går även på Dansforums showlinje och spelar saxofon i Kulturskolan. Nyligen har hon också medverkat som sjungande statist i en långfilm som snart har premiär.

    – Det är en dröm att få spela Charlie, sagan är en favorit och det är extra kul att både killar och tjejer har fått chansen att söka rollen! Att få vara del av allt som händer bakom scen, att se scenbyggen och fantasifull rekvisita och kostymer växa fram, är oerhört spännande. Dessutom ser jag fram emot att lära mig steppa! säger Edith.

    Isak Nilsson , 10 år, från Billdal, strax söder om Göteborg. Isak har bakgrund i Billdals kyrkas barnkör och Askims kyrkas ungdomskör där han varit med på konserter, inspelning och musikaler. Han spelar piano och gitarr och har dansat sedan innan han kunde gå, enligt hans mamma “verkar det helt omöjligt för honom att vara still när han hör musik”.

    – När vi läste boken första gången blev jag tagen av hur gränslös berättelsen är och hur snäll och omtänksam Charlie är, hur han vill dela med sig av sin lilla chokladbit till sin familj på sin födelsedag, fast han i princip svälter. Jag längtar tills vi får berätta den här historien för publiken och visa hur viktigt det är att vara snäll, att drömma, att ha kul i livet, och att vara rädd om de man älskar, säger Isak.

    Elly Lagerwall , 11 år, från Alingsås. Elly började sjunga när hon var två år… och har inte slutat sedan dess. Hon har sjungit i kyrkokör, gått på dans och teater i Kulturskolan och de senaste två åren varit engagerad i AMTS (Alingsås Musikteatersällskap). Våren 2023 medverkade hon i ENteaters utomhusföreställning Det susar i Säve(å)n.
    – Jag har drömt om att få stå på GöteborgsOperans scen ända sedan jag såg Oliver! 2019. När drömmen nu går i uppfyllelse ser jag fram emot att få många nya vänner och bekanta på och bakom scen, och att få se hur föreställningen och helheten byggas upp. Den här berättelsen och framförallt filmen med Johnny Depp har alltid varit en favorit. Audition och resan hittills har varit fantastisk, säger Elly.

    Leo Stadelmann Andréas , 12 år, från Lerum. Leo är med i GöteborgsOperans barnkör och gjorde sin scendebut i musikalen Oliver! på GöteborgsOperan 2019 i rollen som Nipper. Leo var även en del av barnkören i En julsaga 2023 samt Julglitter & operakaos 2021 och 2022. 2022 gjorde han även rollen “Daniel som barn” i musikalen Så som i himmelen i Scandinavium.

    – Det känns lugnt och roligt på operan. Kollegorna i ensemblen är snälla och uppmuntrande. Vi har tid på oss att hinna klart med allt innan publiken kommer. Det är bra stämning på repetitionerna och det känns bra. Att göra audition var pirrigt men kul. Det kändes overkligt när jag fick samtalet om att jag fått rollen som Charlie. Jag blev väldigt glad! Känslan av att stå på scenen är häftig. Jag bara kör, säger Leo.

    Regissören Mattias Carlsson , som håller ihop hela arbetet med hur Roald Dahls klassiska historia ska berättas på scenen, är redan väldigt imponerad av dessa unga artister – och fulladdad med energi inför det som väntar.

    – De är otroligt duktiga och dessutom så roliga, kloka och generösa – de tar verkligen hand om varandra. Vilket även gäller för alla de vuxna artisterna. Charlie och chokladfabriken är en storslagen musikal: dråplig, allvarlig, spektakulär, fantasifull – och att få förmedla den här sagan med denna fantastiska ensemble känns magiskt, säger Mattias Carlsson.

    De övriga barnkaraktärerna som hittar guldbiljetter och får besöka Willy Wonkas märkliga godisfabrik – och därefter försvinner, ett efter ett – gestaltas av vuxna musikalartister. Den ikoniska rollen som Willy Wonka görs av Ola Salo.


  • Club Domino SDT

    Domino dansar in och blir klubb


    Under sommaren har Skånes Dansteater s utomhusföreställning Domino fått publiken att gunga i takt i parkerna. I september återuppstår föreställningen igen, denna gång som inomhusföreställningen Club Domino. Efter premiären på Skånes Dansteater 7 september spelas Club Domino som ordinarie kvällsföreställning, skolföreställning och dessutom som en kombinerad Danslördag och Relaxed Performance.

    "Vi har fått fin respons av publiken under utomhusturnén och vill ge fler chansen att uppleva Domino som Club Domino", berättar Mira Helenius Martinsson , VD och konstnärlig ledare för Skånes Dansteater.
    Föreställningen arbetas om något för att passa inomhusformatet, men i grunden är det samma upplevelse. Publiken rör sig fritt inne i salongen och ges vid flertalet tillfällen under föreställningen möjligheten att dansa tillsammans med dansarna.Tuomas Norvio är live-DJ även under Club Dominos föreställningar.

    Danslördag som Relaxed Performance Förutom fem ordinarie föreställningar spelas Club Domino även som skolföreställning och som en kombinerad Danslördag och relaxed performance.

    "Barn har älskat Domino utomhus. Dom dansar med helt ohämmat och härmar rörelser. Deras energi och glädje smittar oss vuxna. Det blir spännande att testa konceptet Club Domino inomhus tillsammans med skolklasser med tioåringar." berättar Mira Helenius Martinsson och avslutar:

    "Vi fortsätter även med våra familjevänliga föreställningar den sista lördagen i varje månad. I september blir Danslördagen med Club Domino en Relaxed Performance. Då kan barn och unga och deras familjer möta dansarna och DJ-Tuomas i ett mer avslappnat och tryggt format."

    Kreativt team Koreografi, ljusdesign: Erika Silgoner Musik/DJ: Tuomas Norvio Scenografi: Theun Mosk Kostymdesign: Bregje van Balen Dansare: Maria Pilar Abaurrea Zardoya, Jeanne Delsus, Samuel Denton, Fabrizio Di Franco, Michael Marquez, Valentina Messieri, Kat Nakui, Hanna Nussbaumer, Simone Frederick Scacchetti, Jing Yi Wang Dansarpraktikanter: Mateo Cordova (Svenska Balettskolan), Aleksandra Krapiva (ArtEZ), Bernat Martínez Sardà (ArtEZ)

    Om Erika Silgoner Erika Silgoner är en italiensk koreograf med rötterna i den klassiska baletten. Längre fram i karriären började hon utforska hiphop-kultur och samtida dans och är numera en eftertraktad koreograf världen över. 2015 grundade hon det egna kompaniet Esklan Art’s Factory som har tagit hennes verk till Italien, Frankrike, Bulgarien, Tyskland, Nederländerna, Ryssland, Panama, Polen, Spanien och Brasilien. 2022 skapade Erika ett dansverk till Olympiska Spelen i Beijing 2022 och ett nytt verk tillsammans med Scapino Ballet i Rotterdam. 2017 belönades Erika som bästa koreograf på International Solo Tanz Festival i Stuttgart.

    2021 vann hon XL-priset och Skånes Dansteaters produktionspris vid Rotterdam International Duet Choreography Competition vilket innebar att hon skapade 2022 Wild Fellas för sex av våra dansare. Wild Fellas turnerade i Skåne sommaren 2022

    Spelas på Skånes Dansteater.
    Längd: ca 45 min Rekommenderad ålder: från 7 år.
    Lördag 7 september kl 18:00
    Lördag 14 september kl 18:00
    Söndag 15 september kl 16:00
    Onsdag 18 september kl 19:00
    Fredag 20 september kl 19:00
    Lördag 21 september kl 15.00 Danslördag och Relaxed Performance
    Skånes Dansteater är en institution i rörelse, Sveriges enda oberoende dansinstitution med ett danskompani baserat i Malmö. Genom att erbjuda en mångfald av relevanta och utvecklande upplevelser bidrar vi till ett socialt hållbart samhälle. Vi arbetar i nära dialog med konsten, kulturen och människorna i den värld vi alla delar för att fler ska upptäcka kraften i den samtida dansen. Skånes Dansteater ägs av Region Skåne.

För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil