Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettens handling Svansjön

Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström i Svansjön, andra akten. Fotograf Alexander Kenny

Svansjön (koreografi Rudolf Nurejev, efter Marius Petipa och Lev Ivanov med Kungliga Baletten från 2021)

Akt 1
Det är fest på slottet där prins Siegrieds födelsedag firas. Den unge prinsens informator presenterar honom för gästerna. Drottningen gör entré med sitt följe. Hon vill att gästerna ska glädjas med henne: snart ska hennes son välja någon att gifta sig med bland de vackra flickor hon bjudit in. Men prinsen verkar uppslukad av andra tankar. Hans informator försöker förgäves leda honom tillbaka till verkligheten och de plikter som väntar honom.

Akt 2
Vilse i sina drömmar ser prinsen en svankvinna träda fram. Förbluffad närmar han sig henne. Hon anförtror honom att hon är en prinsessa, som heter Odette och har förvandlats till en svan tillsammans med andra unga flickor genom den ondskefulle Rothbarts trollformler. Hon kan befrias från denna trollkraft av den som kommer att svära henne evig kärlek.
Siegfried erbjjuder Odette att bli den som bryter förtrollningen. Trots att dears möte störs av en stor rovfågel (Rothbart) utbyter Odette och Siegfried kärlekslöften. Odettes svankvinnor bildar en mur av sina vingar för att skydda dem från Rothbarts attacker. Siegfried ber Odette att följa honom till balen som drottningen ger på palatset. Odette protesterar eftersom hon är förvandlad till en svan. Siegfried bedyrar att han inte inte vill gifta sig med någon annan och svär Odette evig trohet.

Akt 3
I palatset påkallar ceremonimästaren fest och glädje. Drottningen ledsagar sin son. Men prinsen verkar frånvarande och uppträder som en främling för omgivningen. Efter att ambassadörerna visdat upp folkdanser från olika länder presenteras prinsen för de unga flickor som sannolikt kommer att väcka hans uppmärksamhet och bland vilka han kan välja sin maka. Men han avfärdar alla.
Plötsligt uppenbarar sig en en mystisk varelse, förvånansvärt lik Odette. "Det är hon, tvivla inte längre!" Siegfried trollbinds av gestalten i vilken han tror sig känna igen sin älskade .Men det är Odile, Rothbarts dotter, som denne genom ett magiskt trick har förvandlat till Odettes avbild. Och det är hon som prinsen, drabbad av bedrägeri, friar till.
Rothbart triumferar: Siegfried har just svarit en falsk ed och för alltid förlorat den han älskar. Odette kan inte längre räddas.

Akt 4
Förkrossad av sorg inser Siegfried sitt fruktansvärda misstag. Svankvinnorna gör entré och därefter Odette. På grund av Siegfrieds ofrivilliga svek går den förtrollningen i uppfyllelse: Odette kommer från och med nu inte kunna återfå mänsklig form.
Prinsen ber Odette att förlåta honom. För sent. Rothbart rövar bort Odette från Siegfried. Drömmen är krossad.

Svansjön, i koreografi av Rudolf Nurejev, hade urpremiär på Opéra National de Paris 20 december 1984. Premiär på Kungliga Operan 10 december 2021. Nypremiär 27 mars 2024.

 

Svansjön (koreografi Natalie Conus, efter Marius Petipa och Lev Ivanov med Kungliga baletten från 1964 till 2013)

Akt 1
Prinsen firar födelsedag med sina vänner. Drottningen kommer för att gratulera, men också för att påminna om att han bör gifta sig då han nu ska ta över tronen efter sin döde far. Prinsens informator underhåller gästerna med berättelsen om prinsessan Odette, som under en skogspromenad blev överraskad av en trollkarl, som förvandlade henne till en svan. Prinsen ser en flock svanar komma flygande och, inspirerad av berättelsen, ger han sig hastigt iväg för att se var de landar.

Akt 2
Midnatt vid en sjö i skogen. Prinsen får se hur svanarna återfår sin mänskliga gestalt. Bland dem finns prinsessan Odette. Han närmar sig henne och de förälskar sig i varandra. Hon berättar att hennes förtrollning bara kan brytas om hon vinner någons sanna kärlek. Han svär henne evig trohet, men trollkarlen avbryter och tvingar henne att dra sig tillbaka innan gryningen, då hon åter måste bli en svan.

Akt 3
Bal på slottet. Drottningen har bjudit in några giftasvuxna prinsessor för att prinsen ska välja en brud. Han avvisar dem och drottningen blir förargad. Då hörs trumpetstötar och objudna gäster infinner sig. Det är trollkarlen och hans dotter Odile, som klätt sig till svan för att få prinsen att tro att hon är Odette. Han svär henne sin kärlek – Odette uppenbarar sig i en vision och prinsen inser för sent att han misstagit sig och hela hovet drabbas av bestörtning. Prinsen rusar ut för att söka efter Odette.

Akt 4
Åter är det natt vid sjön. Svanflickorna möter den förtvivlade Odette, som berättar om sin olycka. Prinsen finner henne och förklarar på nytt sin kärlek. Trollkarlen försöker övermanna prinsen, men styrkt av kärleken lyckas han förgöra trollkarlen. Förtrollningen bryts och Odette återfår sin mänskliga gestalt. De unga tu vandrar tillsammans mot soluppgången.

Kungliga Balettens Svansjön, som gjordes av den ryska koreografen Natalia Conus, hade premiär på Kungliga Operan 1964. Scenografin gjordes av Henry Bardon och kostymerna av David Walker, som emellertid gjorde helt nya kostymer till nypremiären 2008.

I mer traditionella versioner efter Marius Petipa/Lev Ivanov dör Odette av olycklig kärlek (alt. förblir för evigt en svan) och prinsen går under i kamp med trollkarlen. Odette och prinsen möts i en annan värld.

Svansjön hade urpremiär i Moskva 1877 med flera främmande musikinslag och anpassad till den ledande ballerinans önskemål. Den gavs ett antal gånger men det var först med Marius Petipas uppsättning i St Petersburg 1895 – med koreografi av Lev Ivanov i de vita akterna II och IV och av Marius Petipa i de övriga – som baletten blev den succé vi fortfarande kan njuta av.

Kända inslag är pas de trois i akt I, ett pas de deux mellan Odette och prinsen samt de fyra småsvanornas dans i akt II (pas de quatre) och ett pas de deux mellan Odile och prinsen i akt III.

Nytolkningar
Många har gjort moderna nytolkningar av Svansjön, till exempel Mats Ek för Cullbergbaletten. Den versionen har satts upp i något bearbetad form för Kungliga Baletten med premiär 23 oktober 2015.

En Svansjö baserad på street dance gjordes av Fredrik "Benke" Rydman 2011 och har hyllats av kritiker och intagit städer som London, Paris och Moskva.

En annan populär version är Matthew Bournes, som utspelar sig i ett hov mycket likt det engelska och där svanarna som dyker upp i prinsens drömmar är manliga.


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil