Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettens handling Coppelia

Nicole Rhodes och Nikolaus Fotiadis i Coppelia. Foto Carl Thorborg

Coppélia

Akt 1
Ungdomarna i en ungersk by roar sig med dans och lekar. Vid torget bor dockmakaren Dr Coppelius. I ett av fönstren sitter en vacker ung flicka, kan det vara Dr Coppelius dotter?

Franz fattar intresse för den vackra flickan och försöker fånga hennes uppmärksamhet – förgäves. Svanhilda – Franz fästmö – blir ändå svartsjuk på flickan i fönstret.

När Dr Coppelius kommer ut för att ta sig ett glas på värdshuset låser han dörren noga men – på väg över torget tappar han nyckeln. Svanhilda och hennes vänner plockar upp den och bestämmer sig för att undersöka huset och se vem den okända flickan är.

Nu har även Franz beslutat sig för att träffa den mystiska skönheten. Han klättrar in genom ett fönster.

Akt 2  
Försiktigt smyger flickorna in i Coppelius verkstad och finner till sin förtjusning att huset är fullt av mekaniska dockor som de lyckas sätta i rörelse. Svanhilda finner flickan i fönstret som visar sig vara dockan Coppélia.

När Dr Coppelius hörs återvända, flyr flickorna i panik men Svanhilda blir kvar och gömmer sig i Coppélias alkov.

Dr Coppelius är besatt av sin vackra skapelse och gör allt för att försöka få henne levande. Han tar fram Coppélia – det vill säga Svanhilda, som nu klätt sig i dockans kläder.

Franz  klättrar in genom fönstret men överrumplas av Dr Coppelius som bjuder honom på vin – med sömnmedel i. När Franz somnat tar Coppelius fram sin magibok och finner en formel för att överföra Franz själ till dockan.

Svanhilda spelar med i Dr Coppelius upplivningsförsök och till hans glädje börjar dockan dansa, ja han hör till och med hennes hjärta slå och han blir allt ivrigare.

I ett obevakat ögonblick lyckas Svanhilda få liv i Franz och de avslöjar spelet med Coppélia som till Coppelius förtvivlan fortfarande bara är en docka.

Akt 3
På torget är det stor fest med anledning av att byn fått en ny fin kyrkklocka. Svanhilda och Franz firar sin trolovning men Dr Coppelius kräver ersättning för sina förstörda dockor. Borgmästaren tröstar honom dock med en summa pengar och bjuder på ett glas på värdshuset.

Coppélia i Stockholm

gavs första gången på Svenska Teatern 1896 (kor. Max Glasemann). Den återkom på Kungliga Operan 1928 (kor. Jan Cieplinski); 1944 (kor. George Gé); 1958 (kor. Mary Skeaping) och 1980 (kor Hans Brenaa).

Den 6 november 2009 hade Marc Ribauds version Sverigepremiär. Han har förlagt handlingen till George Méliès filmstudio i Paris kring sekelskiftet 1900.

Méliès var filmregissör, trollkarl, dansare och dockmakare. Handlingen anknyter till hans tidiga stumfilmer, som var fyllda av äventyr och mekaniska figurer. Méliès har tagit dockmakaren Coppelius plats och Svanhilda och Frans är aktörer i hans filmer. Intrigen följer i övrigt originalet ganska nära.

Coppélia hade premiär i Paris 1870 och kan anses vara slutet på den franska romantikens storhetstid. Parisoperan stängdes samma år på grund av en belägring under fransk-tyska kriget.

Koreografin var av Arthur Saint-Léon – en populär dansare och koreograf, känd för sina lättsamma baletter. Musiken är av Léo Delibes. Librettot av Charles Nuitter bygger på en berättelse av E T A Hoffmann. Temat Dr Coppelius-Coppélia förekommer också i Offenbachs opera Hoffmanns äventyr.

Ett tragiskt kuriosum: Svanhilda dansades 1870 av den blott 16-åriga Giuseppina Bozzachi som, när operan stängde och lönen uteblev, hamnade i fattigdom och misär och dog av smittkoppor och feber på sin 17-årsdag, den 23 november 1870. Även Saint-Léon dog 1870 av en hjärtinfarkt.

Nästan inget av Saint-Léons koreografi återstår. Dagens uppsättningar bygger oftast på en version av Marius Petipa (St Petersburg 1884) vidare bearbetad av Lev Ivanov och Enrico Cecchetti.

Försök att återföra baletten till dess franska tradition har gjorts bland annat av Pierre Lacotte i Paris 1973 och i Danmark av Hans Brenaa, som även satte upp sin version i Stockholm 1980.

Tidigare versioner på Stockholmsoperan: Max Glasemann 1896, Jan Cieplinskij 1928 och Mary Skeaping 1958. Marc Ribaud presenterade sin uppsättning, i scenografi och kostymer av Dirk Hofacker, den 6 november 2009.

Edite Frandsen satte upp baletten i Malmö 1954 och Teddy Rhodin 1966, Ulf Gadd gjorde en egen version i Göteborg 1979 och Pär Isberg gjorde sin för Kinesiska Nationalbaletten i Peking 2002.

Coppélia var den första balett som framfördes av den nystartade Norske Operas Ballett 1958.

Ytterligare kuriosa: Den store dansören Erik Bruhn gjorde sina sista framträdanden i Stockholm som Dr Coppelius och hans landsman Niels Bjørn Larsen dansade Dr Coppelius på sin 80-årsdag 1993.

Anders Jörlén


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil