Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En nyutnämnd glad premiärdansare Haruka Sassa omgiven av från vänster balettchef Nicolas Le Riche, prima ballerina Natalia Makarova och premiärdansare Dawid Kupinski. Foto Izabella Englund/Kungliga Operan

Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle

STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tackar han Makarova för hennes coaching av dansarna inför föreställningen.

Högtidligt fortsätter han genom att tillkännage att titeln som Premiärdansare* ges till Haruka Sassa. Rörd till tårar böjer Haruka på nacken för att tacka, hela hennes uppenbarelse utstrålar glädje och tacksamhet.

Tidigare publicerad 9 sep 2019

Haruka Sassa Fredrik Gille

Haruka Sassa i en vacker pose av Fredrik Gille (fotograf).

Några dagar innan nypremiären var hon mitt inne i repetitionerna helt ovetandes om utmärkelsen. Trots ett hektiskt schema tog hon sig tid att möta mig för ett samtal på Kungliga Operan.

Är Giselle en roll som du har sett fram emot att få göra?
Jag tror att det är varje ballerinas dröm att få dansa den här rollen och att få dansa huvudrollen på nypremiären är en ära. Det har varit en sådan fantastisk upplevelse att få arbeta med Natalia Makarova. Hon är tränad i Ryssland och har gett oss så mycket både gällande det tekniska och det artistiska. Allt hon säger är meningsfullt och logiskt. Ibland när jag inte får till det så finns hon där. Hon ser allt, det kan vara tufft men jag är så glad och hedrad.

Kan du ge exempel på när Makarovas ord har hjälpt dig?
Egentligen kommer det från hennes rörelser, hon behöver inte säga så mycket. Rörelserna förklarar mer än ord och jag lär mig mycket av att se henne. Hon var en stor prima ballerina, hennes dans med överkroppen är fantastiskt.

När Haruka och jag har kontakt efter nypremiären berättar hon att Makarova på premiärkvällen strax innan föreställningen sagt ”just concentrate and whatever happens, use it”. Haruka säger att det verkligen hjälpte henne att vara mer närvarande.

Makerova i Giselle Ph Jennie Walton

Natalia Makarova som Giselle. Foto Jennie Walton

Hur har du förberett dig för rollen som Giselle?
Jag har lyssnat till och sett andra dansare som dansat rollen. Det är inspirerande för det finns så många olika tolkningar och olika dansare. Jag vill hitta min egen Giselle och den senare delen av repetitionerna uppmuntrade Natalia mig till just detta, att utveckla min version. Det gav mig möjlighet att välja hur jag kan reagera i olika situationer.

Under genrepet idag kände jag lugn och kunde agera till hur de andra dansarna handlade, det var roligt. Dessutom fick jag en privat coaching av Clairmarie Osta – som är gift med min chef Nicolas Le Riche – och konstnärligt ansvarig för klassisk balett på Kungliga Svenska balettskolan. Det var fantastiskt att få höra om hennes tolkning och hon sa att hon gjort liknande saker som jag, när hon dansade sin första Giselle på Parisoperan.

Makerova och Mikhail B

Natalia Makarova och Mikhail Baryshnikov i Giselle. Foto Dina Makaroff

I första akten av Giselle så är du levande, oskuldsfull, förälskad och glad. I andra akten är du död. Är det svårt när ens roll förändras så mycket i en och samma föreställning?
Atmosfären på scenen hjälper. Första akten är svårare för mig, den är så livlig och det är mycket som händer samtidigt som jag behöver tänka på tekniken och stegen. Det måste se naturligt ut. Du kan inte förutse vad som kommer hända.

Naturligtvis vet jag vad som kommer hända eftersom att det är koreograferat men det gäller att vara närvarande. Min favoritscen är när Giselle blir galen. Det är så starkt och varje gång känns det annorlunda.

Är det skillnad på hur du förbereder dig inför en roll som Törnrosa gentemot Giselle?
Det är svårt att få till de tekniska bitarna i Törnrosa. Mycket är annorlunda. I Giselle strävar vi efter mer romantiska linjer och förlängningar. Det är inte höjden på benen som är det viktigaste. Det finns också andra saker som att i andra akten gestaltar jag ett spöke och då går det inte att röra sig som en människa. Natalja säger att det ska se ut som att vi går och springer på moln.

Först var det svårt för mig att få till känslan, men nu har det lossnat och efter en repetition sa Natalia att den syns och att jag nu kan börja improvisera med stegen. Det känns bra att höra, speciellt när det kommer ifrån henne. Men det är svårt att inte väsnas med tåskorna mot golvet. Ett spöke hörs inte. Under en repetition prövade jag att använda samma skor både på första och andra akten. Det var ett risktagande men det fungerar, skorna slits under första akten och låter därför inte lika mycket under andra.

Har du någon drömroll?
Jag skulle vilja göra Romeo och Julia, Onegin och även La Bayadère. Det är så vacker musik och kostym i den. Än så länge har jag inte haft chansen att dansa i någon av dem.

Vad är det i baletten som får dig att välja den varje dag?
Det har blivit mitt liv. Jag kan inte föreställa mig själv utan att dansa. Allt jag gör relaterar till dans. Om jag inte tycker om att göra något så väljer jag bort det. När jag tycker om något som balett, så går jag verkligen in för det: Jag är ganska svart eller vit på det sättet.

Ju svårare det blir desto mer vill jag jobba och försöka nå perfektion, vilket såklart är omöjligt. Jag tycker mycket om morgonklasserna, för mig är de en chans till att träna på min teknik därför gör jag alltid min egen uppvärmning innan klassen startar. Andra tar morgonklassen som en uppvärmning inför repetitionerna, vilket jag har full respekt för men jag älskar morgonklassen och känna att jag utvecklas. Jag tycker även om repetitionerna och föreställningarna, säger Haruka med ett skratt.

Giselle Haruka Sassa Dawid Kupinski

Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Foto Markus Gårder/Kungliga Operan

Hur skulle du beskriva dig själv som dansare?
Hungrig. Jag är alltid hungrig och nyfiken. Aldrig riktigt tillfredsställd. Jag tror att alla dansare känner liknande, att ständigt söka efter något som går att förbättra. Jag skulle säga att jag är mer dansant än en teknisk dansare.

Jag känner mig så hedrad med allt jag har just nu, att vi fått arbeta med Natalia, att ha Nicolas som chef, alla fantastiska dansare som är här för att coacha oss, jag är så tacksam. När jag yngre hade jag en video med Svansjön där Nathalie Nordquist dansade huvudrollen och nu delar jag loge med henne, kan du tänka dig, säger Haruka med ett leende.

Under nypremiären syns det att repetitionerna fallit väl ut. Harukas gestaltande av Giselle är trovärdig, dansant och berörande. Vid varje ögonblick hon är på scenen är hon närvarande och som publik går det att följa och tro på hennes förvandling från första till andra akten.

Alla dansares fyller sin funktion för att föra berättelsen vidare, men just ikväll lyser Harukas dansande allra klarast.

När vi för några dagar sedan innan vi skiljdes åt berättade hon att hon sovit dåligt. Att hon legat vaken för att gå igenom steg för steg och situation för situation i föreställningen. Jag hoppas Haruka Sassa fick sova gott och länge efter nypremiären. Det är hon väl värd.

*Premiärdansare är den högsta utnämningen för en dansare vid Kungliga Baletten. 1:a solistdansare, 2:a solistdansare och Dansare är nivåerna under.

Jenny Berkán
9 sep 2019


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil