Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

If it feels good, Kungliga Baletten 2025. Foto Håkan Larsson

If it feels good, Kungliga Baletten 2025. Foto Håkan Larsson

27 okt
2025

En fartfylld dansfest med Kungliga Baletten

Vid premiären av If it feels good och nypremiären av Minus 16 på Kungliga Operan i Stockholm märks ingenting av höstrusket utanför. Kontrasten kunde nästan inte bli större. Inomhus sprider sig värmen från scenen ut bland publiken när debutanten William Dugan,och veteranen Ohad Naharin delar kväll. 

Först ut är Dugans If it feels good. I högtalarna ljuder musik skapad av pop- och DJ-duon Rebecca & Fiona. Ljudanläggningen på Kungliga Operan var inte redo för deras musik och har byggts om för att möta behovet av volym och kvalitet. På premiären, men endast då, medverkar dem på scenen. Vi som är på plats kan skatta oss lyckliga att få ta del av detta unika tillfälle. Förfrågan att samarbeta med Dugan kom oväntat, men de tackade ja utan att tveka. Under publiksamtalet berättar de att de genast kände förtroende för William och ville vara med på hans första resa att skapa något för stora scenen. Dugan bedyrar att uppskattningen är ömsesidig.  

Koreografen William Dugan. Foto Kungliga Operan

Koreografen William Dugan. Foto Kungliga Operan

William Dugan är till vardags en av dansarna i Kungliga Operan, en anställning han haft i åtta år. I och med If it feels good riktar han stegen mot ännu en karriär inom dansen. Hans koreografi utmanar dansarnas tekniska färdigheter. Stegen går snabbt och är systematiskt upplagda. Dansarna briljerar och ser ut att uppskatta varje moment.

Idéerna är många och det blir lite som en nummerkavalkad där delarna avlöser varandra. Trots det får Dugan ihop det. Hyllningen till klubbkulturen, atmosfären, det koreografiska materialet, dansarnas skicklighet och kostymen, skapad av hans före detta dansarkollega Mayumi Yamaguchi Modigh binds samma genom sömlösa övergångar. Scenen pulserar ut dans och musik och publiken svarar i samma takt.  

Under en intervju med William Dugan en vecka före premiären ber jag honom berätta om hur han fick möjligheten att koreografera för stora scenen på Kungliga Operan. 

If it feels good, Kungliga Baletten 2025 med Maya Schonbrun. Foto Håkan Larsson

If it feels good, Kungliga Baletten 2025 med Maya Schonbrun. Foto Håkan Larsson

Saken var den att jag hade tänkt prata med min chef Nicolas Le Riche, om mina tankar kring att koreografera för hela kompaniet, men han hann före mig. Det var nästan galet, som att han förstod vad jag önskade. Jag blev chockad men också väldigt uppspelt. Nicolas sa att jag kunde göra vad och använda så många dansare jag ville. Det kändes överväldigande som att det inte fanns några begränsningar. Att skapa klassisk balett till elektronisk musik, vilket för tillfället känns som min livskraft, är basen och något jag ville göra på stora scenen. Den koreografiska idén bygger på ett stycke som jag gjorde till Young Choreographers fast nu i större och längre tappning. Jag ville sätta klassisk balett i en klubbmiljö.  

Hur känns det att dela kväll med Ohad Naharin? Du är debutant och han veteran. 

När jag fick veta att jag skulle dela kväll med Ohad Naharin kändes det skrämmande. Jag tänkte att om mitt stycke blir dåligt kommer publiken ändå få ut något genom att se hans verk. Men för att inte hamna i jämförande behövde jag förändra mina tankebanor. Fokusera på min egen process oavsett hur slutprodukten skulle bli.

If it feels good. Kungliga Baletten 2025 med Samira Bethke. Foto Håkan Larsson

If it feels good. Kungliga Baletten 2025 med Samira Bethke. Foto Håkan Larsson

Vad vill du förmedla med If It Feels Good? 

Sprida mer glädje i världen tror jag, både till publiken och till dansarna, kanske mest till dansarna. Alla är så fantastiska och talangfulla. Jag vill ge något tillbaka, något roligt men som också är utmanande.  

Vad är glädje för dig i samband med dans? 

Jag älskar neoklassiskt arbete, egentligen av vem som helst. William Forsythe inspirerar mig koreografiskt och stilmässigt, George Balanchine musikaliskt. Jag älskar även klassisk balett men vill bryta mig fri från det som ibland blir stelt. Jag tycker om att dansa fort och stort. Med avstamp i det vill jag fortsätta att utveckla och hitta egna sätt att driva balett-tekniken framåt. Gällande koreografiskapandet väljer jag musik som har snabba beats och gärna med sång. Sångarnas frasering och teknik påverkar mitt skapande och blir ett lekfullt sätt att anpassa rörelser så att dansarna dansar såsom sångarna sjunger. 

If it feels good, Kungliga Baletten 2025 med Davide De Ponte. Foto Markus Gårder

If it feels good, Kungliga Baletten 2025 med Davide De Ponte. Foto Markus Gårder

Du har valt att arbeta med Rebecca & Fiona, en svensk pop- och DJ-duo. 

När jag blev tillfrågad att skapa ett verk för kompaniet ville jag göra en hyllning till min tid i Sverige. Jag har bott här i åtta år. I samband med att jag började söka efter svenska artister släppte Rebecca och Fiona albumet Mega Dance. Redan första gången jag hörde musiken visste jag att det var rätt, det var kärlek vid första lyssnandet. Det har varit fantastiskt att arbeta tillsammans med dem. Vi har förlängt en låt, förkortat en annan. Vi använder en låt som inte fanns med på albumet som blev som en vacker dröm och används till ett pas des deux. All musik är vald för att passa miljön och stämningen jag vill förmedla. Rebecca och Fiona har uttryckt att jag gjort ett bra jobb vilket varit viktigt för mig. Jag ville göra något smakfullt och något som hedrar deras musik.  

If it feels good. Kungliga Baletten 2025 med Rhyan Foerster. Foto Håkan Larsson

If it feels good. Kungliga Baletten 2025 med Rhyan Foerster. Foto Håkan Larsson

Du ger intryck att du är stolt över det du skapat. 

Jag är det. Vet inte om det är konstigt att säga men jag tror jag har överraskat mig själv med att det blev bättre än förväntat. Därför är jag stolt. Processen har inneburit många olika möjligheter. Jag har funderat över om jag missat något eller gått åt fel håll, samtidigt som jag försökt ha tillit till vad jag kan, och min vision. 

Om du missar något kan du alltid göra annorlunda nästa gång! 

Exakt. Jag ber att det blir en nästa gång. Jag älskar Kungliga Operan, det här huset, men den stundande renoveringen får mig att fundera på min framtida karriär. Jag vill fortfarande dansa men önskar också få utveckla mig som koreograf. Vem vet, kanske dyker det upp möjligheter efter det här. 

Minus 16, Kungliga Baletten 2025 med Jonatan Favidsson och Rikako Shibamoto

Minus 16, Kungliga Baletten 2025 med Jonatan Favidsson och Rikako Shibamoto. Foto Håkan Larsson

Ohad Naharin står för kvällens andra stycke. Minus 16 har visats på Kungliga Operan flera gånger förut. Koreografin är skickligt upplagd och engagerar från första stund. Upprepningar, närhet, synkronisering och överraskningar är bara några ord som beskriver det varierade verket. När interaktionen med publiken kommer går det inte att värja sig. Det blir bubbligt levande. Värd att nämna i detta sammanhang är Jonatan Davidsson som på premiären startar verket genom påhittig och humoristisk improvisation. 

Dansarna utmanas även i detta verk. I veckor har de förberett sig genom lektioner i Gaga, en metod skapad av Naharin, som enligt min tolkning utförs för att utforska rörelsemöjligheter där kropp, sinnen och fantasi samverkar. Repetitörerna Erez Zohar och Eva Säfström har guidat genom varje steg. Dansarna gör ett mycket bra jobb även om utförandet säkert skiljer sig från dansare som jobbat med Naharin längre. I sammanhanget kan det tyckas vara petitesser. Hela föreställningen genomsyras av dansglädje samt dansarnas engagerade skicklighet. 

Jenny Berkán
Stockholm
Kungliga Baletten: Dugan/Naharin 29 okt – 11 nov 2025


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil