Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carina Ari-stipendiater och medaljör 2025, fr vänster: Amaya Hannula, Thea Back, Arion Javér, Ella Nordlund, Bonnie Ahlström, Carl Sjögren, Ida Säfvestad, Dawid Kupinski, Maya Neuman, Elliot Nyrén, Narima Dugieva, Jakob Köpf Lindström, Betty Svensson, Sebastian Köpf Lindström, Saga Otterskog, Natalie Nordström, Alexander Mockrish, Savannah Egidéus, Dalina Bagheri, Nicole Persson, Hillevi Nordell. Saknas på bilden: Lea Amneby Snickars, Lovis Fjällström Westman, Nicole Hultvi, Jonathan Kay, Imogen Moss, Elliot Sahlberg, Unni Stewart, Ellie Vermunt, Fanny Westring och Kalle Wigle Andersson. Foto Hans Nilsson

Carina Ari-stipendiater och medaljör 2025, fr vänster: Amaya Hannula, Thea Back, Arion Javér, Ella Nordlund, Bonnie Ahlström, Carl Sjögren, Ida Säfvestad, Dawid Kupinski, Maya Neuman, Elliot Nyrén, Narima Dugieva, Jakob Köpf Lindström, Betty Svensson, Sebastian Köpf Lindström, Saga Otterskog, Natalie Nordström, Alexander Mockrish, Savannah Egidéus, Dalina Bagheri, Nicole Persson, Hillevi Nordell. Saknas på bilden: Lea Amneby Snickars, Lovis Fjällström Westman, Nicole Hultvi, Jonathan Kay, Imogen Moss, Elliot Sahlberg, Unni Stewart, Ellie Vermunt, Fanny Westring och Kalle Wigle Andersson. Foto Hans Nilsson

05 jun
2025

Många stipendier till unga dansare

Carina Ari – en välgörande ängel för svenskt dansliv

Den 27 maj utdelades årets Carina Ari-stipendier i Kungliga Operans guldfoajé, som var som vanligt fullpackad av intresserade.

Carl Sjögren förärades välförtjänt Ellen Raschs stipendium som delas ut separat vid denna ceremoni.

David Kupinski, premiärdansare från Kungliga Baletten tilldelades Carina Ari-medaljen och hela 30 unga dansarstudenter kunde glädjas åt ett tillskott i kassan för studieresor.

Vi fick njuta av dansuppträdanden av Bonnie Ahlström, nyligen antagen till Operans ungdomsprogram, möjliggjort av mecenaten Mats Hallvarsson. Från Kungliga balettskolans moderna program framträdde Amaya Hannula.

Carl Sjögren förärades välförtjänt Ellen Raschs stipendium. Foto Hans Nilsson

Carl Sjögren förärades välförtjänt Ellen Raschs stipendium. Foto Hans Nilsson

Vår och försommar är stipendiernas tid. Under festliga former hade Operans Balettklubb sin årliga försommarfest på Confidencen i Ulriksdal.

Operans balettklubbs stipendium tilldelades en hängiven trotjänare vid Kungliga Operans balett, Claes Lindbom.

Mariane Orlandos stipendium tilldelades den nyutnämnda premiärdansösen Maya Schonbrun vid Kungliga Baletten.

De två framförde tillsammans tredje aktens pas de deux ur Törnrosa i Marcia Haydés koreografi.

Kungliga Svenska Balettskolan erhöll en monetär gåva från Operans Balettklubb, som dansade ett verk av Mauro de Candia. Förra årets stipendiater, Stockholm 59 North gav ett smakprov ur föreställningen Isle koreograferad av Ksenia Svereva.

Årets Mariane Orlando-stipendiat Maya Schonbrun och Operans Balettklubbs stipendiat Claes Lindbom flankerade av Mariane Orlando och Nicolas Le Riche. Foto Cristian Hillbom

Årets Mariane Orlando-stipendiat Maya Schonbrun och Operans Balettklubbs stipendiat Claes Lindbom flankerade av Mariane Orlando och Nicolas Le Riche. Foto Cristian Hillbom

Men åter till Ari-stipendierna. Det är ett pengaregn med en tydlig avsändare, Carina Aris stiftelse. Varifrån kommer dessa pengar? Carina Ari naturligtvis, men hur gick det till? Carina var en otroligt stor stjärna på sin tid, både hemma i Sverige och internationellt.

Hon föddes 1897 och avled 1970.

Hennes betydelse för svenskt dansliv kan knappast överskattas. Hon föddes som Carina Jansson i ett fattigt hem i Gamla stan i Stockholm. Som liten flicka sålde hon blombuketter för att klara sig. Hon började sin bana på Operan i Stockholm, 1912 lämnade hon livet som elev och blev anställd i balettkompaniet.

Året därpå gästade Michel Fokine med sin hustru Vera Stockholmsoperan och satte upp en bejublad afton med Kleopatra och Sylfiderna. Fokine fick ögonen på Carina. 1914 återkom han och satte upp Scheherazade. För att dryga ut den magra lönen deltog Carina i flera filmer, bland annat Mauritz Stillers ”Balettprimadonnan” 1916.

Sjukdomen tuberkulos härjade då på Operan och ett konstnärligt missnöje rådde bland dansarna som saknade den inspiration och kvalité som Fokine fört med sig. Jean Börlin lämnade baletten, året efter 1919 följde Jenny Hasselquist och Carina. De begav sig till Köpenhamn för att ta lektioner av Fokine.

Det var banbrytande enligt henne själv. Tiden i Köpenhamn bestod av flera succéer med svenska dansare både på Tivoli och Det Ny teater. Nu tog sig fröken Jansson namnet Carina Ari.

Kungliga Svenska Balettskolan dansade ett verk av Mauro de Candia. Foto Cristian Hillbom

Kungliga Svenska Balettskolan dansade ett verk av Mauro de Candia. Foto Cristian Hillbom

Hon sade upp sig vid Operan i Stockholm, lyckades få ett generöst bidrag av balettvännen Axel Hirsch för att kunna betala sina lektioner. Det bidrog till hennes generositet senare i livet, hon visste vad en hjälpande hand kunde betyda. Tillbaka i Stockholm försörjde sig Carina med undervisning. Hon kom att träffa filmregissören Mauritz Stiller och blev engagerad både som dansös, koreograf och scenograf för balettinslaget i filmen Erotikon, som hade premiär 1920.

Carina hade då tillsammans med ett antal kollegor dragit till Paris för det äventyr som skulle bli den ikoniska Svenska Baletten. Där skapades en milstolpe i svensk danshistoria. Carina Ari gjorde succé och var den stora stjärnan tillsammans med Jean Börlin, ikonisk i sin egen kraft.

Rolf de Maré som var den som stod för fiolerna. Han konstintresse var enormt och hade grundats hos hans morföräldrar riksgreveparet von Hallwyl. Med hårt arbete etablerades den nya balettruppen. Dess hemvist blev Theatre de Champs Elysées.

Carina inledde här en innehållsrik och fantastisk karriär med Ballet Suedois. Nya verk skapades med scenografi av konstnärer som Picasso, Pierre Bonnard, Dardel, Einar Nerman, Jean Cocteau och Braque, Picabia med flera. Musik skrevs av Ravel, Stravinsky och Satie. Turneer följde till Spanien, London, Bryssel, Tyskland och Italien. Det svängde i Paris på 20-talet! Carina roade sig också tappert, men fann en god vän att hålla i handen – Fernand Léger.

Dirigenten i Svenska Baletten, Désiré-Emile Inghelbrecht blev Carinas första make. 17 år äldre, en hetsig och nervös man. Men kanske en trygg fadersfigur hon saknat. Carina drabbades med tiden av gikt som äventyrade fortsatt arbete, men tillfrisknade ändå. Trots det lämnade hon truppen då olika rykten om utbrytning splittrade gruppen. En intensiv period tog slut.

Le Ballet Suedois gav sin sista föreställning 1925. Carina Ari var redan på väg vidare i sitt spännande liv. I ett gästspel i Stockholm koreograferade hon till Barnens-dags festligheterna på Stadion i Stockholm, sedan återvände hon till Paris.

Stockholm 59 North gav ett smakprov ur föreställningen Isle koreograferad av Ksenia Svereva med Amaury Zanete, Kisa Nakasima, Joao Santana, Louise Camelbeke, Kaho Yanagisawa, Davide De Ponte, Felicia Andersson. Foto Cristian Hillbom

Stockholm 59 North gav ett smakprov ur föreställningen Isle koreograferad av Ksenia Svereva med Amaury Zanete, Kisa Nakasima, Joao Santana, Louise Camelbeke, Kaho Yanagisawa, Davide De Ponte, Felicia Andersson. Foto Cristian Hillbom

I sin bostad i Montmartre gav hon lektioner och började även måla.1932–1934 var hon balettchef på Opéra -Comique i Paris.

Nina Theilade som tog lektioner av Carina vittnar om att hon fick lära sig att uttrycka något, att finna en form som kan uttrycka något mer än en ”plié” eller ”tendue”. Den konstnärliga ådran sinade aldrig. Tiden på scenen var inte helt över, hon uppträdde åter i Månstrålen senast 1934. Hennes absoluta avsked från scenen var i Höga Visan på Operan i Paris 1938. Därefter gjorde reumatism sig påmind hos Carina.

Carina Ari var en stor och mångsidig konstnär, energisk och otroligt produktiv. Främst dansös med dokumenterad scenutstrålning men också skicklig koreograf i Fokines anda, mycket välrenommerad pedagog, kostymskapare samt på äldre dagar skulptris.

Men pengarna då? Det var det jag ville berätta om. Det första äktenskapet var över.

Carina Ari 1937

Carina Ari 1937. Foto Rivkin/ Dansmuseet.

I Aix les Bains mötte hon sin andra make Jan Moltzer, av nederländskt ursprung men verksam i Argentina. Han var 14 år äldre den här gången, även han kortvuxen med kraftfull karaktär. Moltzers livsverk Bols likörer skapade en enorm förmögenhet. Tio års lycka kallade han sin tid med henne. Hon fick pälsar och juveler, allt hon önskade. Ett liv i sus och dus, men fortfarande med konsten närvarande. Carina började skulptera, blev skicklig också på det och porträtterade bland andra Dag Hammarskjöld, Birgit Nilsson och den Heliga Birgitta.

Jan de Moltzers död 1951 ledde till ett stort arv. Carina beslöt att bilda en stiftelse. Efter hennes bortgång 1970, delades de första stipendierna ut 1973.

Fonden för att stötta unga dansare och dess pengar blev grundplåten till den stora donation som möjliggjort stipendier ända in i våra dagar. Stiftelsen har också ett fantastiskt bibliotek, väl värt besök. Carina Aris historia är spännande och omfattande.

Marie Louise Waldenström
Stockholm

Källor:
Carina Ari-stiftelsen
Erik Näslunds biografi: Ett Lysande liv


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil