Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maya Schonbrun och Gabriel Sinclair Jahnke i Romeo och Julia. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Maya Schonbrun och Gabriel Sinclair Jahnke i Romeo och Julia. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

27 maj
2025

Romeo och Julia: Schonbrun i en glödande prestation och Jahnke ungdomligt överivrig

Kenneth MacMillans Romeo och Julia har funnits sedan 1965 och Shakespeares pjäs betydligt längre, men båda är värda att återvända till, särskilt när föreställningarna är av så hög kvalitet.

Gabriel Sinclair Jahnke och Maya Schonbrun i Romeo & Julia. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Gabriel Sinclair Jahnke och Maya Schonbrun i Romeo och Julia. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

I lördagens matiné den 24 maj, den andra föreställningen av den nya omgången, dansade Maya Schonbrun Julia som, för att citera bardens ord, ‘lär facklorna att brinna klart’ gjorde en gnistrande prestation.

Kompaniet, som var helt engagerat och välrepeterat, levde upp till förväntningarna i livliga gatuscener, skrytsamma stora baler och spännande strider.

De centrala rollerna som Romeo och Julia är eftertraktade och enormt krävande i teknik, dramatisk förmåga och ren uthållighet.

Madeline Woo och Kentaro Mitsumori i Romeo & Julia. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Madeline Woo och Kentaro Mitsumori i Romeo och Julia. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Schonbrun levererade på alla punkter med vackert placerade fötter, kristallklara klassiska positioner och en fin tolkning av en komplex, viljestark Julia. Hennes första möte med Romeo markerade en slående förvandling. De står fixerade medan deras värld vänds upp och ner.

Därefter, när hon dansar sitt solo, förvandlas hennes barnsliga kropp till en ung kvinnas med passion, expansiv arm och hennes torso med varje fiber levande och pirrande. Det var en kraftfull prelud till deras möte i månskenet när deras känslor slår ut.

Gabriel Sinclair Jahnke som Romeo hade ett vinnande leende och är ungdomligt överivrig att förälska sig. Hans solo i balsalen gav honom utmaningar han fortfarande behöver bemästra, men han hade hoppen och passionen för att ge sig in i MacMillans luftiga koreografi när han möter sin Julia ensam i trädgården.

Tillsammans skapade de älskande en magi i hjärtat av detta turbulenta drama.

Jahnke erbjöd bra stöd under de krävande duetter som framhäver baletten. Schonbruns fint justerade musikalitet användes med utmärkt effekt, vilket gav MacMillans spännande lyft en hisnande spontanitet.

Passionen i trädgården steg och dess motsats, Julias förtvivlan över Romeos avfärd i gryningen, gav en knivskarp smärta till hennes förtvivlan när hon kastar sig i hans armar.

Carl Sjögren som Tybalt i duell med Tomás Ruao som Mercutio. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Carl Sjögren som Tybalt i duell med Tomás Ruão som Mercutio. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Den manliga trion, när Jahnke får sällskap av Lorenzzo Fernandes som Mercutio och Zane Smith-Taylor som Benvolio, skapade en överraskande bra blandning av personligheter.

Fernandes var en stark närvaro ända från början, en favorit bland de livliga glädjeflickorna, och han använde sitt snabba förnuft och sina dansfärdigheter för att ta udden av de stigande spänningarna i balsalen och står i centrum när han slåss mot Tybalt och dör en heroisk död.

Smith-Taylors Benvolio var så mycket mer än bara den tredje mannen. Fortfarande i kåren visade han sig vara en exceptionell dansare, med en ren klassisk linje och teknik som aldrig sviktade, samtidigt som han höll sig fullt engagerad i handlingen och interagerade med sina två vänner.

De tre utgjorde en utmärkt komeditrio i sitt möte med Amman på torget, medan Mandolindansen, i kostymer prydda med svängande tofsar och ledd av en turbo-boostad Ryosuke Miwa, var en extra bonus.

Tre glädjeflickor med bl a Louise Camelbeke. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Tre glädjeflickor med bl a Louise Camelbeke. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Jag njöt av Joăo Felipe Santanas kompromisslösa Tybalt. Hans målmedvetna hat definierade varje rörelse och underströk intensiteten i fäktningsscenerna. Mercutios död blev ett definierande ögonblick, levererad med okänslig likgiltighet. Hans egen död behandlades med liknande okänslighet, men där Nadja Sellrup som gästspelar som Lady Capulet, ger en okontrollerad uppvisning av sorg då hon släpper ut sitt hår. Även monster har sina älsklingar, och hennes smärta sätter tonen när berättelsen går in i sitt mörkaste kapitel.

Den sista akten är en tour de force för Julia.

I en virvelvind av känslor upplever hon den första kärleken, konfronterar och avvisar familjens och samhällets värderingar och övervinner sin rädsla för döden. En dysfunktionell familj avslöjas.

Maya Schonbrun och Gabriel Sinclair Jahnke i Romeo & Julia. Foto KungligaOperan/Håkan Larsson

Maya Schonbrun och Gabriel Sinclair Jahnke i Romeo och Julia. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Felicia Andersson, som Amman, den enda som vet att Julia är gift och given till Romeo och därför inte kan gifta sig med Paris, rör sig runt i desperation. Julias mor är nästan ur bilden. Lord Capulet försöker bevisa sin auktoritet med känslokall brutalitet och Paris är helt klart ute på djupt vatten, oklar över vad han bör göra. Julia går sin väg ensam och Schonbrun är avväpnande ärlig i djupet av sina känslor, medveten om vad som måste göras även till den sista dödsstöten.

Publiken lämnades i chock när ridån föll.

Vi fick vara med om en spännande känslomässig resa, så välkänd men nu given en ny tolkning i en minnesvärd prestation.

Paul Andrews scenografi och kostymer från Birmingham Royal Ballets produktion innebar en intressant förändring från Nicholas Georgiadis välkända och ganska tunga design. En uppsättning från en liknande period men med en lättare touch fungerade det bra.

Romeo och Julia med Kungliga Baletten 2025. Hertigen av Verona – Ethan Watts – höjer armen Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

Romeo och Julia med Kungliga Baletten 2025. Hertigen av Verona – Ethan Watts – höjer armen Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

En liten detalj som också fungerade var Mercutios ockrafärgade kostym som delvis smälte samman med Capuleternas röda i balsalen för att göra honom mindre uppenbar som en inkräktare. Men, den sagoliknande ridån är totalt malplacerad och behöver verkligen försvinna. Den krockar fruktansvärt med ouvertyren som leder oss in i en av de vackraste av balettpartiturer som dirigeras med tempo och klarhet av Ewa Strusińska med Kungliga Hovkapellet.

Maggie Foyer
Romeo och Julia, Kungliga Operan 23 maj – 12 juni.

Översättning från engelska av AI och efterbearbetad av redaktionen.


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil