Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lisa synar kostymerna inför kvällen premiär på Peter Pan. Foto Thérèse Eng

Lisa synar kostymerna inför kvällen premiär på Peter Pan. Foto Thérèse Eng

12 maj
2025

Hjältarna bakom scenen på Peter Pan & Wendy

Inför varje föreställning sluter de upp och hjälper till, långt innan premiären, under föreställningarna, och efter, hjälpföräldrarna. Dansportalen har fått träffa en av dessa hjältar, Lisa Hernandez, mamma till Herta (som till hösten börjar på KSB, profil modern nutida dans), innan svenska balettskolans vårföreställning Peter Pan & Wendy. Lisa har varit med och hjälpt till bakom scen i över tio uppsättningar, men vad är det egentligen de gör, dessa ovärderliga hjälpföräldrar …

I väntan på att få sitt hår gjort. Från vänster Adélie Jansson Begon, Ophelia Hagstedt, Elina Samadova och Lisa Hernandez. Foto Thérèse Eng

I väntan på att få sitt hår gjort. Från vänster Adélie Jansson Begon, Ophelia Hagstedt, Elina Samadova och Lisa Hernandez. Foto Thérèse Eng

Vad innebär det att vara en hjälpförälder?

Det finns två olika typer av hjälpföräldrar, dels finns det de som är med barnen under föreställningen och ser till att de är på rätt plats vid rätt tid och att de äter när de ska äta, dels finns det kostymteamet, som jag är med i. Vi har hand om hår, smink och kostym och hjälper barnen med det.

Vi behöver vara 5-6 stycken för att hinna. Det beror lite på föreställningen. På vinterföreställningen, Nötknäpparen, har det behövts flest. Festbarnens hår ska lockas och det tar en timme per barn. Helst ska de inte heller tvätta håret mellan föreställningarna för det är lättare om det är lite smutsigt hår.

Hur många föreställningar har du hjälpt till vid?

Peter Pan och Wendy är min tionde. När min dotter Hertha gick i fyran kom pandemin så vårföreställningarna försvann i två år. Annars har jag varit med på alla föreställningar och även på luciatågen.

Varenda fåll ska inspekteras. Från vänster Lisa Hernandez och Herta Hernandez. Foto Karin Hagstedt

Varenda fåll ska inspekteras. Från vänster Lisa Hernandez och Herta Hernandez. Foto Karin Hagstedt

Hur ser en typisk föreställningsdag ut för dig bakom kulisserna?

Vi börjar på morgonen mellan 8 och 10, beroende på hur många föreställningar det är den dagen. När eleverna kommer så har de uppvärmning på morgonen.Vi går igenom listan från dagen innan, vad man behöver göra med kläderna. Det kan vara knappar som har lossnat, att det behövs någon extra hake och hyska, eller någon fåll som har ramlat ner, någon fläck ska även tas bort.

Två timmar innan föreställningen börjar vi göra alla hår. De som bara har knut eller fläta gör det själva. En halvtimme innan start börjar de klä på sig och då hjälper vi dem med det. De äldre tjejerna har korsetter som ska knäppas eller snöras. Den andra föräldragruppen följer med dem upp till scen, men innan de går kollar vi av så att de inte glömt att ta av sig benvärmarna och att allting är som det ska.

Du är ju textillärare i botten, men det kan väl inte alla hjälpföräldrar i kostymgruppen vara?

Att jag blev tillfrågad från början att vara med i kostymteamet var just därför. Under kostymrepen på skolan är jag också med, men gör aldrig de mer komplicerade sakerna, oftast rör det sig om att fixa knappar, något band, eller någon knäppning. De andra gör inte den delen, men man behöver vara lite händig för att kunna göra frisyrer och olika hår. Man måste ha en känsla i handen för det.

Vad tycker du är mest utmanande – och mest givande med att hjälpa till bakom scenen?

Det som ger mest är det som egentligen är anledningen till att jag över huvud taget tackade ja. För att förstå skolans uppbyggnad och vad utbildningen går ut på från början. Det är ju en väldigt speciell skola, en elitskola, men också en grundskola. Den är inte lik någon annan skola. För att förstå vad min dotter är med om på dagarna, vad det är för typ av utbildning, vad hon ska tänka inför framtiden, så har jag känt att det har varit väldigt givande att när hon kommer hem och är ledsen, arg eller något annat, förstår jag vad det handlar om och kan tänka och hjälpa henne.

Det tuffaste är när eleverna blir väldigt oroliga eller missnöjda eller har ramlat och är väldigt ledsna. Det är jobbigt att se. Sen är det långa dagar. Ibland är det från åtta på morgonen och man är inte hemma förrän efter tio på kvällen och ska man vara på teatern klocka åtta nästa dag. Det är ett heltidsjobb och vi är bara volontärer. När jag går ut från teatern efter en fredag till måndag har jag jobbat mer än en 40-timmars vecka. Gratis.

Lisa Hernandez, hjälpförälder på svenska balettskolan i Göteborg. Foto Thérèse Eng

Lisa Hernandez, hjälpförälder på svenska balettskolan i Göteborg. Foto Thérèse Eng

Hur upplever du gemenskapen bland de andra föräldrarna och skolpersonalen under produktionen?

Vi föräldrar sitter ihop och äter, och det är också en del dö-tid under föreställningarna. Så vi lär känna varandra jätteväl. På teatern hinner man inte träffa några lärare, där är det vi föräldrar och kostympersonalen på skolan som arbetar ihop.

Hur många hårnålar och ombyten hinner du hantera under en föreställning?

Under varje föreställning är det alltid några snabbbyten. Alltså samma barn som har flera roller och under pågående föreställning ska hinna byta kostym.

Nu i Peter Pan är det ett byte som bara är tre minuter och då måste man förbereda barnet, tala om exakt hur det kommer att gå till: När du kommer av gör du det här. Vi gör det här. Du står bara still. Så att de är mentalt förberedda, för det kan vara ganska känsligt, de blir ledsna om de missar och de är väldigt oroliga för att missa något. Därför måste vi förklara exakt hur det ska bli. Före varje föreställning måste de också se till att tåskorna och hårgrejerna ligger på rätt ställe.

Vad är ditt bästa backstage-hack?

Pannlampan! När det är snabbbyte bakom scen där det är mörkt, då står man i kulissen. Då måste man ha pannlampa annars ser man inte ett dugg.

Applådtack efter premiären av Peter Pan & Wendy med Svenska balettskolan i Göteborg. Foto Thérèse Eng

Applådtack efter premiären av Peter Pan & Wendy med Svenska balettskolan i Göteborg. Foto Thérèse Eng

Peter Pan är din sista föreställning som hjälpförälder på svenska balettskolan, hur känns det?

Det känns lite vemodigt och tråkigt samtidigt som det känns skönt att jag har gjort alla de här föreställningarna och det var målet med det hela.

Sen har de frågat lite löst om jag vill vara med på operan till jul och vi får se om jag kan hålla mig… Frågar de kommer jag nog att tacka ja, för det är jätteroligt!

Thérèse Eng
Göteborg
Svenska balettskolan, Lorensbergsteatern, Peter Pan & Wendy
9 april – 11 maj 2025


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil