Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Auguste Palayer i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

Auguste Palayer i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

14 apr
2025

Every separation is a link, dansverk med inspiration av franska filosofen Simone Weil

Från föräldrarnas restaurang på Mallorca, via dansutbilning i Cannes och ungdomskompani i Haag, är nu Göteborgsoperans danskompani Auguste Palayers hem. Just nu aktuell i Bobbi Jene Smiths och Or Schraibers I cannot love without trembling, som utgör ett av verken i dansföreställningen Dusk to dawn på Göteorgsoperan.

Auguste Palayer lämnade barndomsidyllen på Mallorca när han bara var 13 år för att följa sin dröm om att bli professionell dansare. Flytten gick till Cannes och Rosella Hightowers dansskola. Hightower utbildar klassiska dansare, men har också modern dans på schemat. Det var där som Auguste Palayers gnista för modern dans tändes.

"Jag stannade hos Rosella i 5 år, tills jag var 18. På Rosella Hightower är man duktig på dans, men också noga med teoriutbildningen och man tar också studenten, den franska baccalauréat. Jag hade kunnat fortsätta hos Rosella men jag ville till ett kompani och hade sen länge drömt om att få jobba på NTD, Nederland Dans Theater. De har ett ungdomskompani, så när jag var 18 började jag där, stannade i tre år och lärde mig enormt mycket. Efter det gjorde jag en audition för att komma hit och det var verkligen en stor dröm för mig. Det är galet vilken renommé Göteborgsoperans danskompani har internationellt! Nu vill jag stanna här ett bra tag framöver. Arbetsförhållandena här är också särskilt bra för dansare."

Auguste Palayer dansar under tystnad i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

Auguste Palayer dansar under tystnad i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

I inledningen av verket, I cannot love without tembling, dansar ni under komplett tystnad den första kvarten. Hur hittar ni rytmen när det inte finns någon musik?

"Det är första gången som jag dansar så länge under tystnad. Under repetitionerna undrade vi hur det skulle bli med publik. Men i själva verket sker det helt naturligt, rytmen kommer av sig självt, man hör våra steg, vår andning, lite grann som när man är i en kyrka och det ekar lite. Varje sektion har en rytm som vi följer, en intern sång som vi har i huvudet."

Ni har aldrig kommit av er på grund av att det inte finns någon musik?

"Det är konstigt, men tystnaden för med sig något mänskligt naturligt. Bobby, en av koreograferna, uppmanar oss alltid att vara uppmärksamma och om vi skulle missa något så blir det en del i koreografin. Vi måste vara så pass närvarande så att vi alltid kan fånga upp varandra."

Every separation is a link, Göteborgsoperans danskompani i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

Every separation is a link, Göteborgsoperans danskompani i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

Vad handlar det här verket om?

"Titeln på verket är detsamma som titeln på musiken. Det finns ingen berättelse från a till ö. Vi skapar en värld, vår egen värld, som en dans som aldrig stannar upp. Under själva skapandet utforskade vi idén om en dans som aldrig slutar."

"Verket börjar med min kollega, Iris, som är ensam på scenen och sen slutar det med att vi är alla på scenen och vi slutar aldrig att röra oss, det är ridån som går ner, för idén är att dansen fortsätter. Det är en slags förbindelse via dansen."

Violinisten Emil Jonasson med dansaren Auguste Palayer i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

Violinisten Emil Jonasson med dansaren Auguste Palayer i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

Tonsättaren Cassandra Millers violakonsert, I cannot love without trembling, som också gett dansverket dess namn, är inspirerad av grekiska sorgesånger men också av Simone Weils filosofi. Miller refererar till ett citat av Simone Weil, Every separation is a link, som en utgångspunkt till hela koreografin. Kan du berätta mer om det?

"Every separation is a link. Varje gång vi repeterade upprepade hon det här citatet. När man håller fast vid någon har man en förbindelse, en koppling, men när man separerar finns kopplingen fortfarande kvar, på något sätt. Vi vet exakt var vi har varandra, trots en fysisk separation."

Hur arbetades verket fram?

"Koreograferna sa till oss att under två veckor öppnar vi ett bankkonto med steg, material och vi ber er att skapa och skapa och skapa. Vi filmar och lägger allting på kontot och bryr oss inte om ifall vi ska använda det eller ej, om vi kommer ihåg det eller ej eller vad vi ska ha det till. Så under två veckor fick vi olika uppgifter, ibland blev det solon, ibland trios och det blev annorlunda varje gång. Vi hade musik och väldigt blandad, ibland av Miller, ibland var det rap, ganska mycket fransk musik, Stromae till exempel!"

Dansportalens reportrar har det roligt nästan jämt! Auguste Palayer i intervju med Thérèse Eng. Foto Emil Rinstad

Dansportalens reportrar har det roligt nästan jämt! Auguste Palayer i intervju med Thérèse Eng. Foto Emil Rinstad

Vad önskar du att publiken tar med sig hem?

"Jag hoppas att publiken känner igen sig i tystnaden och att de inte blir rädda för den. Att de uppskattar den. Och att de genom att det är tyst får syn på något som de inte får med musiken kanske. Sen är det förstås magnifikt när orkestern gör entré och vi dansar med den. För egen del är det väldigt känslosamt. Kanske kan publiken bli berörda på något sätt av oss, musikerna, soloviolinisten, för vi behöver varandra, speciellt i den värld vi lever nu."

Thérèse Eng
Göteborg
Göteborgsoperan, Dusk to dawn,
3 april – 27 april 2025


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil