Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Giselle, Kungliga Baletten 2025. Dmitry Zagrebin som Albrecht, Maya Schonbrun som Giselle, Taylor Yanke som Myrtha. Foto Per Morten Abrahamsen

Giselle, Kungliga Baletten 2025. Albrecht [Dmitry Zagrebin], Giselle [Maya Schonbrun], Myrtha [Taylor Yanke]. Foto Per Morten Abrahamsen

04 apr
2025

Giselle en tidlös och gammaldags berättelse om kärlek

När Giselle nu sätts åter upp på Kungliga Operan i Stockholm är det genom ballerinan och koreografen Natalia Makarovas version. Utvalda att dansa huvudrollerna under premiären den 3 april 2025 var Maya Schonbrun och Dmitry Zagrebin.

År 1841 dansades baletten Giselle för första gången. Varken koreograferna Jean Coralli och Jules Perrot eller huvudrollsinnehavaren Carlotta Grisi, en av dåtidens stora ballerinor, kunde väl ana att variationer av föreställningen skulle leva vidare långt efter deras död.

Som många andra baletter handlar historien om kärlek. Giselle är ung och blir i mötet med Albrecht hejdlöst förälskad. Han blir hennes allt. När hon får veta att han är trolovad med någon annan känner hon sig så sviken att hon tappar förståndet och faller död ner på marken. I andra akten får vi följa Giselle när hon blir en av vilierna, ett slags väsen bestående av hjärtekrossade kvinnor.

Med bestämd min betraktar Albrecht [Dmitry Zagrebin] Giselle [Maya Schonbrun] när hon låter ödet bestämma vem hon ska älska. Foto Per Morten Abrahemsen.

Med bestämd min betraktar Albrecht [Dmitry Zagrebin] Giselle [Maya Schonbrun] när hon låter ödet bestämma vem hon ska älska. Foto Per Morten Abrahemsen.

Rollen innebär utmaningar på flera nivåer. Det krävs dansteknisk skicklighet och förmåga att leva sig in. Gestalta någon som går från glädje, sorg, galenskap, död till att vara någon som inte längre är levande men ändå i viss mån finns till. I en och samma föreställning behöver ballerinan förutom det teatrala uttrycket ta sig an stegkombinationer på fysiskt helt olika sätt. De båda akterna kräver olikheter i gestaltande av levande respektive döda. Säkert är det mångas dröm men få förunnat att ta sig an utmaningen.

Koreografen Makarova har själv porträtterat Giselle i legendariska tolkningar. Roy Sandberg berättar under presentationen i Guldfoajén innan föreställningen att den version vi får se idag är speciellt utformat av Makarova till Kungliga Operan. Alltså en alldeles egen version. Det är inte svårt att föreställa sig hur innerlig och krävande repetitionsperioden varit för att nå resultat som når upp till koreografs och omgivnings förväntningar.

"Det här betyder att man svär evig trohet", säger Roy Sandgren vid balettintroduktionen om dansarnas mimutryck. Foto Susanna Holmén Waris

"Det här betyder att man svär evig trohet", säger Roy Sandgren vid balettintroduktionen om dansarnas mimutryck. Foto Susanna Holmén Waris

Maya Schonbrun tar sig an uppdraget med innerlighet och skärpa. Det är lätt att låta sig svepas med i karaktärens inre resa. Dessutom är det imponerande hur det går att skifta så markant i uttryck och teknik i en och samma föreställning. Dmitry Zagrebin som dansar Albrecht har måhända inte samma dramatiska utmaning men visar teknisk briljans bland annat i andra aktens hoppsekvenser. Dessutom är han skicklig i alla möten där han ska fungera stöd i lyft och snurrar.

Resten av Kungliga Operans dansare, som i denna föreställning inte har lika mycket att göra som huvudrollsinnehavarna, är en förutsättning för att få fram en helhet. Deras samspel inger trygghet och skapar kontrast till det som pågår för Giselle. En förutsättning för att synliggöra hennes process. Samarbetet alla dansare i mellan får hela föreställningen att både lyfta och beröra.

Andra akten blir med hjälp av den kvinnliga ensemblen som en romantisk dröm fylld med tyll och tåskor. Dansarna flödande förflyttningar över scengolvet är till synes sömlösa. Formationer och stillhet avlöser varandra. Åskådare kan lugnt sitta i sina stolar och låta sig svepas med i dansanta utföranden.

Myrtha [Taylor Janke] i Giselle andra akten. Foto Per Morten Abrahamsen

Myrtha [Taylor Janke] i Giselle andra akten. Foto Per Morten Abrahamsen

David Kupinski som Hiliaron och Taylor Yanke som Myrtha har tack vara sina solopartier möjlighet att lyfta sig från gruppen. Hilarion, som är förtjust i Giselle, gör allt för att hon ska vakna och förstå att Albrecht inte är den han utger sig att vara. God intention blandas med svartsjuka och i andra akten blir hans öde allt annat än han tänkt sig. Myrtha leder sina vilier med fast och bestämd hand och styr dem till att hämnas varje man som kommer i deras väg.

Musiken, dekoren och kostymen är alla bidragande delar för att skapa helhet. Kompositören Adolphe Adams musik från 1800-talet håller fortfarande och förhöjer de kontrasterade stämningarna.

En balett som Giselle är en återblick av historien. Under 1841 såg samhället annorlunda ut och föreställningen är skapad enligt den tidens romantiska ideal. En alternativ värld att drömma sig bort till. Utanför teatern rådde mångt och mycket en annan verklighet. Mycket av det människor kämpade för då åtnjuts och ses som självklarheter idag. Därför kan det tyckas märkligt idag när vissa saker i vår omvärld ibland verkar gå bakåt och inte framåt.

Giselle [Maya Schonbrun] och Albecht [Dmitry Zagrebin] skiljs åt en uppretad Hilarion [Dawid Kupinski]. Foto Per Morten Abrahamsen.

Giselle [Maya Schonbrun] och Albecht [Dmitry Zagrebin] skiljs åt av en uppretad Hilarion [Dawid Kupinski]. Foto Per Morten Abrahamsen.

En nutida Giselle hade kanske skapats att bli mer självständig. Den unga kvinnan i den traditionella versionen tar visserligen plats genom sin självklara intention men betalar ett högt pris för sitt oskuldsfulla och lättrogna sätt. Hon är naiv. Personen bakom gestaltningen behöver dock vara stark som dansare med mod att tänja på gränser för att utvecklas. En individuell prestation med förmåga att vara tillgänglig för samspel och låta både sig själv och andra vara i fokus. Att se rollkaraktären och fantisera om personen bakom uppmuntrar till mångfacetterade tolkningar som går att applicera i olika tider.

Att sätta upp ett traditionellt verk kan tyckas föråldrande och irrelevant. Men kanske är det viktigare än någonsin att påminnas om att nutiden har sitt ursprung i det förgångna. Erinras om vi vill gå framåt, bakåt eller hitta mer slingrande formationer. Om en vill låta sig inspireras av Giselle oavsett om det är för att fundera över vår samtid eller bara åtnjuta en levande konstform får en skynda på. Föreställningen ges endas i april, i maj är det dags för nästa kärlekshistoria. Då får publiken möta Romeo och Julia.

Jenny Berkán
Stockholm
Kungliga Operan, Giselle 3 april – 23 april 2025


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil