Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.

På en guidad visning i Operans verkstäder, plockade jag fram det huvud som Prinsessan Salome kräver ska huggas av Johannes Döparen för att hon ska dansa för hennes styvfar Herodes. Opera av Richard Strauss. Foto: privat

11 nov
2024

Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro

När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Askungen. Men vem är Roy Sandgren?

Han utbildades vid Operans balettelevskola och anställdes vid Kungliga baletten 1980. Efter avslutad karriär har han fortsatt att arbeta som guide på Operan och håller i de uppskattade balettkvartarna innan balettföreställningarna.

Så här är vi vana att möta Roy Sandgren när vi är på Operan inflör en balettföreställning. Det är alltid fullt av besökare i Guldfoajén som vill lyssna till den intressanta introduktionen inför dagens föreställning. Foto Cristian Hillbom

Så här är vi vana att möta Roy Sandgren när vi är på Operan inför en balettföreställning. Det är alltid fullt av besökare i Guldfoajén som vill lyssna till den intressanta introduktionen inför dagens föreställning. Foto Cristian Hillbom

Varför började du dansa och hur kom du till Operan?

Min mamma såg allt på Operan och tog med mig dit. När jag var åtta år såg jag Svansjön och blev helt fascinerad av trollkarlen Rothbart och det dramatiska innehållet.

Hemma pratade jag om det hela tiden. Min mamma var musiklärare satte mig i en lokal balettskola där vi bodde, på Svartsjö ute på landet. Jag var den enda killen i dansklassen men det hade jag inga problem med.

Min danslärarinna uppmuntrade mig att söka till Operans balettelevskola. Jag gjorde det och kom in. På den tiden låg dansarutbildningen i Operahuset. Det var stenhård disciplin med utgallringar varje år. Jag blev anställd i kompaniet 1980.

Guidad visning med studenter från Stanford University. Foto privat

Guidad visning med studenter från Stanford University. Foto privat

Fick du offra andra intressen under åren i balettelevskolan?

Jag hade inga andra intressen. Jag var väldigt nördig när det gällde dans man förstod vad som krävdes. När jag blev lite äldre blev jag intresserad av musik och dirigering. Efter en tid i baletten tog jag tjänstledigt i tre år och pluggade – jag ville bli dirigent.

Hur kom det sig att du bestämde dig för att satsa på en dirigentutbildning?

Jag kände att jag behövde ett break från dansen och pratade med Gary Berkson som var dirigent på Operan. Jag fick testa med honom för att kolla om jag hade någon talang för dirigering eller om det bara var en dröm. Han uppmuntrade mig att gå en kurs i dirigering, vilket jag gjorde. Det krävde att jag satsade helhjärtat.

Kjell Ingebretsen som också var dirigent på Operan, var professor i dirigering på Musikhögskolan. Efter studierna tyckte han att jag skulle pröva till dirigentlinjen.

När jag skulle göra inträdesprovet fick jag till uppgift att dirigera Eldfågeln av Stravinskij. Det var en tuff utmaning. Jag kom en bra bit in i verket innan det gick åt skogen. Jag fick beröm för min insats men klarade inte provet.

Kjell tyckte att jag skulle fortsätta studera några år till och fördjupa mina kunskaper innan nästa prov. Men jag tillbaka till dansen och Operan.

Från baletten Schubert Symphony av Choo San Goo. 1986 var året och han var från Singapore. Övriga på bilden är Per Sacklén, Hans Nilsson och Johannes Öhman. Fotograf: Enar Merkel Rydberg

Från baletten Schubert Symphony av Choo San Goo 1986 och han var från Singapore. Från vänster Per Sacklén, Roy  Sandgren, Hans Nilsson och Johannes Öhman. Fotograf: Enar Merkel Rydberg 

Roy och jag samtalar om hur vår tid i baletten. Vi är överens om att det var en väldigt rolig tid. Roy betonar framför allt det sociala och kollegiala.

Vi var många dansare med samma uppväxt och bakgrund från utbildningen. Kommunikationen var mest på svenska. Turnéerna var många och givande.

Man rökte i korridorerna och i logerna och koreografer och gästdansare rökte i balettsalarna fast det var förbjudet. Koreografen Hans Brennå hade en cigarr i käften när han visade stegen. Det skulle vara otänkbart idag. Det var annorlunda då med många starka personligheter. När man berättar det här för dagens dansare tror de inte sina öron.

Det var en större repertoar på den tiden och dessutom en årlig säsong med baletter på Drottningholms slottsteater.

Bild från Giuseppe Carbones balett "Döden och Flickan"  På bilden är det jag som döden. Tagen i kulisserna på Operan innan föreställningen.Fotograf: Enar Merkel Rydberg.

Bild från Giuseppe Carbones balett "Döden och Flickan". På bilden är det jag som döden. Tagen i kulisserna på Operan innan föreställningen. Fotograf: Enar Merkel Rydberg.

När ett verk gavs sista gången på säsongen brukade dansarna hitta på upptåg som skulle roa men inte störa föreställningen. Jag frågar om Roy har något sådant minne.

Jag dansade änkan Simone i La fille mal gardée i Frederick Ashtons koreografi. En roll jag delade med kollegan Mikael Mengarelli.

I en picknickscen ingår en träskodans med änkan och fyra vänninor. När det var dags för den anlände Mikael Mengarelli även han klädd som änkan men föreställande hennes syster och vi båda dansade tillsammans träskodansen.

Vi hade förberett oss noga och repeterat minutiöst. Både publik och balettledning var roade av skämtet. Det inslaget var vi stolta över.

John Lanchbery som dirigerade den kvällen tog med sig videon från föreställningen till Royal Ballet i London där de skrattade gott åt upptåget och frågade sig varför de inte själva hade kommit på detta.

Det var en annan tid då, idag tror jag inte att det skulle vara möjligt för dansarna på Operan att göra något liknande.

Från baletten "Schubert Symphony" av Choo San Goo från Singapore. Året är 1986. I förgrunden Prima Ballerina Anneli Alhanko. Fotograf: Enar Merkel Rydberg.

Från baletten "Schubert Symphony" av Choo San Goo från Singapore. Året är 1986. I förgrunden Prima Ballerina Anneli Alhanko. Fotograf: Enar Merkel Rydberg.

Hur utvecklades din danskarriär?

Jag gjorde många karaktärsroller och repetitörerna var noga med att det skulle bli bra dansteater. Repertoaren innehöll också fler baletter med spelscener.

Idag avsätter man inte lika mycket tid till regin utom för vissa verk när koreografen kräver det. Det är en förlust för det konstnärliga helhetsintrycket. Även om det estetiska på många sätt är bättre än på vår tid.

Dansarna idag är så fantastiskt duktiga både estetiskt och tekniskt. Det kan jag verkligen njuta av när jag ser föreställningarna.

Hade du några favoritroller?

När jag var ung ville jag bara dansa. När jag blev äldre uppskattade jag baletterna av Kenneth MacMillan, John Cranco och John Neumeier, fantastiska koreografer.

I Neumeiers Midsommarnattsdröm gjorde jag en hantverkare. Det var fantastiskt kul, så väl genomtänkt.

I MacMillans Romeo och Julia gjorde jag en så ”tråkig” roll som Paris. Jag tyckte att den var asbra, den var så välgjord.

Jag var ingen toppdansare som blev castad i svåra dansroller, jag var inte så road av det heller. Jag gillade att göra karaktärsroller som kunde beröra publiken.

I slutet av min karriär medverkade jag i Birgitta Egerbladhs verk Där emellan, det var något helt annat. Det var bland det roligaste jag har gjort.

Guidad visning. Stanford University. Foto privat

Guidad visning. Stanford University. Foto privat

Hur kom du in på arbetet som guide och med att ge balettintroduktioner?

Det var balettchefen Madeleine Onne som frågade mig om jag skulle vara intresserad av att ge introduktioner. Jag var fortfarande dansare och hade fem år kvar till pensionen. Vilket innebar att jag höll introduktionerna i den kostym jag bar i första akten. På den tiden hölls de i gamla Punchlunden Gustav III café. Jag tyckte det var väldigt roligt och utvecklade mötena med publiken till min egen grej.

När jag gick i pension blev jag tillfrågad om att fortsätta, vilket jag gärna gjorde. Guidningen kom mycket senare, det är det jag gör mest numera. Det är också väldigt roligt och ibland dyker det upp speciella personer.

Hur förbereder du dig?

Dramaturgen Stefan Johansson sa några kloka ord till mig när jag skulle börja med mitt publikarbete.

Jag skulle utgå från vad syftet var med det jag skulle säga. De som är där varför är de där, vad vill de höra? Vad behöver de veta för att tycka det är värt att komma?

Detta utgår jag ifrån när jag förbereder mig

Jag berättar lite om Kungliga Balettens historia, vad verket handlar om, om koreografen och kompositören och om annat som kan vara av intresse.

Det är en större utmaning att prata om moderna verk då koreograferna är restriktiva med att ge information om verket. De anser att varje åskådares egna upplevelse är det som är viktigt. Men jag försöker förmedla tanken eller startpunkten för verket.

När koreografen Mats Ek lyssnade på mig en gång sa han efteråt att det var förbaskat bra men att jag berättade för mycket om verket.

Du har också arbetat med pedagogisk verksamhet.

När Unga på Operan startade 2006 blev jag tillfrågad av Anna Karinsdotter som var konstnärlig chef om jag var intresserad av att arbeta pedagogiskt med dem.

Min uppgift blev bland annat att göra uppsökande verksamhet i skolor med workshops i dans med målsättning att väcka intresse för dansen och introducera konstarten.

Inför uppgiften skickades vi som skulle arbeta med unga på Operan Operan till London för att studera för pedagoger från The Royal Opera House och till Österrike. Där hade man kunskap och erfarenhet av den här typen av pedagogisk verksamhet. I det här arbetet hade jag användning av mina tidigare musikstudier.

Margareta Lidström
Stockholm


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil