Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

03 nov
2024

Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken

John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat och resultatet blev lyckat. De tio scenerna spelas huvudsakligen i Venedig och dess berömda strand Lido.

Aschenbachs tilltänkta rollinnehavare i baletten om Fredrik den Store - Sergej Popov, och koreografen själv -  Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

Aschenbachs tilltänkta rollinnehavare i baletten om Fredrik den Store - Sergej Popov, och koreografen själv -  Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

Balettchefen Javier Torres berättar om John Neumeiers karriär och presenterar honom för oss i salongen. Neumeier har med stor framgång verkat som konstnärlig ledare och chefskoreograf för Hamburgbaletten sedan 1973 fram till i höst. Hans rörelsespråk baserar sig på det traditionella i baletten men ett modernt dramatiskt närmande kännetecknar hans verk. Så också starkt denna gång. Utstuderad mimik hos dansarna blev en viktig del i dramat, speciellt hos huvudpersonen, koreografen Gustav von Aschenbach.

Rollfiguren, Koreografen Aschenbach är känd som en mästare på formell symmetri och struktur och arbetar på en ny balett med motiv om den tyske monarken Fredrik den Store. Han drömmer om att få till stånd ett mästerverk och de tilltänkta händelserna utspelas i hans syn. Det blir dock kris och han överger sitt arbete. Det blir istället en resa till Venedig som så småningom drabbas av ödesdigra koleran.

Jun Xia och Violetta Keller i koreografen Aschenbachs fantasier. Foto Roosa Oksaharju

Jun Xia och Violetta Keller i koreografen Aschenbachs fantasier. Foto Roosa Oksaharju

Jag samtalar med Jarmo Rastas – tidigare solistdansare och repetitör vid Nationalbaletten. Nu verksam igen sedan tre veckor med att ge morgonklass åt dansarna.

Allra först tar vi upp den underbara pianistens, Heini Kärkkäinens uppträdande. Som Rastas konstaterar, tittar man stundom till hennes ”dans” vid flygeln – placerad i vänster hörn på scenen nära publiken, när hon starkt lever sig in i musiken av J.S. Bach och Richard Wagner. Musiken spelas delvis från band men Heini Kärkkäinen står för en stor del. Man njuter stort av detta intensiva och underbara artisteri.

Rastas säger att Neumeiers närvaro i repetitionerna två veckor före premiären har varit avgörande. Mycket detaljerat har rollerna kunnat bearbetas och nyanseras. Rastas har observerat hur intensivt dansarna jobbat med att utveckla sina roller, även i korridorer på operahuset och nämner att han har sparat på deras energi i morgonklassen.

La Barbarina - Zhiyao Chen, är koreografens - Michal Krčmář, fantasiballerina. Foto Roosa Oksaharju

La Barbarina - Zhiyao Chen, är koreografens - Michal Krčmář, fantasiballerina. Foto Roosa Oksaharju

Nationalbalettens stjärndansare Michal Krčmář är på höjdpunkten av sin karriär och i detta verk som Aschenbach visar han tydligt detta. Han har ett utstuderat mimspel som övertygar, allt är nyanserat. Då Michal Krčmář intar scenen är intensiteten i honom fullständig.

Scenen i hotellets lobby i Venedig visar societeten och dansare i eleganta dräkter. Händelserna fyller scenen till rampen. Koreografen Aschenbach får beundrande blickar, börjar känna sig obekväm och lämnar stället. Ute på stranden i Lido möter han unge Tadzio (Atte Kilpinen). Denne pojke tänder hans fantasi och resten av dramat handlar till stor del om denna relation.

Rollen som Aschenbach kräver av dansaren en innerlig inlevelse som syns i ansiktet och i hela gestalten och han lyckas verkligen att binda publiken, att tro på gestalten och hans längtan efter ungdom, all tvivel, även att forska i sin egen sexualitet.

Atte Kilpinen samspelar med ungdomlig fräschhet och lever in sig i rollen som pojke – ofta mycket konkret med en boll och bollspel med kompisarna – och nyfiken på den äldre mannens uppförande. Kilpinen och Krčmářs dans knyts ihop i mästerliga rörelser och ställningar, Neumeier är en mästare att skapa dem. Detta gäller genom hela verket.

En sovande Aschenbach - Michal Krčmář, och fantasiparet Jun Xia och Violetta Keller. Foto Roosa Oksaharju

En sovande Aschenbach - Michal Krčmář, och fantasiparet Jun Xia och Violetta Keller. Foto Roosa Oksaharju

Ljuvliga solisten Rebecca King-Piitulainen gjorde en mycket effektiv roll allra först som Aschenbachs assistent, med starka och sparsamma vändningar i klackarna och diskreta avslöjande miner. Som koreografens mor och också som Tadzios mor levererade hon dans av högsta tekniska kvalitet, med grace.

Vi har njutit av att se hur Violetta Keller och Jun Xia uppträder: de är som levande skulpturer i Aschenbachs fantasier, de är klädda i enkla svarta åtsittande dräkter som också några andra fantasipersoner i verket.

Samspelet mellan dansarna och deras teknik är klanderfritt och allt löper perfekt i krävande vackra lyft och konstellationer av kropparnas positioner. Jun Xia är en ypperlig partner åt sin ballerina, något som märks även när man ser på honom i andra uppgifter.

Backanalscenen med balettens dansare, i förgrunden en av de två gitarristerna - Martin Nudo. Foto Roosa Oksaharju

Backanalscenen med balettens dansare, i förgrunden en av de två gitarristerna - Martin Nudo. Foto Roosa Oksaharju

Werneri Voitila gör prestigsfullt sina uppträdanden, dansare i Ungdomsgruppen från 2023. Som ung Aschenbach och är redan mer erfaren i solistroller är David Rathbun som Tadzios vän. Clark Eselgroth och Martin Nudo lyser i flera solistroller. De är Vandrarna, Gondoljärerna, dansande par, Dionysos – och Gitarristerna i ett fullsprakat scen typ orgier på stranden. En uppiggande scen, samt det lysande minspel i vilket Eselgroth och Nudo som Frisörer betjänar och förvandlar Koreografens look till en yngre modell.

I början ses dansaren Sergej Popov iklädd endast en längre blå kavaj – han skulle föreställa kungen Fredrik den Store i Aschenbachs fantasi. Han är fantasipersonen som så många andra, och dyker med lyftiga steg på scenen då Koreografen försöker jobba med sitt verk. Aschenbach lyckas dock inte och uppger allt till slut.

Societeten i Venedig dansar: Viola Länsivuori Rodrigues, Frans Valkama, Edita Raušerová, Giuseppe Russo, Kamill Ariston Chudoba, Elena Ilyina, Xiaoyu He. Foto Roosa Oksaharju

Societeten i Venedig dansar: Viola Länsivuori Rodrigues, Frans Valkama, Edita Raušerová, Giuseppe Russo, Kamill Ariston Chudoba, Elena Ilyina, Xiaoyu He. Foto Roosa Oksaharju

Döden närmar sig och folket som dansar iklädda masker i hotellobbyn drabbas av epidemin. Aschenback ses tillsammans med Tadzio som han umgått med på stranden, springa glatt hand i hand full av glädje och tilltro till lyckan. Han faller sedan ned. Likkistorna saknas, det är vita lakan som Likbärarna sakta drar längs golvytan på scenen.

Alla medverkande dansare gjorde bra ifrån sig. Fyra gästande repetitörer medverkade: Lloyd Riggins, Niurka Moredo, Ivan Urban och Sonja Tinnes. I eget hus deltog i iscensättningen repetitörerna Francis Guardia, Eun-Ji Ha och Iskra Stoyanova. Och förstås John Neumeier själv som fick ta del av de stående ovationerna då ridån gått ner efter en fin föreställning. Han verkade glad och såg till att solisterna fick sin del av glädjeyran.

Det blev en bra känsla att ha upplevt detta, tyckte Jarmo Rastas och jag kunde dela åsikten.

Anita Jokela
Helsingfors
Döden i Venedig
Nationalbaletten, Helsingfors
Spelas 1 nov – 23 nov 2024

Thomas Manns (1875–1955) berömda novell om författaren Aschenbach och hans intresse för den unge Tadzio i det koleradrabbade Venedig väckte uppmärksamhet genast när den utkom 1912. I John Neumeiers verk ses författaren som en koreograf engagerad i sitt arbete, som i Venedig möter en hemlig del av sig själv och upptäcker den rena kärleken inom sig. Verket uruppfördes 2003 vid baletten i Hamburg till musik av Bach och Wagner som dels spelas på piano på scenen, dels är inspelad.


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil