Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.

Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.  Foto: Sören Vilks

07 okt
2024

Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg

Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens uppsättningar är många genom åren, liksom stjärnorna som gestaltat Julie och Jean.

Nu tar Fredrik Benke Rydman sig an ännu en stor klassiker på sin odyssé genom ett antal verk. Några exempel är Svansjön, Snövit, Macbeth, Nötknäpparen och Våroffer, Jesus Christ Superstar och The One med flera.

Koreografen Fredrik Benke Rydman aktuell med Jean & Julie, urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Matilda Rahm

Koreografen Fredrik Benke Rydman aktuell med Jean & Julie, urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Matilda Rahm

Sist vi talades vid var inför The One och du berättade att du skulle bli en av fyra husregissörer på Kulturhuset Stadsteatern. Hur känns det idag att vara där?

”Tack bra, nu har jag kommit igång. Det är viktigt att lära känna huset, till exempel tekniker, verkstäder och all personal och veta vart man ska vända sig för hjälp med olika frågor i rätt tid. Nu känns det väldigt bra, jag har support och ser fram emot vad som händer.”

Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Du har ju nu fått jobba även med andras verk, inte bara ditt eget. Hur går det?

”Mitt uppdrag är att göra en ren talteater och en ren dansföreställning per säsong. Förra året satte jag upp musikalen Matilda på stora scenen, just den var lite både och. Nu är det Jean & Julie och i vår en teaterpjäs.

Det är mera låst men också lättare, någon annan har tänkt från början. När jag skapar dans skriver jag ofta som en text ändå och det är ganska påfrestande…Det känns lyxigt att få möjlighet att arbeta med båda och skönt på ett sätt att jobba med lite mer fasta ramar, att det finns ett manus att hålla sig till.”

Sophie Augot, Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Sophie Augot, Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Du har valt att sätta Jeans namn först. Är det hans perspektiv vi får se?

”Ja det är det. Det finns en poäng med att ha hans namn först, men Julie är naturligtvis också viktig. Många bollar mellan olika ideal. Det är en ny mansroll idag, en modern man, mer inkännande, en mjukare mansbild för att generalisera lite. Samtidigt finns det kvinnor som har behov av och längtar efter en mer traditionell man, stark och omhändertagande kanske. Det kan bli lite svårt att navigera för både män och kvinnor.”

Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Hur är klasskampen relevant idag?

”Jag tycker den är det. Jag har inte fokuserat på klasskampen specifikt. Julie har mer pengar än Jean som är servitör i min tolkning. I äldre versioner av Fröken Julie låg det makt i att bara vara man, nu är det mer utjämnat än på Strindbergs tid. Det kastar om rollerna till en del.”

Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Vad i Strindbergs pjäs lockade dig?

”Främst är det tematiken. I det sexuella finns det ett maktspel. Det är inte så enkelt att det bara handlar om attraktion eller kärlek utan det finns en maktdynamik, ett spel mellan könen, och det gör det djupare och mer intressant att ta tag i och försöka hitta något där.”

Daniel Koivunen och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Det är tre roller på scenen, Kristin som Jeans fästmö är den tredje. Är hon den konservativa korrekta personen?

”Ja, det kan man säga. Det finns ju mycket konservativa strömningar idag. En del kvinnor finner en vila i religiositet och äldre uppfattningar om hur man ska vara med sin man, för att det är enklare så. Det finns ett regelverk. Kanske de till och med ser det som feminism på grund av att det är ett eget val. Många tjänar pengar på att sprida det idealet som influencers. Kristins roll är inte lika underordnad, hon är ingen bifigur i min uppsättning.

Kristin står för den traditionella rollen som hustru som några sysslar med idag.”

Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Hur ser du på sveket? Kristin är ju den som blir sviken?

”Kristin är en stolt kvinna med högt huvud. Med hjälp av Gud går hon starkare ur detta än Jean. Medan Jean inte är densamme som i styckets början. Jag vill inte avslöja mer än så.”

Fröken Julie har satts upp en mängd gånger, teateruppsättningar och filmer har avlöst varandra. Har du sneglat på någon? Är din inspiration från originalet?

”Jag har förstås läst pjäsen och jag har sett den på SVT play.”

Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Ellen Lindblad i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Vad är det för musik?

Det är techno, typ tysk klubbmusik, musiken är ganska hård och karg.”

Det finns också fransk chanson kan nämnas.

Blir det en hiphop-version av verket?

”Nja, det skulle jag inte säga, det är nog blandat. Kanske något inslag av hiphop men mest modern dans av något slag.

Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Jean & Julie, urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Jean & Julie, urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern. Foto Sören Vilks

Föreställningen bjuder på en dramatisk urladdning med skickliga dansare, en imponerande fysisk prestation då alla tre är på scenen nästan oavbrutet.

Mellan dem utvecklar sig en vansinnesdans. Vi får se en match om åtrå, begär, här och nu utan tanke på en morgondag.

Kristins roll är välgörande dominant med inre styrka (Gud?)

Julie är självklart utmanande, men har också gjorts riktigt slampig. En smula mer stil hade givit attraktionen från Jean mer finess.

Jeans roll är en smärtsam process mot en ny värld med nya insikter.

Kanske gamle August S haft svårt att tolka och orientera sig i denna version av sin pjäs men dagens publik har en annan utgångspunkt. Det är modernt, tekniskt och absolut inte tråkigt!

Marie Louise Waldenström
Stockholm

Jean &Julie
Urpremiär den 4 oktober
Klarascenen Kulturhuset Stadsteatern
Medverkande Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot.


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil