Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 

Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 

30 sep
2024

Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter

Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.

Som residenskonstnär i Oslo (Bærum Kulturhus) och Kungsbacka (Rum för Dans) har Peña fördjupat sig i ”nedladdad koreografi” och kroppens queera roll i den digitala världen.

Det är tredje gången Peña ges möjlighet att arbeta i Sverige. Denna gång undersöker hon hur kroppen framställs i den digitala sfären, till hur vi visar upp oss i samhället där t ex barn imiterar gester från Tik Tok.

Säckar med grus, kedjor, stegar och plastsjok blandas med vattenfyllda stövlar riktigt gräs och tuvor, långbord och lysrör till en suggestiv scenbild, medan dansarna nästintill är nakna. Foto Elisabeth Toll

Säckar med grus, kedjor, stegar och plastsjok blandas med vattenfyllda stövlar riktigt gräs och tuvor, långbord och lysrör till en suggestiv scenbild, medan dansarna nästintill är nakna. Foto Elisabeth Toll

Scenografi av kontraster

REPLICA tar oss med på en resa genom kroppens historia, från antikens mytologi och renässansens skulpturer till dagens selfiekultur. Scenografin kombinerar hårda element från gatukultur med vackra trädgårdsdetaljer som riktigt gräs. Kallt lysrörsljus skapar en suggestiv och kontrastrik miljö ihop med en brokig ljudmatta och röster som läser om Jungfru Maria.

Frédérique Rodier i en maskulint förfinad pose inspirerad av den klassiska skulpturen Statua del Dio Nilo, i Neapel. Foto Elisabeth Toll

Frédérique Rodier i en maskulint förfinad pose inspirerad av den klassiska skulpturen Statua del Dio Nilo, i Neapel. Foto Elisabeth Toll

Digitala gester möter fysisk rörelse

Koreografin kretsar kring den queera relationen mellan digitala gester och fysiska rörelsemönster. Andrea Peña ihop med dansarna Frédérique Rodier och Marco Curci, dyker djupt i fenomenet. Finns det likheter mellan en antik fresk och en AI-genererad TikTok-persona? Hur påverkar det digitala våra fysiska uttryck? Har vi trasslat in oss så pass att vi inte längre kan skilja kopior från original?

”I projektet fokuserar vi på den digitala kroppen och studerar performativa beteenden i digitala miljöer, och hur de formar vår kroppskultur”, säger Andrea Peña.

Koreograf Andrea Peña. Foto Bobby Leon

Koreograf Andrea Peña. Foto Bobby Leon

Andrea Peña är en hybridkonstnär från Bogotà, Colombia. Efter egen danskarriär grundade hon 2014 Andrea Peña & Artists, med säte i Kanada. Det koreografiska språket i REPLICA är naket – även i överförd mening. Inledningsvis distraherar nakenheten och gör dansarna spända, men efter hand rör de sig androgynt fritt som två "replicas" genom historien. Särskilt Rodier har en närvaro som utstrålar integritet i varje liten rörelse.

Dansarna Marco Curci och Frédérique Rodier. Foto Peter Buchschatz

Dansarna Marco Curci och Frédérique Rodier. Foto Peter Buchschatz

Dansarna utforskar sig själva, klättrar och bär ömsom på varandra. Krälar i grus och vatten. De härmar maskulint förfinade poser från klassiska skulpturer som Statua del Dio Nilo. Även Gustav Vigelands staty Fontänen, i Oslo, där männen i sin kamp tar sig vatten över huvudet kan spåras. Allt blir till selfieposer. Vad är äkta? Vad är kopia?

Marco Curci tar sig vatten över huvudet likt männen i Gustav Vigelands staty Fontänen, i Oslo. Foto Elisabeth Toll

Marco Curci tar sig vatten över huvudet likt männen i Gustav Vigelands staty Fontänen, i Oslo. Foto Elisabeth Toll

Konceptuellt och utmanande

Peña väver in sin egen colombianska magkänsla och reflekterar över hur nordisk och kanadensisk kultur påverkas av migration och mångfald. Trots några utdragna passager, håller verket greppet om publiken under den timslånga föreställningen.

Samtida dans har få ramar att förhålla sig till. Utforskandet är själva essensen. Bitvis är det svårt att hänga med i de konceptuella frågor som Replica ställer kring könens inkarnation. Vad är det konceptuella och mytologiska i budskapet? Men verket ger samtidigt många möjligheter till egna upplevelser. Exempelvis hörde jag någon associera dansarnas försök att slå liv i fondens intetsägande plastvåder till Don Quijotes meningslösa fäktande med väderkvarnar. Själv såg jag kopplingar till Per Jonssons ikoniska verk Schakt där dansarnas effektfulla slag mot hängande plåtar gick rakt in i själen.

REPLICA är ett ambitiöst, aktuellt och vetenskapligt grundat projekt. Men när dansarna i slutscenen står helt nakna inför publiken känns det plötsligt mossigt och daterat. Budskapet går fram ändå – till syvende och sist är vi alla bara kroppar.

Heléne Friberg
Kungsbacka

Se Andrea berätta om sina tankar kring REPLICA:

Produktion
Koreografi: Andrea Peña i samarbete med Frédérique Rodier, Jean-Benoît Labrecque och James Phillips.
Dansare: Marco Cursi, Frédérique Rodier
Koreografisk assistent: François Richard
Ljusdesign och visuell dramaturgi: Hugo Dalphond
Musikkomposition: Eƨƨe Ran
Scenografi: Andrea Peña, Jonathan Saucier
Bildkonstnär: Antonio Della Guardia
Producent: Isaïe Richard
Samproducenter
Rum för Dans, Region Halland
Bærum Kulturhus
Agora de la Danse
Med stöd från
Conseil des Arts et Lettres du Quebec
Canada Arts Council
Rum för Dans
Bærum Kulturhus
Agora de la Danse
Quebecs kulturministerium
Nordiska ministerrådet
Teatro Nuovo (Neapel)
Teater Halland
Hallands Konstmuseum
Kungsbacka Teater
Circuit-Est Centre Chorégraphique


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil