Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Guillaume Diop i en grand jeté i Kungliga foajén. Foto Sören Vilks

20 sep
2024

Gustavia – om den okände svenske prinsen

Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

Varifrån fick du den här idén?

”Det var inte jag utan Amir Chamdin som hade skrivit historien som ett filmmanus. Amir är regissör och producent på Warner Brothers. Hans agent ansåg att handlingen i mångt och mycket handlade om Operan, eftersom det var där som både Gustav III och Badin verkade.

Manuset lämnades in till Operan, så småningom hamnade det på balettens bord där man tyckte att idén var värd att satsa på.”

Pär Isberg instruerarJoão Felipe Santana  med Maya Schonbrun i bakgrunden. Foto David Tarodi

Pär Isberg instruerar João Felipe Santana med Maya Schonbrun i bakgrunden. Foto David Tarodi

Hur kände Amir Chamdin till denna intressanta historia?

”Amir är historieintresserad och undrade varför man inte uppmärksammat Badin mer. Det finns brev bevarade som ger inblickar. I tv-serien Sveriges historia nämndes Badin inte alls. Det är ett spännande levnadsöde som behöver belysas.

Han kom till Danmark och Sverige som slav men blev med tiden en mycket bildad man. Badin var gift två gånger och hade eventuellt ett förhållande med Gustav III:s syster Sofia Albertina. Vi har frågat oss hur man plötsligt kan försvinna ur historien. Det finns en oavslutad tavla med ett tomrum, konstnären dog innan den var klar. Skissen visar att Badin var den som skulle stått där.

Alldeles nyligen blev han förärad en gravsten på Katarina kyrkogård, ett beslut som togs långt innan planerna på vår föreställning. Det är ett intressant sammanträffande.

Guillaume Diop i en stilstudie i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Guillaume Diop i en stilstudie i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Pär kontaktades av balettchefen Nicolas le Riche och fick förhandsinformation av producenten Ann Christin Danhammar. På det viset var han lite förberedd.

” Jag var nog den enda på Operan som faktiskt kände till Badin då”, säger Pär med ett litet leende.

Hade du träffat Amir Chamdin tidigare?

”Nej, det var först genom Operan vi fick kontakt.”

Pär läste manuset och pratade sedan med Amir för att förstå vad han väntade sig. Efter noggrant övervägande tackade Pär ja, för att få möjlighet att jobba med det han tycker om.

” Det blev många samtal och möten för att få rätsida på hur vi skulle lägga upp arbetet. På många sätt är ju koreografen regissör och regissören handlingens lokomotiv, kanske man kan uttrycka det? Detta skapar många minor och vi kom fram till att jag som koreograf skulle guida Amir i rörelserna och han i sin tur vägleda mig med tankar och handlingar som ”repliker” som jag kunde översätta till dans.

Så började hela projektet. Jag påpekade att vissa saker kan jag inte visa i dans så som Amir kan med några repliker med skådespelare. Jag valde ut några delar som jag tyckte var möjliga att gestalta och särskilt slutet behövde byggas ut mer.

Vi har jobbat lite bakvänt med att först tänka oss ett sceneri som jag försökt skapa liv i. Det går inte att göra en massa steg först och sedan hitta meningen! Det är lättare med få personer som gör ett pas de deux till exempel. Så småningom har vi fyllt på med personer som tillfört sina specifika kunskaper, som scenograf, kostymör och så vidare.

Guillaume Diop i en arabesque i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Guillaume Diop i en arabesque i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Hur har ert samarbete fungerat tycker du?

”Det har varit som en dans mellan oss, utan prestige. Vi har inte trampat varann på tårna och man kommer inte kunna skilja ut vem som gjort exakt vad”, förklarar Pär.

” Jag gör min grej, jag har valt det mesta av musiken, det föll sig naturligt. Vi har gemensamt kommit överens om vad som är den viktigaste ingrediensen i varje scen, och ibland har jag bett honom att säga hur han vill ha det. Sedan har han önskemål som är svåra för mig att realisera, men det kommer att visa sig om det löst sig.”

Projektet känns som ett glasklart motiv för en uppsättning, håller du med om det?

”Ja, absolut! Det finns det många beröringspunkter men också det franska spåret är påtagligt. På den tiden (det sena 1700-talet) var det inflytandet betydande. Greve Muncks älskarinna Giovanna Bassi var till exempel en fransk dansös som verkade i Stockholm. Balettmästaren Gallodier är ett annat exempel. Det är därför roligt att vår gäst Guillaume Diop som ska dansa Badin kommer från Parisoperan. Även João Santana från Kungliga Baletten kommer att axla rollen.

Hur mycket vet ni egentligen om huvudpersonens liv, skeppad som slav från den västindiska ön St. Croix. Är librettot så att säga troget historien eller fantiserar ni kring honom?

”Det är här som Amirs forskning har varit viktig, Badin kom först till Danmark och var en present från den danska drottningen till den svenska Lovisa Ulrika. Som en exotisk ägodel, hon kunde lika gärna fått en tiger eller en påfågel i en korg! Gossen var ungefär jämnårig med Gustav III, och hans namn var Couschi.

Han fick snart flera nya namn, varav Badin är ett smek- eller öknamn som betyder ”skojare”. Man vet att han döptes, och fick utbildning. Så småningom får han ett hus i Kanton nära Drottningholms slott. Han fick underhåll av Sofia Albertina hela livet.

Han dansade i Bollhuset med kungen i de första föreställningarna. Allt det här står i historieböckerna. Men vi har skapat en konstnärlig tolkning.”

Guillaume Diop och Luiza Lopes under en repetition. Foto David Tarodi

Guillaume Diop och Luiza Lopes under en repetition. Foto David Tarodi

Intresset är skyhögt för föreställningen, en svensk helaftonsbalett något år innan Operans stängning för ombyggnad. Är Gustavia ett närgånget porträtt eller en bild av det sena 1700-talet?

”Fokuset är självklart på Badin! Men verket är vår bild av tid och historia, där vi tar oss vissa friheter, musiken är inte från den tiden, stilen och händelserna finns att studera i böcker och på museer. Vi berättar en bit av Badins liv.”

Marie Louise Waldenström
Stockholm

Gustavia, premiär 18 oktober på Kungliga Operan
Regi och libretto: Amir Chamdin
Koreograf: Pär Isberg
Musik: Opeth, Franz Schubert, Chevalier de Saint-Georges, Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven.
Scenografi: Cinzia Lo Fazio
Kostym: Selam Fessahaye
Ljusdesign: Tobias Rylander
Dramaturg: David Nzinga


  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil