Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Guillaume Diop i en grand jeté i Kungliga foajén. Foto Sören Vilks

20 sep
2024

Gustavia – om den okände svenske prinsen

Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

Varifrån fick du den här idén?

”Det var inte jag utan Amir Chamdin som hade skrivit historien som ett filmmanus. Amir är regissör och producent på Warner Brothers. Hans agent ansåg att handlingen i mångt och mycket handlade om Operan, eftersom det var där som både Gustav III och Badin verkade.

Manuset lämnades in till Operan, så småningom hamnade det på balettens bord där man tyckte att idén var värd att satsa på.”

Pär Isberg instruerarJoão Felipe Santana  med Maya Schonbrun i bakgrunden. Foto David Tarodi

Pär Isberg instruerar João Felipe Santana med Maya Schonbrun i bakgrunden. Foto David Tarodi

Hur kände Amir Chamdin till denna intressanta historia?

”Amir är historieintresserad och undrade varför man inte uppmärksammat Badin mer. Det finns brev bevarade som ger inblickar. I tv-serien Sveriges historia nämndes Badin inte alls. Det är ett spännande levnadsöde som behöver belysas.

Han kom till Danmark och Sverige som slav men blev med tiden en mycket bildad man. Badin var gift två gånger och hade eventuellt ett förhållande med Gustav III:s syster Sofia Albertina. Vi har frågat oss hur man plötsligt kan försvinna ur historien. Det finns en oavslutad tavla med ett tomrum, konstnären dog innan den var klar. Skissen visar att Badin var den som skulle stått där.

Alldeles nyligen blev han förärad en gravsten på Katarina kyrkogård, ett beslut som togs långt innan planerna på vår föreställning. Det är ett intressant sammanträffande.

Guillaume Diop i en stilstudie i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Guillaume Diop i en stilstudie i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Pär kontaktades av balettchefen Nicolas le Riche och fick förhandsinformation av producenten Ann Christin Danhammar. På det viset var han lite förberedd.

” Jag var nog den enda på Operan som faktiskt kände till Badin då”, säger Pär med ett litet leende.

Hade du träffat Amir Chamdin tidigare?

”Nej, det var först genom Operan vi fick kontakt.”

Pär läste manuset och pratade sedan med Amir för att förstå vad han väntade sig. Efter noggrant övervägande tackade Pär ja, för att få möjlighet att jobba med det han tycker om.

” Det blev många samtal och möten för att få rätsida på hur vi skulle lägga upp arbetet. På många sätt är ju koreografen regissör och regissören handlingens lokomotiv, kanske man kan uttrycka det? Detta skapar många minor och vi kom fram till att jag som koreograf skulle guida Amir i rörelserna och han i sin tur vägleda mig med tankar och handlingar som ”repliker” som jag kunde översätta till dans.

Så började hela projektet. Jag påpekade att vissa saker kan jag inte visa i dans så som Amir kan med några repliker med skådespelare. Jag valde ut några delar som jag tyckte var möjliga att gestalta och särskilt slutet behövde byggas ut mer.

Vi har jobbat lite bakvänt med att först tänka oss ett sceneri som jag försökt skapa liv i. Det går inte att göra en massa steg först och sedan hitta meningen! Det är lättare med få personer som gör ett pas de deux till exempel. Så småningom har vi fyllt på med personer som tillfört sina specifika kunskaper, som scenograf, kostymör och så vidare.

Guillaume Diop i en arabesque i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Guillaume Diop i en arabesque i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Hur har ert samarbete fungerat tycker du?

”Det har varit som en dans mellan oss, utan prestige. Vi har inte trampat varann på tårna och man kommer inte kunna skilja ut vem som gjort exakt vad”, förklarar Pär.

” Jag gör min grej, jag har valt det mesta av musiken, det föll sig naturligt. Vi har gemensamt kommit överens om vad som är den viktigaste ingrediensen i varje scen, och ibland har jag bett honom att säga hur han vill ha det. Sedan har han önskemål som är svåra för mig att realisera, men det kommer att visa sig om det löst sig.”

Projektet känns som ett glasklart motiv för en uppsättning, håller du med om det?

”Ja, absolut! Det finns det många beröringspunkter men också det franska spåret är påtagligt. På den tiden (det sena 1700-talet) var det inflytandet betydande. Greve Muncks älskarinna Giovanna Bassi var till exempel en fransk dansös som verkade i Stockholm. Balettmästaren Gallodier är ett annat exempel. Det är därför roligt att vår gäst Guillaume Diop som ska dansa Badin kommer från Parisoperan. Även João Santana från Kungliga Baletten kommer att axla rollen.

Hur mycket vet ni egentligen om huvudpersonens liv, skeppad som slav från den västindiska ön St. Croix. Är librettot så att säga troget historien eller fantiserar ni kring honom?

”Det är här som Amirs forskning har varit viktig, Badin kom först till Danmark och var en present från den danska drottningen till den svenska Lovisa Ulrika. Som en exotisk ägodel, hon kunde lika gärna fått en tiger eller en påfågel i en korg! Gossen var ungefär jämnårig med Gustav III, och hans namn var Couschi.

Han fick snart flera nya namn, varav Badin är ett smek- eller öknamn som betyder ”skojare”. Man vet att han döptes, och fick utbildning. Så småningom får han ett hus i Kanton nära Drottningholms slott. Han fick underhåll av Sofia Albertina hela livet.

Han dansade i Bollhuset med kungen i de första föreställningarna. Allt det här står i historieböckerna. Men vi har skapat en konstnärlig tolkning.”

Guillaume Diop och Luiza Lopes under en repetition. Foto David Tarodi

Guillaume Diop och Luiza Lopes under en repetition. Foto David Tarodi

Intresset är skyhögt för föreställningen, en svensk helaftonsbalett något år innan Operans stängning för ombyggnad. Är Gustavia ett närgånget porträtt eller en bild av det sena 1700-talet?

”Fokuset är självklart på Badin! Men verket är vår bild av tid och historia, där vi tar oss vissa friheter, musiken är inte från den tiden, stilen och händelserna finns att studera i böcker och på museer. Vi berättar en bit av Badins liv.”

Marie Louise Waldenström
Stockholm

Gustavia, premiär 18 oktober på Kungliga Operan
Regi och libretto: Amir Chamdin
Koreograf: Pär Isberg
Musik: Opeth, Franz Schubert, Chevalier de Saint-Georges, Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven.
Scenografi: Cinzia Lo Fazio
Kostym: Selam Fessahaye
Ljusdesign: Tobias Rylander
Dramaturg: David Nzinga


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil