Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Guillaume Diop i en grand jeté i Kungliga foajén. Foto Sören Vilks

20 sep
2024

Gustavia – om den okände svenske prinsen

Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

Varifrån fick du den här idén?

”Det var inte jag utan Amir Chamdin som hade skrivit historien som ett filmmanus. Amir är regissör och producent på Warner Brothers. Hans agent ansåg att handlingen i mångt och mycket handlade om Operan, eftersom det var där som både Gustav III och Badin verkade.

Manuset lämnades in till Operan, så småningom hamnade det på balettens bord där man tyckte att idén var värd att satsa på.”

Pär Isberg instruerarJoão Felipe Santana  med Maya Schonbrun i bakgrunden. Foto David Tarodi

Pär Isberg instruerar João Felipe Santana med Maya Schonbrun i bakgrunden. Foto David Tarodi

Hur kände Amir Chamdin till denna intressanta historia?

”Amir är historieintresserad och undrade varför man inte uppmärksammat Badin mer. Det finns brev bevarade som ger inblickar. I tv-serien Sveriges historia nämndes Badin inte alls. Det är ett spännande levnadsöde som behöver belysas.

Han kom till Danmark och Sverige som slav men blev med tiden en mycket bildad man. Badin var gift två gånger och hade eventuellt ett förhållande med Gustav III:s syster Sofia Albertina. Vi har frågat oss hur man plötsligt kan försvinna ur historien. Det finns en oavslutad tavla med ett tomrum, konstnären dog innan den var klar. Skissen visar att Badin var den som skulle stått där.

Alldeles nyligen blev han förärad en gravsten på Katarina kyrkogård, ett beslut som togs långt innan planerna på vår föreställning. Det är ett intressant sammanträffande.

Guillaume Diop i en stilstudie i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Guillaume Diop i en stilstudie i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Pär kontaktades av balettchefen Nicolas le Riche och fick förhandsinformation av producenten Ann Christin Danhammar. På det viset var han lite förberedd.

” Jag var nog den enda på Operan som faktiskt kände till Badin då”, säger Pär med ett litet leende.

Hade du träffat Amir Chamdin tidigare?

”Nej, det var först genom Operan vi fick kontakt.”

Pär läste manuset och pratade sedan med Amir för att förstå vad han väntade sig. Efter noggrant övervägande tackade Pär ja, för att få möjlighet att jobba med det han tycker om.

” Det blev många samtal och möten för att få rätsida på hur vi skulle lägga upp arbetet. På många sätt är ju koreografen regissör och regissören handlingens lokomotiv, kanske man kan uttrycka det? Detta skapar många minor och vi kom fram till att jag som koreograf skulle guida Amir i rörelserna och han i sin tur vägleda mig med tankar och handlingar som ”repliker” som jag kunde översätta till dans.

Så började hela projektet. Jag påpekade att vissa saker kan jag inte visa i dans så som Amir kan med några repliker med skådespelare. Jag valde ut några delar som jag tyckte var möjliga att gestalta och särskilt slutet behövde byggas ut mer.

Vi har jobbat lite bakvänt med att först tänka oss ett sceneri som jag försökt skapa liv i. Det går inte att göra en massa steg först och sedan hitta meningen! Det är lättare med få personer som gör ett pas de deux till exempel. Så småningom har vi fyllt på med personer som tillfört sina specifika kunskaper, som scenograf, kostymör och så vidare.

Guillaume Diop i en arabesque i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Guillaume Diop i en arabesque i Kungliga Foajén. Foto Sören Vilks

Hur har ert samarbete fungerat tycker du?

”Det har varit som en dans mellan oss, utan prestige. Vi har inte trampat varann på tårna och man kommer inte kunna skilja ut vem som gjort exakt vad”, förklarar Pär.

” Jag gör min grej, jag har valt det mesta av musiken, det föll sig naturligt. Vi har gemensamt kommit överens om vad som är den viktigaste ingrediensen i varje scen, och ibland har jag bett honom att säga hur han vill ha det. Sedan har han önskemål som är svåra för mig att realisera, men det kommer att visa sig om det löst sig.”

Projektet känns som ett glasklart motiv för en uppsättning, håller du med om det?

”Ja, absolut! Det finns det många beröringspunkter men också det franska spåret är påtagligt. På den tiden (det sena 1700-talet) var det inflytandet betydande. Greve Muncks älskarinna Giovanna Bassi var till exempel en fransk dansös som verkade i Stockholm. Balettmästaren Gallodier är ett annat exempel. Det är därför roligt att vår gäst Guillaume Diop som ska dansa Badin kommer från Parisoperan. Även João Santana från Kungliga Baletten kommer att axla rollen.

Hur mycket vet ni egentligen om huvudpersonens liv, skeppad som slav från den västindiska ön St. Croix. Är librettot så att säga troget historien eller fantiserar ni kring honom?

”Det är här som Amirs forskning har varit viktig, Badin kom först till Danmark och var en present från den danska drottningen till den svenska Lovisa Ulrika. Som en exotisk ägodel, hon kunde lika gärna fått en tiger eller en påfågel i en korg! Gossen var ungefär jämnårig med Gustav III, och hans namn var Couschi.

Han fick snart flera nya namn, varav Badin är ett smek- eller öknamn som betyder ”skojare”. Man vet att han döptes, och fick utbildning. Så småningom får han ett hus i Kanton nära Drottningholms slott. Han fick underhåll av Sofia Albertina hela livet.

Han dansade i Bollhuset med kungen i de första föreställningarna. Allt det här står i historieböckerna. Men vi har skapat en konstnärlig tolkning.”

Guillaume Diop och Luiza Lopes under en repetition. Foto David Tarodi

Guillaume Diop och Luiza Lopes under en repetition. Foto David Tarodi

Intresset är skyhögt för föreställningen, en svensk helaftonsbalett något år innan Operans stängning för ombyggnad. Är Gustavia ett närgånget porträtt eller en bild av det sena 1700-talet?

”Fokuset är självklart på Badin! Men verket är vår bild av tid och historia, där vi tar oss vissa friheter, musiken är inte från den tiden, stilen och händelserna finns att studera i böcker och på museer. Vi berättar en bit av Badins liv.”

Marie Louise Waldenström
Stockholm

Gustavia, premiär 18 oktober på Kungliga Operan
Regi och libretto: Amir Chamdin
Koreograf: Pär Isberg
Musik: Opeth, Franz Schubert, Chevalier de Saint-Georges, Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven.
Scenografi: Cinzia Lo Fazio
Kostym: Selam Fessahaye
Ljusdesign: Tobias Rylander
Dramaturg: David Nzinga


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil