Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jonatan Davidsson och Kaho Yanagisawa i Duetten ur Cacti av Alexander Ekman. Foto Håkan Jelk

Jonatan Davidsson och Kaho Yanagisawa i Duetten ur Cacti av Alexander Ekman. Foto Håkan Jelk

29 aug
2024

Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen

Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan Kerstin Dellert och hennes medhjälpare fann den och började restaurera. Idag är Madeleine Onne teaterchef och det är också hon som 1997 bildade Stockholm 59° North.

Ett danskompani bestående av mestadels solister från Kungliga Operan och som under åren turnerat runt om i världen när dansarna varit lediga från sin vanliga arbetsplats. Efter flera års frånvaro är de nu tillbaka på Confidencen för att ge två föreställningar. Gruppen framför flera kortare verk som för publiken på en resa genom tiden.

Nadja Sellrup har tagit över stafettpinnen som ledare för Stockholm 59°North. Hon har planerat ett varierat föreställningsprogram innehållandet verk som spänner över århundranden.

I publiksamtalet före premiären berättar Sellrup att hon valt ut koreografier som på olika sätt varit viktiga för utvecklingen av danskonsten i Sverige och som har kopplingar till naturen.

Kaho Yanagisawa och Daria Ivanova i Helena Franzéns Terra. Foto Håkan Jelk

Kaho Yanagisawa och Daria Ivanova i Helena Franzéns Terra. Foto Håkan Jelk

Först ut är Mary Skeapings Vårens återkomst. Därefter följer Pas de deux ur Svansjön akt 2 koreograferad av Marius Petipa/Natalia Conus. Pas de deux ur Gösta Berlings saga av Ulf Gadd, Pas de deux ur Ringaren av Notre Dame, av Pär Isberg, Duett ur Cacti av Alexander Ekman och avslutningsvis Terra koreograferad av Helena Franzen. Dansarna i de olika verken är Nathalie Nordquist, Daria Ivanova, Luiza Lopez, Erik Rudqvist, Desislava Stoeva, Jonatan Davidsson, Adiliang Abudureheman, Kaho Yanagisawa, Ida Säfvestad och Ella De Geer. I en av koreografierna Notre Dame spelar Massimo Broggio, akustisk gitarr sittandes på scenen.

Dansarna yrkeskunnighet sprider ringar av trygghet i salongen. Det kanske låter tråkigt och utan överraskningar men det blir precis tvärtom. Det beror dels på dansarnas förmåga till närvaro, tolkning av koreografierna och deras tekniska skicklighet. Det beror också på koreografernas blandning av rörelser och intentioner.

Även den vackra och historiska platsen påverkar stämningen. Intrycken blir många. Varje stycke bjuder på något eget. I den första koreografin får publiken se något som förmodligen påminner om hur dansen såg ut på 1700-talet. Det passar platsen och hjälper fantasin om en riktig tidsresa.

Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk

Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk

Nästa koreografi dansar Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson en innerlig och varm duett. Luiza Lopez och Erik Rudqvist tar med passion och lidelsefullhet med oss till Svansjön. Därefter får vi följa med till Notre Dame och se en vänskaplig och öppenhjärtig duett.

När Jonatan Davidsson kommer tillbaka har han med sig Kaho Yanagisawa. Här förändras allt till vältajmade komiska inslag. Den moderna tekniken i den sista duetten hjälper stämningen till att bli mer grundad, som att vi alla med hjälp av dansarna får uppleva tyngden mot golvet utan att det blir kompakt. I stället finns upplevelsen av musikalitet, dynamik, lätthet och flöde kvar.

Under pausen vandrar tankarna till hur föreställningen skulle tagit sig uttryck på den tiden Teatern var ny. Den samtid en lever i påverkar vad som skapas och hur det framförs.

Dansarna träning har genom århundradena sett annorlunda ut vilket resulterar i olika tekniska och konstnärliga färdigheter. Möjligheterna till att skapa effekter och stämning med hjälp av ljus är föränderligt. Att lysa upp scenrummet med hjälp av gaslampor eller stearinljus ger något annat än vad en kan åstadkomma med elektricitet. Ljudanläggningar påverkar det som hörs och kan styra ljudnivån.

På 1700-talet fanns inte den teknik vi använder idag. Det är dock roligt att se scenrummet förändras genom att snabbt dra undan skärmar och dekor för att ersätta dem med andra. Ett praktiskt tillvägagångssätt som lever kvar från förr. Kanhända bidrar de möjligheter teatern erbjuder till kvällens inramning. Det blir intimt.

Scenen är förhållandevis liten med ett sluttande golv. Publiken sitter på kort avstånd nedanför och får lyfta blicken för att se. Man kommer nära det som sker, allra helst om man sitter på främre parkett. Varje ansiktsuttryck syns väl vilket ger extra dimension på rörelserna.

Det är hissnande att tänka att några av de träd som finns i området kanske även fanns när teatern byggdes. Människor som inte längre lever har under århundraden fått se och uppleva samma stammar och trädkronor som vi idag gör. Träd som förändrats när de växt sig större men ändå varit desamma. Det känns på något sätt högtidligt att vara på en flera hundra år gammal teater och uppleva när dåtid möter nutid i form av danskonst.

Jenny Berkán
Stockholm

RENTRÉ 24 aug och 25 aug, Confidencen

Medverkande
Nathalie Nordquist
Daria Ivanova
Luiza Lopez
Erik Rudqvist
Desislava Stoeva
Jonatan Davidsson
Adiliang Abudureheman
Kaho Yanagisawa
Ida Säfvestad
Ella De Geer

Program
Vårens Återkomst
Koreografi: Mary Skeaping, musik: Cesare Bossi

Pas de deux ur Svansjön akt 2
Koreografi: Marius Petipa/Natalia Conus, musik: Peter Tjajkovski

Pas de deux ur Gösta Berlings saga
Koreografi: Ulf Gadd, musik: Franz Berwald

Pas de deux ur Ringaren av Notre Dame
Koreografi: Pär Isberg, musik: Stefan Nilsson

Duett ur Cacti
Koreografi och musik: Alexander Ekman

Terra
Koreografi: Helena Franzén, musik: Stefan Johansson

 


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil