Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jonatan Davidsson och Kaho Yanagisawa i Duetten ur Cacti av Alexander Ekman. Foto Håkan Jelk

Jonatan Davidsson och Kaho Yanagisawa i Duetten ur Cacti av Alexander Ekman. Foto Håkan Jelk

29 aug
2024

Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen

Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan Kerstin Dellert och hennes medhjälpare fann den och började restaurera. Idag är Madeleine Onne teaterchef och det är också hon som 1997 bildade Stockholm 59° North.

Ett danskompani bestående av mestadels solister från Kungliga Operan och som under åren turnerat runt om i världen när dansarna varit lediga från sin vanliga arbetsplats. Efter flera års frånvaro är de nu tillbaka på Confidencen för att ge två föreställningar. Gruppen framför flera kortare verk som för publiken på en resa genom tiden.

Nadja Sellrup har tagit över stafettpinnen som ledare för Stockholm 59°North. Hon har planerat ett varierat föreställningsprogram innehållandet verk som spänner över århundranden.

I publiksamtalet före premiären berättar Sellrup att hon valt ut koreografier som på olika sätt varit viktiga för utvecklingen av danskonsten i Sverige och som har kopplingar till naturen.

Kaho Yanagisawa och Daria Ivanova i Helena Franzéns Terra. Foto Håkan Jelk

Kaho Yanagisawa och Daria Ivanova i Helena Franzéns Terra. Foto Håkan Jelk

Först ut är Mary Skeapings Vårens återkomst. Därefter följer Pas de deux ur Svansjön akt 2 koreograferad av Marius Petipa/Natalia Conus. Pas de deux ur Gösta Berlings saga av Ulf Gadd, Pas de deux ur Ringaren av Notre Dame, av Pär Isberg, Duett ur Cacti av Alexander Ekman och avslutningsvis Terra koreograferad av Helena Franzen. Dansarna i de olika verken är Nathalie Nordquist, Daria Ivanova, Luiza Lopez, Erik Rudqvist, Desislava Stoeva, Jonatan Davidsson, Adiliang Abudureheman, Kaho Yanagisawa, Ida Säfvestad och Ella De Geer. I en av koreografierna Notre Dame spelar Massimo Broggio, akustisk gitarr sittandes på scenen.

Dansarna yrkeskunnighet sprider ringar av trygghet i salongen. Det kanske låter tråkigt och utan överraskningar men det blir precis tvärtom. Det beror dels på dansarnas förmåga till närvaro, tolkning av koreografierna och deras tekniska skicklighet. Det beror också på koreografernas blandning av rörelser och intentioner.

Även den vackra och historiska platsen påverkar stämningen. Intrycken blir många. Varje stycke bjuder på något eget. I den första koreografin får publiken se något som förmodligen påminner om hur dansen såg ut på 1700-talet. Det passar platsen och hjälper fantasin om en riktig tidsresa.

Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk

Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk

Nästa koreografi dansar Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson en innerlig och varm duett. Luiza Lopez och Erik Rudqvist tar med passion och lidelsefullhet med oss till Svansjön. Därefter får vi följa med till Notre Dame och se en vänskaplig och öppenhjärtig duett.

När Jonatan Davidsson kommer tillbaka har han med sig Kaho Yanagisawa. Här förändras allt till vältajmade komiska inslag. Den moderna tekniken i den sista duetten hjälper stämningen till att bli mer grundad, som att vi alla med hjälp av dansarna får uppleva tyngden mot golvet utan att det blir kompakt. I stället finns upplevelsen av musikalitet, dynamik, lätthet och flöde kvar.

Under pausen vandrar tankarna till hur föreställningen skulle tagit sig uttryck på den tiden Teatern var ny. Den samtid en lever i påverkar vad som skapas och hur det framförs.

Dansarna träning har genom århundradena sett annorlunda ut vilket resulterar i olika tekniska och konstnärliga färdigheter. Möjligheterna till att skapa effekter och stämning med hjälp av ljus är föränderligt. Att lysa upp scenrummet med hjälp av gaslampor eller stearinljus ger något annat än vad en kan åstadkomma med elektricitet. Ljudanläggningar påverkar det som hörs och kan styra ljudnivån.

På 1700-talet fanns inte den teknik vi använder idag. Det är dock roligt att se scenrummet förändras genom att snabbt dra undan skärmar och dekor för att ersätta dem med andra. Ett praktiskt tillvägagångssätt som lever kvar från förr. Kanhända bidrar de möjligheter teatern erbjuder till kvällens inramning. Det blir intimt.

Scenen är förhållandevis liten med ett sluttande golv. Publiken sitter på kort avstånd nedanför och får lyfta blicken för att se. Man kommer nära det som sker, allra helst om man sitter på främre parkett. Varje ansiktsuttryck syns väl vilket ger extra dimension på rörelserna.

Det är hissnande att tänka att några av de träd som finns i området kanske även fanns när teatern byggdes. Människor som inte längre lever har under århundraden fått se och uppleva samma stammar och trädkronor som vi idag gör. Träd som förändrats när de växt sig större men ändå varit desamma. Det känns på något sätt högtidligt att vara på en flera hundra år gammal teater och uppleva när dåtid möter nutid i form av danskonst.

Jenny Berkán
Stockholm

RENTRÉ 24 aug och 25 aug, Confidencen

Medverkande
Nathalie Nordquist
Daria Ivanova
Luiza Lopez
Erik Rudqvist
Desislava Stoeva
Jonatan Davidsson
Adiliang Abudureheman
Kaho Yanagisawa
Ida Säfvestad
Ella De Geer

Program
Vårens Återkomst
Koreografi: Mary Skeaping, musik: Cesare Bossi

Pas de deux ur Svansjön akt 2
Koreografi: Marius Petipa/Natalia Conus, musik: Peter Tjajkovski

Pas de deux ur Gösta Berlings saga
Koreografi: Ulf Gadd, musik: Franz Berwald

Pas de deux ur Ringaren av Notre Dame
Koreografi: Pär Isberg, musik: Stefan Nilsson

Duett ur Cacti
Koreografi och musik: Alexander Ekman

Terra
Koreografi: Helena Franzén, musik: Stefan Johansson

 


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil