Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Allegro Brillante NYBC

NYCB i Allegro Brillante av George Balanchine med från vänster Victor Abreu, Roman Mejia och Harrison Coll. Foto Erin Baiano

26 aug
2024

New York City Ballet i Köpenhamn

Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

Inte dansarna heller – det är tidlösa mästerverk som framförs år efter år med nya dansare och framför nya åskådare.

Efter åtta års uppehåll är de på gästspel i Köpenhamn, en kär återkomst till Tivolis konsertsal. Besöket är den elfte gången man uppträder på den scenen och i september påbörjas New York City Ballet´s 75:e säsong!

I samband med gästspelet firar också Tivoli 181 år!

Fancy Free av Jerome Robbins - dansare Sebastián Villarini-Vélez, Harrison Coll, Roman Mejia, Alexa Maxwell och Mary Thomas MacKinnon. Foto Erin Baiano

Fancy Free av Jerome Robbins – dansare Sebastián Villarini-Vélez, Harrison Coll, Roman Mejia, Alexa Maxwell och Mary Thomas MacKinnon. Foto Erin Baiano

Programmet består av två program, späckade med pärlor:

Det första bjuder på Serenade, koreografi George Balanchine, musik Tjajkovskij. Skapad 1935.

Violin concerto, av Balanchine, musik Strawinsky. Skapad 1972

Pulcinella variations, koreografi Justin Peck, också med musik av Strawinsky. Skapad 2017.

Det andra programmet innehåller:

Fancy free, koreografi Jerome Robbins, musik Leonard Bernstein. Skapad 1944.

Allegro Brillante, koreografi Balanchine, musik Tjajkovskij. Skapad 1956.

This bitter Earth, koreografi Christopher Wheeldon, musik Max Richter and Clyde Otis. Vocals Dinah Washington. Skapad 2012.

Rubies, av Balanchine, musik Strawinsky och Gabriel Fauré. Skapad 1967.

Jag lyckas få en pratstund med Ask la Cour, dansk dansare och sedan 2002 i New York City Ballet där han blev premiärdansare (principal dancer) 2013. Efter avslutad karriär 2021 har han återvänt till Danmark för att undervisa och coacha elever på Royal Danish school.

Ask la Cour som Orpheus. Foto Paul Kolnik            

Ask la Cour som Orpheus. Foto Paul Kolnik             

Du har varit med New York city Ballet i 19 år, en lång och framgångsrik tid. Jag hoppas du kan hjälpa oss att ge en bild av dem. Jag är nyfiken på hur kompaniet mår, deras nutid och framtid?

”Ja, vi är faktiskt främst ett company för USA, vi turnerar i huvudsak där och den allra största delen av våra dansare kommer också från en mångfald av våra stater. Det förklaras till del av att vi har akademier runt om i hela landet där vi hittar inhemska begåvningar”.

Det verkar finnas en solid publik här i Köpenhamn, där ni dansar i fem dagar. Vad gör det så speciellt komma hit?

”Det är en lång tradition och en speciell relation. NYC.ballet har kommit vart fjärde år ända sedan 1978. Endast en gång på Det Kongelige, annars på Tivoli. Senast var 2018, det uppehållet beror förstås på pandemin.

Är det då en del av en större turné?

”Nej, det bara ett stopp här i Köpenhamn. Som nämndes tidigare är det sällsynt att vi reser runt, enstaka besök har varit i Paris, London och Japan, det är ett stort company och det är oerhört dyrt med gästspel, för bägge parter. Många program ligger framför oss, det finns cirka 400 verk på repertoiren varav ett 60-tal (!) framförs ett normalt år. I mars 2025 dansar vi Coppélia på Kennedy center i Washington.”

Hur klarade ni pandemin?

”Som alla andra var vi tvungna att pausa verksamheten och finna på alternativa lösningar. Det mest drastiska var att be dansarna att ta tjänstledigt tre månader utan lön, frivilligt. Folk tränade hemma och fick dansklasser sända till sig. Men man formade också mindre grupper med exempelvis 14 dansare som samlades på läger och skapade koreografiska projekt.”

Hur hålls intresset uppe för er repertoar bland den yngre publiken? Många verk är ju ganska gamla…?

”Först är många verk tidlösa, saknar story och är ”här och nu”. Dansarna utvecklas hela tiden och verken med dem.”

De unga dansarna verkar också vara ivriga att ta till sig dessa baletter och deras stil. Är det så?

”Mr. Balanchine ändrade faktiskt i sina stycken medan han fortfarande levde, ibland för speciella dansare. Han sa: 'Mina baletter kommer att förändras, men det är fortfarande mina baletter. Känslan och musiken är alltid densamma.' Dansarna moderniserar. I New York City Ballet prövar vi unga dansare och låter dem växa in i stilen. Kastar dem i poolen och ser hur de simmar.”

Ni är ju beroende av donatorer och sponsorer. Kan du säga något om till exempel bröderna Koch som är stora mecenater, men också ifrågasatta?

Ask svarar inte specifikt. ” Pengar är pengar och man måste spela spelet. Ta hand om dem som tar hand om dig. NYC Ballet ger två galor om året för sina olika välgörare. Companiet är ett av ganska få som erbjuder förmåner och pension, annars ovanligt i USA. Vi har också ett uttryck, att ”bli gråhårig med publiken”, många har varit med oss sedan 70-talet.

"Vi jobbar också med kända designers som skapar kostymer. Ju fler föreställningar ju fler fyllda hus. Vi har höst- och Nötknäpparsäsong, därtill vinte-r och vårsäsong. Traditionellt uppträder vi i Saratoga Springs, norr om New York. Vi dansar 40 veckor om året, ingen lön när vi inte arbetar, men ett litet bidrag betalas.”

Tack Ask la Cour och lycka till tillbaka i Danmark.

Två föreställningar bjöd förstås på en provkarta för vad New York City Ballet står för.

Serenad, Indiana Woodward och ensemblen. Foto Erin Baiano

Serenad, Indiana Woodward och ensemblen. Foto Erin Baiano

Öppningsbaletten Serenad från 1935 bjuder på en hisnande portion grace, absolut närvaro och övertygelse i varje rörelse, musikalisk perfektion och imponerande fläkt som ger en modernare stämning och speciell kvalité. Då ensemblen är mer diversifierad i nuvarande tappning kan man sakna de riktigt långa linjerna.

Efter paus knockas publiken av Justin Pecks Pulcinella Variations, 2017. En absolut ekvilibristisk uppvisning som lättades upp av skojfriska kostymer och Strawinskys musik.Dansarna flög runt scenen i en intressant, intrikat koreografi som växte med glimten i deras ögon. Publiken uppskattade!

Stravinsky Violin Concerto, dansare Taylor Stanley och Unity Phelan. Foto Erin Baiano

Stravinsky Violin Concerto, dansare Taylor Stanley och Unity Phelan. Foto Erin Baiano

Ett seriösare anslag upplevdes i Violin Concerto. En ganska experimentell tolkning av Strawinskys mer utmanande musik för att vara från 1972. En verklig lektion i Balanchines utforskning av sitt rörelsespråk.

Det andra programmet startar med Fancy Free, Jerome Robbins käcka sjömän på permis till Bernsteins oemotståndliga musik. Skapad 1944 är den allt annat än modern. En pastisch i perfekt synkronisering. Busiga grabbar kan klara sig men med damerna är lite svårare, försonande glasögon kanske?

Allegro Brillante, ännu ett mästerverk av Mr. Balanchine 1956, fantastiskt utfört! Men det nästan hysteriska tempot går en aning ut över fotarbetet, den underbara musiken av Tjajkowski hetsar oss alla.

This Bitter Earth – dansare Tiler Peck och Tyler Angle. Foto Paul Kolnik

This Bitter Earth – dansare Tiler Peck och Tyler Angle. Foto Paul Kolnik

Efter denna show visas Christopher Wheeldons This Bitter Earth. Ett verk från 2012 med sång av Dinah Washington. Ett sepiatonat pas de deux med visst flyt, bitterljuvt och bitvis vackert, men? Inget avtryck.

Avslutningsvis Rubies, en akt av helaftonsbaletten Jewels från 1967. Här får publiken möta Mr. Balanchine på lekhumör. Strawinsky och Gabriel Fauré är kompositörer. Ridån går och bjuder på anslående kostymer i rödaste rubinrött förstås. Här sparas det inte på krutet: Provocerande och jazzigt, med de karakteristiska höfterna, höga ben och ”off balance”. Våghalsig balett, kan man säga!

Rubies av Balanchine med ensamblen. Foto Erin Baiano

Rubies av Balanchine med ensamblen. Foto Erin Baiano

Sammantaget en bländande dansfest för ögon och sinnen som vi sällan får se i Sverige. Sugen på Balanchine? Danska baletten har ett program med tre verk på repertoaren under hösten,

Serenad, De fyra Temperamenten och Symfoni i C. Programmet ges med början den 5 september och sex gånger till. Det är inte så långt att resa till Köpenhamn!

Marie Louise Waldenström
Köpenhamn
Tivoli konsertsal, 14-18 aug


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil