Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Allegro Brillante NYBC

NYCB i Allegro Brillante av George Balanchine med från vänster Victor Abreu, Roman Mejia och Harrison Coll. Foto Erin Baiano

26 aug
2024

New York City Ballet i Köpenhamn

Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

Inte dansarna heller – det är tidlösa mästerverk som framförs år efter år med nya dansare och framför nya åskådare.

Efter åtta års uppehåll är de på gästspel i Köpenhamn, en kär återkomst till Tivolis konsertsal. Besöket är den elfte gången man uppträder på den scenen och i september påbörjas New York City Ballet´s 75:e säsong!

I samband med gästspelet firar också Tivoli 181 år!

Fancy Free av Jerome Robbins - dansare Sebastián Villarini-Vélez, Harrison Coll, Roman Mejia, Alexa Maxwell och Mary Thomas MacKinnon. Foto Erin Baiano

Fancy Free av Jerome Robbins – dansare Sebastián Villarini-Vélez, Harrison Coll, Roman Mejia, Alexa Maxwell och Mary Thomas MacKinnon. Foto Erin Baiano

Programmet består av två program, späckade med pärlor:

Det första bjuder på Serenade, koreografi George Balanchine, musik Tjajkovskij. Skapad 1935.

Violin concerto, av Balanchine, musik Strawinsky. Skapad 1972

Pulcinella variations, koreografi Justin Peck, också med musik av Strawinsky. Skapad 2017.

Det andra programmet innehåller:

Fancy free, koreografi Jerome Robbins, musik Leonard Bernstein. Skapad 1944.

Allegro Brillante, koreografi Balanchine, musik Tjajkovskij. Skapad 1956.

This bitter Earth, koreografi Christopher Wheeldon, musik Max Richter and Clyde Otis. Vocals Dinah Washington. Skapad 2012.

Rubies, av Balanchine, musik Strawinsky och Gabriel Fauré. Skapad 1967.

Jag lyckas få en pratstund med Ask la Cour, dansk dansare och sedan 2002 i New York City Ballet där han blev premiärdansare (principal dancer) 2013. Efter avslutad karriär 2021 har han återvänt till Danmark för att undervisa och coacha elever på Royal Danish school.

Ask la Cour som Orpheus. Foto Paul Kolnik            

Ask la Cour som Orpheus. Foto Paul Kolnik             

Du har varit med New York city Ballet i 19 år, en lång och framgångsrik tid. Jag hoppas du kan hjälpa oss att ge en bild av dem. Jag är nyfiken på hur kompaniet mår, deras nutid och framtid?

”Ja, vi är faktiskt främst ett company för USA, vi turnerar i huvudsak där och den allra största delen av våra dansare kommer också från en mångfald av våra stater. Det förklaras till del av att vi har akademier runt om i hela landet där vi hittar inhemska begåvningar”.

Det verkar finnas en solid publik här i Köpenhamn, där ni dansar i fem dagar. Vad gör det så speciellt komma hit?

”Det är en lång tradition och en speciell relation. NYC.ballet har kommit vart fjärde år ända sedan 1978. Endast en gång på Det Kongelige, annars på Tivoli. Senast var 2018, det uppehållet beror förstås på pandemin.

Är det då en del av en större turné?

”Nej, det bara ett stopp här i Köpenhamn. Som nämndes tidigare är det sällsynt att vi reser runt, enstaka besök har varit i Paris, London och Japan, det är ett stort company och det är oerhört dyrt med gästspel, för bägge parter. Många program ligger framför oss, det finns cirka 400 verk på repertoiren varav ett 60-tal (!) framförs ett normalt år. I mars 2025 dansar vi Coppélia på Kennedy center i Washington.”

Hur klarade ni pandemin?

”Som alla andra var vi tvungna att pausa verksamheten och finna på alternativa lösningar. Det mest drastiska var att be dansarna att ta tjänstledigt tre månader utan lön, frivilligt. Folk tränade hemma och fick dansklasser sända till sig. Men man formade också mindre grupper med exempelvis 14 dansare som samlades på läger och skapade koreografiska projekt.”

Hur hålls intresset uppe för er repertoar bland den yngre publiken? Många verk är ju ganska gamla…?

”Först är många verk tidlösa, saknar story och är ”här och nu”. Dansarna utvecklas hela tiden och verken med dem.”

De unga dansarna verkar också vara ivriga att ta till sig dessa baletter och deras stil. Är det så?

”Mr. Balanchine ändrade faktiskt i sina stycken medan han fortfarande levde, ibland för speciella dansare. Han sa: 'Mina baletter kommer att förändras, men det är fortfarande mina baletter. Känslan och musiken är alltid densamma.' Dansarna moderniserar. I New York City Ballet prövar vi unga dansare och låter dem växa in i stilen. Kastar dem i poolen och ser hur de simmar.”

Ni är ju beroende av donatorer och sponsorer. Kan du säga något om till exempel bröderna Koch som är stora mecenater, men också ifrågasatta?

Ask svarar inte specifikt. ” Pengar är pengar och man måste spela spelet. Ta hand om dem som tar hand om dig. NYC Ballet ger två galor om året för sina olika välgörare. Companiet är ett av ganska få som erbjuder förmåner och pension, annars ovanligt i USA. Vi har också ett uttryck, att ”bli gråhårig med publiken”, många har varit med oss sedan 70-talet.

"Vi jobbar också med kända designers som skapar kostymer. Ju fler föreställningar ju fler fyllda hus. Vi har höst- och Nötknäpparsäsong, därtill vinte-r och vårsäsong. Traditionellt uppträder vi i Saratoga Springs, norr om New York. Vi dansar 40 veckor om året, ingen lön när vi inte arbetar, men ett litet bidrag betalas.”

Tack Ask la Cour och lycka till tillbaka i Danmark.

Två föreställningar bjöd förstås på en provkarta för vad New York City Ballet står för.

Serenad, Indiana Woodward och ensemblen. Foto Erin Baiano

Serenad, Indiana Woodward och ensemblen. Foto Erin Baiano

Öppningsbaletten Serenad från 1935 bjuder på en hisnande portion grace, absolut närvaro och övertygelse i varje rörelse, musikalisk perfektion och imponerande fläkt som ger en modernare stämning och speciell kvalité. Då ensemblen är mer diversifierad i nuvarande tappning kan man sakna de riktigt långa linjerna.

Efter paus knockas publiken av Justin Pecks Pulcinella Variations, 2017. En absolut ekvilibristisk uppvisning som lättades upp av skojfriska kostymer och Strawinskys musik.Dansarna flög runt scenen i en intressant, intrikat koreografi som växte med glimten i deras ögon. Publiken uppskattade!

Stravinsky Violin Concerto, dansare Taylor Stanley och Unity Phelan. Foto Erin Baiano

Stravinsky Violin Concerto, dansare Taylor Stanley och Unity Phelan. Foto Erin Baiano

Ett seriösare anslag upplevdes i Violin Concerto. En ganska experimentell tolkning av Strawinskys mer utmanande musik för att vara från 1972. En verklig lektion i Balanchines utforskning av sitt rörelsespråk.

Det andra programmet startar med Fancy Free, Jerome Robbins käcka sjömän på permis till Bernsteins oemotståndliga musik. Skapad 1944 är den allt annat än modern. En pastisch i perfekt synkronisering. Busiga grabbar kan klara sig men med damerna är lite svårare, försonande glasögon kanske?

Allegro Brillante, ännu ett mästerverk av Mr. Balanchine 1956, fantastiskt utfört! Men det nästan hysteriska tempot går en aning ut över fotarbetet, den underbara musiken av Tjajkowski hetsar oss alla.

This Bitter Earth – dansare Tiler Peck och Tyler Angle. Foto Paul Kolnik

This Bitter Earth – dansare Tiler Peck och Tyler Angle. Foto Paul Kolnik

Efter denna show visas Christopher Wheeldons This Bitter Earth. Ett verk från 2012 med sång av Dinah Washington. Ett sepiatonat pas de deux med visst flyt, bitterljuvt och bitvis vackert, men? Inget avtryck.

Avslutningsvis Rubies, en akt av helaftonsbaletten Jewels från 1967. Här får publiken möta Mr. Balanchine på lekhumör. Strawinsky och Gabriel Fauré är kompositörer. Ridån går och bjuder på anslående kostymer i rödaste rubinrött förstås. Här sparas det inte på krutet: Provocerande och jazzigt, med de karakteristiska höfterna, höga ben och ”off balance”. Våghalsig balett, kan man säga!

Rubies av Balanchine med ensamblen. Foto Erin Baiano

Rubies av Balanchine med ensamblen. Foto Erin Baiano

Sammantaget en bländande dansfest för ögon och sinnen som vi sällan får se i Sverige. Sugen på Balanchine? Danska baletten har ett program med tre verk på repertoaren under hösten,

Serenad, De fyra Temperamenten och Symfoni i C. Programmet ges med början den 5 september och sex gånger till. Det är inte så långt att resa till Köpenhamn!

Marie Louise Waldenström
Köpenhamn
Tivoli konsertsal, 14-18 aug


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil