Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En slags av Mats Ek Oslo

En slags av Mats Ek på Den Norske Opera & Ballett. Foto Erik Berg

14 jun
2024

Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen

Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slags.

För två år sedan satte jag upp Hon var svart och Brahms här på Oslo-operaen. Jag föreslog redan då att kombinera Hon var svart med En slags. Vi kom överens om att det var en bra kombination efter en diskussion med Operaen, säger Mats Ek.

Whitney Jensen, Erik Murzagaliyev Hun var svart Erik Berg

Whitney Jensen och Erik Murzagaliyev i Hon var svart. Foto Erik Berg

Vi fick tillfället att gratulera Mats Ek till utnämningen på Musikaliska akademin.

Tack, men det innebär inget extra arbete för mig annat än själva hedersutnämnandet. De betonade att jag inte hade några plikter. Jag är naturligtvis glad över att dansen har fått en representant. Det tycker jag är rimligt, vi jobbar ju med musik genom att gestalta musikens möjligheter i dansen.

r du var i Paris skrev man att ”Mats Ek tar farväl av publiken”.

Det är ett pågående missförstånd, jag ville testa min egen nödvändighet att fortsätta som koreograf. Jag har inte slutat sälja mina baletter. Jag är ju också en köpman i dans. Efter en tid fick jag lust igen och då ville jag gärna fortsätta med att skapa dans.

En slags Martin Dauchez, Riccardo Ambrogi, Ricardo Castellanos, Alberto Ballester Foto Erik Berg

En slags med Martin Dauchez, Riccardo Ambrogi, Ricardo Castellanos, Alberto Ballester. Foto Erik Berg

Var hittar du dina idéer till dina koreografier och hur väljer du musiken.

Det är en blandad kompott, det kan vara musiken. Men det hindrar inte att jag hakar på idéer som har funnits odefinierade hos mig. Det finns en meny av bilder som kan komma att kopplas samman med musik som jag råkat höra. Min nästa balett utgår från musiken. När jag söker har jag en artikulerad önskan inom mig att hitta musiken till en speciell bild. Sedan föder det andra tankar, det kan vara en tidningsartikel, en person som går över gatan, ett barn som leker. Det finns så många olika källor. Det är alltid blandat, även med Giselle som har många hakar in i dansvärlden. Det var ett ämne och en musik som redan fanns.

Det finns idéer som dör ut och som inte blir någonting av. Det är en pågående handling hela tiden med en egen varseblivning av intryck från andra och omgivningen. Och även politiskt, jag tycker att jag hittat ett fotfäste i En slags. Som fått näring i en ny samtid med tragedin i Gaza. Jag vill inte betona att det handlar om den. Baletterna finner näring i en ny samtid. Inte alltid, men ibland.

Hon var svart Whitney Jensen, Silas Henriksen Foto Erik Berg 

Hon var svart med Whitney Jensen och Silas Henriksen. Foto Erik Berg

Du skapar rörelser på scenen, som i det vardagliga livet inte skulle fungera naturligt.

Konsten skapar sin egen verklighet. Och jag tror att rörelser som är välkända, som en smekning eller en spark är igenkännbara i sig men satt i ett samband får de en annan innebörd. Det är en förvandling som pågår och det gäller att hitta publiken i den laddningen.

Mats Ek repetition Oslo

Mats Ek repeterar En slags på Den Norske Opera & Ballett. I bakgrunden dansaren Simon Regourd. Foto Erik Berg

Provar du rörelserna på dig själv eller är det dansarna som gör de första proven.

Jag provar alltid på mig själv och utarbetar ett förslag till dansarna. Jag är beroende av det, jag är för spänd att inför dansarna starta från scratch. Jag själv tycker att jag inte kan hitta någon slags logik eller språklig värld som varje verk behöver bygga om jag har folk som tittar på mig. Sedan r förslaget visas för dansarna och deras härmning börjar så blir det hela tiden förskjutningar. Då kan jag börja producera när jag vet vad jag ursprungligen ville föreslå.

Ändrar du då utifrån dina ursprungsidéer.

Ja, det är mycket som ändras, men vissa saker ändras inte. Men det pågår hela tiden förändringar.

En slags Riccardo Ambrogi, Martin Dauchez Foto Erik Berg

En slags med Riccardo Ambrogi och Martin Dauchez. Foto Erik Berg

Du har ofta vardagsföremål som rekvisita, typ ett bord, ett glas vatten, du använder naturliga föremål i dina verk.

De blir abstrakta genom att de flyttas ut på en scen. De är igenkännbara. Det är likadant med människorna som du ser gå på gatan men när de kommer på en scen blir de en ny berättelse. Vad du än sätter på en scen, skapar det nya förutsättningar för den existensen, som ska göras i sin art naturlig. Det skapar någon form av samband i det nya formatet som scenen innebär.

Du sätter scenografin själv då också.

Jag har ofta tankar runt scenografin. Det är precis som med koreografin, jag har vissa hållpunkter. När det sedan formgivs, färgsätts och framläggs av scenograferna tycker jag att jag är påverkbar av deras tankar.

Mats Ek intervju bild 1

Mats Ek: Det blir trots allt inte levande utan deras gestaltningskraft både som dansare och konstnärer. Foto Cristian Hillbom

Christine Thomassen, dansade i din Törnrosa och sa att det inte var något tvivel om att det är 100% Mats Ek, men heller inget tvivel om att det är 100% Christine.

Jag förstår vad hon menar, det är en typ av karakterisering som hon kopplar till mig. Visst baletten skulle inte bli av utan mig, men inte utan andra deltagare i olika grad. Inte minst musiken. Jag skulle absolut säga att dansarna är avgörande för utfallet.

Naturligtvis mest när det gäller en reproduktion, är det väldigt viktigt att dansarnas insatser blir i sitt sammanhang, kan tillvarata och utveckla det språk som är givet. Det blir trots allt inte levande utan deras gestaltningskraft både som dansare och konstnärer.

En slags med  Isabel Vila, Sonia Vinograd, Douwe Dekkers Foto Erik Berg 

En slags med Isabel Vila, Sonia Vinograd, Douwe Dekkers. Foto Erik Berg

Ändrar du och justerar i dina baletter om det hinner gå ett antal år mellan att de sätts upp.

Justerar gör jag, men det beror på verket om jag varit nöjd med det, säger Mats Ek med ett leende. Jag har inte det som strategi, utan det får infinna sig och jag skulle inte gå med på att göra ett verk igen om jag inte trodde att det inte fanns potential för det. Men sen återigen, det är nya dansare, schemat är annorlunda och man har möjlighet att dra erfarenhet av tidigare produktioner av samma verk. Det är ett samtal mellan det tillkommande och det förgångna.

Är det något verk som du gärna inte ändrar i för mycket.

Ju längre tidsspannet är till det gjordes, desto mer är det ett verk av sin egen art. Det tillhör den tid som det gjordes i. Det känns svårt att peta i avgörande ställen som t ex dessa två verk som ska ges här på Operaen, de är snart 30 år gamla. De tillhör sin tid och jag skulle inte kunna göra om dem idag. Det är så mycket som har föndrats i förhållande till mig själv och i den tid vi lever i nu.

Hon var svart  Silas Henriksen Foto Erik Berg

Hon var svart med Silas Henriksen. Foto Erik Berg

Du har några verk som du inte vill göra idag, de har haft sin tid.

Ja det stämmer de har haft sin tid. Det är tack och adjö, helt enkelt. Men sista ordet är inte sagt, än, säger Mats Ek med ett underfundigt leende.

I en intervju med dansaren Silas Henriksen säger han bland annat att han är snäll som ett lamm, [det är jag, säger Mats med ett garv], men det är extremt fysiskt krävande att göra hans koreografi, men han är inspirerande att jobba med.

Det är inte mycket jag kan göra åt det. Ja, snällheten går ju att göra nåt åt säger Mats med ett leende. Jag var nog aggressiv i mina yngre dagar, men det är något som är kontraproduktivt. Man är ju trots allt arbetsledare, man kan inte själv sätta sig i bakvagnen och låta känslorna ta över. Jag har mycket som pågår inom mig så jag försöker leva upp till arbetsledaren. Arbetsgivaren är inte jag eller teatern utan det är verket. Det är den auktoritet som ska betjänas. På olika sätt, jag som arbetsledare och koreograf och dansarna med sina kroppar.

Du hade sagt till en dansare på Operan att det inte handlade om dig som dansare eller om mig som koreograf, utan det handlar om verket.

Det är ett professionellt förhållningssätt. Det är också hur man personligen tar till sig materialet och hur det sedan ska gestaltas. Då är det privata minnen, krafter, känslor som man tar i bruk, eller som tar en själv i bruk.

En slags med Sonia Vinograd, Douwe Dekkers Foto Erik Berg

En slags med Sonia Vinograd och Douwe Dekkers. Foto Erik Berg

Yxa är min sista balett, nämnde du i en intervju med oss. Men du ändrade dig senare.

När jag sade detta hade jag inte fyllt 70 ännu. När jag fyllde 70 ville jag ta ett totalt radikalt avsteg från det pågående arbetet med baletter. Jag ser siffror som symboliska anhalter i livet och inte bara en siffra.

Min far [Anders Ek] dog när han var 63 år. När jag själv fyllde 63 var det en tröskel inom mig. Jag hade ett arbete på gång det år han dog. Det blev ingen bra balett men det var en viktig erfarenhet.

Men din mor [Birgit Cullberg] blev mycket äldre.

Ja, hon blev 91 år, jag har inte kommit dit än.

Hon var svart med  Marco Pagetti, Simon McNally Foto Erik Berg

Hon var svart med Marco Pagetti och Simon McNally. Foto Erik Berg

Det senaste verket du gjorde var en ny version av Våroffer 2022 för English National Ballet.

Jag håller nu på med ett verk för Kungliga Operan som har premiär i februari 2025. Det är knappt om tid för mig att bli klar med det redan om nio månader.

Det är en halvtimmesbalett med svensk musik. Det är inte alltid jag jobbar med svensk musik, utöver Fläskkvartetten. Men det blir modern klassisk musik.

Mats Ek och balettchef Ingrid Lorentzsen Foto Cristian Hillbom

Mats Ek och balettchefen för Nasjonalballetten Ingrid Lorentzen. Foto Cristian Hillbom

Kungliga Operan ska stängas i fem år från 2026. Du hade ett debattinlägg i DN sagt att man skulle bygga huset högre och utnyttja byggnadens volym.

Det är vansinne att man inte kan hitta något som kan ta vara på detta unika läge, med de två husen som har bott på samma plats och bygga ett tredje och ändå få en utveckling. Jag tycker det är skräp av diverse regeringar som har sett nödvändigheten av att huset måste åtgärdas. Det lappas och lagas och att det inte luktar skit i guldfoajén. Men det räcker inte.

Min intervju med Mats Ek är slut på Den Norske Opera & Balletts futt. I morgon den 6 juni är det norsk premiär för En slags och nypremiär för Hon är svart. När jag kommer ut från den vackra Operabyggnaden, regnar det hårt. Det gör inget, i centrala Oslo lever kulturen högt i tre byggnader granne med varandra, Operaen, biblioteket och Munch-museet. Det blir ett besök på Munch-museet medan regnet drar bort från Oslofjorden.

Cristian Hillbom
Oslo

Hon var svart Urpremiär 29 dec 1995, Dansens hus, Stockholm
Norsk premiär 29 jan 2022, Den Norske Opera & Ballett
Instudering: Allyson Way Wanselius
En slags Urpremiär 1 juni 1997, Lucent Danstheater, Den Haag
Norsk premiär 6 juni 2024, Den Norske Opera & Ballett
Instudering: Margareta Lidström, Rafael Sady
Spelas 6-21 juni 2024.


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil