Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carl Sjögren Felicia Andersson

Felicia Andersson och Carl Sjögren kommer att göra sitt andra år på Kungliga Operan under säsongen 2022-2023. Foto Karin Alfredsson

08 aug
2022

Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten

Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymnasiet gjorde de där sin APL – arbetsplatsförlagt lärande. Efter APL fick de ett års anställning som nu har förlängts med ytterligare ett år säsongen 2022-2023.

Dansportalen träffade Felicia och Carl för en intervju om deras erfarenheter och förväntningar vid Kungliga Svenska Baletten.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i film Dance the Anvil. Foto Henry Sahlgren

Hur var det när ni började ert APL år det var ju pandemi då?

Carl: Ibland tränade vi i små grupper, bara åtta personer tillsammans och vi hade inga föreställningar. Det var många restriktioner inom huset.

Felicia: Det enda jag gjorde var inspelningen av andra akten Svansjön som kunde ses på Operan play. Det var en upplevelse i sig men inte som att göra föreställningar.

Carl: Restriktionerna fortsatte in på vårt första år som anställda med inställda föreställningar som följd. Den första produktionen vi medverkade i var Balettgalan som gavs när huset öppnade för fulltalig publik igen.

Hur blev det efter att restriktionerna släpptes?

Carl: När vi började spela Svansjön tränade vi i fulltaliga grupper parallellt i två klasser som vi kunde välja mellan.

Felicia: bland hade vi separerade dam och herrklasser beroende på repertoar och vilken träning som behövdes.

Felicia I sal

Felicia i en av Operans balettsalar. Foto Inka Keränen

Vad dansade ni i Svansjön?

Carl: Jag dansade polonaisen i första akten och mazurkan i tredje akten.

Felicia : Jag dansade svan och mazurkan. Med så mycket steg var damkostymerna i mazurkan lite tunga att röra sig i.

Ni medverkade också i blandprogrammet, vad gjorde ni där?

Carl: Jag var soldat i ”La boîte à joujoux” och i ”Carmen” sov jag. Under den tiden infördes restriktioner igen vilket innebar att man bara kunde dansa i en av produktionerna. Medverkande i respektive produktion tränade och repeterade tillsammans.

Felicia: Jag dansade grupp i ”Carmen”. Med tiden upphävdes restriktionerna. Då fick jag dansa soldat i La boîte à joujoux. Det var egentligen bara män som gjorde det men det fattades en man så jag fick hoppa in, det var kul.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i Caligula. Foto Tilo Stengel

Ni medverkade i ”Eskapist” i koreografi av Alexander Ekman hur var det?

Carl: Vi var båda Eskapister det var jättespännande. Det är en mäktig föreställning.

Felicia: Det var väldigt roligt att få vara med i en sådan uppskattad föreställning. Det var stående ovationer varje kväll.

Repeterade ni med Alexander Ekman?

Felicia: Ja det var intressant och givande. Att förstå varifrån rörelserna kommer, allting hade så mycket betydelse och att få höra det från koreografen i första hand.

Carl Sjögren Felicia Andersson

Carl och Felicia dansar pas de deux i de kostymer de bär i baletten ”Askungen”. Foto privat

Ni medverkade också i den sista produktionen som hade premiär innan sommaren ”Askungen” i koreografi av Tamara Rojo. Vad hade ni för uppgifter i den?

Carl: Jag gjorde en av de åtta paren i andra aktens bal och var suppleant till Städare/Hösten. I den här versionen har årstiderna också en roll som hushållsarbetare innan de förvandlas till årstider.

Felicia: Jag gjorde drottningens följe och var suppleant till balparen.

Den här versionen bygger på den traditionella sagan men är en egen tolkning vad kan ni säga om det?

Carl: Det är en mer modern tolkning men dansas med klassisk baletteknik och sagans element är med. Det finns en prins, elaka systrar och Askungen tappar skon med mera som i den traditionella sagan.

Felicia: Även kostymer och scenografi är mer modern. Det är jättehäftiga kostymer. Det är den berömda designern och kostymören Christian Lacroix som skapat scenografi och kostymer.

Felicia Andersson

Felicia Andersson i ett hopp "Balanchines Pas de Chat". Foto Johannes Hjort

Hur var det att arbeta med Tamara Rojo?

Carl: Hon var supersnäll och rolig. Hon var bestämd och visste vad hon ville ha men var väldigt stöttande och uppmuntrande. Eftersom det var en kreation fick vi pröva ny koreografi under processen och ge respons på den.

Felicia: Hon var väldigt samarbetsvillig och såg vad som kändes bäst för oss dansare. Hon kom till studion väl förberedd med ett färdigt material. Hon hade en tydlig vision men var öppen för dansarnas synpunkter.

Carl: Om man jämför Tamaras arbetsprocess med Alexanders så var Alexanders mycket långsammare. Han forskade och prövade mer med sina rörelser.

Felicia: Vilket kanske oftast är fallet med moderna verk i jämförelse med klassiska eftersom den klassiska baletten har ett givet rörelsespråk.

Har ni gjort några auditions inför det kommande spelårets repertoar?

Carl: Vi hade en audition med Mats Ek inför hans ”Julia och Romeo”.

Felicia: Det var jättekul, Ana Laguna var med också. Det var så inspirerande. En del av dansarna har jobbat med Mats tidigare och är redan bekanta med hans språk. Det var givande att observera dem i hans koreografi.

Carl Sjögren

Carl Sjögren med Martina Torti från Serenade. Foto Anne Sophie Birabent

Vad tycker ni om era balettmästare och repetitörer?

Carl: Vi har en bra relation och tycker jättemycket om dem. Några känner vi från vår tid i skolan.

Felicia: De är alla inspirerande och stöttande.

Vad har ni haft för gästlärare under året?

Felicia: Jag har en väldigt tydlig favorit: amerikanskan Victoria Simon, balettmästare från Balanchine trust. Hon gav klasser med Balanchine teknik snabba, dynamiska och musikaliska, jättehärligt! Det är hon som sätter upp baletten ”Theme and Variations” nu i höst.

Carl: I början av säsongen gästade David Makhateli tidigare dansare vid Royal Ballet. Han var rolig och inspirerande. Han gästar över hela världen. Gästade gjorde också Maina Gielgud tidigare brittisk dansare och balettchef. Hennes träning var väldigt annorlunda från Viktoria Simons. Det är det som är så kul med gästlärare, att få prova på olika stilar inom klassisk balett. Det blir som en vitamininjektion.

Carl Sjögren

Carl i Etudes Classigue. Foto Tilo Stengel

Har ni någon favoritkoreograf som ni skulle vilja arbeta med i framtiden?

Carl: Vi var och såg föreställningen ”Dialogues” på Dansens hus med verk av Crystal Pite och Emma Portner, det är två koreografer jag skulle älska att få jobba med.

Mats Ek och Alexander Ekman är också absoluta favoriter. Dem har vi ju redan haft turen att få möta. Till våren sätts Mats Eks ”Julia och Romeo” upp och Alexander Ekmans ”Cacti”.

Felicia: Jag måste också säga Crystal Pite. En annan koreograf jag skulle vilja jobba med är Ohad Naharin. Hans verk ”Minus 16” sätts upp på Operan i vår. Det var också väldigt givande att arbeta med Tamara Rojo. Jag uppskattar att jobba med kvinnliga koreografer också.

Hur är stämningen i kompaniet?

Carl: Vi har blivit mycket väl mottagna av våra kollegor.

Felicia: Innan vi började var vi lite oroliga för hur hierarkin skulle vara mellan äldre och yngre dansare. Men det har inte varit något problem alls vi kommer bra överens med alla. Man lär sig mycket av de äldre dansarna i hur de förhåller sig till arbetet.

Carl: Man kan alltid be dem om hjälp och ibland får man coachning utan att man bett om det men alltid på ett vänligt och respektfullt sätt.

Felicia Andersson

Felicia Andersson i en pose. Foto Johannes Hjort

Ni är många nationaliteter i kompaniet hur är det?

Carl: Det är otroligt många nationaliteter. Vi är 68 dansare. Det är inte så många svenskar men vi är de yngsta. Det är många japaner och de är otroligt starka tekniskt. En del fransmän med sin eleganta dansstil. De amerikanska dansarna är bra på Balanchine teknik. Jag gillar verkligen mångfalden.

Felicia: Det ger så mycket till kompaniet med olika kunskap, styrkor och stilar.

Har ni bra support när det gäller att förebygga skador och om ni blir skadade?

Carl: Det har vi verkligen. Jag hade problem i foten för inte så länge sedan och fick hjälp direkt. Det är ett helt hälsoteam som är specialiserade inom olika områden. De ska verkligen ha allt beröm.

Felicia: Det är en sådan trygghet. Det gynnar också kompaniet som helhet att läka så snabbt som möjligt och kunna komma tillbaka till verksamheten.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i Caligula. Foto Tilo Stengel

Har ni reflekterat över något i dansarutbildningen ni skulle vilja vetat mer om i relation till yrkeslivet?

Carl: Den största skillnaden är tempot. I skolan hade man alltid god tid på sig att lära steg och repetera. Nu går det så fort, man lär stegen snabbt, repar en period och sedan dags för föreställning.

Felicia: På skolan gjorde vi föreställningar i slutet av terminerna och sedan var det över. I det professionella livet får man ett annat perspektiv på föreställningsverksamheten. En premiär är inte slutet utan en del av processen. Verken kommer ju ofta tillbaka i perioder och då har man möjlighet att fördjupa sig mera i uppgiften.

Har ni funderat på vad ni skulle vilja göra i framtiden om ni inte skulle vara kvar på Operan?

Carl: Just nu är det så spännande att vara på Operan och jag känner mig väldigt taggad inför det kommande spelåret. Under utbildningen var mitt mål att bli dansare på Operan. Just nu vill jag vara dansare i Kungliga Svenska Baletten. Det kan hända så mycket och det är för tidigt att säga vad jag vill i framtiden.

Felicia: ”Det känns verkligen som att vi har ett spännande spelår framför oss. Halva jag är upptagen av att vara här och nu, njuta av att vara på Operan och lära mig så mycket som möjligt. Andra halvan byter tankar varannan vecka om vad jag skulle vilja göra i framtiden. Det finns så mycket i dansvärlden så mycket stilar, koreografer och kompanier. Om jag skulle försöka svara på den frågan nu skulle jag säkert ha ångrat mig när intervjun publiceras.

Margareta Lidström
Stockholm


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil