Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carl Sjögren Felicia Andersson

Felicia Andersson och Carl Sjögren kommer att göra sitt andra år på Kungliga Operan under säsongen 2022-2023. Foto Karin Alfredsson

08 aug
2022

Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten

Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymnasiet gjorde de där sin APL – arbetsplatsförlagt lärande. Efter APL fick de ett års anställning som nu har förlängts med ytterligare ett år säsongen 2022-2023.

Dansportalen träffade Felicia och Carl för en intervju om deras erfarenheter och förväntningar vid Kungliga Svenska Baletten.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i film Dance the Anvil. Foto Henry Sahlgren

Hur var det när ni började ert APL år det var ju pandemi då?

Carl: Ibland tränade vi i små grupper, bara åtta personer tillsammans och vi hade inga föreställningar. Det var många restriktioner inom huset.

Felicia: Det enda jag gjorde var inspelningen av andra akten Svansjön som kunde ses på Operan play. Det var en upplevelse i sig men inte som att göra föreställningar.

Carl: Restriktionerna fortsatte in på vårt första år som anställda med inställda föreställningar som följd. Den första produktionen vi medverkade i var Balettgalan som gavs när huset öppnade för fulltalig publik igen.

Hur blev det efter att restriktionerna släpptes?

Carl: När vi började spela Svansjön tränade vi i fulltaliga grupper parallellt i två klasser som vi kunde välja mellan.

Felicia: bland hade vi separerade dam och herrklasser beroende på repertoar och vilken träning som behövdes.

Felicia I sal

Felicia i en av Operans balettsalar. Foto Inka Keränen

Vad dansade ni i Svansjön?

Carl: Jag dansade polonaisen i första akten och mazurkan i tredje akten.

Felicia : Jag dansade svan och mazurkan. Med så mycket steg var damkostymerna i mazurkan lite tunga att röra sig i.

Ni medverkade också i blandprogrammet, vad gjorde ni där?

Carl: Jag var soldat i ”La boîte à joujoux” och i ”Carmen” sov jag. Under den tiden infördes restriktioner igen vilket innebar att man bara kunde dansa i en av produktionerna. Medverkande i respektive produktion tränade och repeterade tillsammans.

Felicia: Jag dansade grupp i ”Carmen”. Med tiden upphävdes restriktionerna. Då fick jag dansa soldat i La boîte à joujoux. Det var egentligen bara män som gjorde det men det fattades en man så jag fick hoppa in, det var kul.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i Caligula. Foto Tilo Stengel

Ni medverkade i ”Eskapist” i koreografi av Alexander Ekman hur var det?

Carl: Vi var båda Eskapister det var jättespännande. Det är en mäktig föreställning.

Felicia: Det var väldigt roligt att få vara med i en sådan uppskattad föreställning. Det var stående ovationer varje kväll.

Repeterade ni med Alexander Ekman?

Felicia: Ja det var intressant och givande. Att förstå varifrån rörelserna kommer, allting hade så mycket betydelse och att få höra det från koreografen i första hand.

Carl Sjögren Felicia Andersson

Carl och Felicia dansar pas de deux i de kostymer de bär i baletten ”Askungen”. Foto privat

Ni medverkade också i den sista produktionen som hade premiär innan sommaren ”Askungen” i koreografi av Tamara Rojo. Vad hade ni för uppgifter i den?

Carl: Jag gjorde en av de åtta paren i andra aktens bal och var suppleant till Städare/Hösten. I den här versionen har årstiderna också en roll som hushållsarbetare innan de förvandlas till årstider.

Felicia: Jag gjorde drottningens följe och var suppleant till balparen.

Den här versionen bygger på den traditionella sagan men är en egen tolkning vad kan ni säga om det?

Carl: Det är en mer modern tolkning men dansas med klassisk baletteknik och sagans element är med. Det finns en prins, elaka systrar och Askungen tappar skon med mera som i den traditionella sagan.

Felicia: Även kostymer och scenografi är mer modern. Det är jättehäftiga kostymer. Det är den berömda designern och kostymören Christian Lacroix som skapat scenografi och kostymer.

Felicia Andersson

Felicia Andersson i ett hopp "Balanchines Pas de Chat". Foto Johannes Hjort

Hur var det att arbeta med Tamara Rojo?

Carl: Hon var supersnäll och rolig. Hon var bestämd och visste vad hon ville ha men var väldigt stöttande och uppmuntrande. Eftersom det var en kreation fick vi pröva ny koreografi under processen och ge respons på den.

Felicia: Hon var väldigt samarbetsvillig och såg vad som kändes bäst för oss dansare. Hon kom till studion väl förberedd med ett färdigt material. Hon hade en tydlig vision men var öppen för dansarnas synpunkter.

Carl: Om man jämför Tamaras arbetsprocess med Alexanders så var Alexanders mycket långsammare. Han forskade och prövade mer med sina rörelser.

Felicia: Vilket kanske oftast är fallet med moderna verk i jämförelse med klassiska eftersom den klassiska baletten har ett givet rörelsespråk.

Har ni gjort några auditions inför det kommande spelårets repertoar?

Carl: Vi hade en audition med Mats Ek inför hans ”Julia och Romeo”.

Felicia: Det var jättekul, Ana Laguna var med också. Det var så inspirerande. En del av dansarna har jobbat med Mats tidigare och är redan bekanta med hans språk. Det var givande att observera dem i hans koreografi.

Carl Sjögren

Carl Sjögren med Martina Torti från Serenade. Foto Anne Sophie Birabent

Vad tycker ni om era balettmästare och repetitörer?

Carl: Vi har en bra relation och tycker jättemycket om dem. Några känner vi från vår tid i skolan.

Felicia: De är alla inspirerande och stöttande.

Vad har ni haft för gästlärare under året?

Felicia: Jag har en väldigt tydlig favorit: amerikanskan Victoria Simon, balettmästare från Balanchine trust. Hon gav klasser med Balanchine teknik snabba, dynamiska och musikaliska, jättehärligt! Det är hon som sätter upp baletten ”Theme and Variations” nu i höst.

Carl: I början av säsongen gästade David Makhateli tidigare dansare vid Royal Ballet. Han var rolig och inspirerande. Han gästar över hela världen. Gästade gjorde också Maina Gielgud tidigare brittisk dansare och balettchef. Hennes träning var väldigt annorlunda från Viktoria Simons. Det är det som är så kul med gästlärare, att få prova på olika stilar inom klassisk balett. Det blir som en vitamininjektion.

Carl Sjögren

Carl i Etudes Classigue. Foto Tilo Stengel

Har ni någon favoritkoreograf som ni skulle vilja arbeta med i framtiden?

Carl: Vi var och såg föreställningen ”Dialogues” på Dansens hus med verk av Crystal Pite och Emma Portner, det är två koreografer jag skulle älska att få jobba med.

Mats Ek och Alexander Ekman är också absoluta favoriter. Dem har vi ju redan haft turen att få möta. Till våren sätts Mats Eks ”Julia och Romeo” upp och Alexander Ekmans ”Cacti”.

Felicia: Jag måste också säga Crystal Pite. En annan koreograf jag skulle vilja jobba med är Ohad Naharin. Hans verk ”Minus 16” sätts upp på Operan i vår. Det var också väldigt givande att arbeta med Tamara Rojo. Jag uppskattar att jobba med kvinnliga koreografer också.

Hur är stämningen i kompaniet?

Carl: Vi har blivit mycket väl mottagna av våra kollegor.

Felicia: Innan vi började var vi lite oroliga för hur hierarkin skulle vara mellan äldre och yngre dansare. Men det har inte varit något problem alls vi kommer bra överens med alla. Man lär sig mycket av de äldre dansarna i hur de förhåller sig till arbetet.

Carl: Man kan alltid be dem om hjälp och ibland får man coachning utan att man bett om det men alltid på ett vänligt och respektfullt sätt.

Felicia Andersson

Felicia Andersson i en pose. Foto Johannes Hjort

Ni är många nationaliteter i kompaniet hur är det?

Carl: Det är otroligt många nationaliteter. Vi är 68 dansare. Det är inte så många svenskar men vi är de yngsta. Det är många japaner och de är otroligt starka tekniskt. En del fransmän med sin eleganta dansstil. De amerikanska dansarna är bra på Balanchine teknik. Jag gillar verkligen mångfalden.

Felicia: Det ger så mycket till kompaniet med olika kunskap, styrkor och stilar.

Har ni bra support när det gäller att förebygga skador och om ni blir skadade?

Carl: Det har vi verkligen. Jag hade problem i foten för inte så länge sedan och fick hjälp direkt. Det är ett helt hälsoteam som är specialiserade inom olika områden. De ska verkligen ha allt beröm.

Felicia: Det är en sådan trygghet. Det gynnar också kompaniet som helhet att läka så snabbt som möjligt och kunna komma tillbaka till verksamheten.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i Caligula. Foto Tilo Stengel

Har ni reflekterat över något i dansarutbildningen ni skulle vilja vetat mer om i relation till yrkeslivet?

Carl: Den största skillnaden är tempot. I skolan hade man alltid god tid på sig att lära steg och repetera. Nu går det så fort, man lär stegen snabbt, repar en period och sedan dags för föreställning.

Felicia: På skolan gjorde vi föreställningar i slutet av terminerna och sedan var det över. I det professionella livet får man ett annat perspektiv på föreställningsverksamheten. En premiär är inte slutet utan en del av processen. Verken kommer ju ofta tillbaka i perioder och då har man möjlighet att fördjupa sig mera i uppgiften.

Har ni funderat på vad ni skulle vilja göra i framtiden om ni inte skulle vara kvar på Operan?

Carl: Just nu är det så spännande att vara på Operan och jag känner mig väldigt taggad inför det kommande spelåret. Under utbildningen var mitt mål att bli dansare på Operan. Just nu vill jag vara dansare i Kungliga Svenska Baletten. Det kan hända så mycket och det är för tidigt att säga vad jag vill i framtiden.

Felicia: ”Det känns verkligen som att vi har ett spännande spelår framför oss. Halva jag är upptagen av att vara här och nu, njuta av att vara på Operan och lära mig så mycket som möjligt. Andra halvan byter tankar varannan vecka om vad jag skulle vilja göra i framtiden. Det finns så mycket i dansvärlden så mycket stilar, koreografer och kompanier. Om jag skulle försöka svara på den frågan nu skulle jag säkert ha ångrat mig när intervjun publiceras.

Margareta Lidström
Stockholm


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil