Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Folia

Sju dansare med fyra klot ur Folia av Mourad Merzouki. Foto Julie Cherki

18 jul
2022

José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses

För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses, en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två veckor bjuds publiken på dansverk av bland annat José Montalvo, Mourad Merzouki, Carolyn Carlson, Pietragalla och Thierry Malandin. När solen har gått ner strömmar runt 3000 personer till varje föreställning. Det är drygt tusen fler än vad som ryms på Opéra Garnier i Paris. Det är något unikt. Det är Vaison Danses.

Gloria

Blagone Lou Sellou Nadège i Gloria av José Montalvo. Foto Patrick Berger

Dansportalen har mött José Montalvo och Mourad Merzouki, två av Frankrikes mest framstående koreografer med en speciell förkärlek för såväl flamenco som hiphop. Montalvos verk Folia inleder festivalen och två dagar senare har Merzouikis Gloria premiär på den fullsatta romerska teatern.

José Montalvo, hur gjorde dansen entré i ditt liv?
Mina föräldrar hade flytt undan juntan och Franco i Spanien och vi bodde i Carcassonne i sydvästra Frankrike. Min mamma var en passionerad flamencodansare, inte professionell, men som många flamencodansare på den tiden kunde man inte försörja sig på dansen, men hon hade en äkta passion för flamenco.

Själv studerade jag arkitektur i Toulouse och jobbade sedan i Paris, min far ville nämligen inte att jag skulle hålla på med dans, för det ansågs inte vara ett riktigt yrke på den tiden. Men jag lärde känna folk inom branschen och gjorde så småningom mina första koreografier som ledde till internationella priser, vilket gav mig lite skjuts på vägen. Så småningom blev jag chef för Théâtre national de Chaillot och stannade i 17 år. Sedan 2019 leder jag "Maison des arts et de la culture de Créteil".

M Montalvo Mme TE

José Montalvo och Dansportalens Thérèse Eng. Foto TE

Och nu blir det äntligen premiär för Folia?
Ja, det var tänkt att den här produktionen skulle ges under 2020 på Théâtre national de Chaillot, men den blev inställd på grund av pandemin. Vi kom tillbaka 2021 och det blev återigen inställt så det här är ett dansverk som verkligen fick vänta på sin premiär!

Kompaniet har varit sammansvetsat och alla har väntat på att få dansa, de har gjort sitt bästa för att inte bli missmodiga. Pandemin hackade sönder repetitionerna; vi satte igång och pausade, satte igång igen och pausa igen, så verket kom till slut att utvecklas i ett slags stackato.

Jag ville hylla mina dansare som var och en berättar sin historia, sin stolthet över att vara dansare, utan att censurera dem för mycket. De fick berätta händelser som var viktiga för dem, som hade gjort dem till dansare.

Så Folia är dansarnas egna berättelser?
Ja, hela den första delen bygger på deras historier. Den andra delen bygger på våra relationer med djur. I mina tidigare verk var ofta djur med på ett eller annat sätt. Och en av dansöserna från Elfenbenskusten berättade en otrolig historia om elefanter från sin hemby som fanns där hela hennes barndom men som nu försvunnit. Tanken om den mänskliga naturen, att världen kretsar kring oss, att vi är världens medelpunkt, le nombril du monde (världens navel) blev ett tema.

Det är också en slags flört med Pina Bausch som bjöd in mig till sin festival när jag var ung, så det är en hyllning till de som har inspirerat mig också, som Pina gjorde.

Folla

Joël Luzolo i Folia av Mourad Merzouki. Foto Julie Cherki

Är detta första gången du visar ett verk i Vaison?
Ja, jag upptäckte platsen och det var därför jag ville göra denna föreställning här. När solen gått ner och himlen brinner, det är magnifikt.

Vad hoppas du på att publiken får med sig?
Vi ville göra en föreställning där man ska smittas av glädjen, och där sorgen och tristessen ska minska lite grann eftersom vi trots allt har levt under två år med Covid. Även om vi berättar saker som är allvarliga, om utrotningshotade djur, om människor som har förminskat oss osv så ville vi berätta det med humor. Att vi på något sätt hyllar livet, det blev vår röda tråd.

Det är alltså olika individuella scener?
Det kan man säga, individuella personliga historier som inte nödvändigtvis behöver komma från samma dansstil, men de kan jobba tillsammans och dansa tillsammans. Jag har alltså försökt skapa en balett som föds ur olikheter. Det är en enhet i olikheten.

Gloria, vem är det?
Från början var det namnet på ett annat projekt, en kvinna på Cabaré Voltaire i slutet av första världskriget i Schweiz, men det är en helt annan historia och pö om pö så blev det precis som det italienska uttrycket à la gloria, en hyllning till. För någon är det en hyllning till sin bror, för någon annan är det till den personen som har hjälpt en att bli sig själv, men också en liten hyllning från mig till Pina Bausch. En hyllning till de personer som fått en att lyfta. A la Gloria. Så Gloria blev alltså à la Gloire de, på grund av Covid!

Gloria

Elizabeth Gahl i Gloria av José Montalvo. Foto Patrick Berger

Ett utmärkande drag i dina verk är blandning, mellan det reella och det virtuella, mellan olika dansstilar etcetera, varför har det blivit så? Är det ett medvetet val?
När jag växte upp i Carcassonne så ordnade min mor fester under vinskörden. På den tiden kom arbetarna från Marocko, Italien, Spanien och de samlades till skörden för att arbeta. Eftersom min mamma var passionerad av flamenco organiserade hon fester och jag minns att under dessa fester så lyftes dessa arbetare, de transformerades nästan. Det var en sann lycka som spreds, det kunde vara någon som sjöng, någon annan som dansade. Det uppstod något där som jag alltid har längtat tillbaka till. Något nästan ursprungligt. Själv var jag mycket blyg och vågade aldrig dansa, men jag tittade. Och jag kände en enorm lycka över att se dessa människor plötsligt lysa upp.

Hur väljer du ut dina dansare?
De är alla professionella. Jag har haft turen att många dansare känner till mitt arbete. När man har auditions som jag har haft mycket så hinner man tyvärr inte se alla, det är så pressat. Men med tiden har dansare kommit till mig och jag har sett vad de har kunnat, ibland är det rent slumpmässigt.

En kvinna som nu är med i föreställningen ansågs ha för stora bröst och vara för liten, så hon fick aldrig någon roll. Jag hade haft audition och hon var där, men när man skulle välja ut vilka man skulle ta så hade hon försvunnit och jag frågade vart hon tagit vägen och fick svaret att hon gått sin väg. Hon hade tagit för vana att aldrig bli vald så hon stannade inte ens längre utan kom för att ta en dansklass. Hon berättar om detta i föreställningen. Föreställningen berättar om allas upplevelser av sådana här livsöden. Men det är en dansföreställning och inte en dramaföreställning, säger José skrattar.

Mourad Merzouki skulle jag ha träffat förra sommaren, men föreställningen blev som bekant inställd. I år är han här med Folia, ett koreograferat hiphopverk till barockmusik.

Mourad Merzouki

Mourad Merzouki, koreograf. Foto TE

Vad innebär det för dig att ha en föreställning här på amfiteatern?
Att jag vill vara i nivå med denna helt otroliga scen och spelplats. I nivå med ett ställe som har en själ som denna. Jag hoppas att det kommer att bli någon slags symbios mellan den här anrika mycket gamla platsen och dansen, den levande som är i nuet. Det hoppas jag att åskådarna kommer att uppleva, en slags feststämning av levande barockmusik och hiphop som spelas under bar himmel.

Vad är hiphop för dig?
Det är en kultur som kommer från gatan och som har möjliggjort för en hel generation ungdomar att uttrycka sig. För mig har hiphop varit ett sätt att få utrycka mig, ett sätt att existera, ett sätt att skapa, med en dans som jag tycker är väldigt vacker. En dans som är dynamisk, energisk och som jag tycker om att dela med publiken. Från början är det ju en dans som improviserats fram, en slags ”kampdans”, men jag har velat koreografera den. För att få den inskriven i det koreografiska landskapet.

Hur mycket improvisation är det egentligen?
Från början fanns det stor plats för spontanitet. Men med tiden har jag lärt mig att göra koreografier och i Folia ligger nog andelen improvisation på mellan 3 och 5 procent. För mig är det viktigt att skriva koreografin så att den stämmer helt med musiken och de är många dansare på scen med ett högt tempo. Det kräver precision.

Folia

Barockensemblen ackompanjerar dansarna på scenen i Folia av Mourad Merzouki. Foto Julie Cherki

I Folia dansar man till barockmusik. Hur fick du idén att använda denna otraditionella genre till hiphop?
I mina första koreografier använde jag den gängse hiphopmusiken, men med tiden så insåg jag att om man använder den här dansen till andra rytmer, som klassisk musik, barockmusik till exempel, så tvingade det mig att konstruera koreografin på ett annat sätt, med andra intentioner och landmärken vilket hjälpte mig att förnya mig.

När det gäller barockmusik så tycker jag den här musiken går bra ihop med denna dans eftersom det är en musik som från början är tänkt att dansas till. Melodin är också repetitiv på sitt sätt så när det kommer till kritan så är den inte så långt ifrån hiphopmusiken som man kanske kan tro, även om den tillhör en helt annan värld.

I föreställningen har vi också musikerna med på scen som spelar med oss och det är fantastiskt. Som du förstår så tycker jag om den här sortens oväntade samarbete.

Amfieteater

Amfiteatern i Vaison La Romaine. Foto TE

Vad betyder verkets titel, Folia?
Det är titeln på ett av musikstyckena i föreställningen. Ett barockstycke heter Folia och jag ville kalla verket samma sak eftersom det på något sätt är une folie (en galenskap). Det är ju en galenskap att vilja sätta ihop klassisk musik med hiphop, ett gränsöverskridande.

Upplyst av en fullmåne och till syrsornas kör på Vaisons amfiteater någon timma senare möts gammalt och nytt, fantasi och verklighet, flamencoklackar, tåspetsskor och hiphopare till barockrytm. Och visst är det en glädjens fest, precis så som det ska vara.

Thérèse Eng
Vaison La Romaine, Frankrike
Vaison Danses 10-26 juli


  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil