Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Folia

Sju dansare med fyra klot ur Folia av Mourad Merzouki. Foto Julie Cherki

18 jul
2022

José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses

För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses, en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två veckor bjuds publiken på dansverk av bland annat José Montalvo, Mourad Merzouki, Carolyn Carlson, Pietragalla och Thierry Malandin. När solen har gått ner strömmar runt 3000 personer till varje föreställning. Det är drygt tusen fler än vad som ryms på Opéra Garnier i Paris. Det är något unikt. Det är Vaison Danses.

Gloria

Blagone Lou Sellou Nadège i Gloria av José Montalvo. Foto Patrick Berger

Dansportalen har mött José Montalvo och Mourad Merzouki, två av Frankrikes mest framstående koreografer med en speciell förkärlek för såväl flamenco som hiphop. Montalvos verk Folia inleder festivalen och två dagar senare har Merzouikis Gloria premiär på den fullsatta romerska teatern.

José Montalvo, hur gjorde dansen entré i ditt liv?
Mina föräldrar hade flytt undan juntan och Franco i Spanien och vi bodde i Carcassonne i sydvästra Frankrike. Min mamma var en passionerad flamencodansare, inte professionell, men som många flamencodansare på den tiden kunde man inte försörja sig på dansen, men hon hade en äkta passion för flamenco.

Själv studerade jag arkitektur i Toulouse och jobbade sedan i Paris, min far ville nämligen inte att jag skulle hålla på med dans, för det ansågs inte vara ett riktigt yrke på den tiden. Men jag lärde känna folk inom branschen och gjorde så småningom mina första koreografier som ledde till internationella priser, vilket gav mig lite skjuts på vägen. Så småningom blev jag chef för Théâtre national de Chaillot och stannade i 17 år. Sedan 2019 leder jag "Maison des arts et de la culture de Créteil".

M Montalvo Mme TE

José Montalvo och Dansportalens Thérèse Eng. Foto TE

Och nu blir det äntligen premiär för Folia?
Ja, det var tänkt att den här produktionen skulle ges under 2020 på Théâtre national de Chaillot, men den blev inställd på grund av pandemin. Vi kom tillbaka 2021 och det blev återigen inställt så det här är ett dansverk som verkligen fick vänta på sin premiär!

Kompaniet har varit sammansvetsat och alla har väntat på att få dansa, de har gjort sitt bästa för att inte bli missmodiga. Pandemin hackade sönder repetitionerna; vi satte igång och pausade, satte igång igen och pausa igen, så verket kom till slut att utvecklas i ett slags stackato.

Jag ville hylla mina dansare som var och en berättar sin historia, sin stolthet över att vara dansare, utan att censurera dem för mycket. De fick berätta händelser som var viktiga för dem, som hade gjort dem till dansare.

Så Folia är dansarnas egna berättelser?
Ja, hela den första delen bygger på deras historier. Den andra delen bygger på våra relationer med djur. I mina tidigare verk var ofta djur med på ett eller annat sätt. Och en av dansöserna från Elfenbenskusten berättade en otrolig historia om elefanter från sin hemby som fanns där hela hennes barndom men som nu försvunnit. Tanken om den mänskliga naturen, att världen kretsar kring oss, att vi är världens medelpunkt, le nombril du monde (världens navel) blev ett tema.

Det är också en slags flört med Pina Bausch som bjöd in mig till sin festival när jag var ung, så det är en hyllning till de som har inspirerat mig också, som Pina gjorde.

Folla

Joël Luzolo i Folia av Mourad Merzouki. Foto Julie Cherki

Är detta första gången du visar ett verk i Vaison?
Ja, jag upptäckte platsen och det var därför jag ville göra denna föreställning här. När solen gått ner och himlen brinner, det är magnifikt.

Vad hoppas du på att publiken får med sig?
Vi ville göra en föreställning där man ska smittas av glädjen, och där sorgen och tristessen ska minska lite grann eftersom vi trots allt har levt under två år med Covid. Även om vi berättar saker som är allvarliga, om utrotningshotade djur, om människor som har förminskat oss osv så ville vi berätta det med humor. Att vi på något sätt hyllar livet, det blev vår röda tråd.

Det är alltså olika individuella scener?
Det kan man säga, individuella personliga historier som inte nödvändigtvis behöver komma från samma dansstil, men de kan jobba tillsammans och dansa tillsammans. Jag har alltså försökt skapa en balett som föds ur olikheter. Det är en enhet i olikheten.

Gloria, vem är det?
Från början var det namnet på ett annat projekt, en kvinna på Cabaré Voltaire i slutet av första världskriget i Schweiz, men det är en helt annan historia och pö om pö så blev det precis som det italienska uttrycket à la gloria, en hyllning till. För någon är det en hyllning till sin bror, för någon annan är det till den personen som har hjälpt en att bli sig själv, men också en liten hyllning från mig till Pina Bausch. En hyllning till de personer som fått en att lyfta. A la Gloria. Så Gloria blev alltså à la Gloire de, på grund av Covid!

Gloria

Elizabeth Gahl i Gloria av José Montalvo. Foto Patrick Berger

Ett utmärkande drag i dina verk är blandning, mellan det reella och det virtuella, mellan olika dansstilar etcetera, varför har det blivit så? Är det ett medvetet val?
När jag växte upp i Carcassonne så ordnade min mor fester under vinskörden. På den tiden kom arbetarna från Marocko, Italien, Spanien och de samlades till skörden för att arbeta. Eftersom min mamma var passionerad av flamenco organiserade hon fester och jag minns att under dessa fester så lyftes dessa arbetare, de transformerades nästan. Det var en sann lycka som spreds, det kunde vara någon som sjöng, någon annan som dansade. Det uppstod något där som jag alltid har längtat tillbaka till. Något nästan ursprungligt. Själv var jag mycket blyg och vågade aldrig dansa, men jag tittade. Och jag kände en enorm lycka över att se dessa människor plötsligt lysa upp.

Hur väljer du ut dina dansare?
De är alla professionella. Jag har haft turen att många dansare känner till mitt arbete. När man har auditions som jag har haft mycket så hinner man tyvärr inte se alla, det är så pressat. Men med tiden har dansare kommit till mig och jag har sett vad de har kunnat, ibland är det rent slumpmässigt.

En kvinna som nu är med i föreställningen ansågs ha för stora bröst och vara för liten, så hon fick aldrig någon roll. Jag hade haft audition och hon var där, men när man skulle välja ut vilka man skulle ta så hade hon försvunnit och jag frågade vart hon tagit vägen och fick svaret att hon gått sin väg. Hon hade tagit för vana att aldrig bli vald så hon stannade inte ens längre utan kom för att ta en dansklass. Hon berättar om detta i föreställningen. Föreställningen berättar om allas upplevelser av sådana här livsöden. Men det är en dansföreställning och inte en dramaföreställning, säger José skrattar.

Mourad Merzouki skulle jag ha träffat förra sommaren, men föreställningen blev som bekant inställd. I år är han här med Folia, ett koreograferat hiphopverk till barockmusik.

Mourad Merzouki

Mourad Merzouki, koreograf. Foto TE

Vad innebär det för dig att ha en föreställning här på amfiteatern?
Att jag vill vara i nivå med denna helt otroliga scen och spelplats. I nivå med ett ställe som har en själ som denna. Jag hoppas att det kommer att bli någon slags symbios mellan den här anrika mycket gamla platsen och dansen, den levande som är i nuet. Det hoppas jag att åskådarna kommer att uppleva, en slags feststämning av levande barockmusik och hiphop som spelas under bar himmel.

Vad är hiphop för dig?
Det är en kultur som kommer från gatan och som har möjliggjort för en hel generation ungdomar att uttrycka sig. För mig har hiphop varit ett sätt att få utrycka mig, ett sätt att existera, ett sätt att skapa, med en dans som jag tycker är väldigt vacker. En dans som är dynamisk, energisk och som jag tycker om att dela med publiken. Från början är det ju en dans som improviserats fram, en slags ”kampdans”, men jag har velat koreografera den. För att få den inskriven i det koreografiska landskapet.

Hur mycket improvisation är det egentligen?
Från början fanns det stor plats för spontanitet. Men med tiden har jag lärt mig att göra koreografier och i Folia ligger nog andelen improvisation på mellan 3 och 5 procent. För mig är det viktigt att skriva koreografin så att den stämmer helt med musiken och de är många dansare på scen med ett högt tempo. Det kräver precision.

Folia

Barockensemblen ackompanjerar dansarna på scenen i Folia av Mourad Merzouki. Foto Julie Cherki

I Folia dansar man till barockmusik. Hur fick du idén att använda denna otraditionella genre till hiphop?
I mina första koreografier använde jag den gängse hiphopmusiken, men med tiden så insåg jag att om man använder den här dansen till andra rytmer, som klassisk musik, barockmusik till exempel, så tvingade det mig att konstruera koreografin på ett annat sätt, med andra intentioner och landmärken vilket hjälpte mig att förnya mig.

När det gäller barockmusik så tycker jag den här musiken går bra ihop med denna dans eftersom det är en musik som från början är tänkt att dansas till. Melodin är också repetitiv på sitt sätt så när det kommer till kritan så är den inte så långt ifrån hiphopmusiken som man kanske kan tro, även om den tillhör en helt annan värld.

I föreställningen har vi också musikerna med på scen som spelar med oss och det är fantastiskt. Som du förstår så tycker jag om den här sortens oväntade samarbete.

Amfieteater

Amfiteatern i Vaison La Romaine. Foto TE

Vad betyder verkets titel, Folia?
Det är titeln på ett av musikstyckena i föreställningen. Ett barockstycke heter Folia och jag ville kalla verket samma sak eftersom det på något sätt är une folie (en galenskap). Det är ju en galenskap att vilja sätta ihop klassisk musik med hiphop, ett gränsöverskridande.

Upplyst av en fullmåne och till syrsornas kör på Vaisons amfiteater någon timma senare möts gammalt och nytt, fantasi och verklighet, flamencoklackar, tåspetsskor och hiphopare till barockrytm. Och visst är det en glädjens fest, precis så som det ska vara.

Thérèse Eng
Vaison La Romaine, Frankrike
Vaison Danses 10-26 juli


  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil