Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Little Dragon

Little Dragon med Christoph von Riedemann, Sabine Groenendijk, Lee-Yuan Tu och Hiroki Ichinose tillsammans med sångerskan Yukimi Nagano. Foto Dan Offerlind

24 maj
2022

Dansfestival förgyllde Göteborg

Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en mötesplats för alla oss som älskar dans.

Festivalen invigs med Crystal Pites och Jonathan Youngs Revisor med Kidd Pivot på GöteborgsOperans stora scen. Men redan helgen innan denna storslagna premiär har danskompaniet haft en mängd happenings på stan där de besökt utvalda platser; skyltfönstren på NK, Victoriapassagen och ett kontor på Kungsgatan 48A. Det har bjudits på rörelse- och improvisationsworkshop i operahusets foajé och dansfilmer på Bio Roy på Avenyn.

Yoann Bougeois, danspoeten, koreografen och cirkusartisten som tidigare intervjuats i Dansportalen (20200316), medverkar med både med Hurricane på stora scenen och de två trollbindande miniatyrverken, Our Music och Fugue/Trampoline som bägge illustrerar hans livsprojekt, att hitta ögonblicket mellan viktlöshet och gravitationskraft.

Fugue Trampoline

Klicka på bilden för att se videon Fugue/Trampolin.

Inför festivalen träffade jag Hiroki Ichinose, en av dansarna i GöteborgsOperans Danskompani. Hiroki dansar i flera av de små pop-up nedslagen, men också i den avslutande föreställningen med bandet Little Dragon.

Är det första gången som du medverkar i festivalen?
Jag började på Göteborgsoperan 2018 och det här är min andra festival, men jag känner att den här festivalen är väldigt annorlunda, för det här är också ett firande av liveföreställningar. Efter en så lång period då vi inte kunna ha publik (under pandemin) så får vi nu till slut tillfälle att verkligen bara fira denna konstform och att möta publiken i väldigt olika format. Under dessa pop-up föreställningar möter vi publiken i en mycket mer intim situation, av en slump på gatan utanför NK eller på Kungsgatan där vi haft små mini pop-up inför en liten och slumpartad publik. Eller på huvudscenerna i huset.

Hiroki Ichinose

Hiroki Ichinose är dansare i GöteborgsOperans danskompani. Foto TE

I vilka dansverk är du själv med i?
Under pandemin gjorde jag en egen dansfilm, What actually accured? som visades på Bio Roy i början av festivalen. Jag dansade också i två andra filmer som gjordes under pandemin och de visades också, varav en av i Alexander Ekmans koreografi. Jag deltar också i det lilla verket som framförs i ett kontor på Kungsgatan och som sju av oss dansare skapade ihop med koreografen Tom Weinberger under fyra dagar. Och så slutligen på söndag kommer jag att dansa i festivalavslutningen där vi dansare har valt att dansa med Göteborgsbandet Little Dragon.

Finns det någon skillnad mellan att medverka i en sån här festival jämfört med i en vanlig uppsättning här i operahuset?
När man dansar under en festival är det så mycket som pågår samtidigt och man fokuserar inte bara på en enda produktion. Vi möter olika sorters publik och står på andra typer av scener än vad vi brukar så på det sättet är det väldigt annorlunda. Men att uppträda är alltid att uppträda. Det är något så vackert och magiskt över att exponera sitt hjärta och sig själv och dansa. När man dansar i en festival är ens hjärna på så många olika ställen, vilket både är stimulerande, men kan också vara slitsamt.

Revisor GBG Dansfestival

Revisor med Ella Rothschild, Cindy Salgado, Jermaine Spivey, Tiffany Tregarthen, Doug Letheren, David Raymond, Rena Narumi och Matthew Peacock. Foto Michael Slobodian

Om du själv skulle skapa en dansfestival, vilka ingredienser skulle den ha?
Åh, om jag fick det, skulle jag låta dansarna få vara med i skapandet! Vi har faktiskt haft många sådana möjligheter här, att få göra våra egna små pop-up verk, och avslutningen på festivalen tillsammans med Little Dragon är i stor utsträckning något som fem av oss dansare gjort i samarbete med bandet. Det har inte funnits någon koreograf som har övervakat det hela, utan besluten är ett väldigt tätt samarbete mellan musikerna i bandet och oss.

Det är något så underbart när konstnärer får ett fritt skapande utrymme där de kan göra vad som helst. Så om jag skulle ha en dansfestival skulle jag verkligen försöka att hålla just det levande. Att vi dansare får vara medskapande. Det är faktiskt så det i stor utsträckning är på GöteborgsOperan, en öppenhet där vi får vara med, ett samarbete, en demokratisk och öppen process. Det är en frihet.

Final Little Dragon

Final med Little Dragon. Dansarna Pascal Marty, Sabine Groenendijk, Christoph von Riedemann, Lee-Yuan Tu och Hiroki Ichinose med sångerskan Yukimi Nagano. Foto Dan Offerlind

Du nämnde samarbeten mellan konstformer och du medverkar själv i den avslutande dansföreställningen som också är en konsert med Little Dragon, hur gick det samarbetet till?
Det var vi dansare som ville dansa till deras musik, så det är vi som har valt dem! Deras musik är fantastisk och väldigt dansant, om man får säga så!

Göteborgsbandet Little Dragon är kända långt utanför Sverige och har gästat flera festivaler världen över. Tillsammans avslutar de och Hiroki Ichinose med sina fyra kollegor GöteborgsOperans andra Dansfestival. Och publiken som kommit är med ända till finalen och dansar mellan bänkraderna under discolampan denna sköna majkväll.

Thérèse Eng
Göteborg
GöteborgsOperans Dansfestival 20 - 22 maj


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil