Artiklar från 2008 – till idag
Denys Nedak och Natalia Matsak i Svansjön från Kievoperan. Foto Kievoperan
Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna går till UNHCR.
Den här versionen av Svansjön är en inspelning från 2019 i koreografi av Valery Kovtun (1944-2005) 1986, då han var chefskoreograf vid Kievoperan. 1978 hade han tilldelats titeln Sovjetunionens Folkartist.
De tre stora rollerna dansas av Natalia Matsak (Odette/Odile), Denys Nedak (Prinsen) och Yaroslav Tkachuk (Rothbart).
Här är den onde Rothbart en dansroll. Tkachuk får flera tillfällen att visa en god teknik. Den stora stjärnan är annars den granna Natalia Matsak (f. 1982). Efter åtta års utbildning vid statliga balettskolan i Kiev hade hon en innehållsrik karriär. Tillbaka vid Kievoperan blev hon 2001 utnämnd till premiärdansare och 2005 till prima ballerina där.
Matsak har dansat mycket med Denys Nedak (f. 1985). Båda har tilldelats det statliga priset ”Honoured Artist of Ukraine”.
Denys Nedak och Natalia Matsak i Svansjön. Foto Kievoperan
Om inspelningen
I mina ögon är denna inspelning traditionell och vårdad. Matsak dansar elegant, och hon snurrar snabbt och säkert. I tredje akten sprakar det om henne. I avslutningen ställer sig Prinsen framför Odette/Svanen när trollkarlen kommer anfallande för att ta henne med sig. Då antar prinsens utsträckta armar formen av ett kors, och då backar Rothbart som vore han en vampyr.
Jag har emellanåt blivit förvånad över den förbittring somliga tyckare uttryckt, när de förfasar sig över det ”lyckliga” slutet, där prinsen handfast besegrar trollkarlen – till exempel sliter av honom en vinge. Det slutet var vanligt i sovjetiska uppsättningar. Det hade en förklaring i att man där från politiskt håll förordade ett uppbyggligt innehåll i konstarter. Man ville med andra ord att konsten skulle avbilda tillvaron sådan som den borde vara.
Det lär finnas sagovarianter där häxan vinner. När två frusna och hungriga barn knackat på dörren till en hydda i skogen, skulle de då bli insläppta, få dricka varm saft med knockoutdroppar och sedan bli gräddade i ugnen, till häxans middag. Finns det samlare av dylika sagor hör jag alltså inte till dem.
Smaken är nu ett evigt diskussionsämne. I en artikel i tyska Ballett-Journal 2020 kallas denna ukrainska version av Svansjön för ett hjärtlöst fiasko. Ibland säger en text mer om författaren än om det omskrivna verket.
Visserligen har jag synpunkter. Det är synd att scenografin är så mörk att det flera gånger är svårt att se vad dansarna gör – i synnerhet Rothbart, klädd i en praktiskt taget helsvart kostym. Och jag vet inte vad de plötsligt uppdykande sex svarta svanarna har för funktion bland de 18 vita i sista akten. (Snart kommer Rothbart?)
Jag fann stor glädje i att åter se en ukrainsk Svansjön. Det var 50 år sedan sist.
PS: Franska Figaro påminnde 9 april om ”den excellenta ukrainska Svansjön” som 2019 gästade Théâtre des Champs-Elysées. Den ukrainska nationalbaletten åter inbjudits till teatern för att visa sin version av Nötknäpparen från 21 december i år till 5 januari 2023.
Peter Bohlin
Stockholm
Natalia Matsak i Svansjön. Foto Kievoperan
APRIL
MAJ
JUNI
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision