Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Here not here 1

Rachel McNamee ur akt 1 "Here Not here". Foto Tilo Stengel

30 jan
2022

Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.

Det handlar om att gråta i solskenet och dansa

i mörkret

Det handlar om att vara

Här

Inte

Här

Så lyder de sista versraderna av Maxine Doyles dikt som också slutar med orden som bär namnet på GöteborgsOperans danspremiär för 2022, Here Not Here.

Det konstnärliga teamet, Maxine Doyle och Es Devlin som står bakom verket, ger tillsammans med GöteborsOperans danskompani en oväntad föreställning där publiken bjuds in bakom scenen, i kulisserna, genom källarpassager för att till slut själva hamna på stora scenen intill dansarna som sedan fortsätter ut över salongen.

Maxine Doyle är en av de konstnärliga ledarna bakom det brittiska teaterkompaniet Punchdrunk och Es Devlin är den stora stjärnscenografen som också skapat inramningar för flera OS-ceremonier och arenakonserter.

Dansportalen har pratat med dansaren Rachel McNamee som medverkar i föreställningen för att höra om processen med repetitionsarbetet i dansverket Here Not Here:

Det är en föreställning med hela kompaniet, alla dansarna är med. Vi började arbetet i maj förra året och Maxine kom för att jobba med oss under två veckor. Det har ju varit väldigt speciella arbetsförhållanden, i maj kunde vi bara vara 7 personer i samma rum och vi var tvungna att hålla två meters avstånd till varandra. Man fick börja med att hitta sin egen startpunkt.

Under flera år hade koreografen, Maxine, tänkt och förberett sig inför detta. Hon hade med sig en pjäs av Harold Pinter och extraherade delar ur den, drog ut rörelser ur texten, ur dialogerna. När hon kom i maj så utforskade hon rörelserna tillsammans med oss genom improvisation, det var mycket lektid, min favorittid!

Sedan åkte hon bort under ett par månader och spelade in all koreografi till oss på video.

Hon kom tillbaka i november och hade en klar idé om vem skulle göra vad och i vilket rum. Vi är alla individer för henne, det har känts mycket tydligt. Maxine är väldigt öppen men vet också precis vad hon vill ha och vill säga. Jag tycker verkligen mycket om den balansen. Också det här med känslan av publiken så här nära.

Here not here 2

Joseba Yerro Izaguirre, Benjamin Behrends, Mai Lisa Guinoo, Hiroki Ichinose, Satoko Takahashi, Sabine Groenendijk, Duncan C Schultz, Danielle de Vries, Jesse Bechard, Rachel McNamee. Foto: Tilo Stengel

Det här är allra första gången som Maxine Doyle and Es Devlin arbetar med GöteborgsOperans kompani, vad karakteriserar deras arbete?

Maxine är en visuell koreograf och är väldigt klar med att vi som dansare är de som skapar. Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.

Inramningen av Es är alldeles speciell. Jag älskar världen som de skapar tillsammans.

Maxine tog med sin mänsklighet och känslan med publikkontakten. Mycket av hennes arbete är kanske mer påtagligt i den första delen av verket, erfarenheten, att vara nära publiken och hur man gör med den kontakten.

Vad vill ni berätta för publiken med verket? I programmet står det bland annat att Here Not Here handlar om att gå vilse, på gott och ont, i vårt medvetandes labyrint, att tränga genom igenom barriärer och navigera genom livets utmaningar, kan du utveckla de tankarna?

Jag kommer ihåg att Maxime skrev en dikt som kunde tolkas olika. Det kan vara helt öppet. Publiken kan ta vad den ser. Vad är en dikt egentligen? Hon var väldigt tydlig med att vi kunde hitta vår egen historia i den, även om den skilde sig åt jämfört med våra danspartners tolkningar. Bara vi trodde på det vi berättade.

För mig är idén den att man känner att man står mot en vägg, och den här väggen finns i ditt medvetande och du vet inte var du ska. Det är som en metafor, som om du antingen stångar dig mot väggen eller ser en spricka i den. För mig har det mycket att göra med huvudet, det som rör sig i huvudet, att låta huvudet ta över eller inte, att vara fast och förlorad och fångad. Att vi alla är fångade av oss själva, alla på något sätt är vi fångade i oss själva.

Det är också en känsla av olika lager inom oss som fångar oss och våra tankegångar. Även om vi är mycket nära andra så är vi ändå så isolerade och det är motsägelsefullt, eftersom dörren egentligen är öppen, sprickan i väggen finns där. När vi tar på oss våra olika masker är det olika lager av oss själva som vi skulle kunna klä av oss, men som vi är oförmögna att göra. Det är som att vi vill nå den friheten, att vara oss själva, men hindras av de här barriärerna.

Here not here 3

Arika Yamada i "Here Not Here". Foto: Tilo Stengel

Hur ser sambandet mellan akt ett och två ut?

Det finns många tänkta samband, men det är väldigt intressant att publiken kan få ta del av operahuset först som de gör i första delen och att dessa känslor sedan kan användas, att det intima mötet med dansarna och dansen redan hade etablerats. Känslan av att vara fast eller fången.

Vad har varit det mest krävande och utmanande med föreställningen?

Eftersom vi var så många, allihop i hela danskompaniet så var det lätt att förlora sig själv i processen. Det var så många dansare, kostymer, scener och så fanns det bara en Maxine. Det var en utmaning, speciellt den sista veckan. Man levde också med ”hotet”, kommer det att kunna bli premiär, med tanke på restriktionerna, kommer vi över huvud taget att kunna nå fram till mål?

När det gäller musiken som komponerats av Rachel Dease, komponerades den under arbetet eller fanns den färdig när ni började repetitionsarbetet?

Det mesta var skrivet när vi började. Maxine hade med sig lite när kom först kom i maj och sen i november. Hon jobbade tätt med Rachel under förberedelsetiden.

Till sist vill Rachel understryka hur tacksam hon är över att nu få kunna uppträda. Både att få möjlighet att dansa i föreställningen, och, att göra det på det här intima sättet, helt nära publiken.

Thérèse Eng
30 jan 2022


  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil