Artiklar från 2008 – till idag
Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags igen, för Balettgala 2022 på fina Kungsbacka teater.
Bakom dessa balettgalor står Hovdansös Johanna Björnson som tagit hjälp av sin tidigare kollega Heléne Friberg. De känner varandra sedan de var elever i dåvarande Kungliga Teaterns Balettelevskola. De debuterade också samtidigt i rollen alla ballerinor drömmer om, som Odette-Odile i Svansjön.
När de många år senare och var för sig konstaterat att det inte längre går att se klassisk balett utanför Stockholm så fann de varandra igen.
Johanna hade tidigare på egen hand arrangerat en mindre gala i Varberg. Men hon ville mer. Hon ringde sin barndomsvän som sedan länge bor i Göteborg och Kungsbacka, för hjälp med finansiering och marknadsföring. Heléne föreslog en bättre scen för dans och hade idéer kring hur galan kunde ramas in. Och så kom det sig att Johanna stod för det konstnärliga och allt som skedde på scenen medan Heléne svarade för allt runt omkring.
Många utmaningar
Tjejerna startade alltså med en massa idéer och en stark vision om att återta den klassiska baletten till västkusten. Men de skulle få möta många utmaningar och tvivlare.
Enda chansen att kunna engagera de främsta dansarna från de nordiska nationalbaletterna är att vänta ut teatrarnas säsongsslut, och "fånga" dansarna medan de ännu är i form och innan både de och publiken försvinner på semestrar och resor. Dansarna skulle också behöva repetera under säsong på lediga stunder. Så ”fönstret” var enormt litet, det gällde att hitta ett ledigt datum i veckan före midsommar.
När tjejerna ville hyra teatern blev de avrådda. Personalen trodde, lika lite som kommunen där de sökte pengar, på att de skulle kunna sälja biljetter till en balettföreställning precis innan midsommar.
De hade noll kronor i startkapital. Men där fanns också en kär man; Johannas make Gordon Lahnborg ställde upp som producent och garant.
Men även om alla biljetter skulle sälja slut, så skulle det inte räcka för att täcka kostnaderna för hyra av teatern med tekniker, ljus och dansmatta, musik- och koreografirättigheter, kostymer och repetitionssalar, resor, hotell och den största posten; dansarnas gager.
Uppförsbacken var också stor att få ut budskapet om en ny, helt oetablerad balettgala och få publiken – om än balettälskare – att hitta till Kungsbacka teater. Pressbilder, annonsering, pr, poster, programblad och inramning av galan för att skapa den rätta helhetsupplevelsen behövdes också.
Dansen finns för alltid i deras hjärtan
Efter sin egen danskarriär har Johanna koreograferat en mängd egna dansverk och driver Dansessens, en egen dansstudio där hon coachar unga dansare. Heléne fick en kort danskarriär pga skada, och har istället för att kommunicera kreativt från scenen jobbat som copywriter och projektledare för kända varumärken och företag.
Alla som brinner för något vet att hinder är till för att övervinnas. Sagt och gjort, Johanna satte ihop ett program som bjöd publiken på en estetisk mix av älskade avsnitt ur bland annat Törnrosa, Svansjön och Korsaren, Sylfiden, Döende svanen och Nötknäpparen samt egen koreografi och modern nutida dans av inbjudna gästkoreografer och artister. Och Heléne såg till att Balettgala 2019 såldes till sista stolen.
Överträffade allas förväntningar
Gensvaret var enormt! Succé och strålande recensioner. Publiken kom från både när och fjärran. Dansarna var lyckliga att få synas och möta en så engagerad publik på en fin teater, som jublande över det roligaste projekt de haft.
Johanna hade lyckats göra en gala som attraherade publik i alla åldrar, från förstagångsbesökare till de kunnigaste balettfansen. Upplägget var vackert och underhållande med inslag av såväl komik som seriösa ämnen. Och publiken guidades genom galan på ett lättsamt och pedagogiskt sätt av Heléne.
"En dansares karriär är så kort, jag vill göra vad jag kan för att hålla den klassiska baletten levande genom att ge skickliga dansare fler chanser att kunna bjuda på sin konst," säger Johanna Björnson.
På scenen var det 42 år mellan den yngsta och äldsta dansaren. Johanna och Heléne ville ge unga lovande elever chans att lära och uppträda tillsammans med professionella artister lika mycket som att ge de främsta dansarna möjlighet att utveckla sitt artisteri, vilket utmynnade i ett inspirerande samarbete för alla.
”Balett är tredimensionell, dans ska ses live. Jag vill ge publiken en helhetsupplevelse ända från att kunna dansarnas förberedelser fram till att man sitter i salongen och långt därefter,” säger Heléne.
"När kommer nästa gala?"
Efter deras första gemensamma balettgala har Johanna och Heléne fått den frågan otaliga gånger. De har helt enkelt bevisat att det finns en stor publik i vårt land som längtar efter att kunna se balett på högsta nivå.
Deras tanke var att göra en ny gala 2021. Men pandemin har gjort att både dansare och publik får hålla ut tills teatrar och scener kan öppnas för fullt igen.
Men nu är behovet av dans så uppdämt hos publiken och nästintill ett måste för att unga och skickliga dansare ska ha en framtid och få chans att möta en hungrande publik. Nu hoppas tjejerna på att näringslivet och de som kan bidra förstår vikten och betydelsen av ett levande kulturliv – när det behövs som mest! Vet du någon som vill stödja projektet så hör gärna av dig. Tjejerna har i vart fall sitt mål klart.
Den 22 juni kl 19.00 ska ridån gå upp för Balettgala 2022 på Kungsbacka teater. Alla som vill se klassisk balett på högsta nivå är då varmt välkomna! Biljetter kan redan bokas nu.
Redaktionen
15 jan 2022
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision