Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SAAGA 1

Medverkande i SAABA: Benjamin Behrends, Miguel Duarte, Hiroki Ichinose, Valērija Kuzmiča, Janine Koertge, Rachel McNamee, Frida Dam Seidel, Riley O’Flynn, Christoph von Riedemann, Duncan C Schultz, Endre Schumicky, Joseba Yerro Izaguirre, Amanda Åkesson. Foto Tilo Stengel

01 nov
2021

Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer

GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapade av Christine Gouzelis och Paul Blackman respektive Sharon Eyal och Gai Behar i samarbete med GöteborgsOperans Danskompani välkomnar publiken.

SAABA är Sharon Eyals tredje verk för kompaniet och denna gång är det italienskan Maria Grazia Chiuri, Diors chefsdesigner, som står för kostymerna. Hon kom i kontakt med Sharon Eyals verk genom Carlo Fuortes i Rom när hon presenterade vår- och sommarkollektion tillägnad dans 2018. Till SAABA har hon skapat kroppsnära leotarder i Dior-spetsar i ett tyg som ser ut att gå sönder av revor och håligheter.

Eyals bitvis återhållsamma koreografi känns snabbt igen och hennes verk kräver såväl styrka som exakthet, men framförallt en total närvaro av dansarna. Dansportalen fick tillfälle att träffa dansaren Duncan C Schultz två dagar innan premiär för att tala om arbetet med SAABA och att möta publiken på nytt efter två år med uppskjutna produktioner, reviderade föreställningsplaner och digitala dansföreställningar.

SAABA2

Duncan C Schultz. Foto Tilo Stengel

Hur är det att stå inför en publik igen?
Det är faktiskt första gången efter pandemin för mig i det här operahuset så jag är verkligen förväntansfull och hoppfull över att få dela föreställningen med publiken. Det är underbart och obeskrivligt att vi öppnar upp för fulla hus igen.

Hur har du arbetat under dessa två säsonger av pandemi?
En blandning av att träna själv hemma och här i huset. Hela tiden med en slags förväntan och beredskap att vi kan öppna när som helst igen. Så vi har fortsatt att repetera och vi skapade också några dansverk tillsammans under pandemin och försökte hålla fast vid våra normala rutiner. Vi gjorde också ett filmprojekt, så vi har hållit igång, säger Duncan och skrattar glatt.

Vad tycker du om din hemmascen?
Det är verkligen ett ställe där jag känner att varje röst respekteras, oavsett vilken del du har i detta operahus, vilken anställning du än har, så det är en riktigt inkluderande arbetsplats, vilket är fantastiskt eftersom många yrken här är sådana att vi är tvungna att kämpa för våra jobb, men GöteborgsOperan är en stödjande arbetsplats.

Det kan vara väldigt annorlunda atmosfärer i dansvärlden och det beror på vilka människor som jobbar där så klart, men här är det verkligen speciellt, vi är en enhet och jobbar som en enhet. Vi är en familj och om vi skulle tävla med varandra hela tiden skulle vi inte kunna skapa något. Yrket är utmanade som det är.

Enligt Sharon Eyal är betydelsen av titeln, SAABA, en hemlighet och jag kommer inte att be dig avslöja den, men varför tror du att det är viktigt att dansverkets titel förblir hemligt?
Jag tror att det lämnar en liten bit av mystik till människorna i publiken att hitta på sin egen historia av verket. De kan alla göra sina egna antaganden, inte bara utifrån namnet, utan från verket i sig. Om man avslöjar för mycket kan det ibland bli lite för lätt, som när du går till en restaurang och ser precis hur det ska se ut och smaka och tänker att det där blir bra, men det finns ingen överraskning och hela magin försvinner.

SAABA3

SAABA under repetition. Foto Tilo Stengel

Att arbeta med Sharon Eyal kräver en total närvaro, men som dansare måste man väl alltid vara närvarande tänker jag… så jag undrar om den här närvaron skiljer sig från den gängse?
Det är alltid annorlunda, men i Sharons arbete så spelar kroppens känslor så stor roll, smaken, lukten, hörseln. Man måste jobba inåt i sig själv, det är inte alls så mycket jobb utåt. Man måste inåt och hitta känslan där och sedan rinner det ut därifrån. Det är Sharon som har utifrånblicken. Det känns som att sinnena är aktiva på ett väldigt annorlunda sätt i hennes verk.

Man har pratat om att Eyals dansverk står för en slags transcendental upplevelse, kan du berätta om det?
När jag har sett hennes arbete förut så har jag känt att om du verkligen tillåter dig själv att dyka fullt ner in i människorna som rör sig och dansar så kommer du till en plats tillsammans med dem. Som att du måste förflytta dig till en plats som tar absolut hela dig i anspråk. Det här kan gripa tag i dig om du tillåter dig att vara så öppen och man åker på en resa tillsammans, det är en inbjudan att följa med.

Danskompaniet har samarbetat med koreograferna och musikerna i dessa två dansverk, hur har det gått till, är det via improvisation eller på något annat sätt?
Jag skulle vilja säga att vi får en massa material och vad vi sen använder i själva verket kommer ifrån det att Sharon har observerat något; ”det där var tänkvärt, ett ögonblick, en rörelse som blir betydelsefull för den här personen.” Det är en alltigenom intuitiv skapelse, mindre om att strikt koreografera, att göra si eller så, det är ett förhållande. Att arbeta med. Att röra sig tillsammans och bygga något tillsammans. Ett Utrymme av klarhet istället för undran.

Hur lång tid har ni repeterat ihop?
Vi hade fyra veckor och sen en kort paus och sen fyra veckor igen. Åtta Veckor totalt.

De omtalade kostymerna i SAABA är från den berömda chefsdesignern för Dior, Maria Grazia Chiuri, vad gör dessa med verket och dig som dansare?
Det är ett material som nästan är på gränsen till att försvinna så det känns inte alls som kompression, som när man har vanliga leotarder på sig. Här måste man nästan fylla ut hålen i tyget med sin kropp. Det krackelerar lite så det finns en skörhet i själva materialet, men också en struktur som är väldigt speciell. Kostymer ger en alltid någonting annat, en annan känsla, ett nytt element att ta in och när man får på sig dessa kostymer förs man till ett nytt ställe, så det är verkligen en speciell kostym att ha på sig och jag är så tacksam över att få ha den.

SAABA4

Dansare: Valērija Kuzmiča, Rachel McNamee, Frida Dam Seidel, Riley O’Flynn, Christoph von Riedemann, Duncan C Schultz, Amanda Åkesson. Foto Tilo Stengel

Musiken har, vad jag har hört, ett riktigt beat och jag undrar hur ni har jobbat med musiken, från allra första början eller skapas den i takt med dansverket?
Det är en väldigt speciell person som skapar musiken, Ori Lichtik, och han är med oss hela tiden. Han är en del av det konstnärliga teamet i Sharon Eyals och Gai Behars L-E-V danskompani och en av grundarna till Tel Avivs technoscen där han började sin karriär med att producera technofester och raves på 1990-talet.

Han förfinar hela tiden och bygger om musiken, fortsätter Duncan, Ori kommer med förslag som vi testar. Han är en väldigt talangfull musiker och konstnär. Vi upptäcker och skapar tillsammans.

Repetitionerna som nu pågått i dryga två månader, vad var det mest utmanande, det svåraste eller är det något som har stuckit ut och varit annorlunda?
Under repetitioner i allmänhet måste man visa upp sig som man är så vissa dagar kan alla bara tappa bort sig och skratta. Men det är verkligen ett ställe där man måste vara sann, vaken, skapande.

Repetitionsprocessen har varit väldigt fysiskt påfrestande och mycket krävande, även känslomässigt, eftersom man måste vara helt sann, visa upp sig precis som sig själv. Och det tror jag är något som inte alltid händer i rummet, så det är något speciellt, att skapa den här miljön där man behöver vara sårbar och öppen tillsammans för att det ska ske någonting.

Det är en av de bästa sakerna och en av de svåraste. Det är givetvis också glädjen i vårt arbete, den alla vackraste tortyren eftersom du måste slita upp dig själv och ge dig hän fullt ut, annars hittar du inte någon ärlighet i det du gör.

Hittar du tillbaka till dit varje dag?
Ja, även om stegen inte är detsamma och koreografin inte är likadan och du förkroppsligar den annorlunda. Varje gång vi gör verket är det annorlunda. Vi kanske kommer ihåg något, men måste hitta ett nytt sätt att förkroppsliga det och vara sanna i det, vilket är skönheten i det hela. Duncan funderar en stund på hur det har varit, men hela repetitionsperioden har gått väldigt smidigt.

SAABA5

Sharon Eyal och Gai Behar. Foto Camilla Simonson

Det är ungefär hälften av GöteborgsOperans Danskompani som gör SAABA och den andra hälften dansar i Continuim, kände ni varandra sen innan, var ni sammandansande när ni började arbeta?
Det som är intressant här på operan är att vi vanligtvis har två dansverk pågående samtidigt så vi blir alltid uppdelade i två grupper. Organisationen, vilka som är i rummet samtidigt skiljer sig alltid lite åt och ändrar miljön i rummet.

Jag kan säga att precis den här gruppen har aldrig dansat tillsammans förut även om vi har dansat tillsammans, vilket gör det annorlunda. Vi känner varandra, men inte hur vi reagerar i alla situationer, det är alltid en ny start på något sätt som gör att det fortsätter vibrera.

Finns det något som du vill säga till publiken innan de sätter sig i salongen och ser föreställningen?
Det bästa sättet är att komma utan förutsättningar, bara komma och vara närvarande där man är, välkomna det man ser och tillåta sig att inte försöka förstå. Det kan vara en rörelse som påminner dig om något, som för dig till ett minne, en historia och det kan vara den konversation som du har med dansverket medan det pågår.

Så att säga för mycket om vad man ska förvänta sig tycker jag egentligen är orättvist mot publikens engagemang och närvaro. Tillåt dig själv att bara vara du lika mycket som vi är oss. Vi öppnar bokstavligen våra bröstkorgar, våra hjärtan mot publiken.

Efter det hektiska föreställningsschemat här i Göteborg åker GöteborgsOperans Danskompani ut på turné med Unfold, först till Ludwigshafen i Tyskland, vidare till Paris och Moskva. För att avslutas på den anrika Mariinskijteatern i St Petersburg. Världen återgår långsamt till någon form av normalitet.

Thérèse Eng
Göteborg


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil