Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SAAGA 1

Medverkande i SAABA: Benjamin Behrends, Miguel Duarte, Hiroki Ichinose, Valērija Kuzmiča, Janine Koertge, Rachel McNamee, Frida Dam Seidel, Riley O’Flynn, Christoph von Riedemann, Duncan C Schultz, Endre Schumicky, Joseba Yerro Izaguirre, Amanda Åkesson. Foto Tilo Stengel

01 nov
2021

Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer

GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapade av Christine Gouzelis och Paul Blackman respektive Sharon Eyal och Gai Behar i samarbete med GöteborgsOperans Danskompani välkomnar publiken.

SAABA är Sharon Eyals tredje verk för kompaniet och denna gång är det italienskan Maria Grazia Chiuri, Diors chefsdesigner, som står för kostymerna. Hon kom i kontakt med Sharon Eyals verk genom Carlo Fuortes i Rom när hon presenterade vår- och sommarkollektion tillägnad dans 2018. Till SAABA har hon skapat kroppsnära leotarder i Dior-spetsar i ett tyg som ser ut att gå sönder av revor och håligheter.

Eyals bitvis återhållsamma koreografi känns snabbt igen och hennes verk kräver såväl styrka som exakthet, men framförallt en total närvaro av dansarna. Dansportalen fick tillfälle att träffa dansaren Duncan C Schultz två dagar innan premiär för att tala om arbetet med SAABA och att möta publiken på nytt efter två år med uppskjutna produktioner, reviderade föreställningsplaner och digitala dansföreställningar.

SAABA2

Duncan C Schultz. Foto Tilo Stengel

Hur är det att stå inför en publik igen?
Det är faktiskt första gången efter pandemin för mig i det här operahuset så jag är verkligen förväntansfull och hoppfull över att få dela föreställningen med publiken. Det är underbart och obeskrivligt att vi öppnar upp för fulla hus igen.

Hur har du arbetat under dessa två säsonger av pandemi?
En blandning av att träna själv hemma och här i huset. Hela tiden med en slags förväntan och beredskap att vi kan öppna när som helst igen. Så vi har fortsatt att repetera och vi skapade också några dansverk tillsammans under pandemin och försökte hålla fast vid våra normala rutiner. Vi gjorde också ett filmprojekt, så vi har hållit igång, säger Duncan och skrattar glatt.

Vad tycker du om din hemmascen?
Det är verkligen ett ställe där jag känner att varje röst respekteras, oavsett vilken del du har i detta operahus, vilken anställning du än har, så det är en riktigt inkluderande arbetsplats, vilket är fantastiskt eftersom många yrken här är sådana att vi är tvungna att kämpa för våra jobb, men GöteborgsOperan är en stödjande arbetsplats.

Det kan vara väldigt annorlunda atmosfärer i dansvärlden och det beror på vilka människor som jobbar där så klart, men här är det verkligen speciellt, vi är en enhet och jobbar som en enhet. Vi är en familj och om vi skulle tävla med varandra hela tiden skulle vi inte kunna skapa något. Yrket är utmanade som det är.

Enligt Sharon Eyal är betydelsen av titeln, SAABA, en hemlighet och jag kommer inte att be dig avslöja den, men varför tror du att det är viktigt att dansverkets titel förblir hemligt?
Jag tror att det lämnar en liten bit av mystik till människorna i publiken att hitta på sin egen historia av verket. De kan alla göra sina egna antaganden, inte bara utifrån namnet, utan från verket i sig. Om man avslöjar för mycket kan det ibland bli lite för lätt, som när du går till en restaurang och ser precis hur det ska se ut och smaka och tänker att det där blir bra, men det finns ingen överraskning och hela magin försvinner.

SAABA3

SAABA under repetition. Foto Tilo Stengel

Att arbeta med Sharon Eyal kräver en total närvaro, men som dansare måste man väl alltid vara närvarande tänker jag… så jag undrar om den här närvaron skiljer sig från den gängse?
Det är alltid annorlunda, men i Sharons arbete så spelar kroppens känslor så stor roll, smaken, lukten, hörseln. Man måste jobba inåt i sig själv, det är inte alls så mycket jobb utåt. Man måste inåt och hitta känslan där och sedan rinner det ut därifrån. Det är Sharon som har utifrånblicken. Det känns som att sinnena är aktiva på ett väldigt annorlunda sätt i hennes verk.

Man har pratat om att Eyals dansverk står för en slags transcendental upplevelse, kan du berätta om det?
När jag har sett hennes arbete förut så har jag känt att om du verkligen tillåter dig själv att dyka fullt ner in i människorna som rör sig och dansar så kommer du till en plats tillsammans med dem. Som att du måste förflytta dig till en plats som tar absolut hela dig i anspråk. Det här kan gripa tag i dig om du tillåter dig att vara så öppen och man åker på en resa tillsammans, det är en inbjudan att följa med.

Danskompaniet har samarbetat med koreograferna och musikerna i dessa två dansverk, hur har det gått till, är det via improvisation eller på något annat sätt?
Jag skulle vilja säga att vi får en massa material och vad vi sen använder i själva verket kommer ifrån det att Sharon har observerat något; ”det där var tänkvärt, ett ögonblick, en rörelse som blir betydelsefull för den här personen.” Det är en alltigenom intuitiv skapelse, mindre om att strikt koreografera, att göra si eller så, det är ett förhållande. Att arbeta med. Att röra sig tillsammans och bygga något tillsammans. Ett Utrymme av klarhet istället för undran.

Hur lång tid har ni repeterat ihop?
Vi hade fyra veckor och sen en kort paus och sen fyra veckor igen. Åtta Veckor totalt.

De omtalade kostymerna i SAABA är från den berömda chefsdesignern för Dior, Maria Grazia Chiuri, vad gör dessa med verket och dig som dansare?
Det är ett material som nästan är på gränsen till att försvinna så det känns inte alls som kompression, som när man har vanliga leotarder på sig. Här måste man nästan fylla ut hålen i tyget med sin kropp. Det krackelerar lite så det finns en skörhet i själva materialet, men också en struktur som är väldigt speciell. Kostymer ger en alltid någonting annat, en annan känsla, ett nytt element att ta in och när man får på sig dessa kostymer förs man till ett nytt ställe, så det är verkligen en speciell kostym att ha på sig och jag är så tacksam över att få ha den.

SAABA4

Dansare: Valērija Kuzmiča, Rachel McNamee, Frida Dam Seidel, Riley O’Flynn, Christoph von Riedemann, Duncan C Schultz, Amanda Åkesson. Foto Tilo Stengel

Musiken har, vad jag har hört, ett riktigt beat och jag undrar hur ni har jobbat med musiken, från allra första början eller skapas den i takt med dansverket?
Det är en väldigt speciell person som skapar musiken, Ori Lichtik, och han är med oss hela tiden. Han är en del av det konstnärliga teamet i Sharon Eyals och Gai Behars L-E-V danskompani och en av grundarna till Tel Avivs technoscen där han började sin karriär med att producera technofester och raves på 1990-talet.

Han förfinar hela tiden och bygger om musiken, fortsätter Duncan, Ori kommer med förslag som vi testar. Han är en väldigt talangfull musiker och konstnär. Vi upptäcker och skapar tillsammans.

Repetitionerna som nu pågått i dryga två månader, vad var det mest utmanande, det svåraste eller är det något som har stuckit ut och varit annorlunda?
Under repetitioner i allmänhet måste man visa upp sig som man är så vissa dagar kan alla bara tappa bort sig och skratta. Men det är verkligen ett ställe där man måste vara sann, vaken, skapande.

Repetitionsprocessen har varit väldigt fysiskt påfrestande och mycket krävande, även känslomässigt, eftersom man måste vara helt sann, visa upp sig precis som sig själv. Och det tror jag är något som inte alltid händer i rummet, så det är något speciellt, att skapa den här miljön där man behöver vara sårbar och öppen tillsammans för att det ska ske någonting.

Det är en av de bästa sakerna och en av de svåraste. Det är givetvis också glädjen i vårt arbete, den alla vackraste tortyren eftersom du måste slita upp dig själv och ge dig hän fullt ut, annars hittar du inte någon ärlighet i det du gör.

Hittar du tillbaka till dit varje dag?
Ja, även om stegen inte är detsamma och koreografin inte är likadan och du förkroppsligar den annorlunda. Varje gång vi gör verket är det annorlunda. Vi kanske kommer ihåg något, men måste hitta ett nytt sätt att förkroppsliga det och vara sanna i det, vilket är skönheten i det hela. Duncan funderar en stund på hur det har varit, men hela repetitionsperioden har gått väldigt smidigt.

SAABA5

Sharon Eyal och Gai Behar. Foto Camilla Simonson

Det är ungefär hälften av GöteborgsOperans Danskompani som gör SAABA och den andra hälften dansar i Continuim, kände ni varandra sen innan, var ni sammandansande när ni började arbeta?
Det som är intressant här på operan är att vi vanligtvis har två dansverk pågående samtidigt så vi blir alltid uppdelade i två grupper. Organisationen, vilka som är i rummet samtidigt skiljer sig alltid lite åt och ändrar miljön i rummet.

Jag kan säga att precis den här gruppen har aldrig dansat tillsammans förut även om vi har dansat tillsammans, vilket gör det annorlunda. Vi känner varandra, men inte hur vi reagerar i alla situationer, det är alltid en ny start på något sätt som gör att det fortsätter vibrera.

Finns det något som du vill säga till publiken innan de sätter sig i salongen och ser föreställningen?
Det bästa sättet är att komma utan förutsättningar, bara komma och vara närvarande där man är, välkomna det man ser och tillåta sig att inte försöka förstå. Det kan vara en rörelse som påminner dig om något, som för dig till ett minne, en historia och det kan vara den konversation som du har med dansverket medan det pågår.

Så att säga för mycket om vad man ska förvänta sig tycker jag egentligen är orättvist mot publikens engagemang och närvaro. Tillåt dig själv att bara vara du lika mycket som vi är oss. Vi öppnar bokstavligen våra bröstkorgar, våra hjärtan mot publiken.

Efter det hektiska föreställningsschemat här i Göteborg åker GöteborgsOperans Danskompani ut på turné med Unfold, först till Ludwigshafen i Tyskland, vidare till Paris och Moskva. För att avslutas på den anrika Mariinskijteatern i St Petersburg. Världen återgår långsamt till någon form av normalitet.

Thérèse Eng
Göteborg


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil