Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gala Korsaren

Korsaren pas de deux av Samuil Andreanov/Rudolf Nurejev efter Marius Petipa med Luiza Lopez och Kentaro Mitsumori. Foto Markus Gårder

21 sep
2021

Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.

Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens inledning

I slutet av oktober bjuds ett blandat program med tre baletter av William Forsythe, Jiri Kylian och Mats Ek. Även det är en spännande palett i neoklassisk och modern stil, av det senare 1900-talets och 2000-talets mest intressanta koreografer. I december månad presenteras en för Stockholm ny version av Svansjön i Rudolf Nurejevs koreografi.

Den långa pandemin har, som för alla, inneburit enorma påfrestningar på teatrar och dansare i synnerhet. Att hålla instrumentet/kroppen i form har varit livsnödvändigt men motivationen har varit en ännu större utmaning, både för ledare och utövare. Organisationen har varit minutiös i alla led för att minimera smittspridning. Tänk på det: träna, byta om, repetera. Prova kostymer, möta scenarbetare, musiker med mera. Att logistiken har kunnat lösas är beundransvärt.

Kungliga balettens öppningsprogram säsongen 2021/2022 är imponerande modigt, det kräver teknik på högsta nivå efter en lång och svår period.

En av gästlärarna inför hösten har varit den välkände premiärdansaren Julio Bocca. Född i Argentina 1967 blev han premiärdansare i American Ballet Theatre i New York där han stannade i i tjugo år. Han har dansat som uppskattad gäst runt om i världen. Han har också varit chef för Nationalbaletten i Uruguay.

Helaftonsbaletten Svansjön har instuderats med gedigen kunskap av den vietnamesiske stjärndansaren på Parisoperan Charles Jude, som dansat rollen som prinsen i Nurejevs version under flera år. I huvudrollerna kommer vi att se Luiza Lopez och Kentaro Mitsumori. Luiza från Brasilien har varit i Kungliga Baletten sedan 2015. Hon har dansat bland annat i Pär Isbergs Nötknäpparen och samma koreografs Drömmen om Svansjön. Hon har gjort Alice i Cristopher Wheeldons Alice i Underlandet samt Lila fén i Törnrosa. Hennes partner Mitsumori anställdes 2017 av och har haft större roller i Alice i Underlandet och Törnrosa (fågel blå).

Men först ges galaföreställningen nio gånger, med två alternerande lag av dansare, vilket ger möjlighet för alla i ensemblen att vara i hetluften. Den som gillar klassisk balett bör passa på att njuta i höst!

Som många vet kan salongerna fyllas helt efter den 29:e september, och utbudet av biljetter blir åter normalt.

Det här innehåller galaföreställningen: (Texten är ett utdrag ur Kungliga Operans program).

Gala Polonäs

Polonaise med Kungliga Baletten ur Rudolf Nurejevs Svansjön. Foto Markus Gårder.

Polonäsen ur Svansjön

Denna sprakande danskväll inleds med en festlig välkomsthälsning som också är en förhandstitt på den version av Rudolf Nurejevs Svansjön som har premiär den 10 december. Polonäsen utgör finalen i den första akten av Svansjön.

Rudolf Nurejev föddes 1938 på ett tåg i höjd med Bajkalsjön. Som ett superbegåvat problembarn utbildades och dansade han i Kirovbaletten i dåvarande Leningrad tills han hoppade av till väst 1961. Han dansade över 300 föreställningar jorden runt med Margot Fonteyn.

1967 satte han upp sin version av Nötknäpparen på Operan i Stockholm. Föreställningen blev långlivad, men repetitionsperioden var turbulent. Nurejev var en världsstjärna kantad av skandalrubriker. Kanske bra reklam, uppmärksamheten var det inget fel på. Svansjön gjorde han i London redan 1962 och i Wien 1964. Hans slutliga tolkning blev till i Paris 1984.

Gala Sylfiden

Sylfiden, koreografi efter Michel Fokine iscensättning Eva Nissen med Kungliga Baletten. Foto Markus Gårder

Sylfiderna

Michel Fokines Sylfiderna blev ett startskott som pekade framåt mot en abstrakt våg inom klassisk balett under 1900-talet. Premiären ägde rum i Paris 1909. Den hette då Chopiniana och var en hyllning till ballerinan Marie Taglioni*. Publiken chockades inte denna gång, som annars ofta var fallet med de nyskapande verk som Diaghilews Ryska baletten presenterade.

Ändå var det var en historisk vändpunkt. Med dagens ögon liknar Sylfiderna en romantisk 1800-talsbalett, men i själva verket var den ett revolutionerande verk som kom att kallas den första nyromantiska baletten. Fokine var inspirerad av österländsk rörelsekonst som på ett subtilt sätt förändrade koreografin med större fokus på överkropp och armar.

Redan 1913 satte mästerkoreografen själv upp Sylfiderna på Operan i Stockholm. Då dansade koreografen själv med hustrun Vera Fokina och i Mazurkan sågs Jenny Hasselqvist. Under årens lopp har föreställningen ofta återkommit på Kungliga Operans repertoar – med de främsta dansarna i rollerna.

*Marie Taglioni, född i Stockholm, hade tagit med sig svenske Christian Johansson till S:t Petersburg och Fokine blev hans elev. Johansson hade i sin tur studerat hos den svensk-danske balettmästaren August Bournonville. Det finns trådar att följa ända till Gustav den III:s tid! Fokines livsverk sträckte sig från S:t Petersburg via Paris och Ryska baletten till USA där han levde till sin död 1942. Han skapade ett 80-tal verk varav man finner klassiker som Eldfågeln, Le Carnaval och Petrusjka.

Han hade också stort inflytande på Sveriges dansliv och utveckling under tidigt 1900-tal. 1913-1914 var han gästande koreograf på Stockholmsoperan och satte upp ett flertal verk, bland dem hundra föreställningar av Sheherazade. Under detta år ledde han även balettelevskolan. ”Vad jag lärde av Fokine blev mitt kapital i livet” är ett citat av Carina Ari.

Grand pas de deux ur Le Corsaire

Här bjuds ett paradnummer av det slag som varit populärt vid galor och gästspel under 60, 70- och 80-talet. De största stjärnorna på danshimlen, som Nurejev och Margot Fonteyn, Baryshnikov med Gelsey Kirkland och Natalia Makarova har briljerat i detta pas de deux. Utdraget kommer från en helaftonsbalett i två akter.

Den franske balettmästaren Mazilier var dess upphovsman med premiär i Paris1856, så följde Jules Perrot 1858 i Sankt Petersburg. Marius Petipa gjorde fyra versioner under årens lopp och lade till nya steg varje gång. I den första 1863 dansade svenske Christian Johansson rollen som Conrad. Den sista 1899 vid Mariinskijteatern i St. Petersburg med ny koreografi och delar nykomponerade av Riccardo Drigo.

Bolsjojteatern i Moskva gav en påkostad uppsättning 2007. I väst ses baletten numera sällan. Balettens handling var inspirerad av Lord Byrons poem The Corsair, 1814. Poemet såldes i 10 000 exemplar på publiceringsdagen. Korsar betyder pirat och dessa sjörövare härjade i Medelhavet på 1600-talet. Numera ser vi dem exklusivt på scenen, i dans om den sköna Medoras gunst.

Gala Daphnis et Chloe

Daphnis et Chloë av George Skibine efter Michel Fokin. I rollerna Erik Rudqvist och Sarah Erin Keaveney. Foto Markus Gårder

Les amours de Pan et Syrinx ur Daphnis et Chloë

Georges Skibine har här tolkat Fokines originalkoreografi för Ryska baletten i Paris, denna version presenterades på Palais Garnier 1958. Koreografen framträdde själv tillsammans med ballerinan Claude Bessy. Dekoren skapad av Marc Chagall. Musiken komponerades på uppdrag av Diaghilew 1912.

Ravels musik ansågs svårdansad men blev mycket uppskattad för dess inslag av impressionism med passionerade klangfärger. Stycket beskrevs av samtida kritiker, har med åren blivit ett populärt stycke på orkesterrepertoaren.

Georges Skibine föddes i nuvarande Ukraina 1920 och blev amerikansk medborgare 1943. Han var under några år konstnärlig ledare för Parisoperans balett, Harkness Ballet och sedan Dallas Civic Ballet där han avled 1981. Claude Bessy, stjärndansös, balettmästare och chef för elevskolan i Paris, dansade rollen som Chloë i Serge Lifars uppsättning bara året innan Skibines koreografi. Naturligtvis är stilen mer modern än nästan 50 år tidigare. Vid uruppförandet 1912 dansade Vaslav Nijinskij och Tamara Karsavina och dekoren var signerad Léon Bakst.

Daphnis och Chloë uppför en pantomim om halvguden Pan och nymfen Syrinx. Pan gör en flöjt av vasstrån, och när han spelar uppenbarar sig nymfen och dansar för honom.

Gala Three Preludes

Three Preludes av Ben Stevenson med Madeleine Woo och Calum Lowden. Foto Markus Gårder

Three Preludes

Två dansare möts i en avskalad scenografi. Verket utspelar sig i och omkring balettstången, dansarens följeslagare genom livet. Med deras rörelser utvecklas kärleken till dansen parallellt med attraktionen mellan dem. Stycket är den prisade Ben Stevensons första koreografi från 1969 som sedan följts av många klassiker. Exempel är Svansjön, Romeo och Julia och Askungen. Musik och musikteater har varit en ledstjärna för honom. Född engelsman började han sin bana som dansare.

Efter debuten med Three Preludes vidtog en lång karriär av koreografiska uppdrag över hela världen. Han har också varit konstnärlig ledare för Chicago Ballet, Houston Ballet och Texas Ballet Theater, ett urval ur en diger meritlista.

Gala Grand pas Classique

Grand pas Classique av Victor Gsovsky efter Michel Fokin med Haruka Sassa och Gianmarco Romano. Foto Markus Gårder

Grand Pas Classique

Ännu en pärla i årets galahalsband, ett bravurnummer och ytterligare en utmaning på den klassiska repertoaren. Förfining och elegans kittlar betraktarens ögon i dessa svåra passager. Numret härstammar från Aubers Opera-ballet Le Dieu et la Bayadére från 1830 och var ett divertissement i denna. Koreografen Victor Gsovsky skapade stycket för Yvette Chauviré och Vladimir Skouratoff 1949 i Paris. Sedan dess har flera bländat balettpubliken, som Sylvie Guillem med Manuel Legris och Elisabeth Platel tillsammans med Nicolas Le Riche bland andra.

Gsovsky började som dansare i dåvarande Sovjetunionen som han lämnade 1925. Han fortsatte karriären som balettmästare och koreograf i Europas metropoler. I Mûnchen var han balettchef 1952-54.

Grand pas Classique är hans otvivelaktigt mest kända och dansade koreografi.

Gala Den döende svanen 

Premiärdansaren Daria Ivanova i Döende svanen av Michel Fokin. Foto Markus Gårder

Den döende svanen

Att fylla detta 116 år gamla solo med den besjälade känsla som krävs är en utmaning för varje stjärndansös som tar sig an uppgiften. Michel Fokine skapade stycket 1905 för Anna Pavlova. Han ville förnya den stela danskonstens uttryck och det är tydligt hur influenserna korsbefruktades.

Isadora Duncan uppträdde samma år i Wien med grekiskt inspirerade danser i en fritt böljande kostym och bara fötter. Fokine befriar även han på sitt sätt rörelsen och låter den flyta genom kroppen i mjuk plasticitet i sin tolkning av en döende svan. I en artikel i The Times 1914 förtydligar han sin konstnärliga princip: ”Jag söker rörelse som ger det uttömmande dramatiska uttrycket”.

Den döende svanen blev en odödlig klassiker som fortfarande framförs världen över. Några svenska dansöser som har dansat stycket är Jenny Hasselqvist, instruerad av Fokine själv. Ellen Rasch som lärt av Jenny Hasselquist förde koreografin vidare till Mariane Orlando som dansade den 1973 vid Kungliga Balettens 200-årsjubileum. På senare år har Marie Lindquist hört till uttolkarna.

Musiken är den näst sista satsen ur Camille Saint-Saëns Djurens karneval: Le Cygne (Svanen) som skrevs 1886.

Fête Forraine (2:a Final) ur Suite en blanc

En krävande neoklassisk koreografi av den ukrainskfödde Serge Lifar, även han sprungen ur Ryska baletten. Diaghilew sände honom till Cecchetti i Turin för att finslipa sin teknik. Lifar blev en legend i dansvärlden och skapade en mängd verk samt skrev hela 25 böcker om dans och danshistoria. 1930-1944 blev han balettmästare vid Parisoperans balett som han vitaliserade.

Lifar var mycket produktiv, gjorde egna versioner av Rosendrömmen och En fauns eftermiddag. Ikaros var ett verk där Picasso signerade kostym och dekor. Suite en blanc skapades 1943 mitt i krigstider, Yvette Chauviré och Serge Lifar dansade premiären i Zürich.

Först 2019 sattes den upp i Stockholm. Själv kallade han stycket ”en stjärnparad”. Lifars filosofi gick ut på att dansen som uttryck är sig själv nog. Vi får njuta av de skickliga dansarna i ännu en studie i vitt, (och lite svart). Kopplingarna till Sverige är många, bland annat via Rolf de Maré och Carina Ari, som även skulpterat en byst av honom. Lifar levde ett färgstarkt och internationellt liv, som till och med innehöll en äkta duell 1958, en dispyt om Suite en blanc!

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil