Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Samira Bethke Kitri PDL21

Samira Bethke i Kitris variation från Don Quijote. Foto @qarnevalen

12 feb
2021

Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling

På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo.

Clairemarie Osta konstnärligt ansvarig klassisk balett Kungliga Svenska Balettskolan och vice president i årets jury berättar om tävlingen.

Dansportalen har också fått en intervju med svenska Samira Bethke som studerar vid konsthögskolan i Oslo. Samira var en av de unga dansare som valts ut för att tävla i årets Prix.

President för årets Jury var Richard Wherlock chef för Ballet Basel, vice president var Clairemarie Osta konstnärligt ansvarig klassisk balett Kungliga Svenska Balettskolan och i juryn satt även Nicolas Le Riche balettchef Kungliga Svenska Baletten.

Den intresserade publiken kunde följa tävlingen i realtid från 1-6 februari på Arte Concerts channels och på Prix de Lausanne website, där man även nu kan se tävlingen.

Årets vinnare blev António Casalinho från Portugal. En karismatisk uttrycksfull 17-årig dansare med en exeptionellt imponerande stark teknik i både balett och modern dans.

SamuelWinklerAustraliaPDL21

Gabriel Barbosa i SUPPRESS. Foto Silvano Ballone

En nyhet detta år var en tävling för unga koreografer.

Samuel Winkler med sin variation “Suppress“, dansad av Gabriel Barbosa och Maya Smallwood med hennes variation “Unravel“, dansad av Ewan Hartman

Till nästa års Prix kommer dessa solon ingå i val av modernt solo för de tävlande.

Maya Smallwood, USA, i UNRAVEL

Evan Hartman i UNRAVEL. Foto zo&abha productions

I ask Clairemarie if the jury met when they selected the candidates and when this was done?
”There was a first video pre-selection as usual in October where a jury met in Lausanne.

Was it the same videos that we saw in the competition that were sent for the applications?
”The ballet class was the same video but a different jury was watching the applications. After the first selection the classical variations and contemporary solos were recorded with the candidates that were chosen for the competition. The Prix gave some money to help candidates to have a good quality for the videos. The jury selected for the Prix watched them for the first time at the competition.”

What did you think of the level of the candidates this year?
”The level was very high, specially for the boys. Even if every year it's high it was a long time since I saw a dancer like the winner Antonio Casalinho.

Antonio Casalinho Foto Nikita Alba

Antonio Casalinho i Diana och Acteon. Foto Nikita Alba

In general I wish we could see more than 19th century repertoire in ballet for the dancers to be able to show more artistry. I know that some choreographies are not allowed any more to be performed in a competition (like Balanchine, Lifar, Macmillan...) but some alive choreographers are working with the pure classical vocabulary and it could show a development in that area and not only in the contemporary dance. I am missing the possibility for girls to show richer point shoes technic playing with musicality, epaulements, vocabulary , speed…"

How was it to watch and assess the 78 candidates one by one in class, usually you se them together?
”We did our best! By watching them separately we could have a more individual look.

Jury 2021 PDL

Juryn såg de tävlande på en storbildsskärm och satt med behörigt avstånd och med munskydd! Foto PDL

What are your thoughts and reflections about this years different Prix due to the pandemic?
I am very thankful to be able to give the candidates and the audience the opportunity to share a week full of energy and dance. Thanks to the network forum, candidates will meet partner schools and companies.

We missed of course what is usually happening during the week, the possibility for the dancers to develop meeting teachers and coaches.

It was very interesting to talk with the jury members about the evolution and trend in dance in general. So we came back to our different places full of ideas and inspiration that we will share with our different institutions.”

How are you cooping with the dance education at Kungliga Svenska Balettskolan due to the pandemic?
”We are very lucky to be open when most of the dance world is stopped or reduced a lot. However everybody, staff and students are sharing the anxiety of the pandemic situation. We try to keep the focus day by day. A lot of projects are going on even without audience. We have new pieces in the repertoire in both the classical and the modern profile that we will show, hopefully soon!

* * *

Samira Bethke är född och uppväxt i Stockholm. I årskurs 4-9 utbildades hon vid Kungliga Svenska Balettskolan. Nu går Samira sitt tredje och sista år på KHiO, konsthögskolan i Oslo. I år var hon en av 82 deltagare som valdes ut av 399 sökande från 43 olika länder för att tävla i Prix de Lausanne.

Dansportalen har fått en intervju med Samira om hennes tankar och reflektioner runt utbildning, årets Prix och om framtiden.

Samira Bethke KHIO

Modern klass på KHiO, i bakgrunden Patrick Blomberg. Foto @qarnevalen

Hur har dina år i Oslo varit och varför valde du att studera vid Konsthögskolan?
”Det var ett otroligt svårt val som stod mellan Kungliga Svenska Balettskolans gymnasieutbildning och en kandidatexamen i klassisk balett vid KHiO.

Jag behövde komma bort från Stockholm för att kunna fokusera bättre på dansen. Hemma var det så många olika saker som tog min uppmärksamhet. Familjen, sång och musikal, jag medverkade i Billy Elliot. Jag kände att ska jag lyckas med dansen behövde jag vara i en ny miljö där jag inte var så splittrad.

Jag har lärt mig otroligt mycket här i Oslo. Kungliga Svenska Balettskolan hade säkert kunnat gett mig annat och mycket kunskap också, men Oslo var rätt val för mig.

Det var jätte jobbigt första året att flytta hemifrån, jag var 16 år då. Men det gjorde att jag fick växa upp och ta mera ansvar, vilket också bidrog till att jag utvecklades och mognade mer i min dans.

Det var roligt att komma till en ny skola och jag fick nya kompisar, även från de andra linjerna. Vi hittade på mycket skoj också utanför skolan.

Jag blev uppflyttad första året till att ta klass med årskurs 2-3. Det födde en del avundsjuka hos de andra tjejerna i årskurs 3, men det blev bra igen med tiden. Mina klasskompisar i årskurs 1 var ett stort stöd.

De två första åren bodde jag i ett elevkollektiv men nu bor jag i en egen lägenhet. Det är jätteskönt. Jag vill ha det på mitt sätt och slipper irritera mig om andra inte städar efter sig.”

Modernt verk på scenen med Samira Bethke och Patrik Blomberg. 

Modernt verk på scenen med Samira Bethke och Patrik Blomberg. Foto @qarnevalen

Hur många elever är ni och var kommer eleverna ifrån?
”Vi är fyra tjejer och tre killar. Eleverna är från Norge, Sverige och Danmark och eftersom KHiO är partner school i Prix de Lausanne har vi också elever från Kina, Japan och Sydkorea som bjudits in från Prix.

Det jag gillar med KHiO är att lärarna kan vara så personliga med oss elever. Det känns som jag är del av en familj, vår fysioterapeut är som en extramamma. Lärarna ser oss som individer. Man tar in de elever som lärarna tror att de kan arbeta med och utveckla. Alla i min klass är väldigt olika, det tycker jag är inspirerande. I och med att vi är så få kan vi få mycket personlig coaching.”

Hur många timmar dans har ni i veckan och i vilka ämnen?
”Vi har fullt schema med dans ca. 30 timmar i veckan, 3-4 klasser om dagen, vi tränar sex dagar i veckan.

Förutom den dagliga balettklassen har tjejerna också en daglig tåspetsklass vilket gör att vi tjejer får en stark tåteknik. Killarna har en egen extra klass där de fokuserar på specifikt manlig teknik. Förutom balett och pas de deux har vi modernt och jazz. Vi har också haft teater- och mimklasser. Det kommer många gästlärare och undervisar. Schemat ser inte likadant ut varje vecka.

Vi har workshops i intensiva perioder i de olika ämnena. Det bjuds också in mycket gästkoreografer som skapar stycken till våra föreställningar. Nu under pandemin har vi fått anpassa och ändra schemat en del.”

Samira Bethke PDL

Samira Bethke inför Pris de Lausanne. Foto @qarnevalen

Vad har ni för teoretiska ämnen?
”I vår kandidatexamen ingår engelska, samhällskunskap, filosofi, danshistoria, näringslära och anatomi. Man läser största delen under de första åren för att kunna fokusera mera på dansen det sista året.

Första året jag var i Oslo pluggade jag årskurs 1 svenskt gymnasium på distans, men det blev för tungt. Det fanns inte tid till att fortsätta med det, jag behövde min energi till att fokusera på dansen. Ifall jag vill plugga på en svensk högskola i framtiden behöver jag ändå komplettera med en del ämnen.”

Hur många föreställningar har ni?
”Vi har en föreställning vid jul ”Insyn”. Då visar vi vad vi arbetat med under hösten mest klassarbete, pas de deux och variationer. Alla klasser gör också varsitt modernt nummer.

Ofta kommer det gästkoreografer för att instudera de moderna styckena.

”Insyn” blev av även i år, trots pandemin, med 30 personer i publiken.

På våren har vi en stor föreställning. Årskurs 1 gör alltid ett stycke i koreografi av Bournonville. Årskurs 2 gör ett klasstycke, årskurs 3 gör grand pas de deux. Dessutom väljer lärarna personliga stycken till eleverna. I år ska jag dansa Romeo och Julia i Ashtons koreografi. Det ska bli jätte kul. Ett modernt stycke framförs också alltid och ett stycke av koreografen Forsythe, men det blir tyvärr inte av i år på grund av pandemin.”

Du tävlade i årets Prix de Lausanne men det var inte första gången du tävlade.
”Jag har tävlat i Stora daldansen i Falun två gånger. Första gången var jag 14 år då kom jag trea andra gången var jag 16 år då vann jag tävlingen och fick Nils-Åke Häggboms pris som innebar att jag fick stipendium för att deltaga i tävlingen för unga dansare i Grasse. Där kom jag etta, fick Grasse grand prix och ett erbjudande av Johannes Öhman, som var balettchef i Berlin då, att komma till Berlin och träna med kompaniet i två veckor. Tyvärr blev inte det av då pandemin slog till.

Det var när jag tävlade första gången i Falun som mitt intresse för baletten öppnades på allvar. Jag fick mera coaching och fokus på baletten. Innan dess var jag mer intresserad av modern dans.”

Samira Bethke PDL

Samira Bethke under klass på KHiO. Foto @qarnevalen

Hur förberedde du dig för Prix de Lausanne?
”I höstas i början av årskurs 3 började jag och min balettlärare Irina Zavialova prata om variationer. Vad jag skulle dansa på ”Insyn” men också vad jag skulle tävla med i Prix om jag blev antagen.

Alla i årskurs 3 på KHiO får ansöka till Prix om de vill. Till ansökan skickar man in video med balettklass arbete och med modern dans.

Jag ville jättegärna jobba på Kitris variation från Don Quixote. Den har jag alltid velat dansa. När jag var 14 år tyckte läraren som coachade mig inför tävlingen i Falun att jag var för ung för den, men nu var det dags kände jag. Det innebar att jag kunde jobba på den variationen fram till julföreställningen och fortsätta jobba vidare fram till Prix i februari. Som modernt solo valde jag i samråd med lärarna att tävla med ”Bow” av Goyo Montero.

Sedan blev ju Prix inställt på grund av pandemin så planerna blev helt ändrade. Prix skulle hållas helt och hållet digitalt, deadline för videobidragen var senast 15 januari.

För min del behövde vi få allt klart och skickat till Prix innan jul då skolan stängde. Jag behövde vila och bestämde mig för att fira jul i Stockholm med min familj. Det innebar att jag skulle sitta i karantän när jag kom tillbaka till Norge, vilket medförde att jag skulle ha allt för kort tid på mig innan deadline.

Jag tyckte det var orättvist att man inte fick skicka in en ny video med klassarbete för bedömning. Det som bedömdes var det som skickades in till ansökningen i september. Mina lärare och jag själv tycker att jag har utvecklats mycket sedan dess.

Hade Prix varit som vanligt hade man fått visa vad man gick för i februari. Dessutom hade man fått träffa alla andra deltagare, nya lärare och coacher. Men jag är jätteglad att tävlingen blev av överhuvdtaget och tacksam för att jag fått möjligheten att deltaga. Jag har lärt mig massor under arbetets gång.”

Samira Bethke Kitri PDL

Samira Bethke som Kitri från Don Quijote. Foto @qarnevalen

Vad har du för planer och förhoppningar inför framtiden?
”Jag söker jobb nu, vilket är svårt med Pandemin. Jag ska göra audition till Oslo Operans kompani och ungdomskompani. Vi som går på KHiO är alla välkomna att göra audition där.

Jag tror att det kommer att bli svårt för min del då de har en gräns på att tjejerna ska vara en och sextiofem, jag är för kort.

Genom Prix har jag fått ett erbjudande från Tulsa Ballet i USA.

Jag skulle jättegärna vilja komma till Operan i Stockholm. Jag vill komma till ett kompani med både klassisk och modern repertoar. Jag känner att jag vill börja jobba professionellt nu, att jag är klar för den utmaningen. Det ska bli spännande.”

Margareta Lidström
Stockholm


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil