Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Samira Bethke Kitri PDL21

Samira Bethke i Kitris variation från Don Quijote. Foto @qarnevalen

12 mar
2021

Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling

På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo.

Clairemarie Osta konstnärligt ansvarig klassisk balett Kungliga Svenska Balettskolan och vice president i årets jury berättar om tävlingen.

Dansportalen har också fått en intervju med svenska Samira Bethke som studerar vid konsthögskolan i Oslo. Samira var en av de unga dansare som valts ut för att tävla i årets Prix.

President för årets Jury var Richard Wherlock chef för Ballet Basel, vice president var Clairemarie Osta konstnärligt ansvarig klassisk balett Kungliga Svenska Balettskolan och i juryn satt även Nicolas Le Riche balettchef Kungliga Svenska Baletten.

Den intresserade publiken kunde följa tävlingen i realtid från 1-6 februari på Arte Concerts channels och på Prix de Lausanne website, där man även nu kan se tävlingen.

Årets vinnare blev António Casalinho från Portugal. En karismatisk uttrycksfull 17-årig dansare med en exeptionellt imponerande stark teknik i både balett och modern dans.

SamuelWinklerAustraliaPDL21

Gabriel Barbosa i SUPPRESS. Foto Silvano Ballone

En nyhet detta år var en tävling för unga koreografer.

Samuel Winkler med sin variation “Suppress“, dansad av Gabriel Barbosa och Maya Smallwood med hennes variation “Unravel“, dansad av Ewan Hartman

Till nästa års Prix kommer dessa solon ingå i val av modernt solo för de tävlande.

Maya Smallwood, USA, i UNRAVEL

Evan Hartman i UNRAVEL. Foto zo&abha productions

I ask Clairemarie if the jury met when they selected the candidates and when this was done?
”There was a first video pre-selection as usual in October where a jury met in Lausanne.

Was it the same videos that we saw in the competition that were sent for the applications?
”The ballet class was the same video but a different jury was watching the applications. After the first selection the classical variations and contemporary solos were recorded with the candidates that were chosen for the competition. The Prix gave some money to help candidates to have a good quality for the videos. The jury selected for the Prix watched them for the first time at the competition.”

What did you think of the level of the candidates this year?
”The level was very high, specially for the boys. Even if every year it's high it was a long time since I saw a dancer like the winner Antonio Casalinho.

Antonio Casalinho Foto Nikita Alba

Antonio Casalinho i Diana och Acteon. Foto Nikita Alba

In general I wish we could see more than 19th century repertoire in ballet for the dancers to be able to show more artistry. I know that some choreographies are not allowed any more to be performed in a competition (like Balanchine, Lifar, Macmillan...) but some alive choreographers are working with the pure classical vocabulary and it could show a development in that area and not only in the contemporary dance. I am missing the possibility for girls to show richer point shoes technic playing with musicality, epaulements, vocabulary , speed…"

How was it to watch and assess the 78 candidates one by one in class, usually you se them together?
”We did our best! By watching them separately we could have a more individual look.

Jury 2021 PDL

Juryn såg de tävlande på en storbildsskärm och satt med behörigt avstånd och med munskydd! Foto PDL

What are your thoughts and reflections about this years different Prix due to the pandemic?
I am very thankful to be able to give the candidates and the audience the opportunity to share a week full of energy and dance. Thanks to the network forum, candidates will meet partner schools and companies.

We missed of course what is usually happening during the week, the possibility for the dancers to develop meeting teachers and coaches.

It was very interesting to talk with the jury members about the evolution and trend in dance in general. So we came back to our different places full of ideas and inspiration that we will share with our different institutions.”

How are you cooping with the dance education at Kungliga Svenska Balettskolan due to the pandemic?
”We are very lucky to be open when most of the dance world is stopped or reduced a lot. However everybody, staff and students are sharing the anxiety of the pandemic situation. We try to keep the focus day by day. A lot of projects are going on even without audience. We have new pieces in the repertoire in both the classical and the modern profile that we will show, hopefully soon!

* * *

Samira Bethke är född och uppväxt i Stockholm. I årskurs 4-9 utbildades hon vid Kungliga Svenska Balettskolan. Nu går Samira sitt tredje och sista år på KHiO, konsthögskolan i Oslo. I år var hon en av 82 deltagare som valdes ut av 399 sökande från 43 olika länder för att tävla i Prix de Lausanne.

Dansportalen har fått en intervju med Samira om hennes tankar och reflektioner runt utbildning, årets Prix och om framtiden.

Samira Bethke KHIO

Modern klass på KHiO, i bakgrunden Patrick Blomberg. Foto @qarnevalen

Hur har dina år i Oslo varit och varför valde du att studera vid Konsthögskolan?
”Det var ett otroligt svårt val som stod mellan Kungliga Svenska Balettskolans gymnasieutbildning och en kandidatexamen i klassisk balett vid KHiO.

Jag behövde komma bort från Stockholm för att kunna fokusera bättre på dansen. Hemma var det så många olika saker som tog min uppmärksamhet. Familjen, sång och musikal, jag medverkade i Billy Elliot. Jag kände att ska jag lyckas med dansen behövde jag vara i en ny miljö där jag inte var så splittrad.

Jag har lärt mig otroligt mycket här i Oslo. Kungliga Svenska Balettskolan hade säkert kunnat gett mig annat och mycket kunskap också, men Oslo var rätt val för mig.

Det var jätte jobbigt första året att flytta hemifrån, jag var 16 år då. Men det gjorde att jag fick växa upp och ta mera ansvar, vilket också bidrog till att jag utvecklades och mognade mer i min dans.

Det var roligt att komma till en ny skola och jag fick nya kompisar, även från de andra linjerna. Vi hittade på mycket skoj också utanför skolan.

Jag blev uppflyttad första året till att ta klass med årskurs 2-3. Det födde en del avundsjuka hos de andra tjejerna i årskurs 3, men det blev bra igen med tiden. Mina klasskompisar i årskurs 1 var ett stort stöd.

De två första åren bodde jag i ett elevkollektiv men nu bor jag i en egen lägenhet. Det är jätteskönt. Jag vill ha det på mitt sätt och slipper irritera mig om andra inte städar efter sig.”

Modernt verk på scenen med Samira Bethke och Patrik Blomberg. 

Modernt verk på scenen med Samira Bethke och Patrik Blomberg. Foto @qarnevalen

Hur många elever är ni och var kommer eleverna ifrån?
”Vi är fyra tjejer och tre killar. Eleverna är från Norge, Sverige och Danmark och eftersom KHiO är partner school i Prix de Lausanne har vi också elever från Kina, Japan och Sydkorea som bjudits in från Prix.

Det jag gillar med KHiO är att lärarna kan vara så personliga med oss elever. Det känns som jag är del av en familj, vår fysioterapeut är som en extramamma. Lärarna ser oss som individer. Man tar in de elever som lärarna tror att de kan arbeta med och utveckla. Alla i min klass är väldigt olika, det tycker jag är inspirerande. I och med att vi är så få kan vi få mycket personlig coaching.”

Hur många timmar dans har ni i veckan och i vilka ämnen?
”Vi har fullt schema med dans ca. 30 timmar i veckan, 3-4 klasser om dagen, vi tränar sex dagar i veckan.

Förutom den dagliga balettklassen har tjejerna också en daglig tåspetsklass vilket gör att vi tjejer får en stark tåteknik. Killarna har en egen extra klass där de fokuserar på specifikt manlig teknik. Förutom balett och pas de deux har vi modernt och jazz. Vi har också haft teater- och mimklasser. Det kommer många gästlärare och undervisar. Schemat ser inte likadant ut varje vecka.

Vi har workshops i intensiva perioder i de olika ämnena. Det bjuds också in mycket gästkoreografer som skapar stycken till våra föreställningar. Nu under pandemin har vi fått anpassa och ändra schemat en del.”

Samira Bethke PDL

Samira Bethke inför Pris de Lausanne. Foto @qarnevalen

Vad har ni för teoretiska ämnen?
”I vår kandidatexamen ingår engelska, samhällskunskap, filosofi, danshistoria, näringslära och anatomi. Man läser största delen under de första åren för att kunna fokusera mera på dansen det sista året.

Första året jag var i Oslo pluggade jag årskurs 1 svenskt gymnasium på distans, men det blev för tungt. Det fanns inte tid till att fortsätta med det, jag behövde min energi till att fokusera på dansen. Ifall jag vill plugga på en svensk högskola i framtiden behöver jag ändå komplettera med en del ämnen.”

Hur många föreställningar har ni?
”Vi har en föreställning vid jul ”Insyn”. Då visar vi vad vi arbetat med under hösten mest klassarbete, pas de deux och variationer. Alla klasser gör också varsitt modernt nummer.

Ofta kommer det gästkoreografer för att instudera de moderna styckena.

”Insyn” blev av även i år, trots pandemin, med 30 personer i publiken.

På våren har vi en stor föreställning. Årskurs 1 gör alltid ett stycke i koreografi av Bournonville. Årskurs 2 gör ett klasstycke, årskurs 3 gör grand pas de deux. Dessutom väljer lärarna personliga stycken till eleverna. I år ska jag dansa Romeo och Julia i Ashtons koreografi. Det ska bli jätte kul. Ett modernt stycke framförs också alltid och ett stycke av koreografen Forsythe, men det blir tyvärr inte av i år på grund av pandemin.”

Du tävlade i årets Prix de Lausanne men det var inte första gången du tävlade.
”Jag har tävlat i Stora daldansen i Falun två gånger. Första gången var jag 14 år då kom jag trea andra gången var jag 16 år då vann jag tävlingen och fick Nils-Åke Häggboms pris som innebar att jag fick stipendium för att deltaga i tävlingen för unga dansare i Grasse. Där kom jag etta, fick Grasse grand prix och ett erbjudande av Johannes Öhman, som var balettchef i Berlin då, att komma till Berlin och träna med kompaniet i två veckor. Tyvärr blev inte det av då pandemin slog till.

Det var när jag tävlade första gången i Falun som mitt intresse för baletten öppnades på allvar. Jag fick mera coaching och fokus på baletten. Innan dess var jag mer intresserad av modern dans.”

Samira Bethke PDL

Samira Bethke under klass på KHiO. Foto @qarnevalen

Hur förberedde du dig för Prix de Lausanne?
”I höstas i början av årskurs 3 började jag och min balettlärare Irina Zavialova prata om variationer. Vad jag skulle dansa på ”Insyn” men också vad jag skulle tävla med i Prix om jag blev antagen.

Alla i årskurs 3 på KHiO får ansöka till Prix om de vill. Till ansökan skickar man in video med balettklass arbete och med modern dans.

Jag ville jättegärna jobba på Kitris variation från Don Quixote. Den har jag alltid velat dansa. När jag var 14 år tyckte läraren som coachade mig inför tävlingen i Falun att jag var för ung för den, men nu var det dags kände jag. Det innebar att jag kunde jobba på den variationen fram till julföreställningen och fortsätta jobba vidare fram till Prix i februari. Som modernt solo valde jag i samråd med lärarna att tävla med ”Bow” av Goyo Montero.

Sedan blev ju Prix inställt på grund av pandemin så planerna blev helt ändrade. Prix skulle hållas helt och hållet digitalt, deadline för videobidragen var senast 15 januari.

För min del behövde vi få allt klart och skickat till Prix innan jul då skolan stängde. Jag behövde vila och bestämde mig för att fira jul i Stockholm med min familj. Det innebar att jag skulle sitta i karantän när jag kom tillbaka till Norge, vilket medförde att jag skulle ha allt för kort tid på mig innan deadline.

Jag tyckte det var orättvist att man inte fick skicka in en ny video med klassarbete för bedömning. Det som bedömdes var det som skickades in till ansökningen i september. Mina lärare och jag själv tycker att jag har utvecklats mycket sedan dess.

Hade Prix varit som vanligt hade man fått visa vad man gick för i februari. Dessutom hade man fått träffa alla andra deltagare, nya lärare och coacher. Men jag är jätteglad att tävlingen blev av överhuvdtaget och tacksam för att jag fått möjligheten att deltaga. Jag har lärt mig massor under arbetets gång.”

Samira Bethke Kitri PDL

Samira Bethke som Kitri från Don Quijote. Foto @qarnevalen

Vad har du för planer och förhoppningar inför framtiden?
”Jag söker jobb nu, vilket är svårt med Pandemin. Jag ska göra audition till Oslo Operans kompani och ungdomskompani. Vi som går på KHiO är alla välkomna att göra audition där.

Jag tror att det kommer att bli svårt för min del då de har en gräns på att tjejerna ska vara en och sextiofem, jag är för kort.

Genom Prix har jag fått ett erbjudande från Tulsa Ballet i USA.

Jag skulle jättegärna vilja komma till Operan i Stockholm. Jag vill komma till ett kompani med både klassisk och modern repertoar. Jag känner att jag vill börja jobba professionellt nu, att jag är klar för den utmaningen. Det ska bli spännande.”

Margareta Lidström
Stockholm


  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil