Artiklar från 2008 – till idag
Utställningen i Dansmuseet på Drottninggatan i Stockholm. Foto Linn Cederborg
Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT HELVETE” BALLETS SUÉDOIS 1920–1925.
Svenska Balettens trupp, med Jean Börlin i mitten, Carina Ari till höger och Jolanda Figoni till vänster i Berlin 1922. Foto Dansmuseets arkiv
Orden är hämtade från scenfonden till baletten Relâche och är ett citat av Francis Picabia. Utställningen visas fram till 14 februari 2021.
Dansportalen har sett utställningen tillsammans med intendent Erik Mattsson.
”För den här utställningen har vi inte gjort som många gånger tidigare och skapat en utställningen som främst fokuserar på bildkonsten, utan vi har velat framhäva allt det arbete och den hängivenhet som ligger bakom Svenska Balettens tillkomst”, berättar Erik Mattsson.
Ett antal originalkostymer inlånade från Bibliothèque nationale de France visas också i den stora bankhallen på gatuplanet.
Jean Börlin i sin loge på Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Foto Dansmuseets arkiv
Ett citat ur Dansmuseets egen introduktion:
”När koreografen Jean Börlin träffar den rike Rolf de Maré blir det början på en berättelse om dans, kärlek och stora drömmar. För dem finns inga hinder och hösten 1920 ger de sig av till Paris med sin danstrupp Svenska Baletten, Ballets Suédois.
Under fem intensiva år kommer danskompaniet att tänja på dansens gränser och turnera runt om i Europa och USA. Hemmascenen Théâtre des Champs-Elysées i Paris blir ett nav för några av tidens mest nyskapande konstnärer.”
Utställningen ägnas framför allt arbetet bakom framgångarna, åt de hängivna medarbetarna, både bakom och på scenen, det stora engagemanget hos dem som åstadkom det epokgörande resultatet.
En trappa ner i museet öppnar sig ett fullkomligt eldorado för en samlare. Här finns ett otal objekt som belyser det enorma arbete som lades ned för att skapa en värld av nyskapande, epokgörande konst.
Tillsammans med Erik Satie, Fernand Léger, Nils Dardel, Audrey Parr, Hélène Perdriat och många fler skapade Svenska Baletten sceniska allkonstverk. Konstnärerna, kompositörerna och dansarna är rikt representerade i utställningen med bland annat kostymskisser, fotografier, filmer och annat material från danskompaniets uppsättningar.
Jean Börlin i Människan och hennes åtrå (L’homme et son désir) 1921. Foto Dansmuseets arkiv
Koreografen och dansaren Jean Börlin var den självskrivna stjärnan i kompaniet, men det var inte helt friktionsfritt bland de andra dansarna. I Rolf de Marés kalenderanteckningar träder relationen mellan honom och Jean fram och i pressklipp som Rolf har sparat kan vi följa homofoba påhopp som de utsattes för.
Utställningen ger också plats åt kvinnors öden från 1920-talet, bland annat genom brev från Greta Lundberg hem till familjen i Sverige. Hur var det att som ung dansare på 15 år ge sig ut i världen?
Oidentifierade koreografiska notationer av Jean Börlin. Foto Torkel Edenborg
Musiken i utställningen är specialkomponerad av Linus Hillborg, Karl Johannes Jondell, Theo Kentros, Brenda El Rayes, Viktor Sandström och Jerker Österlind, kompositionsstudenter från Kungliga Musikhögskolans konstnärliga kandidatprogram i elektroakustisk musik.
Ett projekt för Dansmuseet handlett av Kim Hedås, lektor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan.
Anders Jörlén
Stockholm
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision