Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ekman Operan sep 2020

Från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Frida Nilson

26 sep
2020

Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar

Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.

Det pandemianpassade verket Shift och verket Cacti som var Alexanders stora internationella genombrott hade premiär 26 september och spelas till 7 november.

Då pandemin slog till i mitten på mars blev hela vårens repertoar helt inställd. Hur påverkade det er och hur såg era dagar ut efter det?

Hampus: I början var det mycket kaotiskt och man visste inte hur länge det skulle dröja innan vi kunde öppna igen. Vi var mitt uppe i repetitionerna av Don Quijote som avbröts och repetitören skickades hem till Frankrike.

För dem som vågade och ville gavs det frivilliga balettklasser i Operahuset. Man fick inte vara för många i salen samtidigt. Man fick anmäla sig i förväg när man ville träna.

Vi hade utomhusträning också, cardio och yoga som en av våra repetitörer höll i. Vi gjorde detta på gräsmattan på strömparterren som ett alternativ för dem som inte ville vara inomhus.

För övrigt var det bara att hålla sig hemma och hålla social distansering.

Hampus Operan 2020

Hampus Gauffin under repetitionen av Les Noces av Angelin Prejlocaj förra hösten. Foto Anne-Sylvie Bonnet

Gabriel: Det fanns minst två balettklasser om dagen, vissa dagar fanns det tre-fyra klasser. Vi kunde låna hem en dansmatta för att få ett bra underlag om vi ville träna hemma.

Det fanns också klass att tillgå digitalt. Vår Balettchef Nicolas Le Riche informerade oss om att det fanns många bra klasser från andra kompanier som man kunde hämta från nätet. Jag tränade själv hemma i mitt vardagsrum under en vecka med Norwegian National Ballet och English National Ballet.

Hampus: Vi hade obligatoriska möten med balettledningen online. Där vi fick information om läget och det var också ett sätt för ledningen att se till att vi mådde bra. Det var annorlunda men uppskattat.

Det var inte lätt att gå från att ha hundra procent jobb till nästan ingenting. Det var en jätteomställning för många som drabbades av pandemin. Det var intressant att se när allting stängdes ner hur fort man började känna sig lite galen. Normalt mot slutet av säsongen ser man fram emot en sommar och att kunna vila upp sig.

Nu när man inte visste hur framtiden skulle se ut gick det bara några dagar innan jag kände att jag måste tillbaka på scenen. Otåligheten kom väldigt snabbt, det var förvånande. Det var så för alla. Det var som att man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar...

Det är ju positivt att man hittar i sig själv, att man lider av att inte kunna vara på scenen.

Gabriel: Så småningom repeterade vi också Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vi jobbade med video. Repetitören instruerade stegen på video online och på så sätt lärde vi oss stegen hemma. När det var dags att gå igenom det inlärda materialet och alla detaljer erbjöd man frivilliga repetitioner på Operan.

Hampus: Vi repeterade i små grupper. Repetitören fick jobba hela dagen med samma sekvens om och om igen. Man kunde också följa repetitionerna digitalt hemifrån ifall man inte ville komma till Operan.

Gabriel: Säsongen omprogrammerades flera gånger. Senare planerades att det skulle bli ett program med scener ur Midsommarnattsdröm, La Boîte à joujoux och Skating Rink från Les Ballets Suedóis. Programmet skulle ha premiär tidig höst och efter det skulle vi åka på turné till Paris.

Så blev det nu inte på grund av pandemin.

Gabriel Operan 2020

Gabriel Barrenengoa under repetition av Les Noces av Angelin Prejlocaj. Foto Anne-Sylvie Bonnet

I mitten av maj började Alexander Ekman arbeta med er baserat på en idé om att göra ett pandemianpassat verk, hur tänkte han då?

Hampus: Det skulle vara en jättelång föreställning som pågick i många timmar där vi skulle framträda i mindre grupper som avlöste varandra, som att jobba i skift.

Som publik skulle man kunna köpa in sig på en viss tid av föreställningen, eftersom det inte fick vara mer än femtio personer i salongen åt gången. Operan bedömde att det här inte gick att genomföra på ett säkert sätt och därför blev det inte av.

Hur mycket av det materialet ni arbetade med under våren har resulterat i det nya verket Shift?

Hampus: En del av materialet är kvar men vi har också arbetat fram nytt nu under hösten. Vi har haft en öppen dialog med Alexander och balettledningen om hur vi ville arbeta under processen med Shift. Alexander sa vid ett tillfälle att han tyckte att det var skönt att få ramar och veta vad han skulle förhålla sig till.

Hur kan man se att verket är pandemianpassat?

Gabriel: Vi rör inte vid varandra och vi håller avstånd hela tiden. Scenrummet är helt öppet utan kulisser så det finns gott om plats.

Hur många medverkar i verket?

Gabriel: Som det ser ut nu är vi trettiosju dansare på scenen. Det är ett helt nytt verk, så det kan fortfarande ändra sig.

SHIFT I CACTI

Från repetitionerna av SHIFT I CACTI i koreografi av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Arthur Ljunggren

Det andra verket i programmet är Cacti ett verk som skapades för Netherlands Dance Theater och blev Alexanders stora genombrott internationellt. Vad kan ni säga om det verket?

Hampus: Det är kul med mycket energi och fyllt av det Alexander är väldigt duktig på, rytmer och explosivitet. Jag tycker också det är intressant att se de båda verken bredvid varandra. Man ser ganska tydligt en linje, att han har gått från en punkt till en annan.

Man kan se att han nu i senare delen av sin karriär har hittat vissa teman som han gärna jobbar med. Vissa saker vi gör i Shift bygger på vissa tankar som fanns i Eskapist också. Hur man agerar tillsammans i grupp till exempel.

Verket Cacti är baserat på våra behov av att analysera och förstå kultur och på Alexanders upplevelse kring den kritik hans verk fått som har förbryllat och upprört honom. Hur förmedlas det i verket?

Gabriel: Det finns text som behandlar detta. Det finns en koppling til recensioner och kritik. I verket finns ett avsnitt där en manlig dansare helt utan grund och förståelse för vad som pågår bedömer en kvinnlig dansare när hon improviserar. Det kan kopplas till hur recensenter uttrycker sig ibland.

Hampus: För det mesta är texten separerad från dansen, vi bygger inte upp dansen tillsammans med texten. Den kommer in mellan danssekvenserna som ett allmänt tyckande eller som en sammanfattning av dessa. Det finns också en del där vi arbetar tillsammans med texten, då är det ett lite annat koncept.

I verket dansar ni till klassisk inspelad musik men det finns också en stråkkvartett på scenen som spelar live. Hur är de integrerade i verket?

Gabriel: De interagerar med oss. Det finns vissa delar där dansarna skapar rytmer som musikerna ska följa. Det vanliga är ju att dansarna följer musiken. Naturligtvis är det ett samarbete vi behöver vara lyhörda för dem också. Musikerna är en viktig del av stycket.

Hampus: Musikerna rör sig genom allt som händer på scenen. De bygger upp scenrummet tillsammans med dansarna.

Ekman

Alexander Ekman koreograf/Shift och Cacti med Mikael Karlsson, musik/Shift. Foto Kungliga Operan/Frida Nilsson

Vad är största utmaningarna för er personligen när det gäller det här nya programmet?

Gabriel: Vi kommer att göra många dubbla föreställningar. Det kommer att bli utmanande när det gäller Shift. Verket är beroende av gruppenergin och av vad som händer i nuet på scenen. Det kommer att vara krävande att skapa den energin till den andra föreställningen. Det är vårt ansvar att se till att publiken får en lika stark föreställning som den första.

Hampus: Shift är inte så fysiskt utmanande men den kräver ett starkt fokus. Alexander pratar mycket om att vi ska hitta ett starkt gruppfokus. Att alla trettiosju som är på scenen ska vara hundra procent fokuserade, känna av allt som händer och röra oss helt unisont.

Vi tar bara quer från varandra. Man följer en kille längst fram till exempel. Han ska göra en rörelse utan förvarning som alla spänt står och väntar på och när det sker ska alla göra rörelsen tillsammans. Det är svårt att alltid ha det fokuset men man måste ha det med sig hela tiden.

Gabriel: Cacti är mera fysiskt utmanande. Man kan följa musiken och det gör det lättare. Det är viktigt att det finns en stark gruppenergi också i det här verket.

Hampus: När vi jobbade med Cacti pratade Alexander nästan bara om fokus. Han tyckte att vi dansade bra och rörelserna satt där dom skulle, men han ville att vi skulle skapa en gruppenergi som vibrerade och nästan blev lite hotfull framåt.

Jag tror att det är det viktigaste i de här verken, fokus, en kraft som kommer från scenen som ger publiken en känsla av att tryckas bakåt i stolarna.

Ekman Operan sep 2020

Alexander Ekman under repetition på Kungliga Operan. Foto Kungliga Operan/Frida Nilson

Hur kommer det att kännas att uppträda för en salong med femtio personer i publiken?

Hampus: Det kommer nog att kännas tomt, men vi är glada att ha föreställning överhuvudtaget, det kommer nog också att vara en lyxkänsla både för publiken och för oss på scenen.

Gabriel: Vi är mycket tacksamma över att få vara på scenen igen. Vissa dansare i kompaniet har inte haft föreställning sedan i januari då Nötknäpparen gavs.

Hampus: En dansares karriär är kort, detta är som ett förlorat år som har drabbat dansare över hela världen.

Finns det idéer bland er dansare om vad man skulle kunna göra om pandemin fortsätter?

Hampus: Under våren när vi hade våra möten välkomnade balettledningen förslag och projekt från oss. Det visades några repetitioner då på Operan Play. Jag tror nu när vi har nått fram till den här punkten att vi kommer att fortsätta spela.

Gabriel: Vi har haft jättetur om man jämför med andra länder. Jag har vänner i andra kompanier utomlands de fick ingen balettklass, ingen utomhusträning, ingenting.

Vi fick komma till huset om vi ville och möjlighet att träna på olika sätt, vi har haft det bra.

Hampus: Man kunde närma sig sin träning på ett lite annat sätt när man inte hade repetitionerna att tänka på. Många började finslipa sin teknik och arbeta på sina svagheter. Vi har vänner som är frilansare och de har inte fått lön sedan i mars, vad gör man då?

I det stora hela har vi varit väldigt lyckosamma på Operan.

Margareta Lidström
Stockholm


  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil