Artiklar från 2008 – till idag
Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären Les Ballets Suédois skjuts framåt i tiden och att balettprogrammet Carmen/Suite en Blanc ställs in.
Efter urpremiären av Ekmans dansverk SHIFT | CACTI inleds operasäsongen med repriserna av Verdis Rigoletto och Bizets Carmen.
Sedan tidigare har ett omfattande arbete lagts ned på att skapa en säker arbetsmiljö för artister och medarbetare så att repetitioner och föreställningar genomförs på ett tryggt sätt.
Regissören Sofia Jupither har omarbetat Rigoletto så att avstånd mellan medverkande och orkester kan säkras upp. Till exempel har de 16 koristerna säkrat två meter mellan sig, i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer för körsång, och i orkesterdiket sitter max 30 musiker. Och Carmen kommer regissören Johanna Garpe att göra i en halv-scenisk version. Minst två publikrader är blockerade längst fram på parkett.
»Det är både kittlande och utmanande att behöva anpassa en redan färdig föreställning till nya omständigheter«, säger Sofia Jupither om Rigoletto och fortsätter: »Även om det krävs stora ingrepp i den sceniska berättelsen finns alla förutsättningar för att skapa en stor, maffig och fullödig upplevelse.«
Även Rufus Wainwright har sedan en tid arbetat med att skriva om Prima Donna för en lite mindre orkester på coronasäkert avstånd, och han tror att det kommer att fungera väldigt bra.
»Prima Donna är ju en intim opera som nog kan bli ännu mer effektiv i detta lite mindre format. Jag är väldigt förväntansfull och hoppas att jag kan komma till premiären«, säger Rufus Wainwright i en intervju i QX.
Som tidigare planerat har Unga på Operans uppsättning Klaus Nomi urpremiär den 17 oktober i Rotundan. I Sunil Munshis uppsättning möter publiken ett monologbaserat verk där text, musik, sång och starkt visuellt sceniskt uttryck utgör en drabbande föreställning som blivit brutalt aktuell genom den pågående pandemin.
Bakgrunden till att säsongsstarten skjuts upp är att coronapandemin har medfört att tidplanen för byte av Operans scenmaskineri försenats – ett arbete som har pågått i tre år och nu senast under våren och sommaren.
Under tiden som Operahuset har varit stängt för besök har Kungliga Operan varit tillgänglig dygnet runt via den digitala kanalen Operan Play, som återupptar sina sändningar i höst. I väntan på att kulturdepartementet ger nya besked kring folksamlingar vid event gäller restriktionerna med 50 personer i publiken i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Åtgärder för att besökarna ska känna sig trygga och säkert omhändertagna när de kommer till höstens föreställningar har pågått sedan i maj. Det innebär att vartannat säte bredvid samt säten direkt framför och bakom en bokad plats är blockerade. Operahuset har insläpp och utsläpp från tre olika håll vilket medför att avstånd mellan de olika sällskapen kan upprätthållas.
»Vi har längtat efter att få möta publiken igen och är extra stolta över att kunna presentera uppsättningar som har omarbetats på grund av pandemin«, säger Birgitta Svendén.
Cristian Hillbom
Stockholm
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision